غدیر نشانه‏ اى است از تداوم خط نبوت

جواد نبوتی

رخداد غدیر در ذى ‏الحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست. غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است. نشانه‏ اى است از تداوم خط نبوت. چشمه ‏اى است که تا پایان هستى مى ‏جوشد.


غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست. روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است.
غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است. پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت.

غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می‏شدند و به طرف دیار خود می‏رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏ های رنگ کرده خود را در این آبگیر می‏شسته‏اند.

در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه‏ السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه ‏السلام سال‏ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‏ای بدون این مسئله خبر می ‏دهد. رسول صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان، آن همه جمعیت را برای چه نگه می‏ دارد و چه پیامی برای‏شان دارد؟
این پیام، اساسی‏ ترین پیام دین او بود و به راستی رسول صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.

آنچه می ‏توانست همه نقشه‏ های منافقان را یکجا خنثی، و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این‏باره می‏فرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه‏السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای نقشه‏ ها و توطئه‏ های شیطانی ‏شان شد.

پیامبر صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله در غدیر خم عمامه خود را، که «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمؤمنین علیه ‏السلام قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویختند و فرمودند: «عمامه، تاج عرب است.»

غدیر، عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه ‏ای تاریخی نیست. این نام مقدس، عنوان عقیده ما و اساس دین است. غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است. غدیر تعیین کننده خط‏ مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر ماجرایی سرنوشت‏ ساز است که «خطبه غدیر» شاخص‏ترین و زنده ‏ترین سند آن است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا