روستای لیقوان در کجا قرار دارد و فلسفه نامگذاری آن چیست ؟

حتما تا بحال نام پنیر لیقوان را شنیده اید ، لیقوان نام روستایی با پنیرهای محلی خوشمزه ای است اما این روستا در کجا قرار دارد ؟ در این مطلب از بلاگ جدول یاب  به موضوع روستای لیقوان در کجا قرار دارد و فلسفه نامگذاری آن چیست ؟ اختصاص داده ایم ، پس با ما همراه شوید .
چشمه های آب گرمی که در روستای لیقوان وجود دارند از بقایای آتشفشانهای خاموش کوه های سهند و تغییرات زیرزمینی سرچشمه می گیرند و از جذابیت های این روستا به شمار می روند .
روستای لیقوان در کجا قرار دارد و فلسفه نامگذاری آن چیست ؟

دره جنگلی و گردشگری لیقوان

روستای تاریخی لیقوان در زبان محلّی‌ها «لوان» یا «لیوان» (به معنای آب گرمی است که از دامنه سرسبز سهند می‌جوشد) گفته می‌شود. مورخان می‌گویند، اسکان در لیقوان قدمتی دیرینه دارد و این روستا از دره‌های گوناگون سهند که همیشه آب‌های گرم در آن‌ها جاری بوده شکل گرفته است. روستای لیقوان در یک بن‌بست قرار گرفته که بعد از روستا در جنوبی‌ترین قسمت این منطقه قرار گرفته است.

روستایی با دشت‌های بزرگ سبز برای چرای گوسفندان و دره‌ای بسیار بزرگ که محلی‌ها به آن ممد دره می‌گویند. جایی که برای زندگی ایلات و عشایر است. این دره در نهایت مرز بین روستا با عشایر و ایلات است.

این روستا به‌خاطر دلیل آب و هوای خنک و دلپذیرش، و مراتع سرسبزش لقب دره‌ی بهشت را به خود اختصاص داده است. بر اساس تغییرات کوه آتشفشانی سهند، آب گرم لیقوان به وجود آمده است و در ادامه‌ی این آب چندین رودخانه تشکیل می‌شود و در کنار همین رودخانه‌ها آب‌های زلالی از دل زمین می‌جوشد که به آن غنی‌ترین آب‌های معدنی ایران می‌گویند.

همان‌طور که می‌دانید آب گرم‌های معدنی خاصیت شفا‌بخشی بسیاری دارند و به خاطر همین گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کنند. در کنار این رودخانه‌ها رشته کوه‌های سهند با صلابت در زمین ریشه‌ دارند که سرسبزی آن‌ها بی مثال است.

روستای لیقوان کجاست ؟

جاده ارتباطی لیقوان-تبریز از مسیر «دروازه تهران» شهر تبریز شروع شده و پس از گذر از شهر باسمنج و روستای های هروی (هربی) بیروق (بره) به روستای لیقوان می رسد.

 

آثار تاریخی روستای لیقوان

از جمله آثار تاریخی این روستا می توان به قبرستان و خانه اربابی اشاره کرد تاریخ قدمت این قبرستان کهن و خانه اربابی متعلق به قرن هفتم هجری می باشد که پر اهمیت ترین جاذبه گردشگری و تاریخی این روستا محسوب می شوند.

بر روی قبرهای این قبرستان سنگ نوشته های قدیمی و تاریخی گوناگونی قرار دارند به طرز کاملاً ماهرانه ای جملات متعددی روی سنگها حکاکی شده اند.

البته باید بدانید متاسفانه این قبرستان نیز همانند سایر گورستانها از دست سوداگران و سارقین در امان نبوده و بعضی از آثار باستانی آن که ارزش زیادی داشتند غارت شده است. این قبرستان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است تا جایی که نام آن در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و خوشبختانه در سالهای اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی در راستای مرمت و بازسازی آن اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی

  1. پل حاج سالار لیقوان (حاج سالار کورپوسی)
  2. عمارت سنگی لیقوان (داش عمارت)
  3. چشمه های معدنی لیقوان
  4. آب گرم طبیعی لیقوان
  5. زاغه های طبیعی موجود در سردخانه بزرگ لیقوان
  6. دره جنگلی و گردشگری لیقوان
  7. قبرستان تاریخی لیقوان
  8. رودخانه لیقوان

محصولات تولیدی روستای لیقوان تبریز

در ادامه این مطلب شما را با محصولات کشاورزی ، محلی و همچنین صنایع دستی این روستا آشنا می کنیم این روستا دارای محصولات تولیدی فراوانی است که منجر به اشتغال زایی بالایی شده است.

محصولات کشاورزی و لبنی

جو ، گندم ، سیب ، گردو ، سیب زمینی ، شیر ، خامه ، دوغ ، کره ، روغن حیوانی ، گلابی ، کشک ، نخود و پنیر لیقوان از محصولات لبنی و کشاورزی هستند که می توان به تولید آنها در روستای لیقوان اشاره کرد.

غذاهای محلی روستای لیقوان

هر زمان که سفری به سمت روستای لیقوان در تبریز داشتید پیشنهاد می کنیم از غذاهای محلی این روستا راحت نگذرید و حتما برای یکبار هم که شده است طعم آبگوشت مخصوص لیقوان(پیتی) و دیزی ، اوماج آشی ، یارما شورباسی و قورمای آن را بچشید.

صنایع دستی روستای لیقوان

با توجه به اینکه این منطقه یک روستا به شمار می رود بنابراین صنایع دستی شغلی برای اهالی روستا به شمار رود محصولاتی که زنان و مردان این روستا اقدام به تولید آنها می کنند عبارتند از لباس های نمدی مردانه(شال پالتار) ، ظروف سفالی(معروف به لیقوان قابی) ، لباس های محلی زنانه(کوینح) ، لباس های مخمل و چین دار زنانه(یل تومان) ، جوراب های پشمی مردانه و زنانه ، چاروق ، قالی و قالیچه ، جلیقه و شال ، کلاه نمدی ، جاجیم و گلیم و همچنین تابلو فرش های نفیس می باشد.

فلسفه نامگذاری روستای لیقوان

روستای تاریخی لیقوان که د‌‌‌‌رزبان محلّی «لوان» یا «لیوان» (به معنای آب های گرم که از د‌‌‌‌امنه سهند‌‌‌‌ و از آثار آتشفشانی جاری می شود‌‌‌‌) می گویند‌‌‌‌، به استناد  شواهد‌‌‌‌ تاریخی، سکونت د‌‌‌‌ر لیقوان قد‌‌‌‌متی د‌‌‌‌یرینه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و این روستا ازمجموعه د‌‌‌‌ره های سهند‌‌‌‌ که همیشه آب های گرم آن جاری بود‌‌‌‌ه شکل گرفته است.

د‌‌‌‌ره سبز لیقوان با آب و هوای کوهستانی و خنک و چشمه های آب گرم معروفی که د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌، مهم ترین بهانه ای است که باعث شد‌‌‌‌ه به این منطقه لقب د‌‌‌‌ره بهشت داده شود.

با توجه به شهرت پنیر روستای لیقوان در تبریز جالب است بدانید که حدود ۱۰ کارخانه پنیرسازی فعال در این منطقه وجود دارد که در سال تقریبا صدها تن پنیر از شیر خالص گوسفندان محلی تولید می کنند که آن را به سراسر استان آذربایجان شرقی و تهران صادر می کنند و در چند سال اخیر جشنواره ای به نام پنیر لیقوان در این روستای در آذربایجان شرقی برگزار می کنند.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

روستای آتشگاه کجاست ؟ / چگونگی سفر به روستای آتشگاه

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا