علت واریس در جوانی و روش های درمان آن

رپورتاژ آگهی

اگرچه انواع واریس یا بزرگ شدن عروق در بافت زیرجلدی، معمولا در پاها رخ می دهد، اما امکان بروز آن در هر جایی ممکن است. برخلاف انتظارات رایج، پیری و افزایش سن تنها یکی از فاکتورهای موثر در ایجاد واریس است. اگرچه پیری احتمال بروز واریس را بیشتر می‌کند، اما امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. عوامل ژنتیکی نقش پررنگی در این مشکل ایفا می‌کنند و نشستن یا ایستادن طولانی مدت هم یکی دیگر از فاکتورهای موثر در ایجاد واریس محسوب می شوند.

خوشبختانه روش هایی برای حداقل سازی نشانه ها و حتی رفع کلی واریس وجود دارد که باعث می‌شود تا گردش جریان خون به حالت عادی خود برگردد. بازگشت خون و تغییراتی که در ظاهر ایجاد می ‌شود، منجر به بروز ناراحتی در فرد می‌شود که تقریبا یک سوم جمعیت جهان را متاثر می‌ کند.

دلایل بروز واریس در جوانان

هیچ دستورالعمل به خصوصی برای پیشگیری از بروز واریس وجود ندارد اما می توانید احتمال بروز آن را کاهش داده و به کمک روشهای مختلفی، آن را درمان کنید. شایع ترین دلیل واریس یا رگهای عنکبوتی در جوانان عبارتست از:

وراثت

اگر والدینتان به واریس مبتلا بودند، احتمال بروز واریس در شما بیشتر خواهد بود.

آسیب دیدگی

آسیب دیدگی پا یا جراحی می تواند باعث شود که مدتی از فعالیت دور بمانید و این حالت، حالت ایده آل برای ایجاد واریس محسوب می‌شود. اگر داروهایی مصرف کنید که بر گردش جریان خون تاثیر بگذارد، این احتمال افزایش می یابد.

شغل

شغلی که فرد را ملزم به ایستادن یا نشستن طولانی مدت می‌کند، احتمال بروز واریس در فرد را افزایش می دهد.

بارداری

بارداری احتمال ابتلا به رگهای واریسی را افزایش می دهد؛ دو عامل تغییرات وزن و هورمونی باعث تجمع خون در رگها و بزرگ شدن آنها – بخصوص اگر سابقه بیماری عروقی در خانواده داشته باشید – می‌شود.

چاقی

اضافه وزن به دلیل دشوار کردن جریان آزاد خون در بدن، یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد رگهای واریسی برجسته است.

هورمون ها

افزایش هورمونی در دوره بلوغ، بارداری و یائسگی باعث افزایش احتمال بروز واریس می‌شود. درمان جایگزینی هورمونی هم نتایج یکسانی را به همراه می آورد.

سابقه بروز لخته خونی

اگر سابقه ایجاد لخته خونی در خانواده خود داشته اید، احتمال بروز رگهای واریسی در شما بالاتر خواهد بود.

جنسیت

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به رگهای واریسی قرار دارند.

آسیب پوستی

هرگونه آسیب دیدگی پوست، احتمال بروز رگهای واریسی را افزایش می دهد که از آن جله می توان به صدمات ناشی از حوادث، جراحی، جراحی عروق یا قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه فرابنفش آفتاب یا تخت برنزه اشاره کرد.

فشار روی ناحی شکمی

فعالیت هایی که فشارهای زیادی را بر روی ناحیه شکمی وارد می‌کند، می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به رگهای واریسی شود. این موارد عبارتند از بستن کمربند یا گن های شکل دهنده کمر، داشتن یبوست شدید و ابتلا به تومورها یا فتق درونی.

داروهای ضدبارداری

مصرف قرص های ضدبارداری باعث ایجاد تغییر در تعادل هورمونی زنان می‌شود و احتمال بروز رگ های واریسی را افزایش می دهد.

گزینه های درمانی پزشکی واریس در جوانان

اگر به نظرتان به واریس مبتلا شده اید و اگر به نظرتان این مشکل بخشی از فرایند طبیعی پیری است، همیشه باید با یک درمانگر واریس مشورت کنید. رگ های واریسی، نشانه های اولیه مشکلات دیگری در سلامت فرد است و گاهی شاید این مشکل تا حدی جدی باشد که به درمان های دیگری نیاز داشته باشد.

درمان رگ های واریسی به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتست از روش درمانی بدون جراحی یا محافظه کارانه، مداخلات درمانی و درمان دارویی.

روش های درمان بدون جراحی واریس

روشهای درمان بدون جراحی واریس اصولا برای جلوگیری از بدتر شدن اختلال طراحی شده اند. اینها عبارتند از اعمال تغییر در رژیم غذایی، کمپرشن تراپی یا استفاده از جوراب واریس یا بانداژ کشی، تغییر سبک زندگی (خودداری از ایستادن یا نشستن طولانی مدت) و پمادهای نرم کننده پوست. حفظ وزن در محدوده ایده آل و ورزش از نکات دیگری است که به اکثر بیماران توصیه می‌شود.

استفاده از بانداژ کشی از دوران بقراط برای درمان واریس و نشانه های زخم پا مرسوم بود. جوراب های واریس در درجات مختلفی در دسترس بیماران قرار دارد که می تواند درجات مختلفی از فشار را بر پا و رگهای واریسی وارد نماید و معمولا از قوزک تا زیر یا بالای زانو را پوشش می دهد.

مداخلات پزشکی

از مداخلات پزشکی برای موارد شدید رگ های واریسی استفاده می‌ شود که می تواند خطراتی برای سلامت بیمار داشت باشد و یا ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند. از جمله روش های جراحی می توان به بستن یا درآوردن رگ واریسی اشاره کرد. این جراحی ها را می توان تحت بیهوشی کامل یا بیحسی موضعی – بسته به نظر و اولویت جراح یا شدت مشکل – انجام داد.

شواهد بالینی نشان از ایمنی طولانی مدت استفاده از جراحی برای از بین بردن رگهای واریسی دارد، اما نمی توان گفت که یک روش درمانی بدون هر گونه خطر و عوارضی است. روشهای کم تهاجم تری هم وجود دارد و بیماران می توانند این روشها را در مطب و به صورت سرپایی انجام دهند. زمان ریکاوری در این روشها کم شده و احتمال بروز عفونت ناشی از جراحی هم به حداقل مقدار خود می رسد.

در اغلب موارد فلبکتومی امبولیتوری یا سیاهرگ بری سرپایی، روش درمانی منتخب جراحان است. از این روش معمولا برای رفع مشکل رگهای واریسی روی پوست و رگهای برجسته استفاده می‌شود. این روزها استفاده از بیرون کشیدن رگ (Stripping) به ندرت توصیه می شوند، چرا که بیرون کشیدن رگهای صافن که در بافت های عمیق پوست قرار دارد با درد شدید همراه می‌شود و این موضوع احتمال بروز مشکلات ناشی از جراحی را افزایش می دهد.

از مداخلات پزشکی دیگر می توان به اسکلروتراپی اشاره کرد که در آن پزشک، عامل اسکلروز را مستقیما به رگ واریسی تزریق می‌کند و با ایجاد یک پاسخ التهابی در این ناحیه باعث بسته شدن عروق می‌شود.

ابلیشن حرارتی هم برای رفع رگ های واریسی به کار گرفته می‌شود، و در این فرایند از گرمایش درون وریدی به کمک لیزر یا امواج رادیوفرکوئنسی استفاده می‌شود. بدن در یک اقدام محافظتی در برابر صدمات غیرقابل ترمیمی که به رگ وارد می‌شود، آن را می بندد. معمولا در موارد دشوار از ترکیب دو یا چند روش برای رفع مشکل استفاده می‌شود.

نکات مهم در واریس

اگرچه واریس خفیف یا متوسط، خطرناک محسوب نمی شود اما می تواند نشانه ای از وجود مشکل در سیستم گردش جریان خون باشد. درمان واریس معمولا اختیاری است اما در صورتی که به دنبال درمان واریس هستید، می توانید روشهای زیر را در نظر بگیرید:

میکرو اسکلروتراپی

رایج ترین روش درمان واریس، اسکلروتراچی است که یک روش بدون جراحی و سرپایی است که با کمک بی حسی موضعی انجام می‌شود. متخصص اسکلروتراپی، عامل اسکلروز را با کمک سوزن های بسیار ریز به درون رگ تزریق می‌کند و این موضوع باعث بسته شدن و از بین رفتن آن می‌شود.

لیزردرمانی

پزشک به کمک امواج لیزر، رگهای واریسی را هدف گرفته و آنها را بدون ایجاد برش در پوست، تخریب می‌کند. بعضی از افراد به جلسه درمانی دیگری برای رگهای بزرگترشان نیاز دارند.

لیزردرمانی درون وریدی

این روش درمان که به آن EVLT هم گفته می‌شود، انرژی لیزر را به کمک یک کاتتر به درون رگ واریسی اعمال می‌کند. شاید گرمایش کامل و تخریب رگ واریسی حتی تا یک ساعت هم طول بکشد، اما این روند باعث می‌شود تا امکان بروز اشتباهات دردناک از بین برود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا