سنگ قیمتی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : سنگ برای آنکه “قیمتی” شود بایستی مشخصاتی داشته باشد. بایستی زیبا باشدف بایستی به قدری سخت و سفت باشد که زود ساییده نشود و همچنین آنقدر نایاب باشد که مردم برای آن ارزش فوق العاده ای قائل شوند. برای مثال الماس، یاقوت و همچنین زمرد همه ی این مشخصات را به بهترین شکل ممکن دارند و جزو گران ترین سنگ ها به شمار می آیند.

 

سنگ های قیمتی، با چهار استثنا، تماما جزو کانی ها هستند! کانی ها ترکیبات غیر آلی عناصری هستند که به طور طبیعی در کره ی زمین یافت می شوند. چهار سنگ قیمتی وجود دارند که از مواد آلی تشکیل شده به وسیله ی گیاهان و یا حتی جانوران ساخته شده اند. این چهار استثنا عبارتند از مروارید، کهربا، مرجان و همچنین عنبر.

زیبایی سنگ قیمتی به یک یا چند تا از چهار عامل زیر بستگی دارد: رنگ سنگ، درخشندگی سنگ، تابش یا آتش سنگ و در انتها خصوصیات ویژه ی بصری سنگ! منظور از درخشندگی سنگ، شفافیت آن یا خاصیت بازتاباندن نور توسط سنگ موردنظر است. منظور از آتش سنگ، نقش رنگین کمان است که در اثر تجزیه ی نور سفید تشکیل می شود! رنگ های درخشان الماس به هنگامی که در دست به این سو و آن سو چرخانده می شود، نمونه ای از آتش سنگ است!

سنگ های قیمتی تقریبا به هر رنگی یافت می شود. یاقوت، شدیدا قرمز رنگ و زرد رنگ و شدیدا نیز سبز است. از روی شفافیت سنگ می توان پی برد که هر سنگ قیمتی تا چه مقدار نور را می تواند منعکس نماید!

هر سنگ قیمتی، درجه ی سختی و سفتی ویژه ای برای خود دارد. سختی عبارت است از مقاومت سنگ در برابر خراشیدگی و همچنین فرسایش، و سفتی نیز به مقاومت آن در برابر شکستگی گفته می شود.

سنگ های قیمتی به همان طریقی که تمام کانی ها تشکیل شده اند، تشکیل می شوند. ولی شرایط تشکیل این سنگ ها به قدری عالی است که باعث پدید آمدن سنگ هایی چنین شفاف و همچنین بی نقص می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا