داروی ضد انگل ایورمکتین که در درمان کرونا موثر است، چیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره داروی ضد انگل ایورمکتین که در درمان کرونا موثر است، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. تیمی از محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا دریافته اند که داروی ضدانگلی (ضد شپش) به نام ایورمکتین که در حال حاضر در سرتاسر جهان موجود است، می تواند تنها در عرض ۴۸ ساعت کرونا ویروس را در آزمایشگاه از بین ببرد!

ایورمکتین یک داروی تأیید شده برای درمان شرایط انگلی ( یک داروی ضد پارازیت (ضد انگل))، مانند آکنه ی روزاسه، شپش سر و جَرَب یا گال است. این دارو در سال ۱۹۷۵ میلادی تولید و از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

ایورمکتین، ویروس SARS-CoV-2 را در شرایط آزمایشگاهی مهار می کند و می تواند به طور موثری باعث کاهش ویروس در ۴۸ ساعت در محیط کشت سلولی شود. این داروی تأیید شده توسط FDA می تواند برای استفاده در موردی غیر از هدف اصلی درمان آن، برای معالجه بیماران مبتلا به COVID-19 که در ۱۸۴ کشور و منطقه گسترش یافته است، استفاده شود!

محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا مطالعه خود را در ژورنال Antiviral Research منتشر کرده اند. آنها نشان دادند که چگونه این دارو که در حال حاضر به طور گسترده برای بسیاری از بیماری های انگلی استفاده می شود، می تواند به مبارزه با موج همه گیر جهانی COVID-19 در قاره ها کمک کند. محققان دانشگاه موناش با محققان موسسه عفونت و مصونیت پیتر دوهرتی همکاری کردند. آنها نشان دادند که ایورمکتین، RNA ویروس COVID-19 موجود در کشت سلولی را تا ۹۳ درصد پس از ۲۴ ساعت و تا ۹۹.۸ درصد پس از ۴۸ ساعت، کاهش می دهد که تقریبا برابر با کاهش ۵ هزار برابری RNA کروناویروس است. این ارقام نشان می دهد که این دارو می تواند به طور بالقوه این ویروس را ریشه کن کند!

دکتر کایلی واگستاف از موسسه Monash Biomedicine Discovery می گوید:

ما دریافتیم که حتی یک دوز واحد از این دارو نیز می تواند به طور کلی تمام RNA های ویروسی را تا ۴۸ ساعت از بین ببرد و حتی در ۲۴ ساعت نیز کاهش قابل توجهی در آن ایجاد می کند. ایورمکتین یک داروی ضدانگل با طیف بسیار گسترده است و به عنوان دارویی بی خطر شناخته می شود. ما اکنون باید بدانیم که آیا این دوز مصرفی در آزمایشگاه برای انسان نیز مؤثر است و این موضوع در مرحله بعدی آزمایشات ما مشخص خواهد شد.

با این حال محققان هشدار داده اند که آزمایش های انجام شده در این مطالعه آزمایشگاهی می باشند و آزمایشات انسانی هنوز هم برای تعیین اثربخشی و ایمنی دارو در برابر کروناویروس لازم هستند. همچنین اثر بخشی داروی ایورمکتین در آزمایشگاه در برابر طیف گسترده ای از سایر ویروس ها، مانند ویروس آنفولانزا ، ویروس Zika و ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) تایید شده است.

دکتر واگستاف توضیح داد در مواقعی که ما با یک بیماری همه گیر جهانی روبرو هستیم و درمان تایید شده ای برای آن در دست نداریم، اگر اثربخشی یک ترکیب دارویی تایید شده برای درمان یک بیماری دیگر، برای درمان این بیماری همه گیر نیز موثر واقع شود، ممکن است بتوانیم داروی مذکور را زودتر در دسترس افراد مبتلا قرار دهیم. زیرا واقعاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا یک واکسن تایید و به طور گسترده در دسترس قرار گیرد.

اگرچه مکانیسم عمل  ایورمکتینبر روی کرونا ویروس هنوز هم ناشناخته است، اما این دارو بر روی ویروس های دیگر کار می کند این دارو تاثیر ویروس را در مهار توانایی سلول های میزبان در تشخیص و مبارزه با آنها، متوقف می کند. بنابراین، نتایج آزمایشگاهی ایورمکتین، تحقیقات بیشتر در مورد مزایای احتمالی آن را در انسان ضمانت می کند. آزمایشات بیشتری باید انجام شود تا اطمینان حاصل گردد که این دارو موثر است. از آنجایی که این دارو قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده در انسان تایید شده است، چنانچه اثربخشی و دوز موثر آن برای مقابله با کروناویروس تعیین شود، به طور گسترده ای برای درمان جمعیت مبتلا، استفاده خواهد شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا