ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله چه خواصی دارد؟

اگر ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله را استفاده می کنید ، می توانید از خواص و برکات آن در این مطلب باخبر شوید .

از برکات ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله این است که : «هر که هفتاد مرتبه بگوید: ما شآءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ الّا بِاللَّهِ؛ (آن‏چه خواست خدا بود، نیست گردیدنی و نه توانایی‏ای، مگر به خدا) خدا هفتاد نوع از انواع بلا را از او بگرداند، که آسان‏ترین آن‌ها خَنِق است»

اذکار مختلف خواص و برکات مختلفی دارند و شیعیان از آن‌ها برای رفع گرفتاری‌های بزرگ و حاجات قلبی خود استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که این ذکر‌ها انرژی خاصی دارند و می‌توانند موجب آرامش روح و روان شوند. تاثیر این ذکر‌ها به قدری زیاد است که می‌توانند انواع بلا‌ها و حوادث ناخوشایند را دفع کنند و یا حتی موجب افزایش رزق و روزی شوند.

ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله چه خواصی دارد ؟

خواص و برکات ذکر ماشاء الله از دیدگاه امام صادق (ع)

خواص ذکر ماشاء الله در روایات بسیاری آمده است. به طور مثال درباره برکت این ذکر شریفه امام صادق (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از کسی که می‌خواهد مال و متاع دنیا داشته باشد، چرا به کلمه مبارک ماشاءالله پناه نمی‌برد.

در جایی دیگر از امام صادق (ع) نقل شده است که، چون کسی دعا کند و بعد از آن که دعا کرد بگوید “ماشاء الله لاحول و لاقوه الا بالله” خداوند متعال بفرمایند: بنده من تن به مردن داد و امر خود را به من واگذاشت و امر مرا گردن نهاد، حاجتش را برآورید.

جمیل نیز از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که شنیدم از آن حضرت که فرمودند هر کس ۷۰ مرتبه بگوید “ماشاءلله لا حول و لاقوه الا بالله” خداوند هفتاد نوع از انواع بلا را از او بگرداند، که مهم‌ترین آن خنق است. (خنق: بیماری با دمل‌های چرکی همراه با گلو درد شدید).

ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» برای دوری از چشم زخم

چشم زخم و چشم خوردن یکی از نگرانی‌های همه مسلمانان است و همه سعی می‌کنند چشم زخم خوردن را به نوعی از خود دور کنند. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند که چشم خوردن حقیقت دارد و خداوند نیز در آیه ۵۱ سوره قلم می‌فرمایند که چشم زخم حق است و باید از آن به خدا پناه برد.

امام صادق (ع) نیز در این باره می‌فرمایند: اگر قبور را بشکافید، خواهید دید که بیشتر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته‌اند، زیرا که چشم زخم حق است.برای دفع چشم زخم نیز رسول گرامی اسلام (ص) و امامان بزرگوار راهکار‌هایی ارائه داده‌اند. در این باره پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند که چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خداوند را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مومنش نمی‌رسد.

خداوند در قرآن مجید نیز برای دفع چشم زخم در آیه ۳۹ سوره کهف می‌فرمایند: اگر باغ و بوستانی پر از میوه در اختیار دارید و بخواهید از آن حفاظت کنید تا از هر گونه بلای زمینی و آسمانی در امان بماند، این ذکر را بر زبان جاری کنید: ذکر ماشا ءالله لاقوه الا بالله
در واقع این ذکر نوعی اسفند معنوی است که مسلمانان برای دفع چشم زخم و آسیب نرسیدن به مال و جان و ثروت خود و دیگران از آن استفاده می‌کنند.

نحوه ختم ذکر ماشاء الله

همانطور که گفته شد بسیاری از مسلمانان برای رفع حوائج و نیاز‌های مادی و معنوی خود از ذکر‌های توصیه شده در قرآن، احادیث و روایات استفاده می‌کنند. ختم این ذکر‌ها ثواب زیادی دارد و می‌تواند زودتر دعای انسان را برآورده کند.عدد ختم ذکر ماشاء الله ۱۰۰۶ است و هر کس بتواند در مدت ۴۰ روز، روزی ۱۰۰۶ مرتبه این ذکر را تکرار کند و بخواند به زودی به حاجت خود می‌رسد؛ ان شاء الله . . .

پیامبراکرم (ص) فرمود: چشم‌زخم حق است پس هرکس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‌رسد.

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت، بگوید: «تبارک‌الله احسن الخالقین»، زیرا چشم‌زخم حق است. چشم‌زخم حق است، وقتی یکی از شما‌ها به انسان یا حیوانی یا اشیاء دیگری که زیبا است بنگرد و تعجب نماید، بگوید: «آمنت بالله و صلی‌الله علی محمد و آله» پس از آن، اثر چشمش خنثی می‌شود.

قرآن در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف از پیامبر می‌خواهد که هر گاه خواستی کاری را انجام دهی بگو: «ان شاءالله» این کار را انجام می‌دهم: «لاتقولن لشی انی فاعل ذلک غدا الا ان یشاءالله؛ هر گاه خواستی کاری را در فردایی انجام دهی نگو که این کار را انجام می‌دهم مگر آنکه بگویی اگر خدا خواست.»

 

اسپند‌های «ماشاء الله» و «ان‌شاءالله»

ما ایرانی‌ها عادت داریم که در برخی مواقع مهم زندگی، چون عروسی، سفر، خرید خانه و ماشین، اسپند دود کنیم تا از شرور حسادت و چشم‌زخم و سحر و جادو و مانند آن‌ها در امان باشیم.البته این سنتی است که شاید علت آن بر ما پوشیده باشد. شاید تأثیر ترکیدن اسپند در روی آتش همانند ترکیدن چشم حسود از یک سو و بوی خوش اسپند و میکروب‌زدایی آن از سویی دیگر، علت اسپند دود دادن محسوب شده باشد.

اما در آموزه‌های قرآنی از دو نوع اسپند معنوی یاد شده که با علت و حکمت مشخص استفاده می‌شود و حتی براساس آیات قرآنی لازم و واجب است که این‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

هرگاه نعمتی در اختیار شما یا دیگری باشد برای اینکه از شرور در امان باشد و آتش حسادتی دامن آن را نگیرد لازم است که اسپند «ماشاءالله لا قوه الا بالله» دود بدهیم و با این ذکر، آن نعمت را حفاظت کنیم و از آثار و برکات آن برخوردار گردیم.

 

راه‌های مختلف دریافت رزق الهی از دیدگاه رهبر انقلاب

خداوند در آیه ۳۹ سوره کهف با ذکر مثالی بیان می‌کند که اگر باغ و بوستانی پر از میوه در اختیار دارید و بخواهید از آن حفاظت نمایید تا از هرگونه بلای زمینی و آسمانی در امان بماند، این ذکر را بر زبان جاری کنید: ماشاء الله لاقوه الا بالله؛ هرچه را خدا خواهد همان شود و قوتی جز به خدا نیست.

در واقع اسپند معنوی دفع چشم‌زخم و آسیب نرسیدن به جان و مال و ثروت گفتن ذکر فوق است به عبارت دیگر اگر با منظره و صحنه و تصویر و صورت و عمل زیبائی مواجه شدیم برای جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی چشم‌زخم و حسادت و موارد مشابه بلافاصله باید به یاد خدا بیفتیم و با ذکر «ماشاء الله لاقوه الابالله» به خداوند پناه ببریم.

اما اگر در آینده می‌خواهید کار کنید و یا درحال سفر هستید و می‌خواهید پشت سر خودتان اسپندی دود داده شود و برای دیگری اسپندی دود بدهید می‌توانید از اسپند معنوی الهی برای سلامت و حفاظت از شرور و بدی‌ها سود بجوئید و بگویید: ان شاءالله.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

آشنایی با خواص شگفت انگیز اسفند دود کردن + مضرات و نکات

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا