رفع بی حالی و سستی بدن با راهکارهای مفید

اگر از آن دسته کسانی هستید که در طول روز تحرک و فعالیت زیادی دارید اما در بین راه انرژی کم می آورید و قوای جسمانی تان تحلیل می رود باید به دنبال راهکارهای مناسب باشید ، در این مطلب ۱۱ روش برای رفع بی حالی و سستی بدن به شما پیشنهاد می شود .

ابتدا بهتر است دلیل آن را بیابید. سبک زندگی غلط، خواب و تغذیه نامناسب و … می‌تواند باعث ضعف و کسالت شما شود. پس برای حفظ انرژی در طول روز باید چه کرد؟ در این مطلب ۱۱ نکته به شما می‌اموزیم تا در تمام روز سرحال باشید و به قول معروف کم نیاورید.

رفع بی حالی و سستی بدن با راهکارهای مفید

رفع بی حالی و سستی بدن در طول روز

۱. به موقع بخوابید و صبح زود برخیزید

پزشکان می‌گویند حدود ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح برخی هورمون‌هایی که برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند در خواب ترشح می‌شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمون‌ها نمی‌توانند به طور مناسب در بدنش ترشح شوند.

ترشح این هورمون‌ها به طور دقیق از ۱۱ شب شروع می‌شود که هر یک ساعت مربوط به یک هورمون خاص است. البته آماده سازی بدن برای این پروسه از دو ساعت قبل آغاز می‌شود. همچنین ساعت ۷ تا ۹ صبح زمان خوبی برای خوردن صبحانه است. پس باید زودتر از آن برخیزید. صبح را با حرکات کششی آغاز کنید و پس از بیدار شدن اولین سی دقیقه برنامه روزانه ی خود را به کارهای سبک اختصاص دهید.

 

۲. یک صبحانه سالم و کامل بخورید

خوردن صبحانه مناسب در حفظ انرژی در طول روز تاثیر بسیاری دارد. اگر وعده صبحانه‌تان سرشار از فیبرباشد، علاوه بر اینکه کمک می‌کند در طول روز دچار هوس‌‌های غذایی نشوید انرژی‌تان را نیز تقویت می‌کند. میوه‌ها، سبزیجات و نان‌های سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند. همچنین توصیه می‌شود که بخش اعظم صبحانه مجموعه‌ای از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات باشد.

۳. با غذاهای مناسب، پروتئین و آهن بدن را تامین کنید

از مهم ترین دلایل کم انرژی بودن و احساس خستگی، کمبود آهن و پروتئین بدن است. نتیجه کمبود آهن خستگی مدام و بی حالی است، اما اگر آهن و پروتئین بدن به اندازه کافی به بدن برسند شخص احساس هشیاری و نشاط بیشتری دارد. به این منظور بهتر است سیب، کره بادام زمینی، بلغور جو، گردو، تخم مرغ، کدو تنبل، کنجد و تخم آفتابگردان را در برنامه رژیم روزانه خود بگنجانید.

۴. نرمش و ورزش کنید

برای حفظ انرژی در طول روز حتما در برنامه روزانه‌‌ی خود ورزش کردن را بگنجانید. به یاد داشته باشید ورزش شما را خسته نمی‌کند بلکه انرژی بیشتری به شما می‌دهد و خستگی را از تن‌تان در می‌آورد. ورزش جریان خون را در بدن شما سریع‌تر و راحت تر می‌کند و موجب ساخت سلول های جدید مغزی می‌شود . ورزش کردن از اضطراب و استرس شما می‌کاهد و خواب شبانه شما را بهتر می‌کند. همچنین کارکرد دستگاه گوارش شما را بهبود می ببخشد که این خود موجب جذب بهتر مواد غذایی و در نتیجه افزایش انرژی شما می‌شود.

۵. آب کافی به بدن برسانید

جالب است بدانید آب، نوشیدنی انرژی زای طبیعی است! در تحقیقی که سال ۲۰۱۲ انجام شد محققان متوجه شدند حتی کوچکترین کم آبی در بدن، می‌تواند باعث تغییر در خلق و خو و سطح تمرکز فرد شود. به همین خاطر است که برای حفظ انرژی در طول روز باید همیشه آب و مایعات بنوشید. توصیه می‌شود به جای نوشیدن یک فنجان قهوه توصیه می شود از چای که کافئین کمتری دارد استفاده کنید.

۶. هر روز برنامه بیرون رفتن و هواخوری داشته باشید

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۰، بیرون رفتن مخصوصا به جایی که طبیعت را حس کنید سطح انرژی‌تان را تقویت می‌کند و باعث می‌شود احساس سرزندگی کنید. کمی در معرض نور قرار گرفتن و تنفس در هوای ازاد، همچنین تماشای مناظر بیرون از خانه به حفظ انرژی شما در طول روز کمک می‌کند.

رفع بی حالی و سستی بدن با راهکارهای مفید

۷. از مصرف شکر و قند خودداری کنید

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که هر موقع یک ماده غذایی بسیار شیرین می‌خورید، بعد از آن احساس خستگی و نیاز به یک چرت پیدا می‌کنید! جالب است بدانید شکر باعث کاهش سطح هورمون BDNF میشود که در افراد مبتلا به افسردگی و اسکیزوفرنی مهار می‌شود. همچنین مصرف زیاد آن باعث افزایش اضطراب شده و در عملکرد حافظه اختلال ایجاد می‌کند. پس تا جایی که می‌توانید مقدار قند و شکر مصرفی را کم کنید.

۸. به موسیقی گوش دهید

وقتی به خاطر حجم کارهایی که انجام داده اید و باز هم در پیش دارید خسته شده اید، بهترین راه برای بیرون آمدن از این حال و هوا گوش سپردن به یک موسیقی انرژی بخش است. موسیقی به طرز شگفت انگیزی به شما انگیزه و انرژی می‌دهد، آن تمام صداهای ناهنجار اطراف شما را قطع می‌کند و ذهن شما را تنها به سمت گوش دادن به آهنگ در حال پخش هدایت می‌کند. علاوه بر این هر دقیقه گوش کردن به موسیقی‌های انرژی بخش ضربان قلب شما را هم تنظیم می‌کند و به حفظ انرژی در طول روز کمک می‌کند.

۹. دوش سرد و گرم یک تکنیک جالب حفظ انرژی

قبل از اینکه از حمام بیرون بیایید به مدت ۳۰ ثانیه زیر دوش آب سرد بایستید، سپس به مدت ۳۰ ثانیه آب را گرم کنید و بعد از آن دوباره ۳۰ ثانیه آب را سرد کنید. شاید این کار وحشتناک و زجرآور به نظر بیاید اما انرژی زیادی به شما می‌بخشد و سرحالتان می‌کند. در حمام می‌توانید از شامپوها و صابون های نعنایی یا موادی که رایحه لیمو دارند استفاده کنید زیرا باعث نشاط بیشتر می‌شوند.

۱۰. مدیتیشن و دعا

اگر فرصتتان کم است به جای یک مدیتیشن ۲۰ دقیقه ای، در زمان های کوتاهتر و دفعات بیشتر این کار را انجام دهید. حتی تمرکز در یک بازه ی زمان سه دقیقه ای می‌تواند به کاهش هورمون های استرس زا، که عامل گرفتگی عضلات و تنگ شدن رگ ها هستند، کمک کند. یک مکان ساکت مشخص بیابید. در آن جا بنشینید و چشمانتان را ببندید. نفس عمیق بکشید و به افکار مزاحم توجه نکنید. در این وضعیت، فردی یا محلی که شما را خوشحال می کند (مثل جایی که قبلا به مسافرت رفته‌اید، کسی که به او علاقه دارید یا کاری که از انجام آن لذت می برید.) را تصور کنید.
همچنین دعا کردن و راز و نیاز با خداوند به وجود آورنده ی امید و انگیزه است. وقتی کمک خداوند شما را امیدوار کند خود به خود انرژی شما هم بیشتر می‌شود.

۱۱. گاهی یک روز را به خودتان اختصاص دهید.

هر از گاهی یک یا چند روز را مرخصی بگیرید، حتی اگر مریض نباشید! گذراندن یک روز برای خود و انجام کارهایی مثل آفتاب گرفتن، پیاده روی و کارهایی که دوست دارید، شاید تنها چیزی باشد که برای خالی کردن ذهن، بهبود خلق و خو و همچنین افزایش انرژی به آن نیاز دارید.
بیشتر بخوانید :
۰ ۰ آرا
Article Rating

فرزانه سمندر

استقلالی ام و عاشق نوشتن، کار خبرنگاری رو از آوای ساوه شروع کردم و مدت 15 ساله با گروه مجلات کلبه و کولاک آشنا هستم و همکاری می کنم.
ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن