راهنمای حل سودوکو با ابعاد کوچک یا کیدوکو

در بخش معرفی سودوکو گفته شد که انواع و اقسام پرشماری از جدول های سودوکو وجود دارند که دارای قوانین و روش های حل متنوعی هستند. تمام سودوکوهایی که تا الان در این مجله دیدید دارای ابعاد ۹ در ۹ بودند. یعنی مربعی شامل ۹ سطر و ۹ ستون وجود داشت و باید با اعداد ۱ تا ۹ پر می شدند. اما جدول های سودوکو علاوه بر تفاوت در قوانین، می توانند در ابعاد نیز متنوع باشند. برای مثال جدول سودوکو می تواند ابعادی کوچکتر از مربع ۸۱ خانه ای داشته باشد و یا حتی دارای ابعادی بزرگتر باشد.

طبیعی است که هرچه ابعاد جدول سودوکو کوچکتر باشد، حل آن نیز ساده تر خواهد شد چرا که اولا با اعداد کمتری سروکار خواهیم داشت وثانیا ابعاد جدول کوچکتر شده و حل آن نیز ساده تر می گردد.

اگر سودوکوی ۹ در ۹ را حل کرده باشید شاید این سودوکوها با ابعاد کوچک برای شما قدری ساده باشد. اما همین سودوکوهای کوچک هم طرفدارانی دارند. حتی به تازه کارهای سودوکو پیشنهاد می گردد برای شروع کار سراغ جدول های سودوکوی کوچک تر بروند و به تدریج و با پیشرفت در حل این سودوکوها پا به دنیای سودوکوهای ۹ در ۹ بگذارند.

سودوکوهای با ابعاد کوچکتر به دلیل سادگی در حل، برای کودکان بسیار مفید هستند. دانش آموزان دبستان و یا حتی پیش دبستانی با فهم درست قانون حل به راحتی می توانند از پس سودوکوهای ۴ در ۴ برآیند. سودوکوهای ۶ در ۶ و ۸ در ۸ نیز برای رده های سنی بالاتر مناسب هستند.

بد نیست بدانید سودوکوهای با ابعاد کوچک تر را در اصطلاح کیدوکو یا سودوکوی کودکان نیز می نامند. اما علاوه بر کودکان، پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها نیز نیاز به تقویت ذهن و پویایی آن دارند. سودوکوهای با ابعاد کوچک برای افراد کهنسال بسیار مفید بوده و تاثیر زیادی در جلوگیری از آلزایمر و فراموشی دوران کهولت دارد.

قانون حل کیدوکوی ۴ در ۴

اعداد ۱ تا ۴ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مربع های کوچک ۲ در ۲ تکرار شود.

قانون حل کیدوکوی ۶ در ۶

اعداد ۱ تا ۶ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مستطیل های کوچک ۲ در ۳ تکرار شود.

قانون حل کیدوکوی ۸ در ۸

اعداد ۱ تا ۸ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها، ستون ها و مستطیل های کوچک ۲ در ۴ تکرار شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا