رسانه از نگاه دین و قرآن

جواد نبوتی

رعایت اصل صداقت در کارها همواره مورد تاکید دین ما قرار گرفته است. خداوند تبارک و تعالی به پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید که در راه رساندن اخبار حق به انسان‌ها اگر نظر‌های خود را دخالت دهی و بخواهی از خودت سخنی به اخبار و الهامات ما بیفزایی رگ تو را قطع خواهیم کرد:

خداوند متعال در قرآن کریم با تاکید برحق و حقیقت، به جدایی حق از باطل اشاره می‌کند و همگان را به پذیرش آموزه‌های حق‌محور خود فرا می‌خواند:

«و به آن‌چه فرستادیم(قرآن)، ایمان آورید؛ در حالی که (قرآن) تصدیق‌کننده چیزی است که با شماست و نخستین کافر به آن نباشید».(بقره آیه ۴۱)

رسانه از نگاه دین و قرآن باید انصاف‌محور باشد و عدالت را رعایت کند. خداوند متعال برای تبیین این موضوع،  این مسأله را از ویژگی‌های قرآن کریم می‌شمارد. طبق آیات قرآن کریم، استفاده ابزاری از هرچیزی -‌ و از جمله رسانه‌- تقبیح و استفاده غیر منصفانه از آن برای کوبیدن مخالفان منع شده است:

«و به یادآور زمانی را که خداوند از کسانی که به آنان کتاب داده شد، پیمان گرفت که حتماً باید آن را برای مردم بیان کنید و کتمانش نکنید. پس آن‌ها آن را پشت سر خود انداختند و به بهای کمی مبادله کردند. پس چه معامله بدی کردند».(آل‌عمران آیه۱۸۷)

فریب‌کاری، شبهه‌افکنی و ایجاد تردید و دودلی را باید از دیگر آسیب‌های فضای مجازی و رسانه‌ای به شمار آورد. خداوند متعال در آیه ۴۵ سوره توبه می‌فرماید:

«تنها کسانى که به خدا و روز جزا ایمان ندارند و دل‌هایشان به شک افتاده و در شک خویش سرگردانند، از تو اجازه مى ‏خواهند.»

همچنین در آیه ۱۰۹ سوره بقره نیز، تضعیف ایمان‌ها و دعوت به کفر را از آرزوهای جبهه باطل می‌داند:

«بسیارى از اهل کتاب دوست می‌دارند و آرزو مى‏ کنند اى کاش می‌توانستند شما را بعد از آن‌که ایمان آوردید، به کفر برگردانند و این آرزو را از در حسد در دل مى‏پرورند بعد از آن‌که حق براى خود آنان نیز روشن گشته، پس فعلا آنان را عفو کنید و نادیده بگیرید تا خدا امر خود را بفرستد که او بر هر چیز قادر است.»

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا