لاله حق وردی فیزیکدان و برنده جایزه اروین شرودینگر کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره لاله حق وردی ، فیزیکدان ، برنده جایزه اروین شرودینگر و عضو تیم پژوهشی انستیتو هلمهولتز آلمان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. لاله حق وردی ، فیزیکدان ایرانی ، فعال در آزمایشگاه اروپایی زیست ‌شناسی مولکولی و برنده جایزه اروین شرودینگر ، در انستیتوی هلمهولتز در شهر مونیخ به فعالیت مشغول است و به همراه استادان راهنما و مشاور تز دکترای خود که عبارتند از فابین تایز (ریاضی ‌دان)، و تیم شرودر (زیست ‌شناس) و کارستن مار (فیزیکدان)، برای طراحی و ارئه راهکارها و الگوریتم‌ های جدید مطالعه مکانیسم تقسیم وظایف سلول ‌ها در فرایند تقسیم سلول‌ های بنیادی جایزه شرودینگر را از آن خود کردند.

اما شاید این سوال پیش آید که جایزه اروین شرودینگر چیست؟

در پاسخ بایستی گفت اروین شرودینگر ، دانشمندی اتریشی بود که خدمات بسیاری به علوم تجربی کرد و در سال ۱۹۳۳ میلادی برنده جایزه نوبل شد. جایزه شرودینگر اولین بار در سال ۱۹۵۶ میلادی به خود وی داده شد و پس از آن دانشمندان و محققین برجسته قادر به دریافت آن بودند. اروین شرودینگر چند سال بعد در سال ۱۹۶۱ میلادی و در حالی که ۷۳ سال سن داشت، به علت ابتلا به بیماری سل چشم از جهان بست.

جایزه اروین شرودینگر (Erwin Schrödinger-Preis)، یک جایزه سالانه است که توسط آکادمی علوم اتریش برای یک عمر دستاورد علمی در رشته‌ های ریاضیات و علوم طبیعی به مردم اتریش داده می‌ شود. این جایزه در سال ۱۹۵۸ میلادی تاسیس شد و برای نخستین بار به اروین شرودینگر اهدا شد.

این جایزه زیر نظر و با انتخاب آکادمی علوم اتریش به دانشمندان ساکن اتریش برای تعالی برتری و دستاوردهای رشته های ریاضی و علمی در گسترده‌ ترین مفهوم اعطا می‌شود. جایزه نمی‌تواند به اعضای رسمی آکادمی علوم اتریش داده شود. مراسم اهدای جایزه سالانه در ماه اکتبر برگزار می‌ شود. این جایزه شامل یک پرداخت نقدی است که ماهانه پرداخت می‌ شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا