دریافت وام با وثیقه سهام عدالت چگونه است؟ + محاسبه میزان بهره وام

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره چگونگی دریافت وام با وثیقه سهام عدالت و همچنین محاسبه میزان بهره این وام خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی، دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. سبد سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت بورسی و غیربورسی است که این شرکت‌ ها زیر مجموعه صنایع خودروسازی، فولادی، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، معادن، نیروگاه‌ ها و همچنین نفت و گاز قرار می گیرند.

دریافت وام با وثیقه سهام عدالت

سهام عدالت برای مردمی کردن اقتصاد ، طراحی شد و با تدابیر رهبری و ریاست جمهوری و دولت امکان آزادسازی این سهام فراهم گردید. وقتی سهام عدالت آزاد شد، نهایتا ارزش هر برگه سهام عدالت پانصد هزار تومانی، حدود ۸ میلیون تومان بود که در تازه ‌ترین بررسی ‌ها ارزش سهام عدالت به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است! یعنی در این مدت ارزش سهام عدالت بیش از دو برابر شده است و انتظار است که بیشتر نیز بشود.

براساس اطلاعات منتشر شده بانک‌ های تجاری کشور از جمله بانک ملی، بانک سپه، بانک صادرات، بانک تجارت و بانک ملت آمادگی دارند در صورتی که افراد نیاز مالی کوتاه مدت دارند از طریق وثیقه گیری سهام عدالت، نیاز مالی کوتاه مدت مالی مردم را تامین کنند تا مردم مجبور نشوند سهام عدالت خود  را بفروشند.

اما درباره سازوکار وثیقه گذاری سهام عدالت در بانک ‌ها ، عباس معمار نژاد ، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی می گوید: مبنای کار به صورت کارت اعتباری مرابحه است که این موضوع مطابق با سیاست شورای پول و اعتبار و دستور العمل بانک ‌مرکزی است.

همه بانک‌ ها توافق کردند که حداقل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت آزاد شده را به عنوان وثیقه بپذیرند و تسهیلات بدهند. زمان بازپرداخت نیز به صورت سه ساله با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸ درصد است. برخی از بانک ‌ها فرایند را به صورت کاملا الکترونیکی آماده کرده‌ اند و برخی نیز در حال آماده سازی هستند؛ سامانه بانک ملی کاملا آماده است و نیاز به مراجعه حضوری به هیچ وجه نیست (در سامانه بانک ملی هم احراز هویت و هم ثبت درخواست و پرداخت به شیوه الکترونیکی انجام می ‌شود.). بانک ملت هم این اقدام را انجام داده است و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. بانک صادرات، سپه و تجارت هم در حال آماده کردن زیرساخت ها هستند تا مردم برای دریافت این وام، نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک نداشته باشند.

اما محمدرضا حسین زاده ، مدیرعامل بانک ملی درباره سازوکار وثیقه گذاری سهام عدالت در بانک ‌ها می گوید: فلسفه کارت اعتباری این است که در ابتدا وام تلقی نشود؛ از اولین تراکنش یک ماه فرصت دارد تسویه کند! اگر تسویه کرد، یک ریال هم به بانک به عنوان بهره نیاز نیست بدهد و بلافاصله از ماه بعد دوباره می ‌تواند این کار را انجام دهد. اما اگر این زمان‌ گذشت و تسویه نکرد، این مبلغ تبدیل به وام شده و دیگر باید بهره ۱۸ درصدی پرداخت شود.

دارندگان سهام عدالت برای دریافت این وام باید به همان بانکی مراجعه کنند که آنجا حساب دارند و شماره شبایشان را معرفی کرده ‌اند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا