داروی اکتمرا که در بهبود بیماران کرونایی موثر است، چیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره داروی اکتمرا که در بهبود بیماران کرونایی موثر است، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در جدیدترین خبرهای منتشر شده، مطلع شدیم علاوه بر داروی رمدیسویر ، داروی اکتمرا هم از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای کمک به بهبود نسبی بیماران کرونا و کوتاه شدن دوره بیماری تایید شده است!

اما شاید این سوال پیش آید که داروی اکتمرا چیست؟

داروی اکتمرا توسیلیزومب یا Tocilizumab که با نام آتلیزومب هم شناخته می ‌شود، یک داروی مهار کننده اینترلوکین ۶ است که بیشتر در درمان روماتیسم مفصلی و درمان آرتریت ایدیوپاتیک فعال سیستمیک جوانان استفاده می ‌شود.

این دارو، آنتی بادی مونوکلونال علیه گیرنده اینترلوکین ۶ است. اینترلوکین ۶ یکی از انواعِ سیتوکین ‌ها می باشد که نقش حیاتی و مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان ایفا می ‌کند، اما تولید و فعالیت بیش از اندازه آن موجب بیماری‌ هایی خودایمنی می شود و در برخی بیماری ها از جمله برخی سرطان ‌ها و بیماری کرونا موجب تخریب بافت ‌های بدن می‌ شود!

لازم به بیان است ورود کرونا به ریه ، باعث آزاد سازی فاکتورهای التهابی مانند اینترلوکین ۶ می شود و در نهایت موجب آب آوردن و درگیر شدن ریه و کاهش اکسیژن خون می گردد! به همین سبب آمپول مذکور با کاهش فاکتورهای التهابی نتایج مثبتی روی بیماران مبتلا به کرونا خواهد داشت.

در بیان علمی کاربرد این دارو می توان چنین گفت: داروی اکتمرا تاثیری بر ویروس ندارد و صرفا با اثراتی که به ‌عنوان یک IL-6 receptor inhibitor در کنترل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی از طریق مهار IL-6 دارد به بهبود Complication های ناشی از ویروس کمک می ‌کند.

این دارو داروی بسیار حساسی است، دقت داشته باشید عیب داروی اکتمرا این است که موجب تضعیف تمام سیستم ‌های التهابی بدن می شود و بدن را مستعد ابتلا به سایر عفونت ‌ها می کند به همین سبب این دارو در دامنه محدودی از بیماران، در رنج سنی خاص و با رعایت شرایط ویژه قابل استفاده است و تنها ویژه بیمارانی است که میزان اینترلوکین ۶ آنها بالاتر از حالت نرمال باشد. همچنین با توجه به تضعیف سیستم ایمنی این دارو دارای خطرات زیادی می باشد و در شرایط تحت کنترل (برای بیماران حاد کرونا) بایستی مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت داروی اکتمرا در بازار

داروی اکتمرا داروی گران قیمتی می باشد و قیمت جهانی هر آمپول ۱۰ میلی ‌لیتری این دارو در حدود ۱۲۱۳ دلار است.! با توجه به تولید این دارو در کشور امید است که این دارو پس از ورود رسمی به بازار دارویی ایران با قیمتی بسیار کمتر از نمونه خارجی به دست مصرف کنندگان داخلی برسد.

توجه داشته باشید این دارو هنوز در بازار دارویی ایران وارد نشده است و فقط یک مقدار محدود از این دارو را قبلا چین به ایران اهدا کرده بود، که هنوز هم در بیمارستان ها از آن استفاده می شود!

نوع تزریق زیرپوستی داروی اکتمرا را که برای درمان روماتیسم کاربرد دارد، اکنون یکی از شرکت های دارویی ایران به نام شرکت آریوژن تولید می کند؛ اما نوع تزریق وریدی آن که برای بیماران کرونا کاربرد دارد که هنوز مجوز سازمان غذا و دارو برای ورود این دارو به بازار صادر نشده است، البته نمونه آزمایشگاهی این دارو تولید شده است و حتی هفته پیش این دارو با نام توسیلیزومب وارد فهرست دارویی کشور شد.

در بیانیه شرکت آریوژن آمده است که کلیه داروهای تولید شده به صورت مستقیم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است و این دارو در داروخانه‌ ها و شرکت ‌های پخش دارویی توزیع نشده است.

پاسخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ادعای اثربخشی داروی اکتمرا

دکتر کیانوش جهانپور ، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره برخی اخبار مبنی بر تاثیر داروی اکتمرا در کاهش نیاز به دستگاه های تهویه مکانیکی و کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ گفت:

اکتمرا دارویی است که برای موراد پیشرفته روماتیسم در دنیا استفاده می شد و از همان هفته های اول بروز و شیوع کرونا بحث هایی در مورد احتمال اثربخشی آن در برخی از بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ وجود داشت.

بر همین اساس در برخی از کشورها و از جمله ایران مطالعات بالینی آن شروع شد. البته این دارو از همان ابتدا هم در ایران امکان تولید داخلی داشت. در مجموع مطالعات بالینی آن در حال انجام است؛ ولی آنچه که تا امروز مشخص است، این است که اولا این دارو یک داروی همگانی یا یک ضد ویروس نیست؛ بلکه در موارد شدید از طوفان التهابی به دنبال ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ و البته با احتیاط بسیار در افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۶۵ سالی که در معرض و تهدید عفونت همزمان باکتریال نباشند و مبتلا به عفونت های پنهان نیز نباشند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و اگرچه برخی مطالعات اولیه، اثربخشی نسبی در این معدود بیماران را گزارش کرده، اما هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی آن در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد. لذا تا کنون نیز در پروتکل درمان حتی برای بیماران در مرحله حاد و شدید نهایی قرار نگرفته است.

بدیهی است در صورتی که نتایج مطالعات بالینی برای برخی از بیماران، اثربخشی قابل قبولی را نشان دهد و عوارض متعاقب آن نیز در حد قابل قبولی باشد، بنابر نظر کمیته علمی و کمیته درمان، در آینده می تواند در پروتکل درمان کووید-۱۹ قرار گیرد.

این رویه در مورد سایر داروهای تحت مطالعه در این بیماری نیز ساری و جاری است، ولی این اتفاق تا امروز به علت کمبود شواهد و مدارک نیفتاده است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا