رکورد بیشترین جایزه نوبل در دست کدام خانواده می باشد؟

مهمترین جایزه ای که یک دانشمند در عرصه علمی کسب می کند جایزه نوبل نام دارد ، این جایزه هر ساله از طرف  در ۱۰ دسامبر، یعنی سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می‌شود، به برندگان اهدا می‌شود.

رکورددار جایزه نوبل در دست کدام خانواده می باشد؟
رکورد بیشترین جایزه نوبل

در تصویر زیر رکورد بیشترین جایزه نوبل و سه برنده که از یک خانواده اند را مشاهده میکنید؛ ماری کوری (نوبل شیمی وفیزیک)، پیری کوری (نوبل فیزیک) ودخترشان ایرن ژولیت کوری (نوبل شیمی) خانواده‌ای بابیشترین برنده نوبل درتاریخ!

رکورددار جایزه نوبل در دست کدام خانواده می باشد؟
خانواده ای با رکورد بیشترین جایزه نوبل

ماری کوری دانشمند مشهور فیزیک و شیمی بود که به‌عنوان یکی از پیشگامان عصر رادیواکتیو  شناخته می‌شود. او تنها زن برنده‌ ۲ جایزه‌ نوبل است. ماری اسکلودوسکا کوری یک دانشمند فیزیک و شیمی فرانسوی لهستانی‌الاصل بود. او یکی از پیشگامان تحقیقات در زمینه‌ رادیواکتیویته محسوب می‌شود. خانواده کوری در مجموع ۵ جایزه‌ نوبل را به نام خود ثبت کردند. این دانشمند بزرگ، نخستین استاد زن در دانشگاه پاریس بود. ماری اولین جایزه نوبل خود در رشته‌ فیزیک را نیز با پیتر به‌صورت مشترک دریافت کرد. جایزه نوبل دوم در رشته‌ شیمی به ماری اهدا شد. از دستاوردهای بزرگ ماری کوری می‌توان به توسعه‌ نظریه‌ رادیواکتیوته اشاره کرد که اصطلاح آن نیز وسیله همین بانوی دانشمند مطرح شد. روش‌های ایزوله کردن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و کشف ۲ عنصر پولونیوم و رادیوم نیز توسط این دانشمند انجام شد. او مدیریت نخستین تحقیقات تاریخ در موضوع نئوپلاسم با استفاده از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو را نیز بر عهده داشت. موسسه‌های تحقیقاتی کوری توسط این بانوی دانشمند در پاریس و ورشو تأسیس شدند و تا به امروز هم مراکز اصلی تحقیقات پزشکی در جهان هستند.

پیر کوری (به فرانسوی: Pierre Curie؛ متولد ۱۵ مه ۱۸۵۹ – درگذشته ۱۹ آوریل ۱۹۰۶)، فیزیک‌دان فرانسوی بود و از پیشگامان عرصه بلورشناسی، مغناطیس و رادیو اکتیویته بود. او و همسرش ماری کوری، به‌همراه آنری بکرل در سال ۱۹۰۳ موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردیدند. آنها این جایزه را «به پاس خدمات ارزنده در تحقیقات در زمینه رادیواکتیویته که توسط پروفسور هانری بکرل کشف شد» دریافت نمودند.پیر کوری در سال ۱۹۰۶ و در سن ۴۷ سالگی، در اثر برخورد با یک درشکه درگذشت.

 

 

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره ایالت آلاباما در آمریکا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا