عملکرد واحد مراقبت در سیستم های پنوماتیک به چه صورت است؟

هوای تأمین شده توسط کمپرسورها اغلب آلوده، تحت فشار و بدون روغن کاری است، بنابراین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات یک جک پنوماتیک، وجود واحد مراقبت پنوماتیک ضروری است. استفاده از فیلتر جهت رساندن هوای پاک با فشار ثابت به درون جک پنوماتیک و همچنین روغن کاری برای اطمینان از عملکرد صحیح و افزایش طول عمر اجزای جک‌های پنوماتیک، از جمله عملیاتی است که بر عهده واحد مراقبت پنوماتیک می‌باشد.

واحد مراقبت پنوماتیک چه کاری انجام می دهند؟

یک واحد مراقبت پنوماتیک که به اختصار به آن FLR نیز می‌گویند، از یک فیلتر (F)، تنظیم کننده (R) و روان کننده (L) تشکیل شده است. هدف از وجود واحد مراقبت پنوماتیک، اطمینان از استفاده از هوای پاک در سیستم پنوماتیک می‌باشد. نصب یک واحد مراقبت پنوماتیک مناسب در یک سیستم پنوماتیک باعث کاهش اتلاف انرژی به دلیل فشار بیش از حد و افزایش طول عمر قطعات می‌گردد.

در یک واحد مراقبت پنوماتیک، سه مؤلفه ذکر شده برای انجام موارد زیر با هم  کار می‌کنند:

  • فیلترها آلودگی و سایر بقایای مضر سیستم هوا را از بین می برند. این اولین قدم در بهبود کیفیت هوای درون سیستم پنوماتیک است.
  • رگولاتورها فشار هوای سیستم را تنظیم و کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که اجزای سیستم از حداکثر فشارهای کاری خود فراتر نمی روند. این مرحله دوم در یک سیستم FRL است.
  • روان کننده ها با انتشار روغن در هوای فشرده شده اصطکاک داخلی ابزارها یا تجهیزات را کاهش می دهند. این کار درست قبل از اینکه قطعه به روغن کاری نیاز داشته باشد، انجام می گیرد.

اجزای مورد نیاز یک واحد مراقبت پنوماتیک

برای ایجاد یک واحد مراقبت پنوماتیک می‌توان فیلترها، تنظیم کننده ها و روان کننده ها را به صورت جداگانه یا به صورت یک فیلتر و تنظیم کننده (FR) یا فیلتر، تنظیم کننده و روان کننده (FRL) خریداری نمود. اگر سیستم پنوماتیک شما مجهز به خود روان سازی است و سیستم شما نیاز به روغن کاری ندارند، توصیه می شود یک واحد FR روی آن نصب کنید.

برای تشخیص آنکه واحد مراقبت پنوماتیک سیستم شما به چه اجزایی نیاز دارد، شناختن نیازهای سیستم پنوماتیک بسیار مهم است. به عبارت دیگر اجزای تشکیل دهنده واحد مراقبت پنوماتیک به نیاز سیستم شما بستگی دارد، اما توصیه می شود که هر واحد مراقبت پنوماتیک حداقل دارای یک فیلتر و یک تنظیم کننده فشار باشد.

اکثر ابزارهای پنوماتیک مدرن مجهز به روان کننده داخلی هستند و به همین دلیل، اغلب نیازی به نصب روان کننده جداگانه روی این سیستم‌ها وجود ندارد. اگر سیستمی مجهز به خود روان کننده نیست، باید روان کننده نیز در واحد مراقبت پنوماتیک آن نصب شود.

به طور کلی، ترتیب اولویت یک واحد مراقبت پنوماتیک بدین صورت است: فیلتر، تنظیم کننده  فشار و در صورت نیاز یک روان کننده. برای بهینه سازی سیستم پنوماتیک و کاهش هزینه، فقط کافیست هوای مورد نیاز را تصفیه کنید.

نکات مهم قبل از انتخاب واحد مراقبت پنوماتیک مناسب

قبل از انتخاب واحد مراقبت پنوماتیک مناسب، اطلاع از فشار و کیفیت هوا در ابزارهای پنوماتیک و اطلاع از کیفیت هوای محل کار شما مهم است. همچنین محیطی که دستگاه در آن نصب می‌شود نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر دستگاه در محیط بیرون نصب شود و در معرض گرما، آب نمک یا مواد شیمیایی باشد، استفاده از سیستمی با محفظه فلزی توصیه می‌شود. سیستم‌هایی با محفظه نایلونی یا پلی کربنات بیشتر برای کاربردهای عمومی مناسب است. برای بررسی لیست بهترین مارک های واحد مراقبت پنوماتیک و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص شما می توانید به سایت هایی که در حوزه خرید و فروش قطعات صنعتی فعالیت دارند مانند وبسایت صبا صنعت مراجعه نمایید.

انتخاب فیلتر پنوماتیک مناسب

فیلترها آلودگی و سایر بقایای مضر سیستم هوای ابزارهای پنوماتیک را از بین می برند. نوع و اندازه آلاینده های موجود در سیستم پنوماتیک بر اندازه فیلتر تأثیر می گذارد. برای استفاده از سیستم های پنوماتیک در شرایط نرمال معمولاً به فیلتری نیاز است که بین ۵-۴۰ میکرون باشد و برای کاربردهای خاص مانند پزشکی یا دارویی، اندازه فیلتر می تواند به ۰.۰۰۱ میکرون برسد. منظور از فیلتری با اندازه ۰.۰۰۱ میکرون آن است که فیلتر اجازه عبور ذراتی بزرگتر از این مقدار را نمی دهد.

انتخاب تنظیم کننده فشار پنوماتیک مناسب

تنظیم کننده فشار که به آن شیر کاهش فشار نیز گفته می شود، فشار هوای درون سیستم را تنظیم و کنترل می کنند تا اجزای سیستم از حداکثر فشار کاری خود فراتر نروند. اگر می خواهید فشار خود را تا ۰.۶ مگاپاسکال تنظیم کنید، توصیه می کنیم تنظیم کننده ای را انتخاب کنید که حداکثر دامنه آن ۱ مگاپیکسل باشد تا اگر سیستم شما بیش از حد تحت فشار قرار گرفت، رگلاتور آسیب نبیند. اگر فشار ورودی روی دستگاه شما بیش از حد است، می توانید از دو تنظیم کننده فشار پشت سر هم برای کاهش فشار در دو مرحله استفاده کنید.

انتخاب روان کننده پنوماتیک مناسب

روان کننده ها با آزاد کردن روغن در هوای فشرده شده اصطکاک میان تجهیزات داخلی را کاهش می دهند. با اطلاع از نیاز اجزای سیستم‌های پنوماتیک به روغن کاری، می‌توان نوع و میزان روغن مورد نیاز سیستم را مشخص کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا