درمان افراد داغدار با متونی در حوزه روانشناسی و درمانی

انسان معاصر شاید هیچ‌وقت به‌اندازه ۲ سال گذشته، نزدیکی زندگی و مرگ را تجربه نکرده‌باشد. هر روز در گوشه ‌و کنار دنیا از جمله ایران، با خبر مرگ صدها و هزاران انسان مواجه می‌شویم. در این میان، یکی از آثار مهمی که این روزگار کرونایی بر جامعه انسانی داشته، تغییر دادن سبک زندگی آنان حتی در مواجهه با مرگ عزیزان‌شان بوده است. آنچه انسان حتی در مصائبی مانند جنگ، سیل و زلزله هم تجربه نکرده‌بود، به دست یک ویروس نحس بر سرش آمد. کرونا، آغوش  عزیزان و همدلی دوستانش را از او گرفت. و زمانه کرونا ثابت کرد انسان تنها، در مواجهه با مرگ عزیزانش، بسیار آسیب‌پذیرتر خواهد بود. از وقتی محدودیت‌های این دوران و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان برگزاری مراسم سوگواری بعد از مرگ عزیزان را از بازماندگان گرفت، سوگ‌های معمول زندگی تبدیل به سوگ‌های پیچیده شد و داغدیدگان در دالان‌های این غم بی‌انتها گرفتار شدند.

درمان افراد داغدار با متونی در حوزه روانشناسی و درمانی
سوگ، به یک غم و اندوه طولانی‌مدت بعد از فقدان عزیزان گفته می‌شود. در متون روانشناسی و درمانی هم یک مبحث وجود دارد با عنوان «درمان افراد داغدار» که هم درمان انفرادی و هم گروه‌درمانی را شامل می‌شود. بعضی سوگ‌ها، خود به خود و بعد از گذشت مدتی، درمان و رفع می‌شود. اما در بعضی سوگ‌ها، فرد داغدیده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. می‌بینید که چندین سال از فوت عزیزش می‌گذرد، اما به‌دلیل وابستگی‌های عاطفی عمیقی که با متوفی داشته، هنوز نتوانسته آن داغ را بپذیرد و با آن کنار بیاید. انگار از وقتی عزیزش را در درون خاک گذاشتند، بخشی از وجود او هم در خاک مانده است. به این سوگ، «سوگ پیچیده» گفته می‌شود. سوگ پیچیده، می‌تواند آثار جدی و مخربی بر زندگی شخصی، اجتماعی و فعالیت‌های شغلی فرد بگذارد. انگار دیگر نمی‌تواند آن فرد سابق شود.
یکی از ضعف ما انسان ها تردید در گفتن دوست داشتن هاست. بیایید به آنان که دوستشان داریم بگوییم. قدر هم را بیشتر بدانیم. نبودن ها همین نزدیکی است.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

پیام های تبریک روز جهانی دوستی / متن های زیبا به بهترین دوستان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا