لهجه های مختلف زبان عربی را بشناسید

رپورتاژ آگهی

لهجه های مختلف زبان عربی را بشناسید

بسیاری از زبان ها دارای گویش ها و لهجه های مختلف می باشند. زبان عربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در مکان های مختلف و در جایگاه های مختلف در زمان استفاده دارای لهجه های متفاوت می باشد. همانطور که می دانید یکی از زبان های پرمخاطب در دنیا زبان عربی است که در کشورهای مختلف مخصوصا مسلمان به عنوان زبان اول و مادری مورد استفاده می باشد.

اما زبان عربی در کشورهای مختلف دارای گویش ها و لهجه های متفاوت است و همچنین با اینکه زبان قرآن نیز عربی است اما با حالت محاوره در کشورهای عربی متفاوت است.

در این مطلب می خواهیم در مورد انواع لهجه های زبان عربی صحبت کنیم و با آن ها آشنا شویم.

 

عربی فصیح چیست؟

زبان عربی نیز همچون زبان فارسی دارای یک شکل رسمی و استاندارد هست که در کشورهای مختلف مورد استفاده می باشد. همانطور که زبان فارسی در ایران دارای گویش و لهجه های مختلف است اما یک زبان فارسی استاندارد مورد استفاده و پذیرش همه افراد می باشد که در مکان های رسمی و دانشگاهی و مدارس مورد استفاده و تدریس است. در نتیجه زبان عربی نیز دارای چنین حالتی است که به آن عربی فصیح می گویند و با نام های العربیه الفصیحه یا العربیه الفصحی بیان می شود.

عربی فصیح زبان کتب درسی و دانشگاهی، مقالات علمی و سخنرانی‌های رسمی است. همچنین در گفتگوهای رسمی نیز از این گونه استفاده می‌شود. می توان عربی فصیح مناسب را «عربی شیوا» نامید.

عربی فصیح از حیث فراوانی پرکاربردترین نوع زبان عربی است. چرا که زبان رسمی همه کشورهای عربی است. زبان عربی فصیح، زبان بیست و دو کشور عربی (۱۲ کشور آسیایی و ۱۰ کشور آفریقایی) با جمعیتی بالغ بر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است.

 

عربی فصیح قدیم و جدید

عربی فصیح را خیلی از افراد به اشتباه همان عربی متون قدیم می دانند و زبان قرآن تلقی می کنند. در صورتی که عربی فصیح خود قدیم و جدید دارد. همانند متون و زبان فارسی که حالتی قدیمی و جدید دارد و فهم آن برای افراد سخت بوده و نیاز به آموزش و مطالعه است. عربی فصیح قدیم نیز برای عرب زبانان فهمش سخت بوده و باید برای درکش آموزش ببینند.

در نتیجه عربی فصیح زبان قدیمی عربی نبوده و خود دارای حالت قدیمی و جدید است. البته بین این دو حالت اشتراکاتی وجود دارد که در هر زبانی این مسئله وجود دارد. در نتیجه اینکه شما اگر فکر می کنید با یادگیری عربی فصیح در حال یادگیری عربی قدیم هستید تصور اشتباهی است.

 

تفاوت لهجه های عربی یا گویش ‌های عربی؟

پیش از بیان تفاوت لهجه های عربی باید دو اصطلاح لهجه و گویش را توضیح دهیم که به درستی استفاده نمی‌شوند. گویش‌ها را می‌توان شاخه‌های زبان اصلی دانست. گویش‌ها در اصل با زبان اشتراک دارند اما تفاوت‌های بسیاری با زبان پایه دارند. این تفاوت‌ها در اصل کلمات، گویش، ساختارهای زبان و نوع بیان نمودار می‌شوند.

به عنوان مثال مازنی، بلوچی، گیلکی و… که در مناطق مختلف ایران استفاده می‌شوند، گویش‌های دیگری از زبان فارسی هستند. به همین علت با وجود تفاوت‌های اساسی، اشتراکاتی نیز دارند. اما لهجه‌ها خود شاخه‌هایی از گویش ها هستند. به عنوان مثال گویش گیلکی، با لهجه ‌های مختلفی در رشت، لاهیجان، رودسر و … موجود است.

با این توضیح مشخص است آنچه به عنوان «لهجه ‌های عربی» شناخته می‌شوند، در حقیقت گویش‌ های عربی هستند. مثلا شیوه سخن گفتن عراقی ‌ها، یک گویش است که با گویش‌ های دیگر زبان عربی معیار تفاوت اساسی دارد. دقیقا مانند زبان فارسی، گویش‌های عربی نیز دارای لهجه‌ های مختلفی هستند. مثلا گویش شامی دارای لهجه‌ های سوری، لبنانی، اردنی و فلسطینی است. به گویش‌ های زبان عربی، «عربی عامیانه» یا «عربی دارجه» می‌گویند.

 

انواع لهجه ها و گویش های زبان عربی

گویش های زبان عربی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

۱. گویش مصری

۲. گویش مغربی

۳. گویش بین النهرینی یا عراقی

۴. گویش خلیجی

۵. گویش بحرانی

۶. گویش حجازی

۷. گویش یمنی

 

 

مزیت یادگیری عربی فصیح

عربی فصیح زبان مشترک همه عرب‌ زبانان است. به همین علت اگر می‌خواهید گونه‌ای از عربی بیاموزید که بتوانید با همه عرب‌زبانان در اقشار مختلف ارتباط بگیرد، به سراغ یادگیری عربی فصیح بروید.

البته هر چه متنی که می‌خوانید تخصصی‌تر باشد، نیاز شما به سطوح عالی زبانی و یادگیری واژگان و اصطلاحات تخصصی رشته مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود. همچنین زبان کلیه روزنامه ‌ها و سایت ‌های عربی، فصیح است. اگر دانشجو هستید یا درصدد پیگیری مباحث علمی هستید، عربی فصیح را یاد بگیرید. چون تولیدات علمی دانشگاهی و حوزوی در رشته های مختلف به همین زبان است.

کلاس های آموزش زبان عربی در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا با توجه به نیاز آموزش زبان عربی و با توجه به متقاضیان یادگیری این زبان به برگزاری کلاس های آموزش زبان عربی در سطوح مختلف به صورت مکالمه محور پرداخته است.

کلاس های زبان عربی موسسه زبان دهخدا به صورت حضوری و آنلاین با استفاده از منابع بروز و اساتید مجرب به این زبان و با بهترین امکانات آموزشی برگزار می شوند.

کلاس های آنلاین موسسه در پلتفرم اختصاصی موسسه با بهترین امکانات آموزشی که شبیه سازی مناسب از کلاس های حضوری است برگزار می شوند تا شما بتوانید بدون نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزاری تنها با استفاده از لپ تاپ، موبایل و یا تبلت خود از طریق مرورگر اینترنت وارد کلاس شوید و به یادگیری زبان عربی بپردازید.

تعیین سطح و مشاوره به صورت مصاحبه زنده با سوپروایزر زبان عربی به صورت رایگان برگزار می شود و شما می توانید بعد از آن به یادگیری زبان عربی بپردازید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا