راب مالی مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران در وین کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره راب مالی مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران در وین خواهیم داشت! با ما همراه باشید. شبکه سی ان ان شنبه شب ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی از تغییر لحظه آخری مسئول تیم ایالات متحده آمریکا برای حضور در نشست روز سه شنبه هفته جاری کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد!

لازم به بیان است راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست تیم ایالات متحده آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم برجام را در وین برعهده خواهد داشت! این در حالی است که انتظار نمی ‌رفت که راب مالی در نشست بعدی وین شرکت کند!

روز جمعه ۱۳ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بصورت مجازی برگزار شد. در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه ‌بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام، بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند. طرف های برجام همچنین ضمن تاکید بر تعهدشان برای حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی‌ ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ ها و گام‌ های هسته ‌ای را از طریق گروه ‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف ‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود در این توافق، گام‌ هایی را با نظارت آژانس برای کاهش تعهدات خود آغاز کرد.

اما شاید این سوال پیش آید که راب مالی کیست؟

رابرت مَلی یا رابرت مالی وکیل، عالم سیاسی و کارشناس حل ‌و فصل درگیری اهل ایالات متحده آمریکا در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ توسط جو بایدن به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران معرفی شد! انتصاب او به این جایگاه با واکنش منفی مخالفان جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. در ژانویه ۲۰۲۱ تام کاتن، رابرت مالی را به همدردی با ایران و دشمنی با اسرائیل متهم کرد! ژیو وانگ نیز رابرت مالی را متهم کرد که برای آزادی او از زندان‌ های ایران، هیچ نقش مثبتی ایفا نکرده بود!

یکی دیگر از مخالفان وی نیز ادعا کرده‌ است: او در مورد مسائل ایران، اسرائیل، سوریه بیش از اندازه مواضع چپ گرایانه دارد! بنابراین انتصاب وی در این حوزه مناسب نیست.

پیتر باینارت، روزنامه‌نگار نیز در این باره نوشت: بسیاری از افرادی که با برجام مخالف بودند و فکر می ‌کردند فشار حداکثری استراتژی عالی است، اکنون نگرانند، چون باب مالی احتمالا بتواند برجام را نجات دهد!

راب مالی پیش از آن، رئیس و مدیر عامل گروه بین ‌المللی بحران در واشینگتن، دی.سی. بود. وی در دوره باراک اوباما نیز به عنوان دستیار ویژه رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا و هماهنگ‌ کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس کار می ‌کرد. وی همچنین برنده جایزه بورسیه رودز شده است.

همچنین رابرت مالی در دوران ریاست‌ جمهوری بیل کلینتون، مدیر امور دموکراسی و حقوق بشر شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا