داروی ضد کرونایی کلترا چیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره داروی ضد کرونایی کلترا خواهیم داشت! با ما همراه باشید.  چندی پیش محققان بیمارستان مسیح دانشوری پس از شیوع کرونا در کشور ، مطالعه ‌ای را برای درمان بیماری کووید ۱۹ (COVID-۱۹ ) کلید زدند که نتایج آن اعلام شد! تجویز داروهای اینترفرون بتا – یک آ (Interferon beta-۱a) و کلترا (Kaletra) در گروهی از بیماران کووید ۱۹ نشان داد مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در گروهی که این دارو را دریافت نکرده بودند، ۵ برابر بیشتر از بیمارانی بوده است که کلترا و اینترفرون بتا – یک آ را دریافت کردند!

در ادامه نتایج این تحقیقات موفقیت آمیز در یک مجله علمی بین المللی چاپ شد و مورد قبول سیستم‌ های پزشکی دنیا گرفت. لازم به بیان است ترکیب دو داروی کلترا و اینترفرون در درمان بیماری های سارس و مرس استفاده شده بود و نتایج موفقیت آمیزی نیز به دست آمده بود! خوشبختانه ترکیب این دو دارو روی ۲۰ بیمار در فاز نخست انجام شد و مشخص شد این روش درمان، پاسخ خوبی در بیماران به همراه دارد و بار ویروسی به سرعت بیشتری در بدن کاهش پیدا می کند و تست بیماران مبتلا در مدت زمان کمتری منفی می شود.

اما بد نیست بدانید کلترا یا Kaletra ، نام تجاری داروی ضدویروسی لوپیناویر / ریتوناویر (مهارکننده ی پروتئاز) می باشد! این داروی ضدویروسی برای درمان بیماری ایدز در همراهی با دیگر داروهای ضد رتروویروسی استفاده می ‌شود. این دارو در اصل ترکیبی از لوپیناویر و ریتوناویر است و در داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد.

دقت داشته باشید این دارو همراه با سایر داروهای HIV برای کنترل عفونت HIV استفاده می شود و به کاهش میزان HIV در بدن کمک کرده تا سیستم ایمنی بدن بهتر عمل کند. همچنین احتمال ابتلا به عوارض HIV (مانند عفونت های جدید یا سرطان) را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. هر دو داروی لوپیناویر و ریتوناویر متعلق به دسته ی دارویی مهار کننده های پروتئین HIV می باشند. ریتوناویر سطح لوپیناویر را افزایش داده و تقویت می کند و کمک می کند تا لوپیناویر بهتر عمل کند!

در انتها بد نیست بدانید شهرام غفاری ، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره هزینه های استفاده از داروی کلترا در بیماران کرونایی می گوید: ” داروهایی که طبق مصوبات دبیرخانه شورای عالی بیمه در تعهد بیمه ها قرار می گیرد و به ما ابلاغ می شود را اجرایی کرده و پوشش بیمه می دهیم. به عنوان مثال داروی کلترا را در بخش بستری پوشش می دهیم، ولی در بخش سرپایی تحت پوشش ما نیست! زیرا از یک سو کنترل بازارِ گسترده در بخش سرپایی مشکل است و از سوی دیگر ضرورت آن در بیماران سرپایی هنوز معلوم نیست. “

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
@sara
@sara
2 سال قبل

ازاطلاعات بسیارخوبتون سپاسگذارم

دکمه بازگشت به بالا