راه های مهاجرت به کانادا کدامند؟

رپورتاژ آگهی

راه های مهاجرت به کانادا کدامند؟

کانادا، یکی از بهترین کشورها برای زندگی محسوب می‌شود. این کشور دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا و همچنین فرصت‌های شغلی زیادی است. البته، نباید سیستم بهداشت و درمان آن که جز ۱۰ سیستم درمانی برتر در دنیا بوده و برای ساکنین این کشور کاملاً رایگان است را فراموش کنیم. هر ساله، دولت کانادا حدود ۵۰۰ هزار نفر مهاجر را به این کشور آمریکای شمالی دعوت می‌کند تا زندگی جدیدی را در آنجا شروع کنند.

در حال حاضر، برای کسانی که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کرده و زندگی تازه‌ای را در این کشور شروع کنند، بیش از ۱۰ برنامه مهاجرتی وجود دارد. آیا شما هم مایلید جزء کسانی باشید که به این فرصت دست پیدا می‌کنند؟ ما در اینجا فهرستی از ۵ برنامه مهاجرتی برتر کانادا که می‌توانند بهترین شانس پذیرش را برایتان فراهم کنند تهیه کرده‌ایم.

برنامه ورود سریع (Express Entry)

برنامه ورود سریع (Express Entry)

شاید سیستم ورود سریع یا همان اکسپرس انتری، بهترین راه برای اخذ اقامت دائم در کانادا باشد. این سیستم در اصل برای جذب کارکنان ماهر به کانادا ساخته شده است. بنابراین، اگر شما هم یک مدرک دانشگاهی و مقداری تجربه کاری دارید، سیستم ورود سریع مناسب‌ترین گزینه برای مهاجرت شما به این کشور آمریکای شمالی خواهد بود.

برای این برنامه، شما فقط کافی است یک بار یک پروفایل ایجاد کنید تا واجد شرایط شرکت در تمامی قرعه‌کشی‌هایی شوید که در طول ۱۲ ماه آینده برگزار می‌شود (قرعه‌کشی‌ها هر دو هفته یکبار انجام می‌شوند).

با این روش، کارکنان ماهر به طور متوسط، باید ۶ ماه برای انتخاب شدن صبر کنند. البته، این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید در اولین قرعه‌کشی‌تان انتخاب شوید. به علاوه، اگر یک سال گذشت و انتخاب نشدید می‌بایست برای سال بعد پروفایلتان را دوباره ایجاد کنید.

شما بر اساس سن، سطح تحصیلات، تجربه کاری و مهارتتان در زبان می‌توانید از بین ۳ برنامه موجود در سیستم ورود سریع یکی را انتخاب کنید؛ این سه برنامه عبارتند از:

  • برنامه کارکنان ماهر فدرال (FSWP): برنامه اصلی برای جذب کارکنان ماهر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمایان کانادایی.
  • برنامه تجارت حرفه‌ای کانادا (FSTP): برای مهاجران دارای تجربه کاری در مشاغل تجاری واجد شرایط.
  • کلاس تجربه کانادایی (CEC): این برنامه برای کسانی ساخته شده که از قبل، با یک ویزای کار موقت، در حال در کانادا بوده‌اند (بعداً بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد).

برنامه استانی بریتیش کلمبیا

تقریباً، تمامی استان‌های کانادا برنامه‌های مهاجرتی خود را برای جذب کارکنان ماهر دارند. این‌ها برنامه‌های انتخاب استانی (PNP) نام دارند که ارتباطی با سیستم ورود سریع ندارند. استان بریتیش کلمبیا یکی از بزرگترین برنامه‌های انتخاب استانی را در بین تمام استان‌های کانادا دارد. به علاوه، این برنامه قرعه‌کشی‌های بیشتری در مقایسه با سیستم ورود سریع دارد، این باعث می‌شود دوره انتظار آن بسیار کوتاه‌تر باشد.

هر استان کانادا به یک سری مشاغل خاص نیاز دارد. در بریتیش کلمبیا هم، کارکنان بخش فناوری (technology workers) بیشتر از همه مورد تقاضا هستند. به طور متوسط، آن دسته از متخصصین فناوری اطلاعات (IT) که از طریق برنامه انتخاب استانی بریتیش کلمبیا برای اقامت دائم اقدام می‌کنند تنها ظرف ۲ تا ۳ ماه پذیرفته می‌شوند.

برنامه مهاجرتی پایلوت استان‌های آتلانتیک کانادا

این برنامه پایلوت در سال ۲۰۱۷ جهت جذب کارکنان جدید برای بخش آتلانتیک کانادا راه‌اندازی شد. بخش آتلانتیک کانادا شامل استان‌های شرقی کانادا (به جز کبک) است که در سواحل مشرف به اقیانوس اطلس این کشور قرار دارند. این استان‌ها عبارتند از: نیو برانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد.

این پایلوت هم به سه برنامه تقسیم می‌شود:

  • برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی آتلانتیک (Atlantic International Graduate Program)
  • برنامه مهارت بالای آتلانتیک (Atlantic High-skilled Program)
  • برنامه مهارت متوسط آتلانتیک (Atlantic Intermediate-skilled Program)

در اینجا هم مثل سیستم ورود سریع باید یک پروفایل ایجاد کنید و منتظر بمانید تا انتخاب شوید. به طور متوسط، دوره انتظار فقط شش ماه طول می‌کشد. البته، هرچه برای شغل شما تقاضای بیشتری وجود داشته باشد، احتمال پذیرش سریع‌تر شما بالاتر خواهد بود.

به طور کلی، کسانی که در بخش‌های بهداشت و درمان، کشاورزی، آبزی‌پروری، فناوری و حمل و نقل تجربه کاری دارند شانس بالاتری برای مهاجرت از طریق برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک را دارند. در واقع، در مقایسه با سیستم ورود سریع و اکثر PNPها انتخاب شما از طریق این پایلوت خیلی سریع‌تر خواهد بود.

ویزای کار موقت

ویزای کار موقت

برخلاف برنامه‌های قبلی، ویزای کار موقت یا همان ویزای کار کانادا، برای اقامت و کار کوتاه مدت مناسب است (حداکثر دو سه سال). بسته به سطح تحصیلاتتان، تجربه‌ای که دارید و بخشی که در آن کار می‌کنید می‌توانید مجوز کار موقت خود را در تنها شش ماه دریافت کنید. و وقتی که حداقل ۶ ماه تجربه کاری در کانادا کسب کردید می‌توانید از طریق یکی از برنامه‌های موجود برای اقامت دائم این کشور درخواست بدهید. بهترین گزینه شما «کلاس تجربه کانادایی» است، هرچند که برای این برنامه به دست کم یک سال تجربه کاری در این کشور نیاز دارید.

ویزای تحصیلی

برای گرفتن اقامت، حتماً به مهاجرت کاری به کانادا نیاز ندارید، چراکه از طریق مجوز تحصیل هم می‌توانید به اقامت این کشور را دریافت کنید. برای مهاجرت تحصیلی یا دانشجویی به کانادا می‌بایست ابتدا از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرش بگیرید. وقتی نامه پذیرش را از دانشگاه مورد نظرتان دریافت کردید، می‌توانید پروسه درخواست (اپلیکیشن) خود را در وب‌سایت اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) شروع کنید.

اگر بعد از ورود به کانادا به عنوان دانشجو تصمیم گرفتید که در این کشور بمانید، برای این کار چندین گزینه خواهید داشت. در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانید از طریق هر کدام از برنامه‌های مهاجرتی موجود برای اقامت دائم درخواست بدهید.

همچنین می‌توانید برای مجوز کار بعد از فارغ‌التحصیلی درخواست بدهید. این مجوز یک ویزای کار موقت است که مخصوصاً برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل کرده در کانادا ساخته شده است. بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید تا ۳ سال از طریق این برنامه در کانادا بمانید و کار کنید. اگر در طول این مدت تصمیم گرفتید که در کانادا بمانید، می‌توانید برای اقامت دائم درخواست بدهید.

در واقع، با این روش شانس پذیرش شما خیلی بیشتر از اینکه بخواهید مستقیماً بعد از فارغ‌التحصیلی برای اقامت درخواست بدهید.

«یکی از اهداف اصلی سازمان مهاجرت کانادا، جذب نیروهای متخصص تازه واردی است که باعث رشد اقتصادی کانادا می شوند.» بنابراین می توانید به راحتی پس از تحصیل اقامت دائم کانادا را به دست آورید.

چه کسانی به درخواست‌های ویزای کانادا رسیدگی می‌کنند؟

اداره شهروندی، مهاجرت و پناهندگان (IRCC) به ورود مهاجران به کانادا کمک کرده، از پناهندگان محافظت می‌کند و برنامه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که کمک می‌کنند تا مهاجران جدید جزء جامعه کانادا شوند. این اداره همچنین شهروندی کانادا اعطا کرده و مدارک مسافرتی (مانند گذرنامه) صادر می‌کند.

آیا برای مهاجرت به کانادا محدوده سنی وجود دارد؟

هیچکدام از برنامه‌های مهاجرتی کانادا محدودیت سنی ندارند. اما در اکثر برنامه‌‌های مهاجرتی اقتصادی این کشور متقاضیان ۲۵ تا ۳۵ ساله امتیازات بیشتری کسب می‌کنند. البته، این به این معنی نیست که متقاضیانی که سن بالاتری دارند نمی‌توانند انتخاب شوند. تجربه کاری زیاد، مهارت عالی در زبان، داشتن ارتباطاتی در کانادا و تحصیلات دانشگاهی به راحتی می‌تواند امتیازاتی که در مهاجرت‌های اقتصادی، به خاطر بالا بودن سن، از دست می‌رود را جبران کند.

به علاوه، روش‌های مهاجرت از طریق حمایت مالی (اسپانسرشیپ) خانواده، بشردوستانه و پناهندگی سیستم رتبه‌بندی نداشته و به همین دلیل محدودیت سنی هم ندارند.

سریع‌ترین راهی که می‌توانم با آن به کانادا مهاجرت کنم چیست؟

سیستم «ورود سریع» سریع‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا است. به اکثر درخواست‌های اقامت ارائه شده از طریق این سیستم در تنها شش ماه یا کمتر رسیدگی می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا