دهه اول و دوم ایام فاطمیه ۹۹ از کی تا کی است؟

ایام فاطمیه ۹۹ کی هست؟ زمان شروع و پایان دهه اول و دوم ایام فاطمیه ۹۹ همچنین تاریخ دقیق ایام فاطمیه سال ۹۹ به همراه اطلاعات دقیق تر در این مطلب. ایام فاطمیه جمعا ۶ روز است، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

ایام فاطمیه سال ۹۹

ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،۲۹روز بوده باشند،حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

تاریخ شروع دهه فاطمیه ۹۹

دهه فاطمیه اول ۹۹: این دهه از روز جمعه ۵ دی ماه ۹۹ شروع و در تاریخ دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ به پایان می‌رسد.
دهه فاطمیه دوم ۹۹: این دهه از روز جمعه ۲۶ دی ۹۸ شروع و در تاریخ یکشنبه ۵ بهمن ۹۹ به پایان می‌رسد.
نکته:‌ در تقویم شمسی سال ۹۹ شهادت حضرت فاطمه (س) در روز یکشنبه ۲۸ دی به ثبت رسیده و این روز تعطیل است.
توجه: توجه داشته باشید مراسم روضه دهه اول فاطمیه از شامگاه پنجشنبه ۴ دی شروع می‌شود و تا شامگاه دوشنبه ۱۵ دی ماه ادامه می‌یابد. همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه پنجشنبه ۲۵ دی شروع می‌شود و تا شامگاه یکشنبه ۵ بهمن ادامه می‌یابد.
ایام فاطمیه سال ۹۹

تاریخ شهادت حضرت فاطمه در منابع شیعی

  • روایت علامه مجلسی از تاریخ شهادت حضرت فاطمه

در میان روایات مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)، آن قولی که برای ما قابل اعتناست روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی (ع) می‌باشد. به نقل مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین این گونه اظهار نظر کرده است:

«مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان هشت ماه می‌باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از امام باقر (ع) است که حضرت می‌فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (ص) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.»
  • روایت طبری شیعی
همچنین مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت می‌فرماید: «حضرت صدیقه طاهره (س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.»
  • روایت کلینی
اما دسته دوم دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می‌فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (س) در این دنیا پس از پدر گرامی اش ۷۵ روز بود.» این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده است.

علت اختلاف در تاریخ شهادت و شروع دهه فاطمیه

ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا