سری جدید برنامه چهل تیکه کی پخش می شود؟

کارگردان برنامه چهل تیکه به بهانه تعطیلی این برنامه، به مرور خاطرات ـ از پخش تصاویری از محمدعلی کشاورز در کنار آنتونی کوئین تا روایت اولین کارگردانی سیروس مقدم و … ـ پرداخت و درباره ادامه دار بودن چهل تیکه در سال جدید و همچنین نحوه دسترسی به آرشیو سازمان صداوسیما برای پخش فیلم هایی از هنرمندان که برای اولین بار در قالب این برنامه پخش شد، توضیحاتی را ارائه کرد.

الهام حاتمی ـ کارگردان «چهل تیکه» ـ در گفت و گویی درباره ساخت فصل جدید این برنامه پس از پخش چهار فصل و اینکه آیا فصل جدید برای نوروز ساخته خواهد شد؟ توضیح داد: برای نوروز برنامه جدیدی نداریم و اگر فصل جدیدی را بخواهیم آغاز کنیم زمان آن در سال آینده خواهد بود.

او در ادامه درباره ویژه برنامه «چهل تیکه» که برای جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفت، اظهار کرد: ویژه برنامه جشنواره یک کارِ دلی بود. به جهت اینکه مردم نمی توانستند به جشنواره بروند، تصمیم گرفتیم این کار را روی آنتن ببریم. ۱۲ قسمت برنامه را با ۱۲ روز پیش تولید به آنتن رساندیم؛ البته می توانست کار بهتری باشد، اما زمان کم بود و اصلا قرار نبود چنین برنامه ای را داشته باشیم. یکدفعه این پیشنهاد را دادیم و تیم «چهل تیکه» نیز استقبال کردند که در نهایت نتیجه خوبی هم داشت. بسیاری از دوستان سینمایی کار را دوست داشتند. تصاویر نوستالژیکی را پخش کردیم که به نوعی خاطره بازی بود. البته خیلی ها هم انتظار داشتند جزئیات بیشتری از تصاویر ارائه بدهیم اما ما معتقد بودیم برنامه خیلی جنبه تخصصی پیدا می کرد. خیلی از تصاویری که از حضور هنرمندان در جشنواره پخش کردیم، اولین حضورها را نشان می داد. گفت و گوی های خاصی با هنرمندان و پشت صحنه جشنواره پخش کردیم که برای کسانی که برنامه را دیده بودند، جذاب بود؛ از جمله اولین گفت و گوی رسول صدرعاملی، یا اولین جایزه هدیه تهرانی.
حاتمی با بیان اینکه فصل پنجم «چهل تیکه» قطعا با تغییراتی روی آنتن خواهد رفت، درباره دشواری های ساخت این برنامه یادآور شد: «چهل تیکه» خیلی از آدم ها را یادآوری کرد. خیلی از هنرمندان را از گوشه های خانه هایشان بیرون آورد. خیلی از بازیگران، استرس جلوی دوربین را داشتند اینکه چیزی نگویند که شأنشان زیر سوال برود. «چهل تیکه» به برخی مهمانانش فرصت دوباره داد.
حاتمی از حضور مرحوم صدیقه کیانفر در برنامه «چهل تیکه» یاد کرد که امکان راه رفتن نداشت و با ماشین تا جلوی در استودیو آمد و گفت: ما صندلی مهمان را دم درآوردیم. ایشان روی صندلی نشستند و همکاران صندلی را بلند کردند و روی استیج آوردند. پس از برنامه آنقدر ذوق داشت که برای حضورش در برنامه تشکر کرد و همان برنامه آخرین برنامه تلویزیونی اش بود.
او گفت: «چهل تیکه» وارد گذشته شد. گذشته ای که خاطرات خوب و بد را با خود همراه داشت. به دنبال تکریم سرمایه هایی بود که مدت ها از تلویزیون دور و تقریبا در حاشیه بودند. خیلی ها تقریبا اولین حضورشان را در تلویزیون بعد از سال ها تجربه می کردند. «چهل تیکه» فرصت یادآوری این هنرمندان را به مخاطب داد و در این راستا رسالت خود را درست انجام داد و جایگاه خود را به دست آورد.
این کارگردان با بیان اینکه تلویزیون خاستگاه خوبی بود، یادآور شد: تلویزیون به دلیل اینکه مدیوم خانوادگی دارد، عموم مردم آن را می بینند ولی اینکه در فضای مجازی چیز دیگری ببینند سلیقه شخصی شان است.
حاتمی با اشاره به پخش تصاویر آرشیوی از گذشته های دور هنرمندانی که در برنامه «چهل تیکه» حاضر شدند، به مرور برخی خاطرات و واکنش مهمانان پرداخت.
این کارگردان یادآور شد: ویدئویی را برای یکی از مهمانان برنامه پخش کردیم که منقلب شد. و یا فیلمی از اولین کارگردانی سیروس مقدم  پخش کردیم که باورش نمی شد این فیلم وجود داشته باشد. از این فیلم انرژی خوبی گرفته بود و درخواست کرده بود که نسخه ای از فیلم را به او بدهیم. یا فیلمی از آقای اصغر همت پخش کردیم که باورش نمی شد فیلم برای اوست.
از اکبر عبدی هم فیلم قدیمی را پخش کردیم که مربوط به بازی شان در کانون پرورش فکری بود که در آنجا نقش یک شیر را بازی می کردند و فکر نمی کردند برنامه ضبطی باشد. از بیژن بنفشه خواه تئاتر قدیمی پخش کردیم که فکر نمی کردند موجود باشد و یا فیلمی از آقای کشاورز در کنار آنتونی کوئین پخش کردیم که خیلی ها اطلاعی از آن نداشتند. همچنین از پنج سالگی کمند امیرسلیمانی فیلمی پخش کردیم که برایشان جالب بود و خیلی فیلم های دیگر. چه بسیار رازهای مگویی که در «چهل تیکه» دیده شدند.
این کارگردان در پایان درباره دسترسی به آرشیو سازمان صدا و سیما نیز  توضیح داد: به عنوان برنامه ساز، آدم پیگیری بودم و خودم به آرشیو  می رفتم تا اینکه همکاری آرشیو کم کم بهتر شد و راحت تر توانستم با آنها کار کنم. آرشیو سازمان صداوسیما در حال دیجیتالی شدن است و یک بخشی از آرشیو دیجیتالی است و یک بخش هم مکتوب؛ البته آرشیو شبکه ها با هم متفاوت است و هر کدام منابع خاص خود را دارند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا