لوآندا، پایتخت آنگولا کجاست؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

لواندا که سابقا سائوپائولو دواندا نام داشت، پایتخت آنگولا است. لوآندا در ساحل اقیانوس اطلس و در شمال آنگولا در قاره آفریقا واقع شده است. لوآندا بزرگترین  و پرجمعیت‌ترین شهر آنگولا و یکی از شلوغ‌ترین بنادر آن است. حدود یک سوم مردم آنگولا در شهر لوآندا زندگی می کنند و ۵۳ درصد آنها در فقر زندگی می‌کنند.

لوآندا در سال ۱۵۷۶ توسط  پائولو دیاس نوائیس که فردی پرتغالی بود تاسیس شد و در ابتدا پرتغالی‌ها ساکنین این کشور بودند. و در سال ۱۶۲۷ میلادی، مرکز اداری مستعمره پرتغال، آنگولا شد و راه خروجی اصلی برای رفت و آمد بردگان به برزیل بود.

شهر لوآندا همیشه هوای گرمی دارد. در اطراف این شهر  یک دشت ساحلی گرمسیری وجود دارد. سد کمبامبا با ۱۷۷ کیلومتر طول به سمت جنوب شرقی رودخانه کوانزا، برق مورد نیاز لوآندا را تامین می کند. آسمان‌خراش‌ها و خیابان‌های پهن و عریض لوآندا، ظاهری مدرن به این شهر آفریقایی داده است. بخش‌های بالاتر شهر که شمال مناطق دور از مرکز شهر می‌شوند، عمدتا مناطق فقیرنشین هستند و بخش‌های پایین‌تر، قسمت‌های صنعتی و تجاری شهرهستند.  این شهر مقبره ای از ناحیهء کلیسایی زیر نفوذ اسقف اعظمکاتولیک رومی است. دانشگاه آگوستینو نتو (۱۹۶۳) و دانشگاه کاتولیک آنگولا (۱۹۹۷) برجسته‌ترین دانشگاه‌های این شهر و حتی آنگولا هستند.  کتابخانه ملی آنگولا و آرشیو ملی تاریخی کشور آنگولا نیز در این شهر قرار گرفته است، در لوآندا همچنین چندین موزه وجود دارد. لوآندا یکی از گران‌ترین شهرهای‌ جهان برای زندگی کردن بیگانگان در انجاست. رشد اقتصادی این شهر عمدتا توسط فعالیت های استخراج نفت تامین  می شود، گرچه اتفاقات بسیاری در حال وقوع است.

بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت پرتغالی شهر لوآندا؛ پیش از آنکه آنگولا در سال ۱۹۷۵، استقلال خود را از پرتغال دریافت کند، این شهر را ترک کردند. جمعیت  این شهر به طور چشمگیری در طول جنگ داخلی آنگولا (۲۰۰۲-۲۰۰۵) به ویژه در سال ۱۹۹۲ افزایش یافت؛ به دلیل اینکه پناهندگان برای فرار از جنگ به سمت مناطق روستایی فرار کردند.

لوآندا در طول تاریخ، برای حفظ و عرضه آب آشامیدنی و قابل دسترس  دچار مشکل بوده است و دهها سال جنگ و ناامنی این اوضاع را تشدید کرده است. هجوم ساکنان جدید به این شهر،  به طور کامل ظرفیت خدمات عمومی شهر، مانند اصلاح فاضلاب و جمع آوری زباله ها را از بین برد. حتی در سالهای پس از جنگ داخلی، لواندا همچنان در معرض شیوع بیماری وبا و سایر بیماری های ناشی از کمبود آب آشامیدنی قرار گرفت. لوآندا یک مرکز صنعتی است. این شهر تولید کننده انواع نوشیدنی‌ها، محصولات خودرویی و سیمان است. پتروشیمی لوآندا در سال ۱۹۵۵ کشف شد و یک پالایشگاه در انتهای شمال خلیج لواندا وجود دارد. محصولات کشاورزی تولید شده در این منطقه شامل قهوه، پنبه، نیشکر، دانه های روغنی، روغن نخل و هسته می باشد. پروش گاو و دامپروری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های محلی این منطقه است.

علاوه بر امکانات بندری شهر، لوآندا یک فرودگاه بین‌المللی و راه آهن دارد که در انتهای شرقی این شهر، مالانجه قرار دارد.

منبع: britannica

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا