فیلمهایی درباره جدایی / ۱۰ فیلم برتر طلاق همسران

جدایی زن و شوهر هرگز راحت نخواهد بود اثراتی که بر زوج و زوجه می گذارد و حتی اگر فرزندی در بین باشد آنقدر زیاد است که حتما باید کنترل شود گاها فیلم هایی از این دست می تواند در این راه کمک کننده باشند ، در این مطلب از بلاگ جدول یاب فیلمهایی درباره جدایی / ۱۰ فیلم برتر طلاق همسران را خواهیم بررسی کرد ، با ما همراه شوید :

مرز میان عشق و نفرت بسیار باریک است و گاهی رابطه زناشویی در گذر سالیان روح و ذهن زوج‌ها را خسته و فرسوده می‌کند، حتی زوج‌هایی که زندگی مشترکشان را با عشق حقیقی آغاز کرده‌اند. حتی ممکن است طرفین دیگر تحمل ادامه‌دادن نداشته باشند و کارشان به طلاق بکشد. از دریچه‌ فیلم درباره طلاق می‌توان مسائل را بهتر درک کرد و با شخصیت‌هایی آشنا شد که به‌دلایل مختلف در زندگی زناشویی با شکست مواجه می‌شوند. در این مقاله، تعدادی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان راجع‌ به طلاق و جدایی را معرفی خواهیم کرد که بر اساس امتیاز دریافتی از کاربران IMDb گلچین شده‌اند. همراه ما باشید با معرفی ۱۰ فیلم درباره طلاق که کمک می‌کنند بهتر درک کنید چرا بعضی روابط پایدار نمی‌مانند.

۱۰. زیر آفتاب توسکانی (Under the Tuscan Sun)

سال تولید: ۲۰۰۳
کشورهای سازنده: آمریکا، ایتالیا
زبان: انگلیسی، ایتالیایی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: آدری ولز (Audrey Wells)
بازیگران اصلی: دایان لِین (Diane Lane)، رائول بووا (Raoul Bova)، ساندرا اوه (Sandra Oh)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۶۲ از ۱۰۰

درباره فیلم زیر آفتاب توسکانی

داستان این فیلم درباره زن جوانی است که برای گذران زندگی در دانشگاه درس می‌دهد و کتاب می‌نویسد. همسرش که باخیانت به او رابطه‌ای را با زن دیگری شروع کرده است، درخواست طلاق می‌دهد و ضربه روحی بدی به او وارد می‌شود. برای آنکه از این ضربه روحی و عاطفی جان سالم به در ببرد و شکست و خیانتی را که تجربه کرده تاب بیاورد، به‌پیشنهاد یکی از دوستانش به توسکانی می‌رود که منطقه‌ای سرسبز و زیبا در ایتالیاست و سعی می‌کند آنجا با زندگی در ویلایی قدیمی خودش را پیدا کند.

تماشای این فیلم درباره طلاق و جدایی را به‌ویژه به کسانی توصیه می‌کنیم که این تجربه تلخ را از سر گذرانده‌اند و دوست دارند ببینند دیگران در شرایط مشابه برای بازگشت به زندگی عادی پس از جدایی چه می‌کنند. «زیر آفتاب توسکانی» صحنه‌های خنده‌دار هم دارد که دیدنش را تجربه‌ای سرگرم‌کننده‌تر می‌کند و کمی از تلخی ماجرا می‌کاهد.

۹. جنگ رزها (The War of the Roses)

سال تولید: ۱۹۸۹
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: دنی دِویتو (Danny DeVito)
بازیگران اصلی: مایکل داگلاس (Michael Douglas)، کاتلین ترنر (Kathleen Turner)، دنی دِویتو (Danny DeVito)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۵ از ۱۰۰

درباره فیلم جنگ رزها

این فیلم درباره طلاق و جدایی بیشتر جنبه سرگرمی دارد و جای‌جای آن پر است از صحنه‌های خنده‌داری که معمولا از فیلم‌های ژانر کمدی انتظار دارید؛ البته گاهی این صحنه‌ها بیشتر کمدی سیاه می‌شوند تا سکانس‌های خنده‌دار معمولی.

داستان فیلم درباره زندگی زوجی است که به‌تازگی از یکدیگر جدا شده‌اند، اما هیچ‌کدامشان حاضر نیستند خانه را ترک کند. همین می‌شود که میانشان جنگی بر سر تصاحب خانه درمی‌گیرد.

«جنگ رزها» در مجموع برای دریافت ۹ جایزه از محافل بین‌المللی نامزد شد که معتبرترینشان جایزه بَفتا (BAFTA) است. این فیلم درامی است کلاسیک و ماندگار راجع‌ به مشکلات زناشویی، طلاق و پیامدهای آن که طرف‌داران خاص خود را دارد.

۸. وحشی (Wild)

سال تولید: ۲۰۱۴
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، بیوگرافی (زندگی‌نامه‌ای)، درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: ژان-مارک والی (Jean-Marc Vallée)
بازیگران اصلی: ریس ویدرسپون (Reese Witherspoon)، لورا دِرن (Laura Dern)، گَبی هاف‌من (Gaby Hoffmann)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۱ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

درباره فیلم وحشی

«وحشی» فیلمی است با داستانی زیبا و تأثیرگذار و شخصیت‌پردازی ملموس و نزدیک به واقعیت. فیلم‌نامه آن با الهام از کتابی به‌نام «وحشی؛ از گم‌شده تا پیداشده در مسیر پاسیفیک کرست» نوشته شده است. کتابی در ژانر زندگی‌نامهو خاطره‌نویسی (memoir) که نویسنده کتاب، شریل استرید (Cheryl Strayed)، در آن وقایع تلخ زندگی‌اش را به رشته تحریر درآورده است.

ریس ویدرسپون در این فیلم نقش شریل استرید را بازی می‌کند. شریل که به‌تازگی مادرش را به‌خاطر بیماری سرطان از دست داده و همسرش از او طلاق  گرفته است، دیگر نای ادامه‌دادن و امیدی به زندگی و آینده ندارد. پس از سال‌ها رفتار مخرب و بی‌اعتنایی به زندگی و مسئولیت‌ها، باروبنه‌اش را جمع می‌کند و رهسپار سفری می‌شود که شاید روح و ذهنش را تسکین دهد. شریل تنها و با کوله‌ای بر پشت در طبیعت وحشی پاسیفیک کرست مسیری به‌طول ۲۰۰۰ کیلومتر را پیاده طی می‌کند، سفری که او را تا مرز دیوانگی می‌برد، به او قدرت می‌بخشد و درنهایت شور و شوق زندگی را به او بازمی‌گرداند.

این فیلم درباره طلاق و جدایی نامزد دریافت دو جایزه اسکار شد و در مجموع ۱۳ جایزه از محافل بین‌المللی دریافت کرد.

۷. ولنتاین غمگین (Blue Valentine)

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: درک سیانفرانس (Derek Cianfrance)
بازیگران اصلی: رایان گاسلینگ (Ryan Gosling)، میشل ویلیامز (Michelle Williams)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۶ از ۱۰۰

درباره فیلم ولنتاین غمگین

این فیلم درباره طلاق و جدایی است و داستانی بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده دارد. داستان روایتگر زندگی زوج جوانی است که در نگاه اول عاشق یکدیگر می‌شوند و ازدواج می‌کنند، اما تجربه‌های تلخ گذشته زندگی آنها با خانواده‌هایشان باعث می‌شود که نتوانند آن‌طور که باید و شاید کنار هم زندگی کنند و رؤیای تشکیل‌دادن خانواده ایدئالی را تحقق بخشند که اوایل در ذهن داشتند.

میشل ویلیامز برای ایفای نقش تحسین‌شده‌اش در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد. ولنتاین غمگین در مجموع نامزد دریافت ۵۶ جایزه از محافل بین‌المللی شد و ۹ جایزه دریافت کرد.

۶. ماهی مرکب و نهنگ (The Squid and the Whale)

سال تولید: ۲۰۰۵
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: نوآ بامباک (Noah Baumbach)
بازیگران اصلی: اووِن کلاین (Owen Kline)، جف دنیلز (Jeff Daniels)، لورا لینی (Laura Linney)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

درباره فیلم ماهی مرکب و نهنگ

این فیلم درباره طلاق و جدایی داستانی جالب و متقاعدکننده دارد و در سالی که اکران شد، نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد. درون‌مایه اصلی آن این است که حسادت و شکست‌های شغلی چطور می‌توانند زندگی زناشویی را تا مرز فروپاشی و طلاق ببرند و نیز مشکلاتی که فرزندان چنین خانواده‌هایی در سنین حساس بلوغ و نوجوانی دچارشان می‌شوند.

در یک سوی داستان، مردی است به‌نام برنارد یا همان پدر خانواده که زمانی رمان‌هایی خواندنی می‌نوشت، اما حالا چشمه خلاقیتش خشکیده است و دیگر مثل گذشته موفق نیست. در سوی دیگر هم جوآن، همسر برنارد، زن جوانی است که به‌تازگی شروع به نشر کتاب‌های خود کرده و درآمد حاصل از فروش کتاب‌ها و استقبال خوانندگان از آثارش چشم‌اندازی امیدوارکننده را پیش رویش می‌گذارند. تنشی که میان پدر و مادر خانواده درمی‌گیرد، زندگی دو پسر نوجوانشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این دو باید تصمیم بگیرند طرف مادر را بگیرند یا طرف پدر را.

۵. دیوانه‌وار، احمقانه، عشق (.Crazy, Stupid, Love)

سال تولید: ۲۰۱۱
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی، عاشقانه
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: گلن فیکارا (Glenn Ficarra)
بازیگران اصلی: استیو کارل (Steve Carell)، رایان گاسلینگ (Ryan Gosling)، جولیان مور (Julianne Moore)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۹ از ۱۰۰

درباره فیلم

این فیلم درباره طلاق و جدایی است، اما تا حدی با سایر فیلم‌هایی که تا اینجا معرفی کرده‌ایم متفاوت است، چراکه در بطن داستان این فیلم شاهد تلاش و تقلای مردی در اوان چهل‌سالگی هستیم که همسرش با مرد دیگری آشنا شده است و از او طلاق می‌گیرد. حالا باید در این برهه از زندگی و زمانی که دیگر شور و اشتیاق جوانی را ندارد، مرهمی برای تنهایی و مشکلات عاطفی‌اش پیدا کند.

این فیلم ترکیبی است خلاقانه و زیبا از ژانر عاشقانه، درام و کمدی و تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد.

۴. کریمر علیه کریمر (Kramer vs. Kramer)

سال تولید: ۱۹۷۹
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
رده سنی: ۱۷+
کارگردان: رابرت بنتون (Robert Benton)
بازیگران اصلی: داستین هافمن (Dustin Hoffman)، مریل استریپ (Meryl Streep)، جین الکساندر (Jane Alexander)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

درباره فیلم کریمر علیه کریمر

این فیلم زیبا و تحسین‌شده که یکی از بهترین فیلم های مریل استریپ است، یکی از آثار فاخری است که از دریچه آن می‌توان واقع‌بینانه‌تر به زندگی زناشویی، مشکلات مرتبط با آن و طلاق و جدایی نگریست.

در این فیلم خبری از خیانت یکی به دیگری نیست و زن و شوهر هر دو قربانی رابطه‌ای هستند که به شکست انجامیده است. زن که مدت‌هاست احساس می‌کند همسرش بیش از حد در زندگی کاری و حرفه‌ای‌اش غرق شده است، دچار نوعی ازخودگسیختگی می‌شود و فکر می‌کند که با ادامه‌دادن زندگی در این خانه، نمی‌تواند جز خانه‌داری و نگهداری از پسرش کار دیگری انجام دهد و از توانایی‌ها و استعدادهایش برای پیشرفت در زندگی استفاده کند. این می‌شود که تصمیم به ترک خانه می‌گیرد. حالا مرد خانه می‌ماند و تمام گرفتاری‌هایی که دارد به‌علاوه تنهایی نگهداری‌کردن از فرزندش. دعوایی قانونی سر حضانت پسرشان شروع می‌شود و کار به وکیل و دادگاه کشیده می‌شود، دعوایی که هر دو طرف برای پیروزی در آن دودل و مردد هستند.

این فیلم درباره طلاق و جدایی در سالی که اکران شد ۵ جایزه اسکار گرفت که واقعا مستحقش بود و یکی از فیلم‌هایی است که حتما دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۳. داستان ازدواج (Marriage Story)

سال تولید: ۲۰۱۹
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: نوآ بامباک (Noah Baumbach)
بازیگران اصلی: آدام درایور (Adam Driver)، اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۴ از ۱۰۰

درباره فیلم داستان ازدواج

«داستان ازدواج» فیلم زیبای دیگری است درباره طلاق و جدایی و به‌باور بسیاری از منتقدان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ است. این فیلم در مجموع نامزد دریافت ۶ جایزه اسکار شد و یکی از این جوایز را از آنِ خود کرد. (بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ایفای نقش لورا درن در فیلم)

داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که زندگی مشترکشان در مرز فروپاشی است و سرانجام به طلاق می‌انجامد. «داستان ازدواج» یکی از آن فیلم‌هایی است که باعث می‌شود به بسیاری از مسائل مرتبط با طلاق و جدایی جدی‌تر فکر کنید، اینکه پس از جدایی از لحاظ عاطفی و روحی چه بر سر طرفین خواهد آمد و چه آسیب‌هایی متوجه فرزند خانواده خواهد شد.

۲. هامون (Hamoun)

سال تولید: ۱۹۹۰ (۱۳۶۸)
کشور سازنده: ایران
زبان: فارسی
ژانر: درام
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران اصلی: خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، عزت‌الله انتظامی
مدت‌زمان: ۲ ساعت
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: ثبت‌نشده

درباره هامون، یکی از بهترین فیلم های ایرانی درباره طلاق و جدایی

اگر در سینمای کشور خودمان دنبال فیلم درباره طلاق و جدایی هستید، هامون یکی از بهترین گزینه‌هاست.

داستان این فیلم زیبا که یکی از آثار کلاسیک و ماندگار سینمای ایران است، درباره زن و شوهر جوانی است به‌نام‌های حمید هامون (با بازی ستودنی زنده‌یاد خسرو شکیبایی) و مهشید که هر دو تحصیل‌کرده و روشن‌فکر هستند. این دو در کتاب‌سرایی با یکدیگر آشنا می‌شوند و در اوایل رابطه‌ای عاشقانه و رؤیایی دارند، اما به‌مرور و در گذر سالیان زندگی‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود و به مرز جدایی می‌رسد.

داریوش مهرجویی که در رشته فلسفه تحصیل کرده است و در کارنامه کاری او آثار فاخر دیگری چون «پری» و «درخت گلابی» نیز به چشم می‌خورد، در این فیلم نیز به‌سبک کاری خاص خود صرفا به روایت داستانی ساده بسنده نمی‌کند. با تماشای این فیلم، می‌توانید نگاهی دقیق به مشکلات روحی، ذهنی و روان‌شناختی این زوج جوان، به‌ویژه حمید هامون، بیندازید.

هامون انسانی شاعرمسلک است و در تقلا برای به‌پایان‌رساندن تز دکتری. فلسفه و دیدگاه خاصش به زندگی او را به نوعی پوچی رسانده است، اما به‌رغم تمام این پیچیدگی‌ها، عاشقانه همسرش را دوست دارد. مهشید از سوی دیگر تحمل زندگی با کسی مثل هامون را ندارد. به‌باور مهشید هامون طرز تفکری مردسالارانه دارد به‌علاوه که درآمدش هم آن‌طور که مهشید انتظار دارد نیست و این می‌شود که در گذر سالیان به ترک هامون و برقراری رابطه با مردی می‌اندیشد که راه‌ورسم پول‌درآوردن در دنیای امروزی را بهتر می‌داند و اهل کتاب و فلسفه‌بافی نیست.

اگر این فیلم را ندیده‌اید، حتما کمی زمان برای تماشای آن خالی کنید؛ مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد و از آن فیلم‌هایی است که با هر بار دیدنش متوجه نکات تازه و جالبی خواهید شد.

جالب است بدانید که داریوش مهرجویی در مصاحبه‌ای مطرح کرده بود کتاب ارزشمند «بوف کور»، نوشته صادق هدایت، یکی از آثاری بوده که با الهام‌گرفتن از آنها فیلم‌نامه هامون را نوشته است.

۱. جدایی نادر از سیمین (A Separation)

سال تولید: ۲۰۱۱ (۱۳۸۹)
کشور سازنده: ایران
زبان: فارسی
ژانر: درام
رده سنی: ۱۳+
کارگردان: اصغر فرهادی
بازیگران اصلی: لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۹ از ۱۰۰

درباره جدایی نادر از سیمین، بهترین فیلم درباره طلاق و جدایی به‌باور کاربران IMDb

جدایی نادر از سیمین نخستین فیلم اصغر فرهادی است که با آن موفق به کسب جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی هم نامزد دریافت این جایزه معتبر شد.

داستان این فیلم زیبا درباره زن و شوهر جوانی است که در زندگی مشترکشان سر یک دوراهی قرارگرفته‌اند: اینکه به خارج از کشور مهاجرت کنند و آینده بهتر و روشن‌تری پیش روی تنها دخترشان بگذارند یا در ایران بمانند و از پدر نادر که مبتلا به آلزایمر است مراقبت کنند. این دوراهی رابطه زوج جوان را دستخوش تغییراتی می‌کند و اختلاف‌نظرهایی را پدید می‌آورد.

سیمین خانه را ترک می‌کند به امید آنکه بتواند همسرش را راضی به مهاجرت کند. نادر هم که حالا با پدر بیمارش تنها مانده است، مجبور می‌شود کسی را برای مراقبت از او استخدام کند. این ماجرا و رخدادهای پس از آن زندگی نادر و سیمین را به‌کلی تغییر می‌دهد و روند وقایع به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ‌یک در ابتدا انتظارش را نداشتند.

جدایی نادر از سیمین فیلمی است زیبا و ستوده‌شده با درون‌مایه‌های مذهبی، اجتماعی و روان‌شناختی و مثل تمامفیلم های اصغر فرهادی داستانی زیبا و تأثیرگذار با شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده واقعی دارد.

در پایان

تماشای فیلم درباره طلاق و جدایی فرصتی برای آشنایی بیشتر با روابط زناشویی، مشکلات مرتبط با آن و علت‌های فروپاشی این‌گونه روابط فراهم می‌کند. دیدن این دست فیلم‌ها می‌تواند برای نسل جوان آموزنده باشد و درک بهتری از این‌گونه روابط در اختیارشان بگذارد.

کسانی هم که در زندگی تجربه تلخ طلاق و جدایی را چشیده‌اند، می‌توانند با دیدن این فیلم‌ها با شخصیت‌هایی آشنا شوند که امکان هم‌ذات‌پنداری با آنها را خواهند داشت و حداقل چند ساعتی از واقعیت زندگی دور شوند و مرهمی برای مشکلات عاطفی و روحی‌شان بیابند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

معرفی برترین سریال های خانگی در چند سال اخیر

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا