صدیقه وسمقی که با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه احضار شد، کیست؟

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره صدیقه وسمقی ، نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی و اجتماعی که با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه احضار شد، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. صدیقه وسمقی ، ایرانی ساکن سوئد و شاعر، نویسنده، مترجم، اسلام پژوه و همچنین تحلیلگر مسایل سیاسی، اجتماعی و فقهی در مطبوعات از جمله روزنامه اطلاعات، مجله سروش و بسیاری از سایت‌ های فارسی زبان متولد سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر تهران می باشد.

صدیقه وسمقی به فاصله کوتاهی پس از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی، جذب حوزه ‌های علمیه خواهران در مدرسه شهید مطهری شد! او سه سال در این مدرسه به تحصیل علوم مذهبی پرداخت. در سال ۱۳۶۲ شمسی، اما وارد دانشگاه تهران شد و تا دریافت درجه دکتری در رشته فقه و مبانی اسلام پیش رفت.

صدیقه وسمقی ، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضو هیئت علمی و استادیار و دانشیار دانشگاه تهران (در رشته ی فقه اسلامی) و همچنین نماینده اسبق مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و سخنگوی این شورا بوده است!

با پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ شمسی، صدیقه وسمقی نیز به طور فعال پا به عرصه سیاست گذاشت و در اولین و آزادترین انتخابات شورای شهر تهران که در سال ۱۳۷۷ شمسی برگزار شد، با ۲۱۰۳۰۳ رای به عنوان نماینده مردم این شهر انتخاب شد! او از ۱۳۷۸ شمسی تا ۱۳۸۰ شمسی نماینده مردم تهران در شورای شهر اول بود و همچنین به عنوان سخنگوی این شورا نیز برگزیده شد.

صدیقه وسمقی برای مدتی نیز عضو هیئت منصفه مطبوعات بود.

صدیقه وسمقی در سال ۲۰۱۱ میلادی و با بالاگرفتن فشارها بر فعالیت روشنفکران و منتقدان، ایران را ترک کرد و به عنوان استاد مهمان در دپارتمان اسلام‌ شناسی دانشگاه گئورگ آوگوست-گوتینگن آلمان مشغول به فعالیت شد. او در همین زمینه با دانشگاه اوپسالا در سوئد نیز همکاری داشته است. او در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۹۶ شمسی به ایران بازگشت و به منزل برادر خود رفت! صدیقه وسمقی در تاریخ ۳۰ مهر در دادگاهی ۱۲ دقیقه ای بازداشت شد!

صدیقه وسمقی از چهره ‌های شاخص نواندیش دینی در ایران محسوب می‌ شود و دیدگاه‌ های او در مورد حجاب اجباری و حق پوشش زنان و برخی مسایل فقهی دیگر همواره چالش ‌برانگیز بوده است!

لازم به بیان است صدیقه وسمقی به اتهام تبلیغ علیه نظام و با شکایت وزارت اطلاعات به دادگاه انقلاب احضار شد! تاریخ رسیدگی به اتهام وی که به وکیل او، سید محمود علیزاده طباطبایی ابلاغ شده بود، چهارم تیر ماه سال جاری می باشد. لازم به ذکر است که صدیقه وسمقی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۶ شمسی در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تغزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعلیقی تغییر یافت.

صدیقه وسمقی اکنون با محکومیت به پنج سال حبس تعلیقی، بایستی در دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهام جدید علیه خود حاضر شود!

در انتها لازم به بیان است افزون بر مقالات و مصاحبه ‌های چاپ شده در نشریات و سایت ‌های مختلف و مقالات چاپ شده در نشریات علمی بین ‌المللی، از صدیقه وسمقی چهار دفتر شعر و آثار متعدد دیگر نیز منتشر شده است. از آثار فقهی وی می ‌توان به کتاب ” زن، فقه، اسلام ” اشاره کرد. ترجمه برخی اشعار وی به زبان سوئدی نیز در یک دفتر انتشار یافته است!

کتاب های تالیفی صدیقه وسمقی

  • نماز باران : انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۸ شمسی
  • شاخه ‌های شکسته : انتشارات مؤسسه اطلاعات، ۱۳۷۳ شمسی
  • گزیده ادبیات معاصر : انتشارات نیستان، ۱۳۷۹ شمسی
  • توصیف دردهای مذاب : انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۹ شمسی
  • زن، فقه، اسلام : انتشارات صمدیه، ۱۳۸۷ شمسی
  • حتما راهی هست : انتشارات خاوران، ۱۳۹۳ شمسی
  • بضاعت فقه : انتشار مجازی کتاب
  • بازخوانی شریعت : ۱۳۹۸ شمسی

ترجمه ها

  • گنجینه‌ های قدس : انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۱ شمسی
  • لحن الخلود : انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۷۲ شمسی
  • مدینه منوره : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۷۲ شمسی
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا