زمان مناسب برای مصرف قرص ویتامین دی و فواید آن

یکی از ویتامین های حیاتی بدن ویتامین دی می باشد که روز بروز مصرف طبیعی آن کاهش پیدا می کند و افراد مجبور به استفاده از قرص های حاوی ویتامین دی می باشند ، در این مطلب از بلاگ جدول یاب زمان مناسب برای مصرف قرص ویتامین دی و فواید آن را مورد بررسی قرار داده ایم ، لطفا تا انتها با ما همراه شوید :

قرص ویتامین D از فواید تا نحوه مصرف

ویتامین d نوعی ویتامین محلول در چربی می باشد و با تاثیری که بر میزان جذب منیزیم، فسفات و کلسیم در روده دارد باعث حفظ سلامت استخوان ها، سیستم ایمنی، ماهیچه ها و دندان ها می شود.

ویتامین دی شامل گروهی از ویتامین های است که مهم ترین آن ها برای بدن ویتامین d2 یا ارگوکلسیفرول و ویتامین d3 یا کوله کلیسفرول می باشد و این خانواده از ویتامین ها نقش حیاتی را در بدن دارند.

متاسفانه اکثریت جامعه ما با کمبود این ویتامین مواجه هستند و این کمبود در زنان بیشتر مشاهده می شود و بنابراین افرادی که به قدر کافی ویتامین دی را به شکل طبیعی دریافت نمی کنند در معرض عوارض آن خواهند بود.

خواص و فواید قرص ویتامین دی

جذب ویتامین طبیعی

این ویتامین از طریق واکنش شیمایی که در اثر تابش نور آفتاب در پوست شکل می گیرد قادر به تولید است ، همچنین از طریق مواد غذایی نیز می تواند جذب بدن و در اثر واکنش هایی به شکل فعال و تاثیرگذار خود در بیاید.

قرص ویتامین دی

زمانی که بدن انسان از طریق نور خورشید و پوست و یا مواد غذایی نتواند میزان ویتامین دی مورد نظر خود را تامین کند با کمبود این ویتامین و عوارض های آن دچار خواهد شد.

برای مقابله با کمبود ویتامین دی و پیشگیری از عوارض آن می توان از قرص ویتامین دی استفاده کرد که در ادامه مفصلا به فواید، انواع، میزان مصرف و… آن خواهیم پرداخت.

فواید قرص ویتامین دی

۱- حفظ سلامت استخوان

همانطور که گفتیم ویتامین دی مانند یک هورمون باعث افزایش جذب کلسیم و فسفر خواهد شد بنابراین مصرف قرص ویتامین دی میزان افزایش بسیاری از عناصر ازجمله کلسیم و فسفر را بالا خواهد برد.

قرص ویتامین دی باعث استحکام، بالا بردن تراکم بافت استخوانی و قدرت استخوان ها خواهد شد و آن ها را در مقابل شکستگی مقاوم خواهد کرد.

کمبود ویتامین دی در کودکان می تواند موجب راشیتیسم و در بزرگسالان باعث استئومالاسی شود که هردو بیماری های استخوانی می باشند و مصرف قرص ویتامین دی می تواند از این بیماری ها جلوگیری کند.

۲- پیشگیری و بهبود ام اس

یکی از تاثیرات بسیار مهم و حیاتی که ویتامین دی در بدن دارد بهبود عملکرد و قدرت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های خود ایمنی ازجمله ام اس است.

تحقیقات گسترده ای برای کشف ارتباط دقیق بین ام اس و کمبود ویتامین دی صورت گرفته است اگرچه نتیجه قطعی به دست نیامده است اما شواهد بسیاری در مورد رابطه بین کمبود ویتامین دی و ابتلا به ام اس وجود دارد.

بنابراین مصرف قرص ویتامین دی می تواند احتمال ابتلا به ام اس و بیماری های خود ایمنی را کاهش دهد اما مقدار دوز مصرفی آن باید توسط پزشک تجویز شود.

۳- قرص ویتامین دی برای کاهش وزن

مطالعات نشان می دهید که کمبود ویتامین دی با افزایش وزن ارتباط دارد و احتمال افزایش وزن در افراد مسنی که کمبود ویتامین دی دارند بسیار بیشتر است.

ویتامین دی و کلسیم می توانند سرکوب کننده اشتها کاذب باشند پس مصرف قرص ویتامین دی می تواند کمبود این ویتامین را جبران و مانع از افزایش وزن غیرطبیعی ناشی از کمبود این ویتامین شود.

۴- کاهش افسردگی و اضطراب

تحقیقاتی که برای پیدا کردن ارتباط بین ویتامین دی و بهبود افسردگی صورت گرفته نتایجی ترکیبی را نشان می دهد که ارتباط بین ویتامین دی و بهبود افسردگی را نشان می دهد.

ویتامین دی به خودی خود نمی تواند افسردگی را درمان کند اما عملکردی هایی در بدن دارد که یکی از آن ها ارتباط گیرنده های ویتامین دی در مغز با افسردگی است.

این تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که از داروهای افسردگی همراه با ویتامین دی مصرف می کنند علائم افسردگی در آن ها کاهش پیدا می کند.

۵- قرص ویتامین دی و دیابت

مطالعاتی انجام شده نشان می دهد که ویتامین دی بطور غیر مستقیم در کنترل دیابت نوع ۲ موثر است و از طرفی ویتامین دی جذب کلسیم را بالا برده و کلسیم در کنترل قند خون بسیار موثر است.

بر اساس این تحقیقات افرادی که به کمبود ویتامین دی دچار هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند بنابراین مصرف قرص ویتامین دی می توانید احتما ابتلا به این دیابت را کاهش دهد اگرچه برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۶- حفظ قدرت بینایی

بر اساس تحقیقات کاهش قدرت بینایی که با افزایش سن اتفاق می افتد و دژنراسیون ماکولا نام دارد تحت تاثیر عوامل ژنتیکی سن و… است که تامین ویتامین دی می تواند از بروز آن پیشگیری کند و با مصرف قرص ویتامین دی می توان از ابتلا به کاهش قدرت دید پیشگیری کرد.

۷- رفع اسپاسم عضلانی و تقویت عضلات

یکی فواید ویتامین دی تقویت عضلات بدن و بهبود عملکرد آن ها است و بر اساس تحقیقات یکی از علت های اسپاسم یا گرفتگی و دردهای عضلانی کمبود ویتامین دی است که با مصرف قرص ویتامین دی می توان این کمبود را به خوبی جبران کرد.

۸- پیشگیری از آلزایمر

بر اساس تحقیقات به عمل آمده افراد مسنی که دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر می باشند و بر اساس این تحقیقات ویتامین دی نقش بسزایی در بهبود عملکرد مغز، حافظه و تمرکز دارد و با مصرف قرص ویتامین دی می توان ریسک ابتلا به آلزایمر و عدم تمرکز را کاهش داد.

۹- پیشگیری از سرطان روده بزرگ

مطالعات و تحقیقات علمی زیادی برای روشن کرد رابطه ویتامین دی با ابتلا به سرطان صورت گرفته است و این تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین دی ندارند کمتر به سرطان روده بزرگ دچار می شوند.

این ویتامین همچنین از ابتلا به سرطان سینه و پروستات نیز جلوگیری می کند و بنابراین اگر قادر به تامین این ویتامین به شکل طبیعی نیستید می توانید با مصرف قرص ویتامین دی این کمبود را به خوبی جبران کنید.

۱۰- پیشگیری و بهبود فیبروم رحمی

فیبروم های رحمی توده های خوش خیم و غیرسرطانی هستند که می توانند به اندازه یک پرتقال رشد کرده و عوارضی را به دنبال داشته و بسیار دردناک باشند.

بر اساس تحقیقاتی که طی سال های گذشته صورت گرفته است کمبود ویتامین دی می تواند با ایجاد این تومورها مرتبط باشد و شما می توانید با مصرف قرص ویتامین دی کمبود آن را جبران کنید و احتمال ابتلا به فیبروم رحم را کاهش دهید.

۱۱- کاهش عوارض یائسگی

بر اساس تحقیقی که طی ۲ سال بر روی ۶۰۰ زن صورت گرفته مشخص شده است که مصرف قرص ویتامین دی روزانه و رفع کمبود این ویتامین کلسترول بد خون را که بعد از یائسگی افزایش می یباد تا ۵/۴ میلی گرم کاهش می دهد.

۱۲- کاهش دردهای فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری است که ممکن است نام آن برای بسیاری شناخته شده نباشد اما افراد مبتلا به این بیماری دردهای مزمن، خستگی، افسردگی، اضطراب و… را تجربه می کنند.

تحقیقات ثابت کرده است که ویتامین دی به خوبی می تواند این عوارض و دردها را کاهش دهد بنابراین با مصرف قرص ویتامین دی می توانید درصد قابل توجهی از عوارض این بمیاری را کاهش دهید.

۱۳- حفظ سلامت پوست

ویتامین دی یکی از ویتامین ها یا عناصر بسیار موثر برای حفظ سلامت پوست، درخشندگی، جوانسازی و رفع مشکلات آن است و مصرف قرص ویتامین دی در دراز مدت می تواند در داشتن پوستی سالم و زیبا بسیار کمک کند.

قرص ویتامین دی همچنین تاثیر فوق العاده ای در درمان پسوریازیس و دیگر بیماری های پوستی، ریزش مو، آفتاب سوختی های سطحی و شدید و… دارد.

ویتامین دی در چه مواد غذایی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم سنتز ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید در لایه های پوستی و جذب ویتامین دی از طریق مواد غذایی از روش های طبیعی دریافت ویتامین دی هستند.

متاسفانه فقط گروهی از مواد غذایی محدود هستند که در خود ویتامین دی را دارند که شامل موارد زیر هستند:

● روغن کبد ماهی
● زرده تخم مرغ
● ماهی چرب مانند ماهی تن و سالمون، ساردین و…
● جگر گوساله
● برخی از انواع بنیر
● کره و خامه
● لبنیات
● برخی فرآورده های غنی شده مانند شیره بادام
● برخی از غلات
● برخی از میوه و سبزیجات
● قارچ و…

میزان مصرف قرص ویتامین دی

اینکه شما چه مقدار یا چه تعداد قرص ویتامین دی نیاز است که در بازه زمانی مثلا یک ماه مصرف کنید کاملا بسته به نظر پزشک شما دارد.

پس از آزمایشاتی که دکتر آن ها را بررسی خواهد کرد میزان کمبود ویتامین دی بدن شما مشخص و پزشک بر اساس این کمبود، سن و شرایط جسمی که دارید دوز قرص ویتامین دی و تعداد لازم و نحوه مصرف را برای شما توضیح خواهد داد.

بطور معمول برای افرادی که با کمبود این ویتامین دچار هستند و پیش از این قرص ویتامین دی مصرف نکرده اند هشت هفته ابتدایی هفته ای یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی و سپس ماهانه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی تجویز می شود.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی

از آنجایی که ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین در آب حل نمی شود و بهترین زمان و نحوه مصرف آن در کنار وعده های اصلی غذایی که از چربی مناسبی برخوردار هستند می باشد.

شما همچنین می توانید این ویتامین را با مواد مغذی همچون مغزها و آجیل، تخم مرغ آووکادو، لبنیات پرچرب و… مصرف کنید.

بر اساس مطالعات میزان جذب ویتامین دی با هورمون ملاتونین یا همان هورمون خواب رابطه عکس دارد پس بهتر است ویتامین دی را در طول روز مصرف کنید.

میزان مصرف ویتامین دی بر اساس سن

همانطور که گفتیم سن یک فاکتور اصلی برای تایین میزان مصرف ویتامین دی است و در شرایط عادی و بطور کلی نیاز گروه های سنی مختلف به میزان ویتامین دی به قرار زیر است:

(۱-) نوزادان ۰ تا ۱۲ ماه ۴۰۰ واحد در روز

(۲-) افراد ۱ تا ۷۰ سال ۶۰۰ واحد در روز

(۳-) افراد ۷۰ سال به بالا ۸۰۰ واحد در روز

(۴-) زنان باردار و شیرده ۶۰۰ واحد در روز

بطور کل میزان مصرف قرص ویتامین دی بر اساس سن به شکل زیر است با این حال بهترین راه مراجعه به پزشک و مصرف این قرص بر اساس دستور پزشک می باشد.

(۱-) کودکان ۲ تا ۱۲ ساله هر ۲ ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

(۲-) افراد ۱۲ تا ۷۰ ساله هر ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

(۳-) افراد بالای ۷۰ سال هر ۲ هفته یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

در کشورهای مختلف و بر اساس فاکتورها و تحقیقات مختلف اختلاف نظرهایی بر سر میزان ویتامین دی مورد نیاز افراد وجود دارد و بنابراین ممکن است در مطالعات و تحقیقت جدید این واحدها تغییر کنند.

عوارض و مضرات ویتامین دی d چیست

عوارض قرص ویتامین دی

مصرف خودسرانه و بی رویه هر نوع قرصی می تواند عوارضی را در پی داشته باشد که قرص ویتامین دی نیز از این قضیه مستثنا نمی باشد و مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

● احساس تهوع

● یبوست

● خستگی غیرطبیعی و زیاد

● تشنگی و احساس عطش

● کاهش وزن و کاهش اشتها

● درد عضلانی و استخوانی

● سنگ کلیه

● هیپرکلاسمی یا کلسیم اضافه در خون

در زمان مصرف قرص ویتامین دی بروز هر یک از عوارض فوق بهتر است به پزشک مراجعه کنید و مقدار دز مصرفی را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

علائم کمبود ویتامین دی

هر کمبود عنصری در بدن نشانه ها و علائمی دارد که با تشخیص آن ها می توانید به کمبود آن عنصر پی برده و آن را جبران کنید علائم زیر نیز می توانند نشانه کمبود ویتامین دی باشند

● تیره بودن و شاداب نبودن پوست

● افزایش وزن غیرطبیعی

● بیماری های مربوط به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

● عدم انرژی کافی و خستگی بیش از حد نرمال

● احساس افسردگی

● درد و گرفتگی عضلات

● استخوان درد و کمر درد

● طولانی شدن زمان بهبود زخم ها

● پوسیدگی استخوان

● احساس ضعف

راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگ سالان

جذب ویتامین دی با نورخورشید

سنتز ویتامین دی با نور خورشید و تامین این ویتامین به شکل طبیعی زمانی اتفاق می افتد که حداقل ۶۰ درصد از پوست بدن روزانه به مدت ۲۰ دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد.

نکته

(۱-) دز و تعداد مورد نیاز این قرص را فقط پزشک باید تشخیص دهید و نباید خودسرانه مصرف شود.

(۲-) در صورت هرگونه آلرژی یا عوارضی باید مصرف قرص را متوقف و به پزشک مراجعه کرد.

(۳-) کودکان زیر ۲ سال باید از قطره های مولتی ویتامینه حاوی ویتامین دی استفاده کنند.

(۴-) خوردن قرص ویتامین دی با یک وعده غذایی با چربی مناسب باعث جذب بهتر آن می شود.

چند روز یکبار قرص ویتامین دی بخوریم؟

سوال فوق در مورد قرص ویتامین دی بسیار متداول است و همانطور که گفته شد اینکه چند روز یبکار یا چه تعداد قرص ویتامین دی بخوریم بسته به کمبود این ویتامین در بدن،دوز قرص مورد نظر و سن فرد است

اگر قرص دوز ۱۰۰۰ واحدی باشد باتوجه به صلاح پزشک ممکن است لازم باشد هروز یک عدد از آن را بخورید اما برا دوز های بالاتر مانند ویتامین دی ۵۰۰۰۰ قطعا مصرف هر روزه آن زیان آور خواهد بود.

ویتامین دی با چه داروهایی تداخل دارد؟

● داروهای ضد تشنج

● داروهای کاهنده کلسترول مانند لیپیتور

● کلسی پوترین

● کلستیرامین

● بسترهای سیتوکروم

● دیگوکسین

● وراپامیل

● ملین های محرک

● داروهای استروئیدی

● داروهای ادرار آور تیازید

● داروهای فشار خون مانند دیلتیازام

● اورلیستات …

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

آیا ویتامین دی می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا