راهنمای خرید بند TRX برای ورزشکاران و کسانی که می خواهند لاغر شوند

TRX مخفف عبارت Total Body Resistance Exerise است که با نام sport-trx نیز شناخته می شود، تی آر ایکس شامل یک طناب چتر بازی و دو دسته بسیار محکم و مطمئن است که داخل طناب ها از کش استفاده نشده است. این طناب ها را معمولا به طور محکمی به دیوار یا سقف متصل می کنند که برای انجام این ورزش لازم است شخص وزن خود را رها کند و آویزان شود و با استفاده از طناب ها تعادل خود را حفظ نماید و حرکت های کششی و تعادلی بدون ایجاد خطری برای فرد انجام دهد. ورزش تی آر ایکس اولین بار در سال ۱۹۹۰ به مردم جهان معرفی شد و رشد یافت و هم اکنون نیز رو به پیشرفت است.

فواید و مزیت های ورزش TRX

ورزش TRX به دلیل ساده بودن، مناسب ترین ورزش برای افراد به حساب می آید. تی آر ایکس به دلیل اینکه تنها مجموعه ای از چند طناب مقاوم، یک غلاب و کیف نگهداری آن است و به آسانی قابل حمل می باشد می تواند در هر جایی از جمله در منزل، محل کار و مکان های باز که قابلیت اتصال را داشته باشد، می تواند استفاده شود. به  عبارتی بدون صرف هزینه های گزاف و سنگین به جهت خرید وسایل ورزشی و بدنسازی و بدون صرف وقت و هزینه برای رفت و آمد به باشگاه، می توان با خرید این مجموعه کوچک باشگاه بدنسازی خود را به مکان مورد نظر آورد و به تمرینات آمادگی جسمانی پرداخت. ورزش TRX جزء ورزش های جدید و مدرنی است که برای انجام فعالیت های روزانه و رسیدن به اندامی متناسب، ورزش مناسب و راحتی است و به همین دلیل شما می توانید از همین الان آن را وارد برنامه روزانه خود کنید و تناسب اندام داشته باشید. در ادامه این مطلب نیز به مزایای اصلی این ورزش می پردازیم.

   ۱.تاثیرگذاری بالا

از موارد مهم درباره آموزش این ورزش این است که ورزش تی آر ایکس به طور عجیبی با انجام فعالیت های استقامتی، قدرتی و افزایش انعطاف پذیری تاثیرگذار است. آموزش تعلیق TRX به شما کمک می کند تا برای کمک به کاهش برخی از دردها و تنش های وارده به مفاصل، شما تمام اشکال دیگر فعالیت های خود را با سطح اثرگذاری بیشتری در نظر بگیرید. ورزش تی آر ایکس می تواند به شما این اطمینان را بدهد که با خیال آسوده به جهت نرسیدن آسیبی به شخص هنگام فعالیت، در عین حال عضلات شخص را پرورش دهد.

   ۲.افزایش قدرت بدنی

ورزش TRX ورزش نوینی است که با انجام آن استقامت بدن بالا می رود و برای حفظ ستون فقرات مفید است و به طور کلی باعث افزایش سطح قدرت هسته بدنی می شود. معمولا اشخاصی که سطح قدرت هسته بدن آن ها بالا نیست و هسته بدن قوی ندارند در انجام ورزش های دیگر دچار کمر درد می شوند و زمان زیادی برای بهبود این عنصر از سطح آمادگی جسمانی خود برای سرمایه گذاری در بلندمدت بر بدن خود ندارند.

نقطه ثقل بدن نسبت به مرکز ثقل زمین، هسته بدن است که با انجام هر حرکتی این نقطه جابجا می‌شود و بدن برای قرار گرفتن در راستای نیروی ثقل زمین دچار چالش می شود و به همین دلیل هنگام انجام ورزش تی آر ایکس و فعالیت های تعلیق که وزن فرد به حالت معلق قرار دارد باعث افزایش قدرت هسته بدن می شود.

   ۳.بالا بردن میزان انعطاف پذیری و تعادل

با انجام مرتب تمرینات تی آر ایکس می توانید دو اصل مهم در آمادگی جسمانی که تعادل و میزان چابکی است را در خود تقویت کنید. در TRX در مقایسه با تمرین های سنتی به سطح تعادلی بالاتری نیاز است و بعد از آن عملکرد شما را بهبود می بخشد و باعث انجام حرکت هایی با ثبات بیشتر در تمرین های شما می شود. اگر این ورزش به طور صحیح اجرا شود و هر حرکت آن طبق اصول خود انجام شود می توان به ماهیت هر تمرین به جهت بالابردن میزان انعطاف پذیری و تعادل پی برد.

   ۴.تقویت قدرت عضلات

فایده دیگر این ورزش، افزایش استقامت عضله های شما است. ورزش تعلیق تی آر ایکس یک ورزش فوق العاده به جهت بدنسازی است. در واقع در این ورزش با استفاده از بندهای تی آر ایکس، در تمرینات خود از وزن بدنتان به اندازه کافی استفاده می کنید که معمولا در تمرین های خود از یک میزان بیشتر استفاده می کنید که باعث بالا رفتن استقامت عضلانی در شما می شود که هنگام باعث می شود به هنگام خستگی مقاومت بیشتری نشان دهید.

   ۵.افزایش سلامت قلب و عروق

از مزیت های مهم ورزش تی آر ایکس، بالا بردن میزان استقامت قلب و عروق شماست که به طور شگفت انگیزی با انجام این ورزش بهبود می یابد و تنها برای افزایش استقامت عضلانی به کار نمی رود. مشکلات قلبی عروقی را می توان با انجام تمرینات منظم و طبق برنامه ای درست با تعیین میزان سرعت و شدت حرکت ها کنترل کرد و حتی کاهش داد. تی آر ایکس جزو ورزش هوازی نیز به حساب می آید.

   ۶.قابلیت نصب و استفاده در هر مکان و زمان

مزیت دیگر ورزش تی آر ایکس این است که به راحتی می توان در هر مکانی که مدنظر دارید مثل منزلتان، محلی که در آنجا کار می کنید و یا مکان های باز این ورزش را انجام داد و علاوه بر اینکه این ورزش برای سلامت جسمی و روحی شما بسیار مفید است، سرگرمی جالبی نیز برای همه افراد در هر سنی و هر جنسیتی به حساب می آید.

تاریخچه تی ار ایکس

در پیدایش این ورزش، یک کوماندوی نیروی دریایی به نام رندی هتریک (Randy Hetrick) نقش داشته است. او در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی محصل بود و در سال ٢٠٠١ در دانشگاه استنفورد به تحصیل در رشته تجارت ادامه داد و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت بازرگانی گرفت. هتریک به مدت ١۴ سال جزو کوماندوهای نیروی دریایی بود. او در زمان فرماندهی خود، به دلیل داشتن شرایط مشکل مأموریت های خاص، آزمایش های زیادی انجام می داد که منجر به پیدایش ورزش تی آر ایکس کنونی شد. هتریک در سال ۱۹۹۷ برای تقویت و حفظ قدرت بدنی خود دنبال روشی بود که در نهایت از یک کمربند جوجیتسو و پارچه چتر نجات استفاده کرد و منجر به ایجاد TRX Trainer، اولین تی آر ایکس دنیا شد. جوجیتسو ورزشی است که در آن افراد معمولی برای مبارزه با سامورایی ها از نسخه اصلی ورزش جودو و هنر رزمی ژاپنی استفاده می شد.

نخستین تی آر ایکس بعد از ورود به بازار، بسیار مورد توجه قرار گرفت و ورزشکاران و مربی ها از این وسیله ورزشی خاص به شدت استقبال کردند.Travelfit  اولین پک تولیدی توسط هتریک بود که بعدا با تکمیل کردن آن، بسته Travel X را تولید کرد و در شهر سانفرانسیسکو در اتومبیل خود به فروش این بسته پرداخت. نخستین دوره برگزاری آموزش مربی های تی آر ایکس سال ٢٠٠۵ برگزار شد که باعث شد شور و علاقه به ورزش های دسته جمعی در باشگاه ها افزایش یابد و این گونه ورزش ها توسعه پیدا کنند. در نهایت یک سال بعد یعنی سال ٢٠٠۶ تی آر ایکس برای نخستین بار وارد بازار جهانی شد و در سال ٢٠٠٧، یک پک ویژه نظامی با نام sport-trx force تولید شد که آن را به عنوان بخش اصلی آموزش تفنگداران نیروی دریایی آمریکا انتخاب کردند. سال بعد از آن، در سانفرانسیسکو TRX Training Center یعنی آموزشگاه اصلی و مرکزی تی آر ایکس تاسیس شد که پیشرفت و توسعه مربیگری، آموزش های دسته جمعی و برنامه ریزی را در پی داشت.

نخستین دوره آموزش جمعی مربی ها در این مجموعه، با ارائه نمودن طرح های ایده آل آموزش فردی تا ورزش های جمعی، برگزار شد. بیشتر از یک میلیون نفر از ۶٠ کشور دنیا در سال ٢٠٠٩، در باشگاه های ورزشی از تی آر ایکس استفاده و بهره بردند. در همان سال تی آر ایکس با RipCore FX ترکیب شد و در سال بعد برای انجام تمرین های تناسب اندام به طور حرفه ای بسته ویژه Pro Pack با قابلیت های نو طراحی شد.

نخستین دوره آموزش پزشکی- ورزشی با محوریت موضوع TRX Rip Trainer در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت. این بسته از یک میله شبیه اهرم و طنابی محکم تشکیل شده که با انجام حرکت های چرخشی خاص، سوخت و ساز بدن را کنترل می کند و به حفظ تعادل فیزیکی و افزایش قدرت عضلانی در فرد کمک می کند. نخستین مرحله آموزش مقدماتی تی آر ایکس، سال ٢٠١٣ به صورت آنلاین صورت گرفت. بسته دیجیتالی ویژه TRX Core به جهت کمک به مربی ها و ورزشکاران حرفه ای در زمینه تناسب اندام در همان سال طراحی شد.

طریقه انجام حرکات تی آر ایکس

افراد در هر سن و سالی و بدون نیاز به داشتن سابقه ورزشی حرفه ای و حتی با آمادگی جسمانی ضعیف، زیر نظر مربی می توانند از تی آر ایکس استفاده کنند. تی آر ایکس در سال های گذشته با ارائه و طراحی پک های متفاوتی، برای ورزشکاران قابلیت های زیادی را ایجاد کرده است. طناب های مقاوم، قلاب و دستگیره از موارد مشترکی است که در این پک های ورزشی به کار رفته است.

بسته های TRX یک کیلو گرم وزن دارند و به آسانی جابجا می شوند و می توان آن ها را در هر مکان کوچکی نصب کرد و از آن ها استفاده کرد. هنگام استفاده از تی آر ایکس و معلق بودن به وسیله طناب های آن، به خاطر نیروی جاذبه زمین، باعث ایجاد حرکات کششی در تمرینات شما می شود. در مقابل جاذبه زمین بدن برای اینکه تعادلش را حفظ کند ، حدود ٢٠٠ تا ٨٠٠ کالری، که مقدار زیادی است صرف می کند. تعداد زیادی از رشته های ورزش تخصصی، از تی آر ایکس در تمرینات بدنسازی و آمادگی جسمانی خود استفاده می کنند چرا که احتمال گرفتن مفصل ها و عضله ها در هنگام انجام این فعالیت ها به وسیله وزن، کاهش می یابد. نکته اصلی همه بسته ها انجام تمرینات استقامتی بر ستون فقرات است تا همزمان در بالا تنه و پایین تنه خون در جریان باشد. به حرکت در آوردن عضله های اصلی و همچنین ماهیچه های کوچک در تمرینات تی آر ایکس اتفاق می افتد و انعطاف پذیری بدن را به همراه می آورند.

آشنایی با تی آر ایکس ارتشی

sport-trx Force Kit پکی ویژه است که به راحتی جابجا می شود و در هر محلی قابل نصب است و قابل استفاده برای همه آقایان و خانم ها در هر سنی می باشد. در تمرینات بدنسازی گروه های ورزشی نیز از تی آر ایکس فورس استفاده می شود. از مهم ترین مزایای این پک، می توان به افزایش قدرت و استقامت عضلات ستون فقرات، کمر و شکم (Core Muscles) اشاره کرد. با بالا رفتن قدرت عضلانی، دست ها و پاها نیز قدرتمندتر می شوند. این ورزش نه تنها در زمان کمی به عضله سازی منجر می شود بلکه در مدت ۵۰ الی ۷۰ دقیقه باعث می شود ۱۶۰۰ کالری چربی سوزی داشته باشید. به علاوه ، سلامت قلب و عروق شما را بهبود می بخشد و تنظیم سوخت و ساز بدن را به همراه دارد. این بسته ورزشی حتی باعث حجم و فرم گرفتن عضله های کوچک بدن نیز می شود و عملکرد سیستم اعصاب و عضلات را هماهنگ می کند.

با انجام این ورزش، در مدت زمان کوتاهی متوجه تغییراتی در فیزیک و تناسب اندام خود خواهید شد. این بسته های ورزشی تی آر ایکس ارتشی، طناب های کششی و کیفی با طرح ارتشی و رنگ خاکی دارند. قلاب ها توانایی قفل شدن و طناب ها مقاومت زیادی در مقابل سایش دارند. یراق آلات و تسمه های کشی مخصوص چتربازی در این بسته استفاده شده است و از پلاستیک با کیفیت ضد تعریق در دستگیره های ارگونومیک به کار رفته است. به طور کلی این بسته ارتشی شامل طناب های کششی، طناب مخصوص در، طناب کششی اضافه، قلاب، کیف دوشی ارتشی، بند مخصوص، DVD های تصویری آموزشی و یک کاتالوگ آموزشی می باشد.

میزان کیفیت طناب های تی آر ایکس

با مطالعه این مطالب پی بردیم که در انجام ورزش تی آر ایکس بدن به وسیله دو طناب به صورت معلق نگه داشته می شود. ایمنی بدن توسط این طناب ها حاصل می شود بنابراین کیفیت و مقاومت طناب و همچنین دوخت طناب ها بسیار مهم است و باید اطمینان لازم را به شما بدهد. بهتر است هنگام خرید از نمایندگی ها و مارک های معتبر خرید کنید و جنس طناب ها حتما فیبر کربن باشد. دوخت و طرز بسته بندی آن ها نیز با کیفیت و قابل قبول باشد و با توجه به وزن خود به تهیه آن بپردازید.

خرید تی آر ایکس خانگی و هزینه آن

در حال حاضر همه افراد جامعه به دلیل وجود مشکلات، وقتی برای صرف کردن به جهت رفتن به باشگاه ورزشی و یا انجام تمرینات ورزشی ندارند به خصوص خانم هایی که زمان زیادی را برای نگهداری و

تربیت فرزندان خود و همچنین انجام کارهای خانه صرف می کنند. بنابراین با خرید تی آر ایکس خانگی و انجام این ورزش می توان به آسانی به انجام حرکات ورزشی پرداخت و در مدت کوتاهی به تناسب اندام رسید.

طناب های تی آر ایکس خانگی می تواند تا ۱۸۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند و با نصب آن ها به سقف یا دیوار به راحتی می توان فعالیت های ورزشی انجام داد. هدف از انجام این ورزش، بالابردن میزان آمادگی جسمانی، قدرت بدنی، انعطاف پذیری، افزایش چابکی، رشد و تقویت ماهیچه ها، افزایش قدرت هسته بدن و مهمترین آن ها چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام است. در طراحی و تولید وسایل و تجهیزات ورزش تی آر ایکس، شرکت های زیادی فعالیت می کنند. Home، Tactical، Smart، Club4 مدل هایی از TRX هستند که در فروشگاه های ورزشی کشور خودمان با حدود قیمت ۵۰۰ تا ۶ میلیون به فروش می رسند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا