درمان خانگی زخم بستر ( عسل، زردچوبه، پیاز و …)

زخم بستر شامل زخم‌هایی است که در مناطقی از پوست رخ می‌دهند که بر اثر خوابیدن روی تخت، نشستن روی ویلچر و یا گچ گرفتن بدن برای مدت طولانی تحت فشار قرار می‌گیرد. به زخم بستر، آسیب‌های فشاری نیز می‌گویند.

زخم بستر می‌تواند یک مشکل جدی در میان افراد مسن باشد. این زخم‌ها می‌توانند به کیفیت مراقبت از شخص مربوط باشند. «اگر فرد بی‌تحرک یا بستری در تختخواب چرخانده نشود، در حالت مناسبی قرار نگیرد و از تغذیه و مراقبت از پوست مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است دچار زخم بستر شود».

دلایل ایجاد زخم بستر چیست؟

زخم بستر زمانی ایجاد می‌شود که خون‌رسانی به پوست برای بیش از ۲ تا ۳ ساعت قطع شود. با از بین رفتن پوست، زخم بستر ابتدا به شکل یک ناحیه قرمز و دردناک ظاهر می‌شود که در نهایت به رنگ بنفش در می‌آید. اگر به موقع زخم بستر سالمند شناسایی نشود و تحت درمان سریع قرار نگیرد، زخم دچار عفونت و آلودگی خواهد شد.

زخم بستر می‌تواند عمیق شود و به عضله و استخوان سرایت کند. بهبود آن معمولاً بسیار کند است. بسته به شدت زخم بستر، وضعیت جسمی فرد و وجود بیماری‌های دیگر (مانند دیابت) بهبودی آن ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. حتی در برخی از شرایط برای کمک به روند بهبودی به جراحی نیاز است.

درمان‌های خانگی زخم بستر

بلافاصله پس از مشاهده علائم اولیه زخم بستر باید اقدامات لازم را انجام دهید. قطعا درمان‌های خانگی زخم بستر به اندازه درمان‌های پزشکی و دارویی به کاهش و از بین بردن عفونت و التیام زخم کمک نمی‌کنند، اما می‌توانند به درمان زخم بستر کمک کنند.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، تسکین دهنده و التیام بخش می‌باشد. به منظور تسکین و درمان زخم باید کمی از ژل تازه آلوئه‌ورا را روی زخم خود بمالید. ژل آلوئه‌ورا باعث درمان و بهبودی زخم بستر می‌شود. این گیاه دارای خواص خنک کنندگی طبیعی می‌باشد که مانع خارش و احساس سوزش می‌شود. آلوئه‌ورا روش خانگی عالی برای درمان و تسکین سریع زخم است.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای درمان زخم بستر است. این ادویه پرخواص و شگفت‌انگیز با خواص ضد میکروبی خود از عفونت ناشی از زخم جلوگیری کرده، درد را کاهش می‌دهد و موجب تسکین سریع می‌شود. پس از استفاده از زردچوبه، زخم در عرض چند روز بهبود می‌یابد.

چغندر

چغندر نیز درمانی موثر برای تسکین و درمان زخم‌ بستر است و مانع خارش زخم می‌شود. زمانی که چغندر را با عسل ترکیب و از آن به منظور درمان زخم بستر استفاده کنید، اثربخشی آن چندبرابر می‌شود. چغندر ناحیه را مرطوب نگه داشته و مانع قرمزی و خارش زخم می‌شود.

عسل

شکر و عسل به عنوان یک درمان خانگی عالی برای زخم بستر در نظر گرفته می‌شوند. عسل به حفظ رطوبت ناحیه کمک کرده و از خارش و قرمزی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی

به منظور درمان زخم بستر، باید رژیم غذایی شما حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات، آجیل و دانه‌های غنی از ویتامین  A، ویتامین  B، ویتامین  C، ویتامین E و روی باشد. این موادغذایی و ویتامین‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بهبود زخم را تسریع می‌کنند.

از دیگر مواد ضروری یک رژیم غذایی سالم، می‌توان به پروتئین و فیبر اشاره کرد. تخم مرغ، ماهی و شیر سرشار از پروتئین و فیبر می‌باشند. سعی کنید از روغن ذرت و آفتابگردان در پخت و پز استفاده نکنید، چرا که باعث افزایش التهاب می‌شوند.

ماساژ

ماساژ باعث بهبود گردش خون می‌شود و در نتیجه برای بهبود سریع زخم‌ها و جلوگیری و درمان زخم بستر روشی بسیار موثر است. بدنتان را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ماساژ دهید تا گردش خون در بدن شما بهبود یابد. ماساژ با روغن نارگیل گرم بسیار عالی است، بگذارید روغن جذب پوستتان شود. سعی کنید نواحی دارای زخم را ماساژ ندهید.

پودر بچه

پودر بچه نیز درمانی موثر برای زخم بستر است. پودر بچه باعث خشک شدن محل زخم و جلوگیری از عفونت می‌شود. خشک نگه داشتن زخم باعث سرعت در بهبودی می‌شود. ناحیه را ضدعفونی کنید و سپس از پودر بچه برای پوشاندن زخم استفاده کنید. پودر بچه رطوبت را جذب کرده و به بهودی سریع‌تر کمک می‌کند. (با مراجعه به این آدرس می‌توانید با دیگر انواع درمان‌های خانگی زخم بستر آشنا شوید )

چرا باید فورا درمان پزشکی را شروع کنیم؟

برخی از درمان‌های خانگی فوق در درمان زخم بستر موثر هستند، اما همانطور که ذکر شد در صورتی که زخم بستر به درستی و در سریع‌ترین زمان ممکن درمان نشود، می‌تواند عمیق و خطرناک شود. درمان‌های خانگی باید همراه با درمان‌های پزشکی استفاده شوند و اصلا نباید جایگزین آنها شوند.

درمان دارویی برای زخم بستر

درمان زخم بستر شامل کاهش فشار وارده بر روی پوست آسیب دیده، مراقبت از زخم، کنترل درد و جلوگیری از عفونت است.

تمیز کردن و پانسمان زخم‌ها

مراقبت از زخم بستر بستگی به عمق زخم دارد. به طور کلی، تمیز کردن و پانسمان زخم اینگونه انجام می‌شود:

  • تمیز کردن: اگر پوست آسیب دیده ترک و شکاف ندارد، آن را با یک پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید. هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم‌های باز را با آب یا محلول آب نمک (سالین) تمیز کنید.
  • پانسمان: پانسمان زخم بستر، با مرطوب نگه داشتن زخم، روند بهبود را سرعت می‌بخشد. همچنین سدی در برابر عفونت ایجاد می‌کند و پوست اطراف را خشک نگه می‌دارد. پانسمان‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله: گاز، ژل، فوم و غیره. ممکن است به ترکیب چند پانسمان نیاز داشته باشید.

(در مورد انواع پانسمان زخم بستر در این مقاله مطالب مفیدی آمده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.)

داروهایی برای کنترل درد

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی- مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve) – به منظور کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها می‌توانند قبل یا بعد از جابجایی و مراقبت از زخم بسیار مفید باشند. از داروهای ضد درد موضعی نیز می‌توان در طول مراقبت از زخم استفاده کرد.

برداشتن بافت آسیب دیده

به منظور دستیابی به بهبودی مناسب، زخم‌ها باید عاری از بافت آسیب دیده، مرده یا عفونی باشند. پزشک یا پرستار با بریدن بافت آسیب دیده یا شستن ملایم زخم با آب، بافت آسیب دیده را جدا می‌کند.

جراحی

در صورتی که زخم بستر خیلی بزرگ و شدید شده باشد و با درمان‌های خانگی و دارویی ذکر شده بهبود نیافته باشد، باید جراحی شود. در جراحی قسمتی از ماهیچه، پوست یا سایر بافت‌ها برای پوشاندن زخم و استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. (جراحی فلپ)

عوارض زخم بستر چیست؟

زمانی که زخم بستر به وجود می‌آید، روند بهبودی آن کند است و ممکن است روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. همچنین ممکن است عفونی شده و باعث تب و لرز شود. بهبودی زخم بستر عفونی ممکن است مدت زیادی طول بکشد. با پخش شدن عفونت در بدن، عوارضی همچون سردرگمی ذهنی، ضربان قلب سریع و ضعف عمومی نیز رخ می‌دهد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا