راهنمای خرید و بررسی گوشی هوشمند هواوی نوا ۵T

احتمالا میان‌رده‌ای که از پردازنده‌ی محصولات پرچم‌دار سال گذشته‌ی هواوی قدرت می‌گیرد، در سال جدید حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. با بررسی نوا ۵T با ما  همراه باشید.

گوشی هوشمند هواوی نوا ۵T

 

هواوی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹، گوشی هوشمند دیگری را معرفی کرد؛ البته نمی‌توان صفت «جدید» را به این محصول نسبت داد؛ چرا که نوا ۵T در حقیقت نسخه‌ی تغییرنام‌یافته‌ای از میان‌رده‌ی آنر ۲۰ از شرکت هم‌خانواده‌ی هواوی موبایل محسوب می‌شود. نوا ۵T یکی از معدود گوشی‌های شرکت چینی به‌همراه سرویس‌های پرکاربرد گوگل است.

پردازنده‌ی پرچم‌دار کرین ۹۸۰، نمایشگر تمام‌صفحه و دوربین چهارگانه، اصلی‌ترین ویژگی‌های نوا ۵T هستند و آن را به محصولی ارزشمند در بازه‌ی قیمتی حدود ۵ میلیون تومان بدل می‌کنند. حال باید دید که ویژگی‌های یادشده می‌توانند نظر افرادی را که به‌دنبال میان‌رده‌ای توانمند هستند، به‌سوی گوشی هواوی جلب کنند یا خیر. با بررسی نوا ۵T‌ همراه زومیت باشید. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون‌های اپل و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

میان‌رده‌ی خوش‌ساخت هواوی بین دو ورق شیشه‌ای و فریم آلومینیومی احاطه شده؛ ترکیبی که در بدنه‌ی ۹۹/۹۹ درصد از گوشی‌های خوش‌ساخت دیگر بازار نیز به‌کار رفته است. هواوی مطابق عادت همیشگی خود، تمایلی به‌نام‌بردن از تولیدکننده‌ی پنل‌های شیشه‌ای نوا ۵T‌ ندارد؛ بنابراین مشخص نیست که با نوعی از گوریلا گلس طرف هستیم یا خیر.

نمایشگر ۶/۲۶ اینچی نوا ۵تی با گوشه‌های گرد خود ۸۴/۲ درصد از نمای مقابل گوشی را دراختیار دارد و به‌استثناء حاشیه‌ی ۵ میلی‌متری پایین، از چهار ضلع دیگر دستگاه، فاصله‌‌ی بسیار کمی دارد. حاشیه‌های باریک و خلأ بریدگی نمایشگر به‌لطف جای‌دادن دوربین سلفی درون حفره‌ای کوچک به قطر ۶ میلی‌متر در گوشه‌ی سمت چپ، تجربه‌ی بصری فراگیری را به‌ارمغان می‌آورد. فاصله‌ی بین فریم و پوشش شیشه‌ای ۲٫۵D نمایشگر، با نوار پلاستیکی باریکی پر شده است؛ طراحان هواوی از این فاصله برای جای‌دادن اسپیکر مکالمه و چراغ LED اعلانات/وضعیت شارژ در لبه‌ی بالایی گوشی استفاده کرده‌اند.

پیش‌تر گفتیم که نوا ۵T نسخه‌ی تغییرنام‌یافته‌ی آنر ۲۰ به‌حساب می‌آید. هواوی برای کم‌رنگ‌تر کردن این حقیقت، میان‌رده‌ی توانمندش را درکنار رنگ‌های آشنای مشکی و آبی، با رنگ ویژه‌ای موسوم به Midsummer Purple به‌فروش می‌رساند؛ رنگی که بسته به زاویه‌ی تابش نور، طیفی از رنگ‌های آبی تا بنفش را به‌نمایش می‌گذارد و در سرتاسر سطحش، حروف واژه‌ی «nova» با چینشی مربعی نقش بسته است؛ البته لوگوی یادشده با فرمی آینه‌ای در نیمه‌ی پایینی گوشی به‌چشم می‌خورد.

ورق شیشه‌ای ۲٫۵D پشتی نوا ۵T هیچ‌گونه انحنایی ندارد و مانند پوشش نمایشگر با نوار پلاستیکی باریکی به فریم گوشی متصل شده است. دوربین پشتی دستگاه با چینشی عمودی و برآمدگی نسبتا زیادی در گوشه‌ی بالایی دیده می‌شود؛ البته دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو خارج از این چنیش قرار دارد. درکنار مجموعه‌ی دوربین، واژه‌های Huawei و AI Quad Camera به‌همراه لوگویی متشکل از ۴ دایره برای تأکید بر چهارگانه بودن دوربین پشتی به‌چشم می‌خورد.

ابعاد ۷/۸ × ۷۴ × ۱۵۴/۳ میلی‌متری و وزن ۱۷۴ میلی‌متری Nova 5T مدیریت آن را برای کاربرانی با دستان متوسط چندان دشوار نمی‌کند؛ اما دسترسی به لبه‌ی گوشی با جابه‌جا کردن دست امکان‌پذیر است و همین موضوع باتوجه‌به جنس شیشه‌ای و لغزنده‌ی بدنه، احتمال سُر خوردن دستگاه را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت خرید نوا ۵T برای جلوگیری از سر خوردن گوشی و به‌جا ماندن لک و اثرانگشت، از کاور شفاف همراه گوشی یا کاور دلخواه دیگری استفاده کنید.

کلیدهای پاور و کنترل صدا در ارتفاعی مناسبی از لبه‌ی سمت راست فریم براق نوا ۵T قرار گرفته‌اند. حسگر اثرانگشت نوا ۵T با کلید پاور یکپارچه شده است و مطابق انتظار، احراز هویت کاربر را به‌سرعت انجام می‌دهد. درگاه سیمکارت در لبه‌ی سمت چپ گوشی دیده می‌شود؛ درحالی‌که لبه‌ی پایین از دریچه‌ی اسپیکر و پورت USB 2.0 Type-C میزبانی می‌کند. متأسفانه در نوا ۵T خبری از جک هدفون نیست.  

نمایشگر و اسپیکر

در شرایطی که بسیاری از سازندگان گوشی‌‌های هوشمند به استفاده از نمایشگر OLED حتی در میان‌رده‌های خود روی آورده‌اند، هواوی هنوز به استفاده از پنل‌های IPS LCD ادامه می‌دهد و OLED‌ها در انحصار محصولات پرچم‌دار این شرکت است؛ همان‌طور که در جدول مشخصات نیز مشخص است از نظر ابعاد، رزولوشن، محل حفره نمایشگر مشابه آنر ۲۰ است. نمایشگر ۱۹.۵ به ۹ با قطر ۶.۲۶ اینچ نوا ۵ تی تقریبا ۸۴ درصد جلوی گوشی را پوشانده و حفره‌ای در بخش بالایی و سمت چپ آن برای دوربین سلفی تعبیه شده است. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای یک گوشی با چنین رده‌ی قیمتی و ابعادی مناسب است و تراکم ۴۱۲ پیکسلی در کاربری‌های روزمره و عادی شما را راضی خواهد کرد. 

در آزمایش روشنایی زومیت، نوا ۵ تی با رسیدن به روشنایی ۴۰۰ نیتی عملکرد رضایت‌بخشی در بین نمونه‌های LCD از خود نشان داد اما در برابر نمونه‌های OLED هنوز رقم کمتری محسوب می‌شود؛ فعال شدن حالت تنظیم خودکار روشنایی، تغییری در حداکثر روشنایی ایجاد نمی‌کند. نمایشگر در فضای باز خوانایی لازم را دارد اما در بین بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد. روشنایی ۴.۷ نیتی رنگ مشکی بالاتر از حدانتظار ما بود که کنتراست Native برابر با ۸۵ را به یک ضعف برای نوا ۵ تی بدل می‌کند. هواوی در بحث روشنایی حداقل باز هم موفق عمل کرده است و نمایشگر با رسیدن به روشنایی ۰/۸ نیتی برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب است.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی
محصول / پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت استاندارددقیق‌ترین حالت
نوای ۵ تی۰.۸۴.۷۴۰۰۴.۷۴۰۰۸۵۷.۵۳.۴ (Normal)
آنر ۹ ایکس۲.۲۴.۵۴۴۵۴.۵۴۴۵۹۹۶.۱۱.۹ (Normal)
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹۱/۳۴/۴۳۹۱۴/۴۳۹۰۸۹۶/۹۱.۸ (Normal)
موتورولا وان اکشن۳.۴۳.۷۳۴۲۳.۵۳۶۰۱۰۳۶۵.۹ (Natural)
می ۹ لایت۳۰۷۸۰۰۱۰۴۰۳/۹۰/۸ (Standard)
ردمی ۸A۰/۶۱/۵۲۵۰۱/۵۳۱۰۲۰۷۴/۶۲/۴ (Standard)
شاهین ۲۳/۲۳۳۴۰۳۳۴۰۱۱۳۷/۵۷/۵
گلکسی A70۲/۳۰۵۸۰۰۶۷۰۵/۶ (Vivid)۳/۸ (Natural)
ردمی نوت ۸ پرو۰/۷۵۳/۸۳۸۵۵/۱۵۳۰۱۰۳۵/۹۴/۶ (Standard)
ردمی نوت ۸۱۴/۷۴۷۰۶۶۱۳۱۰۲۵/۹۱/۸ (Standard)
شیائومی می ای ۳۴/۳۷۰۵۳۰۰۵۳۰۴/۴۴/۴
شیائومی ردمی ۷۱/۳۵۲/۵۵۲۶۵۲/۵۵۲۶۵۱۰۴۵/۵۴/۳ (Standard)
شیائومی ردمی ۷A۰/۶۲/۹۷۲۶۰۲/۹۷۲۶۰۸۷/۵۵/۳۱/۹ (Standard)
شیائومی Mi 9T۲/۹۰۷۲۰۰۹۴۰۴/۹۱/۶ (Standard)
گلکسی A80۲/۶۵۰۶۶۰۰۹۷۰۵/۳۳/۱ (Natural Mode)
Mi 9 SE۲/۱۰۶۴۲۰۱۰۰۸۴/۸۱/۹ (Standard)
گلکسی A50۲/۳۰۶۶۰۰۸۲۰۵۲/۴ (AMOLED Cinema)
گلکسی M30۲/۴۰۶۳۰۵/۷۲/۹ (Video)
گلکسی M20۲/۸۳/۶۵۳۲۸۸۹/۹۵/۶۵/۶
پی اسمارت ۲۰۱۹۱/۲۳/۷۳۲۰۳/۷۳۲۰۸۶/۵۵/۸۱/۴ (Normal)
پی ۳۰ لایت۰/۶۴۳۰۵۴۳۰۵۷۶۵۲/۴ (Normal)
نوکیا X7۵/۸۳/۴۴۳۰۴/۴۶۵۳۰۱۲۵۱/۶۵/۴ (Dynamic)
نوا ۳۰/۷۵۲/۷۳۵۰۲/۹۵۳۲۵۱۳۰۸/۵۴/۸ (Normal Mode)

وقتی برای اولین‌بار به نمایشگر نگاه می‌کنید سرد بودن رنگ‌ها کاملا مشخص است؛ در حالت پیش‌فرضِ Vivid که ۹۷.۸ درصد فضای رنگی DCI P3 (که یک فضای رنگی نسبتا گسترده محسوب می‌شود) را پوشش می‌دهد، دمای رنگ (CCT) با رسیدن به ۱۱۴۰۹ کلوین، اختلاف زیادی با سفید معیار (D65) دارد. هواوی دو حالت Vivid مطابق با فضای رنگی DCI-P3 و Normal مطابق با sRGB (پوشش ۹۸.۳ درصدی) را در تنظیمات گنجانده است؛ حالت Vivid رنگ‌های شاداب‌تر و اغراق‌شده‌تر و حالت Normal رنگ‌های طبیعی‌تری را ارائه می‌کند. 

در بحث دقت رنگ، نوا ۵ تی عملکرد متوسطی ارائه می‌کند؛ کمترین خطای ثبت‌شده برای این نمایشگر در حالت Normal و درفضای رنگی sRGB برابر با ۳/۴ به‌دست آمد. خطای کمتر از ۳ را عموما می‌توان خطایی قابل‌قبول دانست. حالت Vivid به‌عنوان حالت پیش‌فرض، رنگ‌های زنده‌تر و اشباع‌تری ارائه می‌کند و خطای آن نیز در دو فضای رنگی sRGB و DCI P3 به‌ترتیب ۷.۵ و ۸.۲ است که نتیجه‌ای خاص محسوب نمی‌شود.

در نوا ۵تی خبری از اسپیکر استریو نیست و صدا ازطریق دریچه‌‌ای در لبه‌ی پایین دستگاه به‌گوش می‌رسد. بلندی صدای نوا ۵‌تی در سطح بسیار خوبی است؛ اما کیفیت صدای خروجی تنها زمانی شفاف و عاری از نویز خواهد بود که حجم صدا در بیش‌ترین حالتِ ممکن نباشد. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

نوا ۵T به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ پای و رابط کاربری EMUI 9.1 به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین آنچه کاربر تجربه می‌کند، فاصله‌ی بسیاری با اندروید خالص دارد. خوشبختانه میان‌رده‌ی هواوی با سرویس‌های گوگل عرضه می‌شود و دسترسی کاملی به فروشگاه پلی‌استور دارد. چینی‌ها در نوامبر سال گذشته، از آغاز انتشار اندروید ۱۰ و EMUI 10 برای نوا ۵‌تی خبر دادند؛ اما هم‌اکنون برای دستگاه دراختیار زومیت، به‌روزرسانی یادشده دردسترس قرار نگرفته است.

از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های EMUI 9.1 می‌توان به فایل‌سیستم EROFS با افزایش ۲۰ درصدی نرخ خواندن تصادفی، ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه‌تر نسبت به گذشته، امنیت بیشتر ازطریق ایزوله‌سازی حافظه‌ی read-only، قابلیت GPU Turbo 3.0 سازگار با ۲۵ بازی محبوب، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی پردازنده و بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی مداوم و در نهایت اپلیکیشن AR Measure برای سنجش ابعاد اجسام اشاره کرد.

مانند سایر دستگاه‌های مبتنی‌بر EMUI، در نوا ۵‌تی به‌صورت پیش‌فرض خبری از منوی اپلیکیشن‌ها نیست؛ اما کاربر می‌تواند از تنظیمات گوشی، این منو را اضافه کند. با سوایپ به سمت راست از داخل نمایشگر، گوگل فید ظاهر می‌شود که اطلاعاتی همچون آب‌وهوا یا اخبار سفارشی‌شده را به‌نمایش می‌گذارد. حسگر اثر انگشت فیزیکی نوا ۵‌تی، امکان سوایپ برای گشودن مرکز اعلانات را نیز دارد که کاربر را از جابه‌جایی مداوم دست برای دسترسی به لبه‌ی بالایی نمایشگر ۱۹/۵:۹ دستگاه بی‌نیاز می‌سازد.

هواوی درکنار راهکار ناوبری قدیمی اندروید مبتنی‌بر سه کلید هوم، بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر، امکان استفاده از ژست‌های حرکتی را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ بدین‌ترتیب که با سوایپ از کناره‌های پایینی نمایشگر می‌توان به عقب بازگشت، با سوایپ از لبه‌ی پایین به‌سمت بالا، وارد صفحه‌ی هوم شد یا با مکثی کوتاه به فهرستی افقی از اپلیکیشن‌های اجرا‌شده‌ دسترسی داشت، سوایپ به‌سمت بالا از گوشه‌ها، گوگل اسیستنت را فرامی‌خواند و در نهایت برای دسترسی به منوی همبرگی اپلیکیشن‌ها نیز باید از کناره‌های بالایی نمایشگر سوایپ کرد. نگارنده راهکار هواوی برای ناوبری را نه‌چندان شهودی و کمی گیج‌کننده می‌داند.

بهره‌گیری از رابط کاربری پرقابلیتی همچون EMUI، سروکله‌زدن با انبوهی از اپلیکیشن‌های اضافه را نیز در پی دارد؛ نوا ۵T دو گالری عکس، دو پخش‌کننده‌ی موسیقی، دو اپلیکیشن Email، دو فروشگاه اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های نتفلیکس، Camera360 ،Agoda و Booking.com را به‌صورت پیش‌فرض دارد.

دوربین

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید نه‌چندان چشم‌گیر به‌همراه دو ماژول دیگر برای تشخیص عمق و ثبت عکس‌های ماکرو؛ این ترکیب را بارها و بارها با دستگاه‌های میان‌رده‌ی مختلف تجربه کرده‌ایم و اکنون نوا ۵تی نیز دقیقا وضعیت مشابهی دارد. میان‌رده‌ی توانمند هواوی برای دوربین اصلی از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 سونی به‌همراه لنز F/1.8 فاقد لرزش‌گیر اپتیکال استفاده می‌کند و به‌موجب بهره‌گیری از فیلتر Quad Bayer برای تجمیع داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور، عکس‌ها را به‌صورت پیش‌فرض با وضوح ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد.

دوربین دوم نوا ۵‌تی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنز F/2.2 از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار بی‌بهره است و برای ثبت عکس‌های اولتراواید به‌کار می‌رود. دوربین سوم با وضوح ۲ مگاپیکسل و لنز F/2.4 منحصرا وظیفه‌ی ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله‌ی ۳ تا ۴ سانتی‌متری را برعهده دارد و در نهایت دوربین چهارم با حسگر ۲ مگاپیکسلی برای تشخیص عمق و پیاده‌سازی بهتر افکت بوکه در عکس‌های پرتره استفاده می‌شود.

امروزه رابط کاربری دوربین در اغلب گوشی‌های هوشمند، شاکله‌ی مشابهی دارد؛ نواری از حالت‌های استفاده از دوربین که با سوایپ‌کردن می‌توان بین آن‌ها جابه‌جا شد، آیکون‌های واضحی برای جابه‌جایی بین دوربین‌های پشتی و نواری که دسترسی به مواردی مانند منوی تنظیمات دوربین، هوش‌مصنوعی و فلش را می‌دهد، از جمله‌ی موارد آشنایی هستند که در رابط کاربری دوربین نوا ۵تی نیز به‌چشم می‌خورند. 

در نوار مربوط به حالت‌های استفاده از دوربین مواردی همچون عکاسی با حالت Night، پرتره، عکاسی خودکار و فیلم‌برداری به‌چشم می‌خورد، درحالی‌که منوی More نیز برای دسترسی به‌حالت‌های بیشتر، شامل سوپرماکرو، فیلم‌برداری صحنه‌آهسته، عکاسی حرفه‌ای، Aperture برای عکاسی با افکت بوکه از اجسام در نظر گرفته شده است. چینی‌ها در تصمیمی عجیب، عکاسی HDR را در قالب حالتی مستقل دراختیار کاربر می‌گذارند.

عکس‌های ۲X ،۱X و Wide نوا ۵تی در طول روز

Nova 5T Wide

Wide

Nova 5T 1X

۱X

Nova 5T 2X

۲X


عکس‌های ۲X ،۱X و Wide نوا ۵تی در طول شب

Nova 5T Wide Night

Wide

Nova 5T 1X Night

۱X

Nova 5T 2X Night

۲X


با وجود آنکه در منظره‌یاب رابط کاربری، اسلایدر سه‌حالته‌ای با عناوین ۲X ،۱X و Wide به‌چشم می‌خورد، براثر خلأ دوربین تله‌فوتو، آنچه نوا ۵تی تحت عنوان ۲X ثبت می‌کند، تصویری کراپ‌شده از دوربین اصلی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل است. در روشنایی روز، جزئیات و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های دوربین اصلی را مطلوب می‌دانیم. نوا ۵‌تی به‌صورت پیش‌فرض از هوش مصنوعی برای تنظیم پارامترها کمک می‌گیرد و این موضوع در پاره‌ای از موارد به اشباع‌ یا به‌اصطلاح، اینستاگرامی‌شدن (!) رنگ‌ها می‌انجامد؛ اما باتوجه‌به تأثیر مثبت هوش مصنوعی بر گستره‌ی دینامیکی باعث می‌شود تا استفاده از آن را توصیه کنیم.

نمونه‌عکس نوا ۵تی با و بدون AI

Nova 5T AI on

AI on

Nova 5T AI off

AI off


علاوه‌بر حالت عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی، حالتی موسوم به ۴۸MP AI Ultra Clarity نیز برای عکاسی با نوا ۵تی وجود دارد. این حالت تنها در روشنایی روز کارایی خواهد داشت و نتیجه‌ی آن عکس‌هایی با جزئیات به‌مراتب بیشتر خواهد بود؛ اما مواردی همچون مدت‌زمان ۵ تا ۶ ثانیه‌ای برای ثبت عکس‌ها و حجم ۲۰ مگابایتی آن‌ها، استفاده‌ی مداوم از حالت یادشده را به‌ امری غیرمنطقی بدل می‌سازد.

Nova 5T 48MP

دوربین اولتراواید نوا ۵‌تی درست‌مانند آنچه اغلب گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند، عکس‌هایی با جزئیات متوسط و رنگ‌های کدر می‌گیرد؛ از سوی دیگر گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها نیز به‌وسعت دوربین اصلی نیست. نوا ۵‌تی به‌صورت خودکار، اعوجاج سوژه در بخش‌های حاشیه‌ای عکس را مرتفع می‌سازد؛ اما گاهی این موضوع به سافت‌شدن عکس می‌انجامد. 

Nova 5T Macro

خلأ قابلیت فوکوس خودکار، گشودگی اندک لنز (F/2.4) و فقدان لرزش‌گیر اپتیکال تصویر باعث می‌شود تا دوربین ماکرو نوا ۵‌تی تنها در روشنایی روز و در دستانی کاملا بدون لرزش، عکس مناسبی را ثبت کند. در نقطه‌ی مقابل، وجود ماژول ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق، به ثبت عکس‌های پرتره با تفکیک نسبتا دقیق بین پس‌زمینه و سوژه می‌انجامد. سطح جزئیات عکس‌های پرتره‌ی نوا ۵‌تی نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

نمونه‌عکس نوا ۵T با و بدون قابلیت عکاسی Night

Nova 5T Night

Night

Nova 5T Photo

Photo


عملکرد دوربین اصلی در تاریکی چندان شگفت‌انگیز نیست؛ اما به‌لطف نوردهی چندثانیه‌ای در حالت عکاسی Night، بهبود چشمگیری در کیفیت‌ عکس‌های خروجی حاصل می‌شود. حالت Night عکس‌ها را روشن‌تر و با نویز کم‌تر می‌گیرد؛ اما سطح جزئیات در این حالت اندکی افت می‌کند. توجه داشته باشید که حالت Night با دوربین اولتراواید نیز کارایی دارد و وضعیت فاجعه‌بار عکس‌های آن را اندکی بهبود می‌دهد.  

گالری عکس‌های نوا ۵T در طول روز

گالری عکس‌های نوا ۵T در طول شب

نوا ۵‌تی برای ثبت عکس‌های سلفی به حسگر ۳۲ مگاپیکسلی با لنز F/2.0 و فوکوس ثابت اتکا دارد؛ البته این حسگر از فیلتر Quad Bayer بهره نمی‌برد و عکس‌های آن با وضوح ۳۲ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. ما جزئیات، دقت رنگ‌ و گستره‌ی دینامیکی در عکس‌های سلفی نوا ۵تی را مناسب می‌دانیم؛ اما تفکیک سوژه از پس‌زمینه حین پیاده‌سازی افکت بوکه چندان شگفت‌انگیز نیست. 

کارایی و عملکرد

بی‌شک نقطه‌قوت اصلی نوا ۵تی پردازنده‌ی توانمند آن است. میان‌رده‌ی جدید هواوی از همان پردازنده‌ای قدرت می‌گیرد که سال گذشته در محصولاتی همچون میت ۲۰ پرو و پی ۳۰ پرو به‌کار رفته بود. تراشه‌ی ۷ نانومتری کرین ۹۸۰ از ترکیب ۴ هسته‌ی پرچم‌دار Cortex A76 و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex A55 به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و برای پردازش‌های گرافیکی نیز به ماژول ۱۰ هسته‌ای Mali-G76MP10‌ اتکا دارد.

ازآنجاکه پیش‌تر در بررسی میت ۲۰ پرو به‌صورت مفصل از ویژگی‌ها و مشخصات فنی کرین ۹۸۰ صحبت کرده‌ایم، در بررسی نوا ۵T به آوردن جدولی از مشخصات آن بسنده می‌کنیم. توجه داشته باشید که رقبای کرین ۹۸۰ به‌ هیچ‌وجه پردازنده‌هایی با هسته‌‌های قدیمی Cortex A73 و Cortex A53 نیستند.

هواوی نوا ۵ تی / Huawei Nova 5T

کرین ۹۸۰ دربرابر رقبا
پارامترها / پردازندهکرین ۹۸۰کرین ۹۷۰اکسینوس ۹۸۲۰اسنپدراگون ۸۵۵اپل A12
CPU۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی اکسینوس M4 با فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲.۳۱ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز
یک هسته‌ی Kryo 485 Gold Prime با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز
۳ هسته‌ی Kryo 485 Gold با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Kryo 485 Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Vortex با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Tempest با فرکانس ۱.۵۹ گیگاهرتز
حافظه‌ی کش L2هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت
هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
۲ مگابایت مشترک؟هسته‌ی Gold Prime کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت
هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
۱۲۸ کیلوبایت L1
۸ مگابایت L2
حافظه‌ی کش L3۴ مگابایت مشترک در قالب DSU۴ مگابایت مشترک در قالب DSU۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU
۳ مگابایت کش سطح سیستم 
GPUآرم Mali-G76MP10
با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز
آرم Mali-G72MP12
با فرکانس ۷۴۶ مگاهرتز
Mali G76 MP12
با فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز
Adreno 640هفت هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپل
حافظه‌ی رم۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه
LPDDR4X۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه
LPDDR4X
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازیUFS 2.1UFS 2.1UFS 3.0UFS 3.0
پردازنده‌ی سیگنال تصویرISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر
پایپ‌لاین ۱۰ بیتی
ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتیISP دوگانهSpectra 380ISP اختصاصی با فوکوس خودکار سریع‌تر در محیط‌ تاریک
ان‌کُد / دی‌کُدان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
۸K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
۲۱۶۰p با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
مودمLTE Cat.21/18
دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.18/13
دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
Shannon LTE Cat.20/13
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
Snapdragon X24 LTE
Cat.20
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
NPUبلهبلهبلهبله
فرایند ساخت۷ نانومتری TSMC۱۰ نانومتری TSMC۸ نانومتری LPP۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری FinFET

نوا ۵T در دو نسخه با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. وجود حداقل ۶ گیگابایت رم، حتی در استاندارد پرچم‌داران اندرویدی نیز برای تجربه‌ی چندوظیفگی کم‌نقص کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما خبری از درگاه کارت حافظه نیست و خریدار نوا ۵T باید این نکته را در نظر داشته باشد. سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی نوا ۵تی در ادامه آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
هواوی نوا ۵T۸۰۰/۱۴۳۰۳/۳۴۲۱۰/۳۲۱۵۹/۴۷
آنر ۹X۸۱۴/۳۹۱۹۵/۴۱۵۳/۰۹۱۵۶/۴۹
Y9 پرایم ۲۰۱۹۲۸۱/۰۱۱۹۹/۰۸۴۵/۵۴۷۶/۴۷
موتورولا وان اکشن۴۹۹/۲۴۱۹۰/۰۳۱۱۱/۱۲۱۲۹/۲۲
می ۹ لایت۴۳۰/۲۸۲۴۹/۳۷۱۱۳/۶۱۱۲۲/۲۷
ردمی ۸A۲۷۹/۷۸۱۰۷/۲۷۵۵/۷۳۱۵/۲۱
شاهین ۲۲۹۶/۹۵۱۹۰/۳۷۸۹/۵۶۲۰/۷
گلکسی A70۵۰۳/۳۲۱۹۳/۰۲۱۳۱/۰۷۲۲/۱
ردمی نوت ۸ پرو۵۲۵/۲۱۱۹۵/۹۷۱۴۹/۳۵۱۷۲/۴۳
ردمی نوت ۸۳۰۲/۴۷۲۳۷/۸۱۵۹/۷۳۱۱۴/۲۳
شیائومی می ای ۳۵۰۶/۸۱۱۹۱/۰۴۱۲۶/۴۸۱۰۳/۲۴
شیائومی Mi 9T۴۸۷/۸۱۱۸۹/۹۴۱۲۷/۸۶۹۶/۳۱
گلکسی A80۴۹۷/۱۱۱۹۱/۹۲۱۱۴/۹۴۲۱/۸۷
شیائومی Mi 9 SE۴۸۵/۲۷۱۸۴/۶۴۱۱۸/۳۲۶/۹
سامسونگ گلکسی A50۴۹۴/۸۱۹۲/۵۵۱۰۳/۵۲۱۸/۹۶
سامسونگ گلکسی M30۲۸۰/۳۵۱۰۱/۴۶۶۴/۸۹۶۱/۲
سامسونگ گلکسی M20۳۰۹/۹۷۱۴۳/۶۶۷/۷۷۴۵/۴۷
هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹۲۹۷/۵۱۵۹/۸۴۴/۱۵۷۸/۲۴
هواوی پی ۳۰ لایت۳۰۴/۵۱۲۱۶/۱۹۶۵/۷۳۴۹/۰۳
نوکیا X7۲۹۱/۰۲۰۸/۳۵۸۴/۲۱۱۷/۰۶
نوا ۳۸۷۹/۸۳۱۷۶/۵۳۱۵۰/۵۳۱۵۷/۷۶

در منوی تنظیمات نوا ۵T سه پروفایل Power Saving ،Performance و Ultra Power Saving برای مدیریت مصرف باتری گوشی به‌چشم می‌خورد که در حالت پیش‌فرض هیچ‌کدام فعال نیستند؛ اما ما برای ارزیابی تأثیر پروفایل Performance برعملکرد نوا ۵‌تی، بنچمارک‌های متداول  را با و بدون فعال‌سازی آن اجرا می‌‌کنیم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول / بنچمارکAnTutu 8۳DMarkPCMark
Work 2.0
GeekBench 5GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme Overall / Web Browsing Single / MultiAztec Ruins Vulkan – Normal TierManhattan 3.1 Car ChaseT-Rex
Unlimited(Onscreen / Offscreen (FPS
هواوی نوا ۵T
(Perf. mode)
۳۴۳۲۵۶۵۴۵۴۷۴۴۱۰۹۱۳۵
۹۰۵۳
۶۹۳
۲۴۴۳
۲۰
۳۲
۵۰
۵۶
۳۰
۳۳
۶۰
۱۳۶
هواوی نوا ۵T۲۶۳۵۱۱۳۳۰۲۱۱۹۶۲۷۵۶۱
۶۹۸۷
۵۶۱
۱۳۶۳
۱۸
۲۶
۲۴
۲۶
۱۶
۱۷
۵۶
۶۹
آنر ۹X
(Perf. mode)
۱۹۱۶۵۷۲۱۲۶۳۹۸۹۷۱۸۱
۷۹۵۴
۳۳۳
۱۳۶۶
۴.۷
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۵
۷.۷
۳۵
۳۹
می ۹ لایت۱۹۵۶۴۰۲۹۲۲۳۱۹۴۵۶۷۶۳
۶۴۱۱
۳۴۴
۱۴۰۷
۱۱
۱۲‍
۲۱
۲۳
۱۲
۱۳
۵۶
۶۵
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹
Perf. mode
۱۷۵۵۶۷۲۱۳۱۱۹۹۴۷۰۰۸
۷۳۹۴
۳۳۳
۱۴۱۵
۴.۵
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۲
۷.۷
۳۴
۳۹
موتورولا وان اکشن۱۸۵۸۲۶۲۳۴۸۲۱۳۵۴۶۶۵۱
۶۴۵۸
۳۴۱
۱۳۶۱
۷.۳
۹.۷
۱۳
۱۴
۷.۹
۹.۳
۳۶
۴۰
شیائومی Mi 9 SE۲۱۹۹۷۱۳۱۶۵۳۲۲۰۹۶۸۷۵
۶۴۷۰
۳۹۴
۱۵۱۵
۱۳
۱۴
۲۴
۲۶
۱۳
۱۵
۵۸
۷۴
شیائومی Mi 9T۲۵۱۳۷۷۳۲۷۵۴۲۳۳۸۷۵۰۸
۷۲۰۴
۵۴۵
۱۷۲۰
۱۳
۱۶
۲۳
۲۷
۱۳
۱۶
۵۸
۷۷
ردمی ۸AFailed۱۳۲۰۴Failed۴۶۱۱
۵۰۷۶
Not Installed۶/۱
۳/۳
۱۴
۶/۴
۷/۱
۳/۵
۳۴
۲۲
شاهین ۲۱۵۵۶۹۸۱۹۰۸۷۱۱۵۳۸۰۵۶
۸۷۱۹
۲۸۵
۱۴۳۲
۶/۹
۷/۵
۱۱
۱۲
۶/۷
۷/۴
۳۳
۳۹
گلکسی A70۱۹۹۶۸۲۲۴۵۲۰۱۱۱۸۷۳۳۷
۶۷۳۴
۵۰۷
۱۶۰۶
Failed۱۳
۱۵
۶/۹
۸/۱
۳۷
۴۱
ردمی نوت ۸ پرو۲۸۱۴۶۷۳۴۰۹۰۲۰۳۸۱۰۲۰۲
۹۵۵۷
۴۹۸
۱۶۴۰
۱۳
۱۳
۱۶
۱۹
۱۱
۱۱
۴۵
۵۲
ردمی نوت ۸۱۶۵۶۱۹۲۳۷۸۱۱۱۲۴۶۷۱۹
۶۵۸۳
۳۱۳
۱۳۸۹
Failed۱۲
۱۳
۶/۲
۷/۰
۳۳
۳۶
شیائومی می ای ۳۱۷۳۲۵۲۲۳۶۶۰۱۱۳۲۶۶۲۶
۶۱۶۲
Failed۲۶
۱۳
۱۳
۷/۲
۵۲
۳۶
ردمی نوت ۷۱۷۲۹۷۴۲۶۲۵۷۱۴۱۰۶۳۴۱
۵۹۰۱
۷
۸
۱۳
۱۵
۷/۷
۹/۱
۴۴
۵۰
گلکسی A80۳۷۷۶۲۲۳۹۳۷۰۹۹
۱۵
۱۸
۲۴
۲۵
۱۴
۱۷
۵۹
۸۴
گلکسی A50۱۷۲۷۶۳۱۶۵۲۰۱۳۴۹۵۸۳۹
۵۲۶۹
۷/۹
۹/۷
۱۳
۱۴
۸/۳
۹/۱
۳۷
۴۱
گلکسی M30۱۳۲۲۸۵۸۴۵۱۴۲
۵۳۳۵
۴/۳
۴/۸
۴/۳
۴/۹
۷
۷/۹
۲۲
۲۵
گلکسی M20۱۳۲۴۸۵۸۱۵۱۲۰
۵۳۴۰
۲/۳
۲/۶
۲/۴
۲/۶
۳/۸
۴/۳
۱۲
۱۴
هواوی پی ۳۰ لایت
(Performance)
۲۲۰۶۶۹۷۵۷۰۷۳
۷۶۶۹
۵/۰
۵/۷
۱۳
۱۴
۶/۹
۷/۷
۳۷
۳۵

نوا ۵‌تی به‌لطف پردازنده‌ی توانمندش تمام محصولات میان‌رده‌ی دیگر را از پیش‌رو برمی‌دارد و عملکردی در سطح محصولات پرچم‌دار به‌نمایش می‌گذارد. بنچمارک‌های نرم‌افزاری تقریبا در تمامی موارد، از بهبود چشمگیر عملکرد براثر فعال‌سازی حالت Performance حکایت می‌کنند؛ به‌عنوان مثال در آزمونی مانند PCMark که مبتنی‌بر شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، ویرایش عکس و نوشتن متن است، شاهد افزایش ۲۰/۸ درصدی امتیاز کلی هستیم.

هواوی نوا ۵ تی / Huawei Nova 5T

صرف‌نظر از بهبود امتیاز بنچمارک‌ها، فعال‌سازی حالت Performance مشکلاتی را حین بررسی به‌بار آورد؛ به‌عنوان مثال تکرار برخی از بنچمارک‌ها مانند GFXBench منجر به حصول نتایج متناقضی می‌شد، ضمن اینکه دمای دستگاه نیز بیشتر از حالت پیش‌فرض افزایش می‌یافت.

باتری

در شرایطی‌ که اغلب محصولات پرچم‌دار و میان‌رده، انرژی موردنیازشان را حداقل با یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کنند، ظرفیت باتری نوا ۵‌تی ۳۷۵۰ میلی‌آمپرساعت است؛ البته نباید از این حقیقت غافل شد که ظرفیت باتری تنها یکی از شاخصه‌های تأثیرگذار بر شارژدهی گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید و عوامل دیگری همچون وضوح نمایشگر، میزان بهینگی نرم‌افزار و نوع پردازنده نیز تأثیر به‌سزایی دارند.

 

برای سنجش میزان شارژدهی نوا ۵‌تی، ابتدا به‌سراغ آزمون پخش فیلم می‌رویم. در شرایطی که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر کامل قطع شده‌اند، میان‌رده‌ی توانمند هواوی ویدئو‌ی معیار زومیت با وضوح HD را به‌مدت ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه پخش می‌کند که برای تماشای فیلم انگل، روزی روزگاری در هالیوود، فیلم جوکر، فیلم مرد ایرلندی و فیلم ۱۹۱۷، برندگان و بازندگان بزرگ اسکار ۲۰۲۰ کافی خواهد بود.

محصول / آزمایشنمایشگرباتریویدئوGFXBenchManhattan 3.1PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
عملکرد طولانی‌مدت
(فریم)
درصد افت عملکرددمای بیشینه
(درجه‌ی سلسیوس)
دقیقه:ساعت
نوا ۵T۶.۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰۲۴۴/۸
Perf. mode
۱۳۳۷
Perf. mode
۵۷∼
Perf. mode
۴۷/۵
Perf. mode
۱۳:۳۰۴۵۱/۰۱۰۷۵۶۳∼۴۰۹:۱۲
آنر ۹X۶.۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۳۰۲.۳
Perf. mode
۷۶۹.۷
Perf. mode
۰/۵∼
Perf. mode
۴۴
Perf. mode
۱۱:۳۱۴۶۶/۵۶۵۲/۵۱۶/۷۴۱۹:۱۱
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹۶.۵۹ اینچ
۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۲۴۵/۲
Perf. mode
۷۳۸/۶
Perf. mode
۰/۷∼
Perf. mode
۴۲/۸
Perf. mode
۱۱:۳۰۳۰۹/۵۶۸۷/۳۸/۵∼۴۱۹:۴۲
موتورولا وان اکشن۶.۳ اینچ
۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰۱۰:۴۴۲۷۹/۸۷۷۹/۵۰/۱۹∼۳۷/۶۸:۱۳
می ۹ لایت۶.۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۷:۵۳۳۶۳/۳۱۲۸۲‍‍‍‍۰∼۳۷/۵۰۱۲:۰۶
ردمی ۸A۶.۲ اینچ
۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۴:۱۷۵۵۴/۶۸۱۰/۶۰/۹۱۳۲/۵۰۱۲:۰۷
شاهین ۲۶.۲۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۹۵۰۱۱:۴۵۵۰۶/۲۶۷۲/۳۰/۲۵۳۹۷:۱۶
گلکسی ای ۷۰۶.۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۶:۴۰۴۴۹/۱۶۳۴/۳۲۴/۶۳۵.۷۱۰:۵۷
ردمی نوت ۸ پرو۶.۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۴:۰۳۴۳۱۱۰۲۵۳۶/۹۴۱/۲۵۸:۱۱
ردمی نوت ۸۶.۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۳۳۷۸۶۸۹/۵۲/۵۳۷/۵۱۱:۰۲
شیائومی می ای ۳۶.۰۱ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۵:۲۵۳۷۸/۶۱۵۵۶۵۳۹۱۲:۴۰
شیائومی Mi 9T۶.۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۸:۱۱۳۶۸/۹۱۲۴۹۱۱۴۰۱۲:۳۷
گلکسی A80۶.۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰۱۶:۳۴۳۱۷/۵۱۲۸۹۸:۲۵
شیائومی Mi 9 SE۵.۹۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۷۰۱۴:۰۵۳۰۳/۷۱۰۳۰۳۰۴۲۸:۳۶
گلکسی A50۶.۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۰۵۳۳/۲۴۶۸/۹۱۱:۲۳
گلکسی M30۶.۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۰۲۳۴۸۵۷/۶۱۳:۵۳
گلکسی M20۶.۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۴:۲۰۲۳۸۸۴۳/۲۱۱:۰۰
پی اسمارت ۲۰۱۹۶.۲۱ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۴۰۰۱۰:۰۶۳۴۱/۲۵۵۴/۸۱۸/۴۴۱۷:۵۲
هواوی پی ۳۰ لایت۶.۱۵ اینچ
۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰۱۱:۰۶۳۱۰۵۵۸/۹۴۴۴۱۷:۳۷

در مرحله‌ی بعدی نوبت به دو آزمون نرم‌افزاری PCMark و GFXBench‌ می‌رسد تا به‌ترتیب شارژدهی نوا ۵‌تی را در کاربری‌های روزمره (Screen-on-Time) و پردازش مداوم محتوای گرافیکی سنگین ارزیابی کنند. ما آزمون PCMark را در شرایطی اجرا می‌کنیم که تنظیمات مدیریت مصرف انرژی روی حالت پیش‌فرض قرار دارد و Performance mode فعال نیست. نمایشگر نوا ۵تی با روشنایی ۲۰۰ نیتی و حین شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره توسط آزمون PCMark مدت ۹ ساعت و ۱۲ دقیقه روشن می‌ماند.

هواوی نوا ۵ تی / Huawei Nova 5T

برای نشان‌دادن تأثیر حالت Performance بر شارژدهی و پایداری عملکرد نوا ۵‌تی در اجرای محتوای گرافیکی، آزمون ۳۰ مرحله‌ای GFXBench را در دو حالت روی Nova 5T اجرا می‌کنیم؛ درحالی‌که Perf. mode حدود ۲۴ درصد تعداد فریم‌های پردازش‌شده را افزایش می‌دهد، مدت شارژدهی را ۴۵ درصد کاهش می‌‌دهد و بر میزان نوسان عملکرد می‌افزاید.

نوا ۵T از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۲۲/۵ واتی Super Charge به‌فروش می‌رسد؛ شارژری که سطح شارژ باتری میان‌رده‌ی هواوی را ظرف ۳۰ دقیقه از صفر به ۵۰ درصد می‌رساند و برای شارژ کامل نیز به حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه نیاز دارد.

جمع‌بندی

برای افرادی که به‌دنبال عملکردی در سطح پرچم‌دار با گوشی هوشمندی از کلاس میان‌رده هستند، نوا ۵T می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید باشد. با نگاهی به بخش محصولات زومیت، متوجه می‌شویم که در بازه‌ی قیمتی حدود ۵ میلیون تومان، صرف‌نظر از چند مدل انگشت‌شمار، سایر محصولات همگی از پردازنده‌هایی همچون اسنپدراگون ۷۳۰جی، اسنپدراگون ۶۱۷ و اسنپدراگون ۶۵۲ بهره می‌برند که هیچ‌کدام نمی‌توانند تجربه‌ای هم‌سطح کرین ۹۸۰ به‌ارمغان آورند.

هواوی نوا ۵ تی / Huawei Nova 5T

صرف‌نظر از عملکرد هم‌سطح محصولات پرچم‌دار و شارژدهی خوب، نوا ۵تی در زمینه‌ی عکاسی به‌ویژه در طول روز تجربه‌ی مطلوبی را به‌ارمغان می‌آورد؛ هرچند که این تجربه مطابق انتظار، در سطح بهترین‌های بازار نیست. شاید تنها ضعف مهم نوا ۵T به‌عنوان میان‌رده‌ای شاخص را بتوان آینده‌ی مبهم به‌روزرسانی‌های اندروید و سرویس‌های گوگل برای آن دانست.

خرید از دیجیکالا

 

نکات مثبت

  • طراحی متفاوت و کیفیت ساخت بسیار خوب
  • توان پردازشی در سطح پرچم‌دار
  • شارژدهی نسبتا خوب باتری
  • دوربین توانمند
  • شارژر سریع ۲۲/۵ واتی

نکات منفی

  • دقت پایین نمایشگر
  • عرضه با اندروید ۹
  • خلأ درگاه کارت حافظه

خرید از دیجی کالا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا