زندگینامه کامل قیصر امین پور + نام آثار وی

آنچه درباره بیوگرافی قیصر امین پور باید بدانید.

جدول یاب ، محمد سیمری : سرزمین ایران از دیبرباز تاکنون مردان و زنان شاعر بزرگی را به خود دیده است. یکی از بزرگ مردان شعر و ادب فارسی، کسی نیست جز قیصر امین پور. قیصر امین پور متولد دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸ شمسی در شهرستان گُتوند استان خوزستان است.

قیصر امین پور

امین پور دوران کودکی و همچنین تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاه خویش گذراند و برای ادامه ی تحصیل به شهر دزفول رفت. امین پور در سال ۱۳۵۷ شمسی دیپلم تجربی گرفت. جالب است بدانید او در سال ۱۳۵۷ شمسی در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد؛ اما پس از مدتی تحصیل، از این رشته انصراف داد! او پس از انصراف در شهر تهران ماند و از ۱۳۶۳ شمسی به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست و در رشته ی زبان و ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت! امین پور در ادامه دکترای خود را در رشته ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در بهمن ماه سال ۱۳۷۶ شمسی دریافت کرد.

بد نیست بدانید پایان‌نامه ی دکترای امین پور با عنوان “سنت و نوآوری در شعر معاصر” با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی تنظیم شد. این پایان‌ نامه در سال ۱۳۸۳ شمسی و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

وی فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال ۱۳۵۸ شمسی آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۸ شمسی، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌ گیری و استمرار فعالیت‌ های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ شمسی تاثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر هفته‌ نامه ی سروش را بر عهده داشت. در ادامه فعالیت ها، امین پور در سال ۱۳۶۷ شمسی سردبیر مجله ی “سروش نوجوان” شد و از همان سال تاکنون، در دانشگاه الزهرا و همچنین دانشگاه تهران به تدریس مشغول است.

قیصر امین پور

امین پور اولین مجموعه شعر خود را با عنوان “تنفس صبح” که بخش عمده ی آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد داشت، از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال ۱۳۶۳ شمسی منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه ی شعر خود را با نام “در کوچه آفتاب” در قطع پالتویى توسط انتشارات حوزه هنرى وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.

در سال ۱۳۶۵ شمسی او “منظومه ظهر روز دهم” را توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار نشر فرستاد! شاعر در این منظومه ی ۲۸ صفحه‏ اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و همچنین تنهایى عشق را به عنوان جوهره ی سروده بلند خود در نظر مى ‏گیرد. قیصر امین پور در سال ۱۳۶۷ شمسی از موسسه ی گسترش هنر، جایزه ی ویژه “نیما یوشیج” را دریافت کرد.

در ادامه ی فعالیت های فرهنگی و ادبی و در سال ۱۳۶۹ شمسی برگزیده دو دفتر “تنفس صبح” و در “کوچه آفتاب” با عنوان “گزیده دو دفتر شعر” از سوى انتشارات سروش از منتشر مى‏ شود. اثر بعدی امین پور “آینه ‏هاى ناگهان” نام داشت؛ لازم به بیان است “آینه ‏هاى ناگهان”، امین ‏پور را به عنوان شاعرى تاثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت کرد!

امین پور

قیصر امین پور از زمره ی شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت های حوزه هنری به جمع گروه شعر آنجا پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی نیز به شعرخوانی پرداخت. در اواسط دهه هفتاد شمسی، دومین دفتر از اشعار امین‏ پور با عنوان “آینه ‏هاى ناگهان دو” منتشر مى ‏شود که حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب ‏هاى درسى به عنوان نمونه ‏هایى از شعرهاى موفق نسل انقلاب مطرح می شود. امین پور در سال ۱۳۷۸ شمسی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های ۶۰ و ۷۰ شمسی برگزیده شد.

لازم به بیان است امین پور هیچ گاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد! جالب است بدانید در همین دوران بود که برخى از اشعار وى همراه با موسیقى ایده آل، تبدیل به ترانه ‏هایى مى ‏شود که زمزمه ی لب‏ هاى مردمان پیر و جوان مى‏ گردد! امین پور در سال ۱۳۸۲ شمسی نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. در ادامه امین پور به تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مشغول بود.

قیصر امین پور

لو تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ شمسی و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ شمسی در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد.

وی در آخرین روزهای سال ۱۳۷۷ شمسی دچار سانحه تصادف رانندگی در جاده کناره شمال شد و به شدت مجروح گشت؛ شدت جراحات وارده به قیصر امین پور به حدی بود که وی به دفعات تحت عمل های مختلف جراحی قرار گرفت و برای ادامه معالجات خود، مجبور شد برای مدتی کوتاه به کشور انگلستان اعزام شود. “گل‏ ها همه آفتابگردانند” جدیدترین کتاب امین ‏پور در سال ۱۳۸۱ شمسی از سوى انتشارات مروارید منتشر می شود؛ که این کتاب به سبب استقبال فوق العاده به چاپ ‏هاى متعدد می رسد!

وی در سال ۱۳۸۱ شمسی تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفت و بهبودی نسبی یافت. قیصر امین ‏پور در سال ۱۳۸۲ شمسی علی رغم تمایل شخصی، از سردبیری “سروش نوجوان” استعفا داد!

سر انجام او در هشتم آبان ماه سال ۱۳۸۶ شمسی درگذشت.

امین پور

آثار قیصر امین پور

  • طوفان در پرانتز (نثر ادبی) ؛ سال ۱۳۶۵
  • منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان) ؛ سال ۱۳۶۵
  • مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان) ؛ سال ۱۳۶۸
  • بی بال پریدن (نثر ادبی) ؛ سال ۱۳۷۰
  • مجموعه شعر آینه های ناگهان ؛ سال ۱۳۷۲
  • به قول پرستو (شعر نوجوان) ؛ سال ۱۳۷۵
  • گزینه اشعار (مروارید) ؛ سال ۱۳۷۸
  • مجموعه شعر “گل ها همـه آفتابگردان اند” ؛ سال ۱۳۸۰
  • دستور زبان عشق ؛ سال ۱۳۸۶

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا