روانشناسی انواع خواب ها و تفسیر هر یک ، چرا خواب می بینیم؟

خواب‌های زیادی وجود دارد! هر نوعی از خواب، یک مفهوم کلی است که تجربه‌های مختلف مردم که  مربوط به خواب هستند و ویژگی‌های مشترک دارند را توصیف می‌کند. به عبارت دیگر، دو فرد می‌توانند یک کابوس مشترک را ببینند اما احساسات بصری، شنیداری و فیزیکی متفاوتی را تجربه کنند. مسئله دیگر این است که انواع خواب، روی تنوع خواب تاثیر نمی‌گذارد. هر خواب، یک تجربه فردی است! بله، یک فرد ممکن است خواب ببیند که یک سگ، بیسکویت می‌خورد و یکی دیگر ممکن است ببیند روی ماه راه می‌رود. اما هر دوی این خواب‌ها می‌توانند تحت تاثیر محیطی که فرد در آن می‌خوابد، ایجاد شده باشند! خوب حالا بیایید به تعبیر انواع خواب ، روانشناسی ۳۰ نوع خواب و تفسیر علمی آنها نگاهی بیندازیم!

بدون شک، شما هم مثل افراد دیگر به معنای خواب‌ها و دلیل این‌که آن‌ها را می‌بینید فکر کرده‌اید. قرن‌ها مردم فکر می‌کردند خواب‌ها پیام‌های معناداری از طرف خود برتر، جهان یا خداوند هستند. بنابراین، تحلیل خواب‌ها و تفسیر آن‌ها آغاز شد. عمل تفسیر خواب به دوران بابلی‌های باستان برمی‌گردد.

طبقه‌بندی خواب‌ها بخشی از تفسیر خواب است. انواع خواب‌هایی که مردم تحلیل می‌کنند، بسته به نمادهایی که برای تحلیل به کار می‌برند، متفاوت هستند. برخی افراد دوست دارند بدانند چرا ما این خواب‌ها را می‌بینیم. رسیدن به پاسخ این سوال‌ها نیازمند در نظر گرفتن عوامل محیطی، فیزیکی و روانشناسی است.

تفسیر خواب فروید

در ۱۹۰۰، زیگموند فروید،  کتاب « تفسیر خواب» را نوشت. او می‌گوید : « خواب، مسیری شاهانه به سوی به ناخودآگاه است».  ما ازخواب‌ها برای دیدن خودمان از یک منظر واقعی و نه از منظر دیگران، استفاده می‌کنیم.

فروید، خواب‌ها را یک چشم انداز واقعی می‌داند. ما در این صحنه مجازی، عمیق‌ترین علایق و خواسته‌های خود را کشف می‌کنیم. عقاید مذهبی و خود معنوی‌مان را می‌فهمیم. صحنه خواب، همان جایی است که آرزوها، اولویت‌ها و اخلاقیات خود را کشف می‌کنیم. هدف از تحلیل خواب، رسیدن به درک کاملی از خود است.

خواب‌های زیادی برای تحلیل کردن وجود دارند. هر خوابی که تفسیر می‌کنید به شما کمک می‌کند تا پنهان‌ترین بخش‌‌های خود را بشناسید. از طریق چیزهایی که می‌فهمید و یاد می‌گیرید راهی برای یک زندگی معنادارتر و بهتر پیدا می‌کنید.

معمول ترین انواع خواب

زمانی که خواب‌ها را مطالعه می‌کنید می‌بینید که انواع مختلفی از خواب وجود دارد. معمول‌ترین آن‌ها  خوابهای پیشگویانه، خواب‌های آشکار و  خواب‌های تکرار شونده هستند. برای برخی افراد تعجب‌آور است که می‌بینند انواع دیگری از خواب‌ها نیز وجود دارند. آشنایی با انواع خواب‌ها برای تفسیر خواب مفید است. نوع خوابی که می‌بینید می‌تواند به پیام‌هایی که دریافت می‌کنید و دلیل آن‌ها اشاره کند.

حالا بیایید به انوع مختلف خواب که افراد تجربه می‌کنند نگاهی بیندازیم. چه کسی می‌داند، ممکن است خوابی درباره بیسکویت‌ها و سگ‌ها ببینید که کاملا با گروه‌هایی که بررسی می‌کنید سنخیت داشته باشد. یک چیز دیگر: خواب‌ها همیشه در یک گروه و طبقه قرار نمی‌گیرند. برای مثال، ممکن است یک خواب الهامی ببینید که کابوس هم باشد و یا برعکس. البته امیدواریم مورد شما، این نباشد!

۱. خواب درباره چیزهایی که می‌خواهید کنار بگذارید

(عادت‌های بد – سیگار کشیدن، الکل، پرخوری و غیره)

وقتی خوابی می‌بینید که در آن کاری را انجام می‌دهید که آن را کنار گذاشته‌اید، یک خواب AMTD دیده‌اید. این یک روش تخیلی، راهی برای گفتن این مسئله است که شما انتظار همین رفتار را در ساعت‌های بیداری دارید. برای مثال، اگر فردی که سیگار می‌کشد، سیگار کشیدن را ترک کند و سپس خواب سیگار کشیدن را ببیند، یک تجربه AMTD داشته است.

احساس شکست یا گناه با AMTD همراه است. فرد خواب بیننده ممکن است در هنگام خواب و یا پس از بیداری احساس گناه کند. اگرچه ممکن است این خواب‌ها احساس گناه را در فرد ایجاد کنند اما نشانه یک موفقیت بزرگ‌تر برای ترک آن عادت بد نیز هستند!

مقداری استرس و کمی آشنایی، دستور تهیه خواب‌های پیش‌بینی کننده است! اگر می‌خواهید می‌توانید یک قاشق غذاخوری احساس گناه نیز به این دستور اضافه کنید. در مجله آمریکایی اورولوژی و سکسولوژی، محققان، گروه‌های اصلی خواب را بررسی کردند. نوع پیش‌بینی کننده نیز در میان این گروه‌ها قرار دارد.

خواب های پیش بینی کننده

«خواب‌های پیش‌بینی کننده» یکی از انواع خواب هستند. این داستان‌های شبانه، خواب‌هایی هستند که فرد خواب بیننده را تشویق می‌کنند که به خوابیدن ادامه دهد (درست مانند هر تشویق دیگری که نیاز داریم)!. این خواب‌ها چگونه ما را در دام خواب می‌اندازند؟ آن‌ها با ایجاد توهم بیداری، ما را به خوابیدن تشویق می‌کنند. تصاویری که می‌بینید باعث می‌شوند فکر کنید بیدارید و دارید کارها را انجام می‌دهید.

تصویر کنید کارتان پاسخ دادن به تلفن است. ممکن است تصاویری را ببینید که در آن بیدارید و تلفن‌ها را جواب می‌دهید. شما تمام وقتی را که تصاویر را می‌بینید، خواب هستید. این خواب‌ها می‌توانند نتیجه استرس ناشی از مسئولیت‌های سنگین نیز باشند. احساس گناه در زمان استراحت کردن به جای کار کردن می‌تواند باعث این خواب‌ها شود.

همان‌گونه که خواب‌های پیش‌بینی کننده یا نگران می‌توانند به دلیل استرس یا احساس گناه به وجود بیایند، در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های کاتارنیک باید گفت که پالایش روانی نیز زاده استرس و احساسات سنگین و طاقت فرسا هستند. در حوزه خواب‌ها،  آزادید که خواسته‌ها، ترس‌ها و اضطراب‌ها را رها کنید.

۲. خواب‌های شنیداری

وقت‌هایی هست که شما خوابی را می‌بینید که یادتان می‌آید صدایی را شنیده‌اید اما هیچ تصویری ندیده‌اید. دیدن یک خواب شنیداری و بدون تصویر امکان‌پذیر است. خواب شنیداری می‌تواند با احساسات فیزیکی و بو همراه باشد. این خواب‌ها در میان افرادی که نابینا متولد شده‌اند رواج دارد.

خواب‌های شنیداری زمانی که توهم خواب و بیداری دارید نیز اتفاق می‌افتند که دوره‌ای است که شما در حال گذار از بیداری به خواب هستید. طیفی از صداهای عجیب در این مرحله اتفاق می‌افتند. افرادی که این خواب‌ها را دیده‌اند، صدا شدن اسمشان توسط کسی، صدای زنگ تلفن، زنگ هشدار، زنگ در و برخی دیگر صدای پنکه، آب یا صدایی با فرکانس بالا را گزارش کرده‌اند.

برخی دیگر، سندرم انفجار سر در مرحله خواب و بیداری که در آن صداهای بلند و آزاردهنده مانند صدای ضربه، کوبیدن و صداهای انفجاری را تجربه می‌کنند را گزارش کرده‌اند. اگر تا کنون چنین صدایی را تجربه کرده‌اید ممکن است فکر کنید افراد دیگر منزل نیز آن صدا را شنیده‌اند. اما هنگام بیدار شدن، می‌فهمید که فقط شما آن را شنیده‌اید و خواب شنیداری داشته‌اید.

گاهی وقت‌ها صداها، حرف‌هایی هستند که فقط برای فرد معنا دارند. زمانی که فرد بیدار می‌شود و به چیزهایی که در خواب شنیده فکر می‌کند، دیگر براش معنایی ندارد. این مرحله از خواب ممکن است باعث خواب روایتی نیز بشود که در آن فردی به شما می‌گوید چه اتفاقی در حال افتادن است یا این‌که فکر می‌کنید دارید با خودتان حرف می‌زنید.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های شنیداری باید گفت که گاهی وقت‌ها خواب شنیداری می‌تواند باعث خواب‌های الهامی نیز بشود به ویژه اگر زمانی که بیدار می‌شوید، بخش‌‌هایی از شعر، نثر یا موسیقی را از خواب به یاد بیاورید. بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و موسیقی‌دانان دارای ذهن خلاق، از خواب به عنوان منبع الهامی برای کارهای جدید خود استفاده کرده‌اند.

تعبیر انواع خواب 3

۳. خواب‌های کاتارتیک

خواب‌های کاتارتیک به شما اجازه می‌دهند که احساسات واقعی خود را بفهمید. این خواب‌ها با عواطفی سر و کار دارند که تا جایی می‌جوشند که فکر می‌کنید ممکن است کنترل خود را از دست بدهید. در یک خواب کاتارتیک، ممکن است با چیزی که باعث احساس بدتان شده است مواجه شوید.  این خواب به شما اجازه می‌دهد که فردی را در آن موقعیت بگذارید یا موقعیتی که باعث اندوه بلند مدت شما شده است را اصلاح کنید. بنابراین این‌جاست که خواب کاتارتیک به خواب حل مسئله تبدیل می‌شود.

دیدن یک خواب کاتارتیک، یک تجربه سالم عاطفی است. به آن به عنوان راهی برای رهایی از احساسات آزاردهنده یا مسموم نگاه کنید. کلمه کاتارسیس (تخلیه روانی) یک کلمه یونانی است که به معنای تزکیه و تطهیر یا رهایی از گناه، شرم یا دیگر عواطف منفی است.

یک داستان شبانه کاتارتیک، مثالی عالی است از این‌که ذهن برتر یا ناخودآگاه شما چگونه از عالم خواب برای آزمایش شرایط عاطفی استفاده می‌کند. شما می‌توانید طیفی از عواطف را با تجربه‌های مجازی بررسی کنید.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های کاتارتیک باید گفت که چیزی که در این خواب‌ها از همه مهم‌تر است این است که چگونه به دید وسیع‌تری از احساسات خود برسید: دلیل این احساسات و چیزی که باید از آن‌ها یاد بگیرید. دیدگاه‌هایی  که زندگی را تغییر می‌دهند، نتیجه خواب‌هایی با دورنمایه کاتارتیک هستند.

۴. خواب‌های روشن ضمیر (نهان‌بین)

خواب‌های روشن ضمیر، زمانی اتفاق می‌افتند که توانایی‌های روانی با هم همصدا هستند. زمانی که یک خواب روشن ضمیر دارید، می‌توانید چیزها را با حس ششم خود ببینید. شما شرایط را به گونه‌ای که در زمان واقعی و در دنیای واقعی اتفاق می‌افتند، می‌بینید.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های روشن ضمیر باید گفت که تصویر مانند یک داستان رویایی ظاهر می‌شود. زمان بیدار شدن، تمام چیزهایی که دیده‌اید را به یاد می‌آورید. بعدا می‌بینید که اتفاقات خواب‌تان اتفاقات واقعی هستند که زمانی که خوابیدید در اطراف شما رخ داده‌اند.

خواب‌های روشن ضمیر، لحظه را پیش‌بینی می‌کنند. خواب‌های الهامی، اطلاعاتی را درباره آینده می‌دهند. ارتباطات عمیق دنیای واقعی باعث خواب‌های روشن ضمیر می‌شوند. روابط، قدرت تحریک خواب‌هایی با اطلاعات واضح و روشن را دارند.

ممکن است درباره خانواده یا خواهر و برادرتان که دور از شکت هستند، خواب ببینید. زمانی که ارتباطی صمیمی با کسی دارید، ممکن است خواب روشن ضمیر ببینید. این خواب‌ها شکسته یا قسمت قسمت هستند. همچنین، تصاویری را می‌بینید که به سرعت حرکت می‌کنند و به تصویرهای متفاوت تبدیل می شوند.

۵. خواب‌های تسلی بخش

هدف خواب‌های تسلی بخش، ایجاد رهایی و آرامش ذهن از احساسات و تجربیاتی است که درون مایه اصلی خواب هستند. همچنین، خواب‌های تسلی بخشی که ناشی از اضطراب هستند،  یک روش ذهنی برای آرام کردن فرد محسوب می‌شوند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های تسلی بخش باید گفت که در دایره المعارف خواب آمده است که موضوع خواب‌های تسلی بخش، کاهش اضطراب است. یک خواب کاتارتیک می‌تواند در گروه این خواب‌ها قرار بگیرد زیرا این خواب‌ها به دنبال آرامش عاطفی هستند.

اگر مریض باشید و به خواب بروید ممکن است مادرتان را در خواب ببینید که از شما مراقبت می‌کند و یک کاسه سوپ داغ یا چای و عسل برای‌تان می‌آورد تا گلودردتان خوب شود. تصویر مراقبت کردن، شما را تسلی داده و ذهن‌تان را موقتا آرام می‌کند. خواب تسلی بخش ممکن است کسی که فوت کرده است را نیز به شما نشان دهد.

در این‌جا ممکن است با دیدن حال خوب آن فرد آرام شوید یا به خاطر ارتباط با او در عالم خواب احساس بهتری پیدا کنید. خواب دیدن فرد مرده می‌تواند موقعیتی برای خداحافظی با او برای‌تان فراهم کند و یا این‌که با فرد مرده در عالم خواب ارتباط برقرار کنید.

توجه کنید که برخی افراد فکر می‌کنند ارتباط با فرد مرده در عالم خواب یک ارتباط واقعی است و چیزی فراتر از تلاش ذهن برای آرام کردن شماست.

۶. خواب‌های سانسور شده

خواب‌های سانسور شده نیز گروهی از خواب‌ها هستند. این‌ها داستان‌هایی هستند که تجربیات دردناک شما در بیداری را در برمی‌گیرند. این داستان‌ها در نمادهای قابل کنترل ظاهر می‌شوند. تجربیات دردناک چیزهایی هستند که ناخودآگاه می‌خواهد روی آن‌ها کار کند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های سانسور شده باید گفت که ذهن شما خواب‌ها را سانسور می‌کند. ذهن برتر این کار را می‌کند که بخوابید و خواب‌تان مختل نشود. تصور کنید با هر چیز نگران کننده‌ای که در خواب می‌بینید از خواب بپرید! قطعا صبح بعد به یک زامبی تبدیل می‌شوید!

با سانسور می‌توانید تجربه‌های دردناک بیداری را با کار کردن روی آن‌ها در خواب، کم کنید. بعدا می‌توانید در عالم بیداری نیز با این تصویر دردناک کنار بیایید. در نتیجه، داستان‌ها می‌توانند معنای بیشتری داشته باشند که با تحلیل به آن‌ها می‌رسید.

بعضی محققان بر این باورند که زمانی که خواب سانسور شده را تجربه می‌کنید، ذهن، موقعیت‌ها، شرایط و احساسات را تحلیل می‌کند و تعیین می‌کند که سطح آرامش فرد در رابطه با آن موضوع خاص چه‌قدر است. اگر تابوهای اجتماعی خاصی وجود داشته باشد یا با چیزی در عالم بیداری احساس ناراحتی داشته باشید، ذهن قبل از بررسی آن در عالم خواب، آن را سانسور می‌کند. همین اتفاق درمورد افکاری که از ناخودآگاه به خودآگاه شما می‌روند نیز اتفاق می‌افتد. ممکن است این افکار و احساسات ابتدا سانسور شوند.

سانسور در خواب می‌تواند شامل اجتناب از برخی مسائل خاص، احساسات یا تجربیات باشد تا زمانی که آمادگی سر و کار داشتن با آن را داشته باشید یا این‌که فقط قسمتی از مشکل را از طریق نمادهای قابل پذیرش برای‌تان ارائه می‌کند.

توجه کنید برخی از افرادی که در حوزه خواب کار می‌کنند و دیگر محققان مانند اریک فروم معتقدند که هیچ سانسوری در خواب‌ها وجود ندارد.

۷. خواب‌های جبرانی

تعبیر انواع خواب

کارل یونگ درباره خواب‌های جبرانی می‌نویسد که چنین تجربیاتی یکی از سه گروه خواب بوده که دو تای دیگر واکنشی و فکری یا تصویری هستند. خواب واکنشی نتیجه آسیب زندگی واقعی در عالم خواب است. یونگ معتقد است که بیشتر تجربیات خواب فرد در گروه خواب‌های جبرانی قرار می‌گیرند. این خواب‌ها می‌توانند مثبت یا منفی باشند.

ادگار کایس، پیامبر خواب، درباره تجربیات خواب جبرانی صحبت می‌کند. او توضیح می‌دهد که این خواب‌ها نتیجه تجربیات دنیای واقعی هستند که در عالم خواب می‌آیند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های جبرانی باید گفت که این خواب‌ها گاهی وقت‌ها خواب‌های ضد و مخالف هم گفته می‌شوند. برای مثال، راهبه‌ای که خواب می‌بیند فاحشه شده است. این خواب‌ها به شما اجازه می‌دهند که قسمت سایه یا ذات خود را جستجو کنید. می‌توانید بدون دچار شدن به سختی‌ها در دنیای واقعی، جستجوی خود را کامل کنید.

این خواب‌ها به شما این اجازه را نیز می‌دهند که به موقعیت‌ها از یک فاصله بی‌خطر نگاه کنید. دیدن یک خواب مخالف به شما اجازه می‌دهد که احساسات مربوط به آن‌ را کنترل کنید. خواب‌های مخالف برای بررسی ایده‌هایی که با دیدگاه شما متفاوت هستند – بدون تحمل کردن شدت واقعیت فیزیکی – اتفاق می افتند.

یک مثال دیگر زمانی است که شما در یک محل عمومی هستید و تنها کسی هستید که لباس به تن ندارید! (بله؟  پس خواب‌های سانسوری کجا هستند؟). وقتی متوجه برهنگی خود می‌شوید احساساتی مانند شرم و ترس به شما دست می‌دهد.

حالا، این تصویر را در نظر بگیرید و برعکس آن چیزی که بود تصورش کنید. این خواب، موضوعی در عالم بیداری است  که شما دچارش هستید یا توسط اطرافیان‌تان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرید. هدف و پیام این خواب، یافتن حد وسط بین مورد توجه بودن و توجه زیاد در عالم بیداری است.

۸. خواب‌های عظیم

خواب‌های عظیم، خواب‌های حماسی و خواب‌های بزرگ، همه نام یک نوع خواب هستند. داستان از این قرار است که خوابی می‌بینید که پیامدهایی دارد که زندگی را تغییر می‌دهد. خواب‌های بزرگ ممکن است نشان دهند که شما با خدا، الهه یا یک کهن الگو ملاقات می‌کنید.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های عظیم باید گفت که تصاویر، بسیار زنده هستند و فراموش کردن آن‌ها غیر ممکن است. این خواب‌ها زمانی که به الگوهای فرهنگی اشاره می‌کنند، معنای والایی دارند. از همه مهم‌تر این‌که خواب بزرگ، احساسی فراموش نشدنی در شما ایجاد می‌کند که تا مدت‌ها بعد از بیداری نیز به یاد می‌آورید.

خیلی عادی است که فردی که خواب عظیم می‌بیند، سال‌ها بعد نیز آن را به یاد بیاورد. همچنین ممکن است این خواب در طی زمان، تفسیرهای متعدد داشته باشد. زیرا تجربه‌های زندگی فرد، پیام خواب عظیم را از تفسیر اولیه آن، معنادارتر می‌کنند.

آرتمیدروس دالدیانوس در قرن دوم قبل از میلاد، کتاب خود در مورد تفسیر خواب را نوشت. این مجموعه شامل پنج کتاب است که وی در طول حیات خود درباره این موضوع نوشت. او در نوشته‌های خود، خواب‌ها را طبقه‌بندی کرده و نکاتی را درباره روش‌های تعبیر خواب بیان می‌کند.

او خواب‌‌ها را به دو گروه بی معنی و معنادار تقسیم می‌کند. خواب‌های معنادار به پنج گروه تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها خواب‌های عظیم هستند. توضیح او درمورد خواب عظیم با تعریف خواب حماسی متفاوت ست.

از نظر ارتمیدوروس، خواب‌های عظیم خواب‌هایی با تصویر عظیم و آسمانی (ستارگان، سیاره‌ها، جهان و غیره) هستند. آن‌ها خواب‌هایی هستند که تغییرات یا نتایج عظیم را پیش‌بینی می‌کنند. چنین نتایجی شامل چیزهایی مانند حرکات سیاره‌ها، خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی یا فعالیت‌هایی که بر خورشید و ماه تاثیر می‌گذراند، می‌شود. ارتمیدوروس تاکید می‌کند که خواب‌های عظیم معنای کمی دارند یا اصلا معنا ندارند.

۹. خواب‌های روزانه

گروه خواب روزانه دقیقا همان چیزی است که از نامش پیداست. خواب شما موقعیت‌ها، شخصیت‌ها یا شرایط زندگی واقعی را شامل می‌شود. شما تصویر زندگی واقعی را به گونه‌ای می‌بینید که انگار بیدارید و آن را تجربه می‌کنید. مفاهیم «خواب‌های روزانه» و «خواب‌های حل مسئله» به جای هم به کار می‌روند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های روزانه باید گفت که ممکن است این خواب، نمادین نباشد. اما، ممکن است یک خواب حل مسئله باشد که شما در آن مشکلاتی را بررسی می‌کنید که نمی‌توانید در ساعت‌های بیداری مدیریت کنید. گاهی وقت‌ها، از طریق  تکوین خواب، محرک خارجی به خواب تبدیل می‌شود.

این مسئله زمانی که خوابید اتفاق می‌افتد. این‌ها ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که به موسیقی گوش می‌دهید یا تلویزیون را زمانی که خوابیده‌اید، روشن گذاشته‌اید.

تصور کنید در حال دیدن دزد و پلیس هستید و صدای آژیر را می‌شنوید. چیز دیگری که می‌دانید این است که خواب می‌بینید در حال راندن ماشین خود در بزرگراه هستید. سپس در خواب خود توسط افسر پلیس دستگیر می‌شوید! (البته امیدواریم این یک خواب پیشبینی کننده نباشد)!

۱۰ .خواب های خیالبافی

خیالبافی‌ با خواب‌هایی که در زمان خواب می‌بینید فرق دارد اما این رویاها برای طبقه‌بندی عالی هستند. یک فرد، ۷۰ تا ۱۲۰ دقیقه در روز را به خیالبافی می‌گذراند. هر چه خیالبافی شدیدتر باشد، فرد به شکل عمیق‌تری وارد خیال و تصور می‌شود. دیپاک چوپرا می‌گوید خیالبافی و تاکید بر تصورات یک فرد، مانند فهمیدن و درک منبعی بی‌نهایت از خلاقیت است.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های خیالبافی باید گفت که خیالبافی راهی برای جستجوی خیال و بررسی مسائل از طریق تمرینات خیالی است. خیالبافی می‌تواند به کاهش اضطراب – به ویژه زمانی که از تصویرها استفاده کرده تا از نظر ذهنی برای یک مسئله آمادگی پیدا کنید – کمک کند. برخی مخصصان می‌گویند افراد خیالباف در تصویرسازی بهتر هستند و با آرامش و راحتی بزرگ‌تری وارد خواب آشکار می‌شوند. بنابراین دفعه بعدی که کسی مچ شما را هنگام خیالبافی می‌گیرد به او بگویید که در حال انجام چند تمرین مفید ذهنی هستید!

فواید دیگری که خیالبافی در زمان بیداری دارد چه هستند؟ موارد زیر را در نظر بگیرید:

– خیالبافی به مهارت‌های حل مسئله بهتر منتج می‌شود

– افرادی که خیالبافی می‌کنند، توانایی‌های همدلی بهتری دارند.

– افرادی که خیالبافی می‌کنند، IQ بالاتری دارند.

– افراد خیالباف، طیف توجه طولانی‌تری ندارند.

– خیالبافی می‌تواند بستر مجازی را برای شما ایجاد کند که در آن می‌توانید ایده‌های جدید را قبل از اجرا بررسی کنید.

۱۱. خواب‌های آشناپنداری (دژاوو)

تعبیر انواع خواب

خیلی از افرادی که خواب می‌بینند این سوال را دارند که آیا شما می‌توانید خواب دژاوو داشته باشید؟ خواب‌های دژاوو زمانی اتفاق می‌افتند که شما فرد، مکان یا چیزی را در خواب می‌بینید. سپس آن فرد، مکان یا چیزی که در خواب‌تان بوده را در واقعیت می‌بینید.

تجربه یا احساس دژاوو این معنا را دارد که « من این را قبلا دیده‌ام». در نتیجه، این نوع خواب، می‌تواند در گروه خواب‌های پیش‌بینی کننده یا الهامی قرار بگیرد. اگر چنین باشد، شما می‌توانید اتفاقات پیش رو را با موفقیت پیش‌بینی کنید.

همچنین می‌توانید حس دژاوو را در خوابی که چیزی را می‌بینید و احساس می‌کنید در گذشته با آن مواجه شده‌اید را نیز تجربه کنید. برخی افراد، دژاوو را به تناسخ و تجربه‌های زندگی گذشته که در طول زندگی، دوباره در خودآگاه فرد دوباره نمود پیدا می‌کنند، ربط می‌دهند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های دژاوو باید گفت که دانشمندان به دژاوو در خواب، تجربه آشنایی بیش از حد می‌گویند زیرا شما با یک موضوع، شخص، شئ یا مکان، احساس آشنایی زیادی می‌کنید. توضیح این تجربه، شامل خاطرات فراموش شده، شناخت اشتباه و خاطرات اشتباه می‌شود.

واقعیت شگفت انگیز: خیلی از مثال‌های دژاوو در افرادی که دچار صرع گیجگاهی هستند تجربه می‌شوند که باعث شده است محققان به این باور برسند که تجربه‌های دژاوو محصول این است که ذهن چگونه تجربه را در مقابل تجربه واقعی تفسیر می‌کند.

۱۲. خواب‌های عاطفی

ممکن است تعجب کنید که بفهمید همه خواب‌ها باعث برانگیختن احساسات در فرد نمی‌شوند. برخی خواب ها به فرد اجازه می‌دهند که صحنه‌ای را ببینند، بدون این‌که نیازی به پاسخ عاطفی باشد. برخی افراد، بسیار عاطفی هستند و احساس لذت، خوشحالی، اندوه عمیق یا اضطراب در آن‌ها به وجود می‌آید. واقعیت جالبی در این‌جا وجود دارد: دانشمندان دریافته‌اند که بیشتر خواب‌های ما باعث بروز احساسات منفی می‌شوند.

واضح است که محتوای خواب، احساس داستان و تصویر را برمی‌انگیزاند. خواب‌ها به صورت داستان‌های خطی و بدون توقف و به صورت تکه‌هایی هستند که می‌توانند از یک صحنه به صحنه دیگر تغییر کنند. بنابراین چیزی که مانند یک توالی از خواب‌ها در یک سکانس به نظر می‌رسد می‌تواند باعث بروز طیفی از احساسات در شما شود!

یک لحظه خواب می‌بینید که از یک بره کوچک در مزرعه مراقبت می‌کنید و لحظه دیگر گرگی گرسنه در جنگلی وحشی و بزرگ و تیره شما را دنبال می‌کند. در این‌جا صحنه‌های خواب تغییر کرده و شما از حالت خوشحال به حالت وحشت‌زده می‌رسید.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های عاطفی باید گفت که البته احساسات شما همیشه با چیزهایی که در خواب می‌بینید هماهنگ نیستند. بنابراین همیشه نمی‌توانید خواب‌ها را دقیقا به همان شکل تجربه کنید. ممکن است انگشت خود را در خواب ببرید و بنا بر دلایلی برای‌تان جالب باشد. یا ده نفر دور شما را گرفته باشند و بلند بخندند در حالی که چشمان شما گریان باشد. در چنین خواب‌هایی، تفسیر دقیق، ممکن نیست.

در آخر، احساساتی که در زمان بیدار شدن دارید ممکن است دقیقا همان احساساتی باشند که در خواب داشته‌اید و یا کاملا برعکس آن‌ها باشند. هر خوابی مختص خود شماست. چیزی که باید به یاد داشت این است که صحنه خواب، محل ایده‌آلی برای جستجو و بررسی انواع احساسات است. برخی بررسی‌ها به معانی نمادین می‌رسند و برخی دیگر به پیام‌های تحت‌الفظی.

۱۳. خواب‌هایی با محرک‌های بیرونی  و آمیختگی خواب

آمیختگی خواب، خواب‌هایی با محرک بیرونی و خواب‌های هوشیار، نام‌های مختلفی از یک تجربه هستند. خواب‌های با محرک‌های بیرونی زمانی اتفاق می‌افتند که محرکی از محیط خواب شما وارد خواب‌تان می‌شود. هر صدا، صدای تلویزیون، موسیقی و هر محرک محیطی دیگری ممکن است در خواب شما ظاهر شود! یعنی محرک با داستان خواب شما آمیخته می‌شود.

تصور کنید صدای بیب، بیب، بیب یک ساعت دیجیتال را در خواب مانند صدای مامان، مامان، مامان می‌شنوید. انگار که کودکی می‌خواهد مادر خود را بیدار کند! در این‌جا هر دو صدا آزاردهنده هستند چرا که تنها چیزی که مادر می‌خواهد، خواب است!.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های با محرک بیرونی باید گفت که آسان‌ترین راه برای جلوگیری از خواب با  محرک بیرونی، خوابیدن در یک اتاق بدون نور و صداست. این را هم بدانید که این کار نمی‌تواند از هر خواب ناشی از محیط بیرونی جلوگیری کند (مخصوصا زمانی که حیوان خانگی شما شبانه در خانه می‌دود! تعجب نکنید اگر خواب حیوان خانگی خود را دیدید).

۱۴. بیداری‌های اشتباه

تعبیر انواع خواب

بیداری‌های اشتباه به وقایعی مربوط هستند که می‌خواهید در برنامه روزانه خود انجام دهید اما واقعیت این است که شما در خوابید. این نوع از خواب، همان است که معمولا در فیلم‌های ترسناک می‌بینید که شخصیت فیلم در حال خواب دیدن است و به نظر می‌رسد بار دوم است که از خواب می‌پرد اما در واقع بار اول است.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های بیداری اشتباه باید گفت که بیداری اشتباهی را معمولا «خواب در خواب» یا «خواب دوگانه» نیز می‌گویند. این خواب، معمولا بعد از این‌که فرد، خواب آشکار می‌بیند یا از خواب دیدن خود آگاه است، اتفاق می‌افتد. بیداری‌های اشتباه گاهی وقت‌ها یک اتفاق پیش- آشکار هستند. به عبارت دیگر، زمانی که بیداری اشتباه اتفاق می‌افتد نمی‌دانید خوابید یا بیدار در حالی از محتوای خواب خود آگاهید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که بیداری‌های اشتباه و مسئله آشکار، با هم هستند یا حداقل  در یک شب و در یک خواب اتفاق می‌افتند.

به هرحال، بیش از یک نوع بیداری اشتباهی وجود دارد. نوع دوم، زنجیره یا تسلسل گفته می‌شود. برای اتفاق افتادن زنجیره باید در زمان انجام یک  کار، خواب سبکی داشته باشید. سپس در حالی که فکر می‌کنید بیدارید و در حال کار کردن هستید، بیداری اشتباه خواهید داشت در حالی که هنوز خوابید. مثلا در این‌جا می‌بینید که دارید به چهره جذاب فردی کروگر در فیلم کابوس در خیابان الم فکر می‌کنید.

یک راه برای تشخیص بیداری اشتباه از بیدار بودن، توجه به چیزهایی است که در زندگی واقعی این‌گونه نیستند. شمردن اعداد (مثلا تعداد انگشتان‌تان) یا خواندن متن خیلی سخت است چرا که خیلی تار بوده و قابل دیدن و به یاد آوردن نیست. این‌ها راه‌هایی برای تشخیص خواب از بیداری هستند.

۱۵. خواب‌های شفابخش

خواب‌های شفابخش به یونان باستان برمی‌گردند. این خواب‌ها داستان‌هایی مربوط به شفا و التیام دارند. ممکن است این تصاویر نشان دهند کسی بیمار است. ممکن است بیماری، مربوط به شما باشد یا به شخص دیگری اشاره کند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های شفابخش باید گفت که برخی از خواب‌های شفابخش، راهی برای بررسی سلامتی را به شما می‌دهند. برخی دیگر ممکن است روش دقیق درمان چیزی را بگویند. لطفا توجه کنید که نباید خواب را جایگزین مراقبت پزشکی کنید. همیشه قبل از تصمیم‌گیری‌های مهم درباره سلامتی با پزشک متخصص مشورت کنید.

یک خواب شفابخش ممکن است تصویری را با تاکید بسیار نشان دهد. هرچیزی که «بزرگ‌تر از واقعیت» ‌ببینید، به توجه نیاز دارد. خواب با درونمایه شفابخش، تصویرهای نمادین و تحت‌الفظی دارد.

اول تصور کنید که یک خواب «شفابخش مستقیم» دارید. (آن را مستقیم می‌گوییم چون از کسی یا چیزی در خواب، راهنمایی قدم به قدم می‌گیرید. هیچ عامل یا واسطه‌ای بین شما و منبعی که به شما اطلاعات می‌دهد وجود ندارد). خواب شما با ایستادن شما در راه پله خانه بچگی‌تان شروع می‌شود. در روبه‌روی خود را باز می‌کنید. در آن‌جا جادوگری را می‌بینید که روی زمین نشسته است. او گونه چپ شما را لمس می‌کند و می‌گوید سوراخی در هاله شما وجود دارد.

حالا تفاوت میان خواب‌های شفابخش مستقیم و غیر مستقیم را در نظر بگیرید. خواب‌های شفابخش غیر مستقیم، اطلاعات نمادین را برای شما فراهم می‌کنند. برای مثال، ممکن است تصویر مفاصل کج شده‌ای را ببینید که نشان دهنده بیماری آرتریت است. این تصویر ممکن است عدم تحرک و یا سختی در حرکت را نشان دهد. چون این نوع خواب‌ها به درد یا بیماری فرد ربط دارند، تصویر کاملا آشکار و واضح است.

۱۶. خواب‌های تکوینی

تعبیر انواع خواب

خواب‌ها معمولا ناگهانی و تصادفی هستند. اما آیا این امکان وجود دارد که خواب‌ها را تحریک کرد؟ آیا می‌توان کاری کرد که خواب‌ها اتفاق بیفتند یا بیشتر اتفاق بیفتند؟ می‌شود جواب بعضی از سوالات سخت را در خواب فهمید؟

جیمز لوئیس و دوروتی اولیور در دایره‌المعارف خواب، تکوین خواب را توضیح داده‌اند. تمدن‌های باستان مزوپوتامیا، یونان و مصر از تکوین خواب استفاده می‌کردند. در میان این فرهنگ‌ها تفاوت‌هایی از این نظر وجود دارد. تکوین خواب همیشه یک نتیجه دارد. انجام آن برای دیدن خواب های معنادار بوده است. این خواب‌ها حاوی پیام‌هایی است که فرد می‌تواند در آن‌ به بصیرت برسد.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های تکوینی باید گفت که انجام مراحل تکوین، با یک سری تمرین‌های تشریفاتی همراه است. تکوین خواب احتمالا در مزوپوتامیا و مصر آغاز شده است. فرهنگ‌های دیگر، بعدها از آن استفاده کردند. تمرینات تکوین نشان می‌دهند که چگونه مردم باستان پیام‌های مهمی را در خواب می‌دیدند.

تکوین خواب شامل آماده شدن برای عمل خواب می‌شود. در این مرحله، امیدوارید که پاسخ یک سوال را بیابید. یا این‌که انتظار یک پیام الهی را دارید. بسیاری از افراد برای نزدیک شدن به خداوند، در معبد خدایگان خود می‌خوابیدند.

در یونان باستان، مردم به معبد اسکلیپیوس می‌رفتند. در آن‌جا می‌خوابیدند و پاسخ سوال خود در خواب را از او می‌خواستند. چرا؟ چون او خدای پزشکی و دارو بود. در نتیجه، آن‌ها به درگاه یک خدا التماس می‌کردند تا پاسخ سوال‌های مربوط به سلامتی را در خواب به آن‌ها بدهد.

تکوین خواب یک کار تشریفاتی است. فرد، سر تا پا سفید می‌پوشد و می‌خوابد. فردی که سوال دارد، قبل از دوره تکوین، غذاهای خاصی را نمی‌خورد. هنگام بیدار شدن، کشیش، خواب را تفسیر می‌کند. کشیش تنها فردی است که برای تفسیر خواب آموزش دیده است. تکوین خواب امروزه نیز توسط مفسرهای خواب مدرن انجام می‌شود.

نویسنده کتاب « خواب‌ها و گزارش خواب‌ها در نوشته‌های یوسفوس»، یک بعد دیگر را بررسی می‌کند. روبرت کارل، توانایی خواب تکوینی غیر عمدی را بررسی می‌کند. چیزی که می‌گوید این است که اگر شما در یک مکان مقدس و بدون هیچ دانش یا تشریفاتی بخوابید باز هم خواب می‌بینید که به شما بصیرتی درمورد تغییر زندگی می‌دهد. او به کتاب مقدس اشاره می‌کند که در آن صحبت از خوابیدن یعقوب در شهر بتل است. آن‌جاست که یعقوب بر سنگی در سرزمین مقدس به خواب می‌رود.

۱۷. خواب‌های الهام‌بخش

خواب‌های الهام‌بخش همان‌گونه هستند که به نظر می‌رسند. خواب، باعث الهام به فردی که دارای ذهن خلاق است، می‌شود. خواب‌ها در فرد این انگیزه را ایجاد می‌کنند که بر اساس تصاویری که در خواب دیده است، چیزی را خلق کند. نویسندگان، داستان‌هایی را بر اساس خواب نوشته‌اند. ترانه سرایان نیز، برای ترانه سرودن و موسیقی از خواب استفاده کرده‌اند. هنرمندان و شعرا از عالم خواب و تجربیات این عالم، الهام گرفته‌اند. در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های الهامبخش باید گفت که ممکن است برای دریافت الهامات هنری، سعی کنید خواب‌ها را تکوین کنید.

۱۸. خواب‌های آشکار

برای افرادی که هیچ وقت خواب آشکار نداشته‌اند این سوال پیش می‌آید که آیا خواب‌های آشکار، معتبر هستند یا نه. خواب‌های آشکار زمانی اتفاق می‌افتند که شما از این واقعیت که دارید خواب می‌بینید آگاهید. آگاهی کاملی درباره خواب بودن خود دارید. در یک خواب آشکار، فرد، آزادی دارد. بنابراین، فرد، داستان‌ خواب را کنترل می‌کند تا ببیند کارها چگونه انجام می‌شوند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های آشکار باید گفت که این خواب‌ها به فرد اجازه می‌دهند تا صحنه خواب را بررسی کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند که نتیجه خواب را تغییر دهند. این، فرد را قادر می‌کند که داستان‌ها را امتحان کند. این مهارت به فرد اجازه می‌دهد که پیامدهای ممکن را در امنیت دنیای خواب بررسی کند.

در خواب می‌توانید با افراد، مکان‌ها و چیزهای دیگر تعامل داشته باشید. وقتی این اتفاق می‌افتد، برخی از افراد دوست دارند صحنه خواب را بررسی کنند. تغییر اتفاقی که در حال افتادن است به تمرین نیاز دارد. ممکن است چند دقیقه طول بکشد که فرد تشخیص دهد آیا در حالت خواب آشکار است یا این فقط حقه‌ای از طرف ذهن است.

خواب‌های آشکار، به شما اجازه می‌دهند که خود را کامل ببینید. در خواب‌های معمولی، این مسئله، مورد نظر نیست. در یک خواب آشکار ممکن است بتوانید چیزی را بخوانید و به یاد آورید. اما در یک خواب معمولی، ممکن است به یاد آوردن سخت باشد. توانایی خواندن یا دیدن خود به طور کامل، راهی برای بررسی حالت کنونی خواب است.

۱۹. خواب‌های دوطرفه

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های دوطرفه باید گفت که  این خواب‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که دو یا چند نفر، تجربه یک خواب مشترک دارند. در واقع، مفاهیم خواب‌های دوطرفه و خواب‌های مشترک به جای هم به کار می‌روند.

گاهی وقت‌ها خواب‌ها به خودی خود اتفاق می‌افتند. اغلب اوقات، آزمایشگران خواب، تلاش می کنند که تجربه خواب دوطرفه را تکوین و کنترل کنند. چرا؟ چون آن‌ها می‌خواهند یکدیگر را در خواب ببینند. خواب‌های مشترک می‌توانند بین زوج‌ها و دوقلو‌ها نیز اتفاق بیفتند. چرا؟ چون ارتباط عاطفی قوی بین زوج‌ها وجود دارد. در واقع، در خواب‌های دوطرفه،  دو ذهن از یک ذهن بهتر است!

۲۰. خواب‌های روایتی

تصور کنید که وارد یک خواب می‌شوید و صدایی را می‌شنوید که چیزی را مرحله به مرحله به شما می‌گوید. صدا، چیزی را که در خواب اتفاق می‌افتد، چیزی که دارید می‌بینید و معنای خواب را برای‌تان می‌گوید. ممکن است بپرسید شنیدن این صدا در خواب چه معنایی دارد؟

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های روایتی باید گفت که خواب‌هایی که صدایی در پس زمینه آن‌هاست یا با فرد  صحبت می‌شود، خواب‌های روایتی گفته می‌شوند. اغلب در یک خواب روایتی، شما یک فرد بیننده هستید که خارج از خواب ایستاده‌اید. شما صحنه را می‌بینید انگار که در حال تماشای تلویزیون هستید. ممکن است فرد راوی را نیز ببینید. همچنین ممکن است صدا را که از اطراف می‌آید بشنوید اما فرد گوینده را نبینید. در خواب‌های روایتی، خود برتر شما می‌خواهد روی پیام تمرکز کند. روایت، برای تاکید بر اهمیت آن مسئله است.

۲۱. کابوس‌ها

کسی به کابوس‌های ترسناک اهمیتی نمی‌دهد. اما آیا کابوس‌ها هم خواب هستند یا آیا ناهنجاری‌هایی هستند که از فعالیت مغز ناشی می‌شوند؟ اگر کابوس‌ها خواب باشند، چه معنایی دارند؟ اصلا چرا ما کابوس می‌بینیم؟

همه افراد تجربه یک یا چند کابوس  را داشته‌اند. این خواب‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که شما تصویر ترسناکی ببینید. داستان خواب می‌تواند صحنه تعقیب و گریز باشد یا کسی باشد که امنیت شما را تهدید می‌کند. اما کابوس‌ها می‌توانند شامل تصاویری از فجایع و فوبیاهای فردی نیز باشند. کابوس‌ها ممکن است شامل صحنه‌های ترسناک و شیطانی نیز باشند. به هرحال، دلایل کابوس‌ها متنوع هستند.

دلایل کابوس شامل غذا، داروها، بیماری‌ها و اختلالات خواب می‌شوند. استرس نیز یکی دیگر از عوامل است اما می‌تواند یکی از قابل توجه‌ترین عوامل در بروز کاوس‌ها به شمار بیاید.

بیدار شدن از کابوس، یک تجربه ناگهانی است. البته احتمال این‌که قبل از باز کردن چشمان‌تان، صحنه‌های وحشتناک را از یاد ببرید کم است. اگر هنگام بیداری بتوانید به خواب فکر کنید، می‌بینید که می‌توانید آن را به یاد آویرد. بنابراین، پیامی که خواب نشان می‌دهد، پیامی است که احتمال دارد آن را از عالم خواب به یاد بیاورید

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های کابوسی باید گفت که مسئله‌ای که به تفسیر خواب ربط دارد، کیفیت به یاد آوردن خواب است. تصاویر ترسناک و آزاردهنده، واضح‌ترند. بنابراین، احتمال این‌که وقتی بیدار شوید، چیزی که دیده‌اید را به یاد بیاورید زیاد است.

از نظر کارل یونگ، کابوس چیزی است که در آن، سایه خود را تجربه می‌کنیم. این قسمت تاریک‌تر شخصیت ماست که تا جایی که ممکن است از آن اجتناب می‌کنیم و می‌ترسیم آن را بپذیریم. اما، خود سایه ما، بخش مهمی از کلیت ما به عنوان یک فرد است. این بخش، اساس بسیاری از ویژگی‌های شخصی و مثبت ماست. تجربه کردن خود سایه، شانسی برای پذیرفتن آن و یاد گرفتن از آن است. توجه کردن گاه به گاه به خود سایه، باعث کنترل سایه نیز می‌شود.

۲۲. ترس‌های شبانه

ترس‌های شبانه در مرحله NREM خواب اتفاق می‌افتند، پس خواب نیستند. هنوز هم بسیاری از افراد، ترس‌های شبانه را با کابوس اشتباه می‌گیرند. این تجربه‌ها، اختلالات خواب هستند.

شخصی که خواب است بین خواب و بیداری گیر می‌افتد. درنتیجه، استرس این تجربه باعث واکنش جیغ  و فریاد در فرد می‌شود. به نظر می‌رسد که آرام کردن فرد غیر ممکن است. در اکثر موارد، این اختلال برای کودکان زیر ۱۲ سال اتفاق می‌افتد.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های ترس های شبانه باید گفت که ترس‌های شبانه از چند دقیقه تا نیم ساعت یا بیشتر طول می‌کشند. شخصی که به آن دچار می‌شود زمانی که بیدار می‌شود اتفاقات را به یاد نمی‌آورد. خوب است بدانیم که افراد بزرگسال معمولا دچار ترس‌های شبانه نمی‌شوند. اما در صورت وجود اختلالات خواب یا مصرف دارو ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد.

۲۳. خواب‌های خارج از بدن (OBE)

خواب‌های خارج از بدن اتفاقاتی هستند که در آن روح فرد یا کالبد اختری از بدن خارج می‌شود. این صحنه‌های خواب‌-مانند سفر اختری یا فرافکنی اختری نیز نام دارند. یک ریسمان نقره‌ای، تمام مدت، روح را به بدن متصل نگه می‌دارد تا بازگشت راحت روح را تضمین کند.

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های خارج از بدن باید گفت که کالبد اختری آزاد است که بگردد و در دنیای فیزیکی عمل کند. استرس می‌تواند باعث شود این اتفاق به صورت خودکار بیفتد. اما فرد می‌تواند OBE را فقط با ذهن نیز تحریک کند. از همه مهم‌تر این‌که   OBE به فرد اجازه می‌دهد که درمورد خودش یاد بگیرد.

۲۴. خواب‌های الهامی و خواب‌های غیبی

تعبیر انواع خواب

خواب‌های نمادین الهامی که اجازه می‌دهند اطلاعاتی را درمورد اتفاقی در آینده به دست آورید، شایع هستند. در طول تاریخ، برخی افراد خواب‌هایی را گزارش کرده‌اند که اطلاعات غیبی به آن‌ها داده است. الهامی، عبارتی است که دانش قبلی درمورد چیزی را نشان می‌دهد. اما، تا زمانی که اتفاقات پیش‌بینی شده رخ ندهند، یک فرد نمی‌فهمد یک خواب الهامی داشته است.

آبراهام لینکلن خواب‌های زیادی داشت که عناصر زیادی از زندگی واقعی داشتند. یکی از این خواب‌ها زمانی بود که او یک کشتی را دید که در اقیانوس حرکت می‌کرد. او درباره کشتی نوشت: «حرکت به سمت ساحل تاریک و بی‌پایان». خواب کشتی زمانی که به سرعت در یک مسیر ناشناخته می‌رفت نیز بر او ظاهر شد. هر دوی این خواب‌ها معنای بدیمنی داشتند. همچنین در یک خواب دیگر، لینکلن دید که در کاخ سفید است و مردم برای مرگ رییس جمهور عزاداری می‌کنند.

مثال‌های زیادی از خواب‌های الهامی در طول تاریخ گزارش شده‌اند. مثلا برخی افراد، غرق شدن کشتی تایتانیک را در خواب دیده بودند و تصمیم گرفتند با آن سفر نکنند. برخی محققان، مخالف الهام هستند و چنین تجربیاتی را خاطرات اشتباه، دژاوو، دانستن از قبل و دیگر دلایل می‌دانند.

۲۵. خواب‌های تکراری

این خواب‌ها همان تجربیات داستانی هستند که تکرارهای متفاوت دارند. یک فرد ممکن است یک خواب تکراری را از کودکی تا بزرگسالی ببیند و تجربه‌های خواب مشابه را در طی سال‌ها به یاد بیاورد. در زمان‌های دیگر، خواب‌های تکراری در فاصله زمانی کوتاه‌تری اتفاق می‌افتند.

برخی نظریه‌ها این توضیح را درباره روانشناسی و تعبیر انواع خواب های  تکراری می‌دهند که به برخی از تجربه‌های دردناک ربط دارند که نیازمند حل شدن هستند. دیگر نظریه‌ها چنین توضیح می‌دهند که خواب‌های تکراری نتیجه ناخودآگاه، ذهن برتر یا خداوند هستند که می‌خواهند توجه فرد را جلب کنند. خواب تکراری، تجربه‌ای است که پیامی خاص را برای فرد دارد.

۲۶. خواب‌های احساسی

افرادی که هرگز تجربه خواب دیداری و تصویری نداشته‌اند، خواب‌های احساسی خواهند داشت. برای مثال، افرادی که نابینا متولد شده‌اند خواب‌هایی خواهند داشت که در آن محرک را در خواب می‌شنوند و احساس می‌کنند. افرادی که با بینایی متولد می‌شوند اما آن را از دست می‌دهند نیز ممکن است خواب‌های احساسی و خواب‌های دیداری را تجربه کنند. در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های احساسی باید گفت که خواب‌های احساسی – اگر تجربه‌ها دارای صدا باشند  – در گروه خواب‌های شنیداری قرار گرفته و اگر فرد بشنود که کسی با او صحبت می‌کند در گروه خواب‌های روایتی قرار می‌گیرند.

۲۷. خواب‌های جنسی

در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های جنسی باید گفت که خواب‌های جنسی کاملا طبیعی هستند. این خواب‌ها در نوجوانان رواج دارند و ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که نوجوان شروع به شناخت جنسیت خود می‌کند. برخی از خواب‌های جنسی در بزرگسالان از نوع خواب‌های تحقق خواسته‌ها هستند. هم مردان و هم زنان، خواب‌هایی با محتوای جنسی دارند. حدود هشت تا ده درصد خواب‌های آن‌ها محتوای جنسی دارند. این خواب‌ها ممکن است به دلیل دیدن فیلم‌ها یا چیزهایی با محتوای جنسی اتفاق بیفتند. اگر خواب دارای عناصر عاطفی هم باشد، خواب جنسی در زیر مجموعه خواب‌های دیداری و عاطفی قرار می‌گیرد.

۲۸. خواب‌های دیداری

نیازی به گفتن نیست که یکی از انواع خواب، خواب دیداری است. برخی افراد تعجب می‌کنند که افرادی هستند که هرگز در طول زندگی خود خواب دیداری نمی‌بینند. خواب دیداری یگ گروه بزرگ است که بسیاری از خواب‌ها را پوشش می‌دهد. در روانشناسی و تعبیر انواع خواب های دیداری باید گفت که این خواب‌ها به چیزی که فرد در خواب می‌بیند اشاره می‌کنند چه سگ و بسکویت باشد چه انسانی روی ماه! اما افرادی که نابینا متولد می‌شوند، خواب‌های دیداری نمی‌بینند. به جای آن، خواب‌های آن‌ها پر از تجربه‌های شنیداری و احساسات دیگر است که نبود بینایی را جبران می‌کنند!

۲۹. خواب‌ تحقق خواسته‌ها

چیزهایی که نمی‌توانیم در عالم بیداری داشته باشیم می‌توانند به شکل آرزو در خواب‌های ما بیایند. در عالم خواب، هر چیزی که می‌خواهیم می‌توانیم به دست آوریم. زمانی که خواسته‌ای در خواب برآورده می‌شود، مانند داشتن یک تجربه امن و آرام در عالم خواب است. فرد می‌تواند چیزهایی را در یک فاصله احساسی و عاطفی امن تجربه کند. نتایج داستان‌های مختلف نیز چیزی است که فرد می‌تواند امتحان کند.

خواب‌ محقق شدن آرزوها ممکن است درباره آرزوها و امیدهایی باشد که در کودکی داشته‌ایم. البته داستان خواب می‌تواند درباره چیزهایی باشد که در بزرگسالی می‌خواهیم.  ذهن شما می‌تواند خواب محقق شدن آرزوها را برای شما فراهم کند. خواب‌هایی با ماهیت جنسی نیز معمولا داستان‌های تحقق خواسته‌ها را نشان می‌دهند.

۳۰.  خواب‌های زیاد، تجربه‌های فراوان

انواع خواب‌هایی که مردم تجربه می‌کنند بیشمار است. نشان‌دهنده تنوع نمادها و تصاویری است که می‌توانید با آن‌ها مواجه شوید. یادآوری اطلاعات از ناخودآگاه نیازمند یادگیری یک زبان جدید است! بنابراین، زمانی که انواع خواب‌ها را بررسی کرده و چیزهایی درباره خود یاد می‌گیرید، نمادها و کهن الگوها را می‌شناسید.

شما را تشویق می‌کنم که خواب‌های خود را طبقه‌بندی کنید. اول، برای شروع فرآیند طبقه‌بندی، باید با انواع خواب‌هایی که تجربه می‌کنید آشنا شوید. این کار، چیزهایی درباره خودتان و عادت‌های ذهن رویاپردازتان را به شما یاد می‌دهد! اگر در به یاد آوردن تمام خواب‌هایی که می‌توانید تجربه کنید مشکل دارید، این مطلب را ذخیره کنید و هر وقت به اطلاعاتی درباره خواب‌ها نیاز داشتید، به آن سر بزنید. یا از آن برای مطالعه انواع خواب‌ها و سپردن آن‌ها به حافظه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر با حافظه خود کار کنید، خواب‌ها را بهتر به یاد می‌آورید!
مطالعه انواع خواب‌هایی که می‌بینید و معانی خواب‌ها می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. تفسیر خواب می‌تواند بعد جدیدی از معنا را به وجود شما اضافه کند. در نتیجه، درک خود از نمادها را بالا می‌برید و روش معناداری که خواب‌ها از طریق آن پیام‌ها را می‌رسانند نیز بهبود خواهد یافت.

در پایان، می‌توانید روی خواب حساب کنید ک معنای هر تجربه از ساعت‌های بیداری را برای شما بیشتر کند! شما از طریق خواب‌ها به بصیرت می‌رسید که می‌توانید از آن برای ساختن روح زیبای خود استفاده کنید! چیزهای بیشتری درباره آن‌چه عالم خواب می‌تواند به شما بیاموزد یاد بگیرید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا