لطف الله فروزنده کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور رای نیاورد + بیوگرافی

انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۸ رای از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند. لطف الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رای کسب کرد.

مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی ، عهده ‌دار کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی است و دیوان محاسبات کشور نیز وظیفه نظارت بر هزینه ‌کرد بودجه در دستگاه ‌های دولتی را برعهده دارد. ریاست دو نهاد زیرمجموعه قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی) یعنی مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور را نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین می‌ کنند.

جالب است بدانید جریان ‌های مختلف حاضر در قوه مقننه با لابی‌ های پشت پرده ی گوناگون، به دنبال تصاحب صندلی ریاست این دو نهاد هستند.

تاریخچه تشکیل دیوان محاسبات کشور

سابقه تشکیل دیوان محاسبات کشور به بیش از یک قرن گذشته یعنی در زمان مشروطه باز می ‌گردد. در سال‌ های ۱۲۸۵ شمسی و ۱۲۸۶ شمسی، این نهاد نظارتی بر اساس اصول ۱۰۱ تا ۱۰۳ قانون اساسی مشروطه موجودیت پیدا کرد و ماده قانونی آن در دوره دوم مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

ساختار دیوان محاسبات در آن زمان به نحوی بود که رئیس آن، انفرادی و اعضای محکمه آن، جمعی از طرف مجلس شورای ملی انتخاب می ‌شدند. دیوان محاسبات البته در سال ۱۳۰۲ شمسی منحل شد و مجددا در سال ۱۳۱۲ شمسی راه ‌اندازی شد! نهادی با سه شعبه مستشاری که رئیس شعبه اول، ریاست دیوان محاسبات را عهده‌ دار بود.

در سال ۱۳۵۲ شمسی با تجدیدنظر در قانون دیوان محاسبات کشور، وزیر دارایی مکلف به معرفی مستشاران و جانشین آنان به مجلس شورای ملی شد. کمیسیون دارایی و بودجه مجلس از بین ۴۰ نفر، ۱۵ نفر را به ‌عنوان مستشاران عضو اصلی و ۵ نفر را جانشین یا عضو علی ‌البدل انتخاب می ‌کرد. رئیس شعبه اول هیات مستشاری رئیس کل دیوان محاسبات بود که با پیشنهاد وزیر دارایی و فرمان شاه منصوب می‌شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دیوان محاسبات کشور از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شد و با قرار گرفتن در زیر مجموعه مجلس شورای اسلامی ، به عنوان سازمانی مستقل موجودیت یافت.

قانون دیوان محاسبات کشور در سال ۱۳۶۱ شمسی به تصویب رسید و بعد‌ها در آن اصلاحاتی اعمال شد.

وظایف دیوان محاسبات کشور

دیوان محاسبات کشور ، موسسه ‌ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل می باشد و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می‌ کند. این دیوان به کلیه حساب ‌های وزارتخانه، موسسات، شرکت ‌های دولتی و سایر دستگاه‌ هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌ کنند، رسیدگی یا حسابرسی می ‌کند، تا هیچ هزینه‌ ای از اعتبارات مصوب تجاوز نداشته باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور ، حساب ‌ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع ‌آوری می کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می ‌کند. دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است:

دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می ‌کند که هزینه ‌های معینه در بودجه از میزان معین تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع ‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.

این نهاد نظارتی همچنین در امور مالی و اداری استقلال دارد و اعتبار مورد نیاز آن با پیشنهاد دیوان و تأیید کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جداگانه در لایحه بودجه کل کشور منظور می ‌شود.

نحوه انتخاب رییس دیوان محاسبات کشور

طبق آیین ‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ، با شروع کار هر دوره پارلمان کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در جلسه ‌ای به بررسی برنامه‌ های کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات کشور می ‌پردازد و در نهایت افرادی را برای انتخاب نمایندگان به صحن علنی معرفی می‌کند. کاندیدا‌های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات کشور ، بایستی از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و سابقه خدمت در مقام ‌های مدیریتی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل بیست سال سابقه کار برخوردار باشند.

لطف الله فروزنده

لطف الله فروزنده ، کاندیدا‌ی ریاست دیوان محاسبات کشور در مجلس یازدهم

لطف ‌الله فروزنده ، دارای مدرک دکتری در رشته دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران و دستیار امور استان ‌های تولیت آستان قدس رضوی و معاون محمود احمدی نژاد ، رییس جمهور سابق و سخنگوی جمعیت ایثارگران می باشد. او در دولت دهم، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و پس از آن، معاونت پارلمانی رئیس‌ جمهور را برعهده داشت.

فروزنده دهکردی ، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان دریافت کرده است. وی هم ‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است. همچنین وی هم ‌اکنون به عنوان دستیار تولیت آستان قدس در امور استان ‌ها منصوب گردیده است. او پیش از این رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به مدت پنج سال بوده است.

لطف الله فروزنده

کتاب های‌ لطف ‌الله فروزنده دهکردی

  • مدیریت استراتژیک؛ نشر دانشگاه پیام نور
  • مدیریت اسلامی و الگوهای آن
  • مدل رهبری امام خمینی (الگویی برای مدیران در نظام اسلامی)
  • شمیم عدالت: گفتاری درباره عدالت در نظام اداری
  • برنامه ‌ریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی

لطف الله فروزنده در اینستاگرام

https://www.instagram.com/lotfallahforouzandeh

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا