علی باقری کنی وزیر امور خارجه احتمالی دولت سید ابراهیم رئیسی کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره علی باقری کنی ، دیپلمات و وزیر امور خارجه احتمالی دولت سید ابراهیم رئیسی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. حضور علی باقری‌ کنی ، معاون امور بین‌ الملل قوه‌ قضائیه در نخستین دیدار دیپلماتیک سید ابراهیم رئیسی خبرساز شده است! سید ابراهیم رئیسی به تازگی با وزیر امور خارجه هند در تهران دیدار کرد.

در عکسی که از این دیدار منتشر شده است‌، علی باقری کنی در کنار محمدجواد ظریف نشسته است و در حال یادداشت مطالبی دیده‌ می شود! عکسی که می‌ تواند مهر تاییدی بر گمانه‌ زنی ها مبنی‌ بر تصمیم سید ابراهیم رئیسی برای معرفی او به‌ عنوان وزیر خارجه آینده ایران باشد.

اما شاید این سوال پیش آید که علی باقری کنی کیست؟

علی باقری کنی متولد سال ۱۳۴۶ شمسی در تهران و فرزند محمدباقر باقری کنی ، روحانی شیعه و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری می باشد. او برادرزاده محمدرضا مهدوی کنی و برادرِ مصباح‌ الهدی باقری کنی، داماد آیت الله سید علی خامنه‌ ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران است. او در دانشگاه امام صادق درس خوانده‌ است.

او معاون امور بین‌ الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر است. علی باقری کنی در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌ الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌ کننده ارشد پرونده هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران بود.

او زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به‌عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد. پس از حضور جلیلی در شورایعالی امنیت ملی، علی باقری‌کنی به‌ عنوان معاون او منصوب شد و در جریان مذاکرات هسته‌ ای در آن زمان از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بود.

علی باقری کنی به اندازه‌ ای به سعیدجلیلی نزدیک است که حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ شمسی، ریاست ستاد انتخاباتی او را برعهده داشت. هر چند آن حضور به‌ دلیل ناکامی سعید جلیلی در راهیابی به پاستور نتوانست برای او جامه وزارت خارجه بدوزد! اما به‌ نظر می‌ رسد که این بار بخت با او یارتر از گذشته باشد. در واقع چنانچه رئیس‌ جمهور منتخب تصمیم گرفته باشد که علی باقری‌ کنی را به‌عنوان وزیر خارجه خود در بحبوحه مذاکرات برجام  معرفی کند، پست گرفتن سعید جلیلی در دولت سعید ابراهیم رئیسی نیز دور از انتظار نیست؛ چرا که این دو نفر در جریان مذاکرات هسته‌ ای بین سال‌ های ۱۳۸۶شمسی تا ۱۳۹۲ شمسی زوج همراهی برای یکدیگر در این گفت‌ وگوها بودند؛ زوجی که به نوعی بارها مخالفت خود را با توافق هسته‌ ای اعلام کرده‌ اند و حتی پس از توافق هسته‌ ای نیز در مخالفت با برجام کوتاه نیامده‌ اند! همچنان که پس از توافق ژنو در سال ۱۳۹۳ شمسی نیز علی باقری‌ کنی با حضور در مجلس شورای اسلامی به نقد محتوای مذاکرات و توافق مذکور پرداخت. یکی از سخنان معروف او در نقد برجام در سال ۱۳۹۹ شمسی بود که با حضور در برنامه دستخط با صراحت اعلام کرد هیچ‌ گاه تحت فصل ۷ منشور ملل متحد نبودیم که با برجام خارج شویم!؛ موضوعی که برخلاف نظر او و به باور کارشناسان یکی از مهم‌ ترین دستاوردهای برجام به‌ شمار می‌ رود.

آن‌طور که ایرنا نوشته است او همچنین نقدهای خود درباره برجام را در شبکه افق سیما و وبسایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق منتشر کرده است و حتی مقدمه‌ ای هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی ‌شرمن، (کتاب بدون هراس) مذاکره‌ کننده تیم هسته‌ ای ایالات متحده آمریکا نوشته است.

او در ۲۲ آبان‌ ماه سال ۱۳۹۵ شمسی هم طی سخنانی در دانشگاه خواجه نصیر که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده بود با اشاره به بدعهدی ایالات متحده آمریکا گفته است: انتظار پایبندی آمریکا به تعهدات خود فقط سیره و روش ساده‌ اندیشان است؛ چرا که با وجود سابقه پر و پیمان پیمان‌ شکنی آمریکا، این عده باز هم تصورات خود را مبنای حل مشکلات کشور قرار داده و انتظار دارند تا سایرین نیز به جای واقعیت‌ های عینی، اوهام و خیال‌ های آنها را به‌ عنوان مبنا و معیار برای گذر از سد موانع و مشکلات بپذیرند… در چند سال اخیر برخی به مذاکره با آمریکا به‌ عنوان راه‌حل مشکلات کشور اصرار داشته و با ساده‌ اندیشی به نتیجه‌ بخش ‌بودن مذاکرات خوش‌ بین بودند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا