طلای آبشده چیست؟ راهنمای چگونگی خرید طلای آبشده

این روزها صحبت از خرید و فروش طلای آب‌شده در بازار، اخبار و سایت‌های خبری، زیاد شنیده می‌شود و اسم طلای آب‌شده به عنوان یکی از بازارهای پر سود بر زبان هر سرمایه‌گذار و هرکسی که می‌‎خواهد پس اندازی داشته باشد، جاریست!

طلای آبشده

همچنین ممکن است افراد بسیاری را دیده باشید که به هم پیشنهاد می‌دهند: «اگر پول دم دست دارید، فوراً آن را به طلای آب‎شده تبدیل کنید!» اما در واقع چه سودی پشت خرید طلای آب‌شده است که علاوه بر سرمایه‌گذاران، مردم عادی که هیچ سر رشته‌ای از این بازار پیچیده و پر از ریسک ندارند به دنبال خرید طلای آب‌شده هستند! و اعتقاد دارند با خرید طلای آب شده سود خوبی می‌کنند. درست است طلای آبشده، اجرت و کارمزد ندارد و مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد و روی کاغذ سود بیشتری نسبت به مصنوعات طلا دارد امّا اگر ندانسته و بدون توجه به نکات ریز، وارد خرید و فروش آن شویم، ممکن است چنان ضرری بدهیم که مصنوعات طلا این ضرر را به ما ندهند. در این یادداشت سعی کرده‌ایم تا پرده از راز طلای آبشده برداریم و از صفر تا صد طلای آبشده، سود و زیان خرید و فروش آن را شرح دهیم.

طلای ابشده یا Melt Gold از ذوب کردن طلای متفرقه به دست می‌آید. طلای متفرقه یا Scrap Gold همان طلای دست دوم و طلای شکسته‌ای است که روزی آن‌ها را به طلافروشی‌ها فروخته‌ایم. طلافروش و بازاری برای اینکه طلای متفرقه و طلای بلااسفتاده را به چرخه تولید برگرداند، آن را برای ذوب شدن به کارگاه می‌فرستد. در کارگاه، طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌کنند، از همین رو به آن طلای آب شده می‌گویند؛ چون واقعا آب شده! 🙂

ابعاد طلای آب‌شده به چه صورت است؟

ابعاد طلای آب‌شده از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و می‌تواند وزن‌ و شکل های متفاوتی داشته باشد امّا معمولاً به شکل مفتول است. همانطور که گفته شد، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، طلاجات یا مصنوعات طلای دست دوم، شمش‌های طلا و یا هر چیز دیگری که از طلا ساخته شده است را ذوب می‌کنند، سپس در قالب‌هایی به شکل مفتول ریخته و به صورت یک قطعه طلای آب‎شده با عیار ۱۸ درمی‌آورند. مفتول بودن طلای آبشده به طلاساز کمک می‌کند که به هر اندازه طلایی که برای مصنوعات طلا لازم دارد، قیچی کند و مابقی طلای آب‌شده را دست نخورده باقی بگذارد. ناگفته نماند حمل و نقل طلای آبشده به شکل مفتول برای مردم عادی و طلافروش بسیار راحت‌تر از شکل و شمایلی است که برای شمش وجود دارد.

عیار طلای آبشده، چند است؟

از آنجا که عیار اکثر زیورآلات طلا یا مصنوعات طلا در ایران ۱۸ عیار یا ۷۵۰ است طبیعتاً عیار طلای آب‌شده هم حدوداً ۱۸ عیار یا ۷۵۰ است، حال ممکن است مقداری کمتر یا مقداری بیشتر از آن باشد. البته ممکن است زیورآلات متفرقه‌ای که در کوره‌ها ذوب می‌شوند همه ۱۸ عیار نباشند مثلا زیورآلاتی با عیار ۱۴ یا حتی ۲۴ نیز در بین آن‌ها وجود داشته باشد، در این صورت اگر بخواهند عیار آبشده را پایین بیاورند فلزات دیگری مانند نقره و مس را با آن ترکیب می‌کنند و اگر بخواهند عیار آب شده را کمی بالا ببرند از سکه‌های ۲۲ عیار برای این کار استفاده می‌کنند.

طریقه خواندن و نوشتن وزن و عیارِ طلای آب‌شده

بهتر است برای آنکه حرفه‌ای‌تر عمل کنید با نحوه نوشتن وزن و عیار ابشده نیز آشنا شوید. برای نوشتن وزن و عیار آبشده، خطی بکشید و بالای آن خط، وزن و پایینش عیار را بنویسید. وزن طلا اب شده را با ترازو به دست می‌آوریم؛ برای تعیین عیار آن را به ری‌گیری می‌فرستیم. پس از آن که عیار آن قطعه آبشده مشخص شد، ری‌گیری، این قطعه را در پاکتی می‌گذارد و رسید را از آن پاکت جدا می‌کند و به شما تحویل می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت شده را بر روی طلا آبشده نیز درج می‌کنند و انگ می‌زنند. ( به حک کردن عیار و کد ریگیری روی طلای آب شده، اصطلاحاً انگ زدن می‌گویند. )

انگی که ری گیری‌های تهران روی طلای آب شده می‌زنند ۶ رقمی است که می‌توان با تماس به مرکز ری‌گیری یا تماس با تلفن گویای اتحادیه تهران ۸۸۹۳۱۸۳۳ ، جواب عیار را گرفت. نکته‌ی مهم اینجاست، انگی که ری‎گیری‌های شهرستان روی طلا اب‎شده می‌زنند ۴ رقمی است و الزاماً فقط باید با خود ری‎گیری مورد نظر تماس بگیرید و کد انگ زده را بگویید تا عیار ابشده را به شما بگویند.

تفاوت طلای آب‎شده با طلای خام

همانطور که در مقاله‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم با اینکه طلای خام زمین تا آسمان با طلای آب‎شده فرق دارد اما ممکن در بازار از دهان طلافروشان لفظ « خرید و فروش طلای خام » را بشنوید، تعجب نکنید! منظور طلافروشان در اینجا همان طلای آبشده است و اِلا که طلای خام را کارگران معدن طلا نیز به سختی استخراج می‌کنند چه برسد به طلافروشان در بازار! طلای خام طلاییست که از معادن به دست می‌آورند و پس از طی کردن فرایندی پیچیده شمش‌های ۲۴ عیار را در بازار و صنعت و کارگاه‌ها و کارخانه‌های طلا سازی عرضه می‌کنند؛ اما باز هم یادآور می‌شویم که طلای آب‎شده از ذوب طلاجات متفرقه و دست دوم به دست می‌آید و با عیاری معادل ۱۸ در بازار خرید و فروش می‌شود.

تفاوت طلای آب‎شده با شمش طلا

شمش‌های طلا قطعاً تفاوت زیادی با طلای آبشده دارند و خب البته از هر نظری که حساب کنید شمش‌های طلا ارزشمندتر هستند. اولین تفاوت طلای آبشده با شمش، در عیار آن هست. همانطور که گفتیم طلای آب شده همان طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان است. که چون عیار این طلاجات ۱۸ است در نتیجه عیار طلای آب‎شده ۱۸ است یا کمی بیشتر یا کمتر از ۱۸ عیار هست. اما شمش‌های طلا، ۲۴ عیار هستند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار نیز طلای خام هم گفته می‌شود.

دومین تفاوت این هست که طلای آبشده فقط در ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش طلا بین‌المللی هست. درست هست که شکل هر دو یکی هست ولی چون عیار آنها فرق دارد، گواهی استاندارد بین الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد. برای اینکه طلای ابشده به عنوان شمش باشد باید عیار آن حداقل ۹۵۰ باشد.

سومین تفاوت در ابعاد آن‌ها می‌باشد. طلای آبشده در اشکال مختلف موجود هست و هیچ قاعده‌ای ندارد در حالی که شمش، بین الملی می‌باشد و دارای وزن و ابعاد مشخصی هست. چون اکثرا کارگاه‌های طلاسازی از طلای ابشده برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می کنند، راحت تر هستند که طلای آبشده به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز می‌باشد.) باشد و هر اندازه که بخواهند ببرند و از آن برای کار خود استفاده کنند.

اما چهارمین تفاوت: درست برعکس طلای آب شده شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. خب مسلماً محصولی که از اعتبار زیادی برخوردار است و ما با خیال راحتتری آن را خریداری می‌کنیم کمی گرانتر از محصولی فاقد اعتبار است.

پنجمین تفاوت را می‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند. که همین دلیلیست که مردم و سرمایه گذاران به خرید و فروش طلای آب شده بیشتر علاقه دارند تا شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی!

طلای آب‎شده بخریم یا شمش طلا؟

همان‎طور که پیش‌تر گفتیم سرمایه‌گذاری روی یک کالای شرکتی، معتبر و پرطرفدار از جمله بهترین سرمایه‌گذاری‌ها است که در بازار طلا، شمش طلا از جمله همین موارد است و به قول معروف جان می‌دهد برای سرمایه‌گذاری! 🙂 اما هر فردی که می‌خواهد به طور ماهیانه و مداوم پس‌انداز کند مگر چقدر درآمد دارد که بتواند هر ماه یک شمش طلا بخرد؟! مسلماً سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پول هنگُفتی دارند! حتماً این سوال پیش می‌آید که مگر شمش‌‌های طلای گرمی در بازار عرضه نمی‌شود؟ جواب این سوال مثبت است اما باید گفت: غالباً کلکسیون‎دارها خریدار این مدل شمش‌ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ها را خریداری می‌کنند همچنین این نکته را فراموش نکنید که شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند و همین بس است برای آنکه کمتر کسی وارد سرمایه‌گذاری روی شمش‌های گرمی شود. در مقابل شمش‌های طلا، طلای آب‎شده قرار دارد که هیچ‎کدام از این ادا اطوارها را ندارد؛ شما می‌توانید ماهیانه بدون پرداخت مالیات ارزش بر افزوده و کارمزدهای قابل توجه، به اندازه بودجه‌ی خود طلای آب‎شده بخرید و پس‌انداز کنید.

طلای آب‌شده بخریم یا مصنوعات طلا؟

چرا غالباً روی طلای آب‎شده سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ آیا با خرید طلای آبشده ضرر می‌کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که مشتریان ما از ما در شبکه‌های اجتماعی و بازار می‌پرسند. به نظرمون این‌جا بهترین قسمت برای جواب دادن به این‌گونه سوالات هست.

این روزها که طلا به طرز چشم‎گیری گران شده است غالباً افراد ترجیح می‌دهند پول نقد خود را طلا بخرند تا به همراه تورم، طلای آن‌ها نیز گران شود و سود کنند؛ امّا چرا افراد به دنبال طلای آب شده می‌روند و کمتر مصنوعات طلا را می‌خرند؟!

بله؛ درسته! کسانی به سراغ خرید طلای آب شده می‌روند که خیال پرداخت اندکی اجرت و یا کارمزد را ندارند برای آنکه این مطلب را کاملاً درک کنید، مثالی می‌زنیم: اگر شما پول نقد خود را بخواهید مصنوعات طلا بخرید حداقل باید ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان اجرت ساخت برای هر گرم از آن، سود مغازه و مالیات ارزش افزونه را بپردازید اما روی طلای آب شده حداقل سودی که می‌پردازید ۵ الی ۲۰ هزار تومان است و خبری از اجرت و مالیات نیست.

البته قابل ذکر است که در روزهایی که بازار طلا با نوسانات قیمت همراه است و کمی آشفته به نظر می‌رسد سود طلای ابشده در هنگام خرید بیشتر از روزهای دیگر است؛ به عبارتی دیگر طلافروشان و دلالان سود بیشتری در معامله طلا ابشده برای خود در نظر می‌گیرند! ( در روزهایی که بازار طلا با نوسانات قیمت همراه است چون تقاضا برای خرید طلای آب‎شده زیاد است، قیمت طلا در بازار گران‌تر از قیمت واقعی و جهانی خود می‌شود که در این صورت می‌گویند قیمت طلا گرفتار حباب مثبت شده است. )

دلیل دیگری که باعث می‌شود تا خرید طلای آب‎شده متقاضیان بیشتری داشته باشد مالیات ارزش بر افزوده است. برای خرید طلای آبشده هیچ مالیاتی لازم نیست که بپردازید. فقط می‌ماند سود مغازه‌دار که آن هم بستگی دارد از کجا و چه زمانی طلای آب شده را می‌خرید! طلای آب شده اگر توسط مغازدارانی معتبر خرید و فروش شود، درصدی به عنوان سود مغازه به قیمت طلای آب شده اضافه می‌شود. این سود متغیر می‌باشد و بستگی به شرایط بازار دارد. اگر قیمت طلا نوسان نداشته باشد، در این حالت ۵ هزار تومان در مظنه سود می‌گیرند. امّا اگر قیمت طلا پر تلاطم باشد، سود مغازه می‌تواند تا ۲۰ هزار تومان در مظنه افزایش داشته باشد. به عبارتی اگر مظنه ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان (یک گرم طلای ۱۸ عیار = ۴۰۴,۱۵۰ تومان) باشد، طلای آبشده را بین مظنه ۱,۷۵۵,۰۰۰ (یک گرم طلای ۱۸ عیار = ۴۰۵,۳۰۰۰ تومان) و ۱,۷۷۰,۰۰۰ (یک گرم طلای ۱۸ عیار = ۴۰۸,۷۷۵ تومان) می‌فروشند. حواستان باشد که مظنه همان قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار می‌باشد و وقتی مظنه را بر عدد طلایی ۴.۳۳ تقسیم کنیم، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار به‌دست می‌آید (در مقاله مثقال، فرمول مثقال به گرم توضیح داده شده است). ما برای آسایش خیالتان پیشنهاد می‌کنیم از طلافروشی خرید کنید که او را می‌شناسید و به او اعتماد دارید، اما اگر آشنایی در این سرزمین پر رمز و راز ندارید بهتر است از یک طلافروش معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر، طلا ابشده بخرید؛ مطمئن باشید ارزش پرداخت اندکی سود را دارد تا خیالتان از بابت عیار و انگی که روی طلای آب شده‌ خورده است، راحت باشد.

همچنین وقتی شما طلای آب شده را می‌خرید به قیمت همان عیاری می‌خرید که روی آن انگ زده‌اند و در هنگام فروختن آن به قیمت همان عیار طلا ابشده‌یتان می‌فروشید. این در حالیست که شما مصنوعات طلا با عیار ۱۸ یا همان عیار ۷۵۰ را از مغازه‌دار می‌خرید اما در هنگام فروختن همان طلا چون دیگر دست دوم محسوب می‌شود طلا فروشان آن را با عیار ۷۴۰ خریداری می‌کنند.

نکته‌ی مهم دیگری که سرمایه‌داران را جذب خرید طلای آب‎شده می‌کند فروختن راحت آن است، همانطور که گفتیم طلای آبشده جزو مواد خام و اولیه‌ی کارخانجات و گارگاه‌های سازنده‌ی طلا و طلافروشان است به همین خاطر می‌توان در هر زمانی آن را به راحتی فروخت؛ فقط باید حواستان باشد که به قیمت روز طلا بفروشید زیرا برخی از طلافروش‌های از خدا بی خبر با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی طلا جنس شما را خریداری می‌کنند. پس عجله نکنید! بهتر است طلای آب شده خود را به چندین مغازه نشان دهید و دست آخر به کاسبی بفروشید که به قیمت روز طلا از شما می‌خرد.

نکته‌ی مهم و اخر که باید در مورد طلای اب شده به یاد بسپاریم این است که طلای اب شده هیچ مارک و نوشته یا فاکتوری ندارد و اگر تقلبی از آب در بیاید دیگر هیچ راهی برای اثبات آن وجود ندارد به خصوص این روزها که خرید و فروش طلای ابشده از طرف اتحادیه صنف طلا و جواهر ممنوع اعلام شد! و رئیس اتحادیه در خبرگزاری‌های مختلف توصیه کرده است که از خرید و فروش طلای آب شده امتناع کنید. بنابراین در خرید طلای آبشده دقّت لازم را داشته باشید.

طلای آب‎شده بخریم یا سکه؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوپا و مردم عادی که قصد دارند ماهیانه مبلغی از درآمد خود را پس‌انداز کنند، هنوز سردرگمند و نمی‌دانند در کدام یک از این بازارها سرمایه‌گذاری کنند؛ طلای آب‎شده یا سکه؟ خب مطمئناً اگر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار هم بپرسید، هر کدام از دیدگاه و با دلایل منطقی خود یکی از این دو بازار را پیشنهاد می‌دهند. بسیاری عقیده دارند بازار طلا، جای هیچ‎گونه ریسکی نیست و وارد شدن به بازار خرید و فروش طلای آب‎شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی از بیخ و بُن اشتباه است چرا که دست متقلبان و سودجویان در خرید و فروش طلای آب‎شده باز است و تشخیص این تقلب‌ها کار رستم دستان است و بس! اگر اشتباه و تقلبی در خرید و فروش طلای آبشده صورت گیرد، دست فرد متضرر به هیچ جا بند نیست، در مقابل، آن‌ها زیر چتر امن بازار سکه راه رفتن را توصیه می‌کنند و پرداخت مالیات و کارمزد سکه را تضمینی بر معاملات خود می‌دانند.

عده‌ای از بازاریان نیز درست مخالف این نظر را دارند و سرمایه‌گذاری روی طلا آب‎شده را پیشنهاد می‌کنند چراکه معتقدند با نپرداختن مالیات و کارمزد می‌توانند طلای بیشتری پس‌انداز کنند. همچنین معتقدند بازار سکه بیشتر دچار نوسانات قیمتی و اسیر بازی عرضه و تقاضا است و دست‌های پشت پرده روی قیمت سکه و ایجاد حباب سکه، نقش دارند از همین رو غالباً سرمایه‌گذاری در این بازار را توصیه نمی‌کنند.

آیا خرید و فروش طلای آب‎شده غیر قانونیست؟

چندی پیش تمام سایت‌های خبری و رسانه‌ها از ممنوعیت خرید و فروش طلا اب شده خبر دادند، امّا بعدها رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر تهران گفت: «کسی نمی‌تواند افراد را به عدم خرید کالایی مجبور کند اما ورود افراد غیر حرفه‌ای به خرید طلای آب شده همراه با ضرر و زیان برای آن‌ها است.»

چرا که همیشه در هر کجا و در هر بازاری سودجویان و متقلبانی هستند که در بازار اختلال ایجاد می‌کنند و با وارد کردن اجناس تقلبی سر یک عده را کلاه می‌گذارند و از این طریق پول خوبی به جیب می‌زنند. خوراک این افراد کالاهاییست که علاوه بر تقاضای زیاد در بازار مارک و مشخصات معتبری نداشته باشند. در بازار طلا، طلای اب شده یکی از مواردی است که سوژه‌ی خوبی برای سودجویان است چرا که اعتبار، فاکتور و عیار مشخصی ندارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم در خصوص ممنوعیت خرید و فروش طلای آب شده نیز می‌گوید: «بررسی عیار و خلوص طلای آبشده، یک کار کاملا تخصصی است و هر کس نمی‌تواند معادلات آن را محاسبه کند یا عیار درست آن را تشخیص دهد؛ روی طلای آبشده عدد و شناسه‌ای ضرب می‌شود اما مردم نمی‌توانند به اتکای آن به خرید طلای آبشده اقدام کنند.»

همچنین اظهار داشت: «با توجه به تخصصی بودن طلای آبشده، اتحادیه طلا هیچگاه خرید طلای آبشده را به مردم توصیه نمی‌کند همانطور که وقتی قیمت سکه طلا حباب داشت، به مردم خرید آن را توصیه نکرد بلکه از مصرف کنندگان خواست به جای پرداخت بهای بالاتر از قیمت واقعی سکه که منجر به ضرر می‌شود، به خرید مصنوعات طلا روی آورند.» با توجه به سخنان رئیس اتحادیه طلا و جواهر بهتر است این‎گونه نتیجه‌گیری کنیم که تا جایی که می‌توانیم روی مصنوعات طلا یا سکه ( البته در صورت نداشتن حباب ) سرمایه‌گذاری کنیم اما اگر بنا به دلایلی سراغ خرید و فروش طلای آبشده رفتیم بهتر است همه‌ی جوانب را در نظر بگیریم و فقط به کدهای روی طلای آبشده اعتماد نکنیم و آن را به چند فرد قابل اعتماد و حرفه‌ای نشان دهیم یا از مغازه‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه خرید کنیم تا خدایی نکرده سرمان کلاه نرود و کاسه‌ی چه کنم چه کنم به دست نگیریم.

به چه نکاتی باید قبل از خرید طلای آبشده توجه کنیم؟

کم و بیش در قسمت‌های قبل این یادداشت به خطرات خرید و فروش طلا اب شده اشاره کردیم در اینجا به صورت کامل و مشخص‌تر بیان می‌کنیم که در هنگام خرید طلای اب شده باید حواسمان به چه نکاتی باشد:

اول از همه همانطور که رئیس اتحادیه طلا فروشان هم به آن اشاره کرد طلای آب‎شده را از جای معتبر و طلافروشان زیر نظر اتحادیه خریداری کنید. چراکه مطمئن شدن از عیار طلای آب شده کار دشواریست؛ در نتیجه یک مغازه‌ی معتبر طلا فروشی که زیر نظر اتحادیه است جای خوبی برای خرید و فروش طلای آبشده است.

دوماً ممکن است طلای اب شده ناخالصی داشته باشد و عیار آن بسیار پایین باشد. برای بررسی عیار طلای آب شده دو راه وجود دارد یکی اینکه توسط فردی ماهر و حرفه‌ای طلای آب شده قیچی بخورد یا اینکه طلای اب شده را از اول ذوب کنند و دوباره انگ بزنند تا از عیار آن مطمئن شوند.

نکته‌ی سومی که باید به آن توجه کنید کد ریگیری است که باید روی طلای آب شده حک شده باشد؛ ریگیری آزمایشگاهی است که در آنجا عیار طلای آب‎شده را مشخص می‌کنند و کدی روی آن قطعه می‌زنند که با داشتن این کد می‌توان از تقلبی نبودن طلای آبشده مطمئن شد.

و چهارم اینکه باید به مشخصاتی که روی قالب طلای اب شده حک شده است توجه کنید، قالب‌های طلای آب‎شده مخصوص هر کارگاهی است که طلا آنجا ذوب می‌شود این قالب‌ها که به ریژه معروفند مشخصات آن کارگاه ذوب کننده را روی آن حک می‌کنند طلای مذاب را وقتی که در این قالب‌ها می‌ریزند نام کارگاه روی طلای اب شده قرار می‌گیرد که خود اعتباری برای طلای آب شده محسوب می‌شود.

انواع معاملات طلای آب‎شده

جالب است بدانید خرید و فروش طلای آب شده انواع مختلفی دارد، که به دو روش، نقدی و کاغذی است. خب اول به سراغ طلای آبشده‌ی نقدی می‌رویم، از اسمش مشخص است در این خرید و فروش، طلای آبشده عیار و انگ مشخصی دارد و شما باید پول آن را همان روز نقدا پرداخت کنید؛ به همین سادگی! این نوع خرید و فروش طلای آبشده پرطرفدارترین خرید و فروش آبشده است چراکه کم‎ریسک‌تر و مطمئن‌تر از موارد دیگر می‌باشد. در این مقاله بیشتر به این مورد پرداخته‌ایم و اما می‌رویم به سراغ خرید و فروش طلای آبشده به صورت کاغذی که برای خودش عالمی دارد و سر درآوردن از آن کار حضرت فیل است! طلای آبشده‌ی شرطی، طلای آبشده‌ی فردایی و طلای آبشده‌ی شنبه‌ای از جمله زیرمجموعه‌های خرید و فروش طلای آبشده به صورت کاغذی هستند که هر کدام ریسک‌ها و سود و زیان خود را دارد به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر به تازگی پا در این بازار گذاشته‌اید و هنوز با چم و خم این بازار پر تلاطم و پرنوسان آشنا نشده‌اید هیچگاه این ریسک را نکنید و به سراغ خرید و فروش کاغذی طلای آب شده نروید؛ به نظر می‌رسد بازاریان سرشان برای ریسک کردن درد می‌کند! البته این خاصیت بازار است به خصوص بازار طلا و سکه! که افرادی با ریسک‎پذیری بالا را جذب خود می‌کند. ما برای آنکه بتوانیم واضح‌تر و روشن‌تر انواع خرید و فروش طلای آب‎شده را توضیح دهیم تصمیم گرفتیم در یک مقاله جداگانه به بیان آن بپردازیم که در به روز رسانی این مطلب، لینک آن را برای شما جستوجوگران ثروت و طلا قرار می‌دهیم.

در معاملات طلای آبشده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی، بین خریدار و فروشنده لفظ قیمت آبشده رد و بدل می‌شود. حتی اگر در کانال های تلگرامی عضو باشید، قیمت طلا را به صورت قیمت طلای آبشده، درج می‌کنند. قیمت آبشده همان مظنه هست، یعنی قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار. تکرار این گفته اهمّیت این نکته را نشان می‌دهد که قیمت یک گرم طلای آبشده با عیار ۱۸ با قیمت آبشده که در سایت‌ها قرار می‌دهند متفاوت است. یک گرم طلای آبشده با عیار ۱۸ همان قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار هست که از تقسیم قیمت آبشده یا مظنه بر عدد طلایی ۴.۳۳ به‌دست می‌آید. در اینجا چون جنس معامله شده، طلای آبشده هست، به جای مظنه از قیمت آبشده استفاده می‌کنند. این بیشتر بین خود زرگران و دلالان مورد استفاده می‌شود. حواستان به این نکته باشد که در معاملات شنبه‌ای یا فردایی، قیمت طلا به صورت آبشده شنبه‌ای یا آبشده فردایی مرسوم است و هیچکس از مظنه‌ی شنبه‌ای یا مظنه فردایی استفاده نمی‌کند.

حرف خودمانی: از نظر شرع و فقهی هرگونه معامله‌ای که جنس در آن مبادله نشود، حرام است. در معاملات کاغذی از جمله شنبه‌ای، فردایی هیچگونه طلایی جا به جا نمی‌شود و نوعی قمار محسوب می‌شود و پولی که از این راه به‌دست می‌آید برکت ندارد. از طرف دیگر، اینگونه معاملات باعث تشدید قیمت‌ها و نوسان‌های شدید قیمت‌ها می‌شود که بارها شده ماموارن نظامی از تجمع این افراد در گوشه کنار بازار جلوگیری می‌کنند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا