دلیل انتخاب روز جهانی کتاب و حق مؤلف

جواد نبوتی

روز ۳ اردیبهشت برابر با ۲۳ آوریلِ هر سال به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف از سوی اتحادیه بین‌المللی ناشران، دولت اسپانیا و فدراسیون روسیه به بیست وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۵ ( ۱۳۷۴) پیشنهاد شد و در این کنفرانس به تصویب رسید.

جواد نبوتی
جواد نبوتی

از جمله دلایل انتخاب این روز، یکی سنت مردم کاتالونیای اسپانیاست که هر سال در این روز با فروش هر کتاب یک گل رُز به خریدار داده می‌شود و از سوی دیگر، تقارن آن با تولد یا مرگ تعدادی از نویسندگان و چهره‌های ادبی مشهور  و تنی چند از شخصیت های فرهنگی جهان است.

هدف از اختصاص روز برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلف، تجلیل جهانی از کتاب و مؤلفین، تشویق همگان و به‌خصوص جوانان برای کشف لذت خواندن، تقدیر و حمایت از کسانی است که در رشد و اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری نقش و سهم به سزایی داشته‌اند.

تقریباً تمام افراد مشهور و موفق در عرصه های مختلف، بخشی از موفقیت خود را مدیون مطالعه و علم اندوزی می دانند. مثلاً شنیده شده بیل گیتس هر سال حدود ۵۰ کتاب می خواند. موسس ثروتمند مایکروسافت در کنار دیگر نخبگان موفق، هر سال تعدادی کتاب را به عنوان بهترین گزینه ها برای مطالعه توصیه می کنند. در تمام اعصار، موفق ترین افراد، آنهایی که نامشان تا به امروز جاودانه شده، افرادی کتابخوان بودند. افرادی که مشتاقانه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از خودشان، دنیایشان و آینده شان بودند. شما نیز باید عادت کتابخوانی را در خودتان ایجاد کنید. خواندن باعث باز شدن دریچه ذهنتان می شود و به هر میزان ذهن تان دریچه های بازتری داشته باشد، به همان اندازه قوه خلاقیت و تفکر شما بهتر کار خواهد کرد، تصمیمات بهتری خواهید گرفت و عملکردتان به مراتب بهتر خواهد بود. حتی اگر اصلا کتابخوان نیستید، سعی کنید کتابی با هر موضوعی که دوست دارید انتخاب کنید. مطالعه کردن به شما این فرصت را می‌دهد که حتی برای لحظه‌ای به جای فرد دیگری زندگی کنید، و آنچه را که شما از این تجربه فرا‌می‌گیرید، برای باقی عمر در خاطرتان خواهد ماند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا