روز نوجوان و حقوق نوجوان که در طول سال پایمال می شود

۸ آبان ماه، روز شهادت محمدحسین فهمیده است. او نوجوانی ۱۳ ساله بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، به همین خاطر این روز در ایران به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامگذاری شد.


همچنین ۱۲ آگوست (٢١ آبان) «روز جهانی نوجوان» است. از سال ها پیش، سازمان ملل متحد این روز را «روز نوجوان» نام نهاده است تا اهمیت سال های نوجوانی نزد بزرگترها به ویژه خانواده ها، برنامه ریزان و مسئولان هر جامعه فراموش نشود. پس از نامگذاری این روز، سازمان ملل، کشورها را به انجام فعالیت های آگاهی بخش درباره اهمیت دادن به نوجوان ها و حقوق آن ها با توجه به برنامه جهانی اقدام برای نوجوانان تا سال ٢٠٠٠ و پس از آن فراخواند. هم اکنون نیز سازمان ملل در گزارشی سالانه به بررسی شرایط زندگی نوجوانان جهان و مسائل آنان با توجه به موضوع روز جهانی نوجوان می پردازد و می کوشد برای برطرف کردن آن ها راهکارهایی جهانی پیشنهاد کند.
به طور کلی، شناخت کافی از نوجوانان و دوره ی نوجوانی در کشور ما وجود ندارد، اما به سبب اهمیت دوره ی نوجوانی، ویژگی های آن باید برای خانواده روشن شود. شاید یکی از دلایلی که کمتر به نوجوانان و نیازهای آنان توجه می شود، این باشد که ما جایگاه مشخصی برای نوجوان قائل نیستیم. در پیمان نامه ی حقوق کودک نیز نوجوانی در تعریف کودکان صفر تا ۱۸ ساله آمده و چون تعریف سن نوجوانی در زیر تعریف کودک آمده است، این تقسیم بندی ابهام ایجاد می کند. یک علت این است که نوجوانی دوران گذاراست؛ دوران گذار از کودکی به بزرگسالی. این دوره را شاید نتوان دوره ی مستقلی به شمار آورد، زیرا فرد در این سن از نظر ویژگی ها وخصوصیات مختلف شناختی، روانی، جسمی و عاطفی از دوره ی کودکی عبور کرده، ولی هنوز به دوران جوانی نرسیده است. این دوره به دلیل تغییرات چشمگیر  از جنبه های گوناگون رشد، نسبت به دوره های دیگر، دوره ای بحرانی است.
آرزوهای دور و دراز نوجوان است که به تکه تکه این دنیای بزرگ، امید و جنبش می بخشد. این روز بر نوجوانانمان مبارک.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

متن تبریک روز نوجوان به همراه عکس نوشته های خاص

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا