دل‏ها از بوی گل محمدی زنده می‏ شوند

جواد نبوتی

میلاد پیامبر صلی ا… علیه و آله یا عید مولود  سالروز ولادت پیامبر اسلام است و یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. اگرچه تاریخ دقیق ولادت پیامبر اسلام مشخص نیست، این جشن‌ها معمولاً در ۱۲ ربیع‌الاول برگزار می‌شوند و شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را جشن می‌گیرند. بیشتر مسلمانان و دولت‌های اسلامی این روز را جشن می‌گیرند و به خاطر تولد ایشان به شادمانی می‌پردازند، خیابان‌ها را آذین می‌بندند و صدقات و خیرات می دهند. در مساجد نیز مجالسی برگزار می‌کنند و اشعاری به نام مولودی در مدح پیامبر اسلام می‌خوانند و سیره ایشان را بیان می‌دارند و با شیرینی‌جات از مردم پذیرایی می کنند.

این جشن‌ها برای اولین بار به صورت عمومی در مصر در سال ۱۱۰۰ میلادی [اواخر قرن پنجم هجری] برگزار شد. خلفای فاطمی شیعه مذهب، ولادت پیامبر، علی بن ابی‌طالب، فاطمه زهرا، و خلیفه وقت فاطمی را جشن می‌گرفتند. این جشن‌ها به صورت اهدای هدیه و ایراد خطبه‌ها انجام می‌شد. بعدها این جشن‌ها تقریباً به فراموشی سپرده شدند.

نامش که می بریم همه جا سبز می شود، زمین و زمینیان بهتر نفس می کشند و طبیعت، حقیقت خودرا نشان می دهد. هر بار کـه نامش را می برم، متبرک می شویم. پیامبر اسلام راهی کـه بـه بشر نشان داد، بن بست ندارد. به نام ایشان، رساله دلگشای رسل ختم می شود. سراسر زمین چشم می شود و بـه مسیر سبزی کـه گردن آویز آسمان اسـت، خیره می ماند. یا رسول ا…‏، تو را نشناخته‏ ایم و فقط می‏دانیم که نامت بر همه کائنات ترجیح دارد. چگونه می‏توان شعاع دایره خوبی‏ هایت را ترسیم کرد؟ تا نام تو برده می‏ شود، چراغ‏های صلوات، در جان لحظه ‏ها فروزان می‏ شوند. تا فضیلتی از تو گفته می‏ شود، دل‏ها از بوی گل محمدی زنده می‏ شوند. یاد نویدبخشت، درب‏های صبح را به رویِ ما می‏ گشاید. قرآن تو، نزدیک‏ترین راه رهایی است و نهج‏ الفصاحه ‏ات، پاک‏ترین مبحث بندگی.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا