شب یلدا کرونایی که هیچ شباهتی با شب چله ندارد

مهتاب دهقانی

شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که در آن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روز که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می شود و خانواده های ایرانی در این شب، در کنار یکدیگر و افراد مسن خانواده جمع می شوند، انار و هندوانه و آجیل میل کرده، شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند و صد البته امسال بهتر است که این دورهمی و گرامیداشت این شب بسیار محدود شود.

شرایط آنقدر واضح است که نیازی به بازگو کردن این موضوع برای مردم نیست که بگوییم در چه موقعیت خطرناک، اضطرای و عجیبی هستیم و قطعا چه شب یلدا و چه دیگر مناسبت‌هایی که داریم، قابل به اجرا مثل سال‌های گذشته نیستند. بیاید این موضوع را در نظر بگیریم که اگر خطر ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم، چقدر می‌تواند شب یلدای سال آینده را برای همه ما جذاب‌تر کند و هر آنچه امسال نتوانستیم انجام دهیم را سال آینده جبران کنیم و ویژه تر انجام دهیم و در کنار عزیزانی باشیم که دوستشان داریم. در حال حاضر آن چه بسیار مهم است، زنده ماندن ما و اطرافیان ماست که بتوانیم با پیشگیری و در خانه ماندن، سلامتی خود و اطرافیانمان را تضمین کنیم. اینکه فقط به خاطر یک خوشحالی کوتاه، خود و اطرافیانمان را در خطر ابتلا به این ویروس خطرناک قرار دهیم، اصلا جالب نیست و بهتر است مراقب خود و خانواده‌هایمان باشیم و همه چیز را به سال آینده موکول کنیم.

در شب یلدا، هنگامی که تفألی به دیوان حافظ می زنیم، یادمان باشد که تمثیل ها و استعاره ها در ادبیات کهن فارسی، مشحون از مظاهر طبیعت و تمجید مواهب الهی بوده و یا هنگامی که شاهنامه خوانی می کنیم، خاطرمان باشد که از دیدگاه فردوسی بزرگ، حتی آزردن مور دانه کش هم ناشایست است، چه رسد به کشتن و از میان برداشتن جانداران. در پایان آنچه بسیار اهمیت دارد و در اینگونه جشن ها و مناسبت ها برای یکدیگر آرزو می کنیم، «سلامتی» است که بدون تردید این سلامتی و امنیت، در گرو داشتن محیط زیستی پاک و سالم است که برای تحقق و دستیابی به این مهم، همه باید دغدغه، تعهد و مشارکت جدی و مؤثر داشته باشیم.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا