لیست آزمایش های ضروری قبل از ازدواج

بعضی از آزمایش‌های پیش از ازدواج ضروری هستند. در لیست زیر می‌توانید آزمایشات ضروری قبل از ازدواج را ببینید و دلیل یا دلایل انجام آن‌ها را بدانید.

  • آزمایش عدم اعتیاد (اجباری)
  • آزمایش تالاسمی (اجباری)
  • آزمایش VDRL (اجباری)
  • آزمایش ایدز (اختیاری)
  • آزمایش ژنتیک غربالگری (اختیاری)

آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج (اجباری)

آمارهای طلاق در کل کشور نشان می‌دهد که اعتیاد اولین دلیل فروپاشی خانواده‌های نوپای ایرانی بوده است. از همین رو، نتایج آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج، یک امر مهم تلقی می‌شود و همه زوج‌ها این آزمایش را انجام می‌دهند. نتیجه آزمایش اعتیاد ازدواج با گرفتن نمونه ادرار از هر دو فرد مشخص می‌شود.

خوب است بدانید که برای پی بردن به تقلبی بودن یا نبودن این آزمایش اجباری، شما باید در محیطی که مجهز به دوربین مدار بسته است، نمونه ادرار خود را تهیه کنید یا اینکه قبل از ورود به محل انجام اینکار توسط اپراتور بررسی می شوید. پس به نتایج این آزمایش اطمینان داشته باشید که همه چیز از روی اصول انجام خواهد شد. در بررسی‌هایی که از نمونه‌های ادرار انجام می‌شود، تنها مخدرهای تریاک تشخیص داده می‌شود و سایر آلودگی‌های اعتیاد مشخص نمی‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که مصرف قرص‌های کدیین دار در روزهای نزدیک به آزمایش ازدواج، سبب مثبت شدن نتایج آزمایش اعتیاد می‌شود. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حداکثر ۷۲ ساعت پیش از انجام آزمایش اعتیاد، شربت یا قرص‌های کدیین دار مصرف نکنید.

همچنین برخلاف گفته خیلی از افراد برای انجام آزمایش اعتیاد پیش از ازدواج، الزامی برای ناشتا بودن وجود ندارد.

آزمایش تالاسمی پیش از ازدواج (اجباری)

تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که به عنوان شایع ترین بیماری‌های ژنتیکی در بین انسان‌ها شناخته می‌شود. فردی که به تالاسمی مبتلا است، به شدت کم خون می‌باشد. ضرورت انجام آزمایش‌ خونی پیش از ازدواج به عدم ابتلا به تالاسمی بازمی‌گردد. نتیجه آزمایش تالاسمی هم از طریق بررسی نمونه‌های خونی افراد امکان پذیر خواهد بود.

این بیماری، افراد را به دو دسته مینور و ماژور تقسیم می‌کند. فردی که مینور است، به ظاهر سالم است اما در حقیقت یک عامل از بیماری را در سلول‌های بدن خود دارد. این فرد قادر است تا با افراد سالم ازدواج کند و این مانعی برای ازدواج آن‌ها نیست، ولی در صورتی که دو فرد مینور با هم ازدواج کنند، ۲۵ درصد این احتمال می‌رود تا فرزند آن‌ها ماژور باشد و این ازدواج توصیه نمی شود چون فرد مبتلا به ماژور باید بطور مرتب خون تزریق کند.

چرا آزمایش تالاسمی اجباری است؟

دلیل اجباری بودن آزمایش تالاسمی پیش از ازدواج این است که تالاسمی یک بیماری ارثی است. مغز استخوان این افراد، قادر به تولید هموگلوبین نیست و از همین رو مقدار هموگلوبین در بدن کافی نیست.

لطفا توجه کنید. اگر دو فرد مینور باهم ازدواج کنند در هر بارداری خود ۵۰ درصد احتمال دارد تا فرزندشان مینور باشد، ۲۵ درصد احتمال ماژور وجود داشته و فقط ۲۵ درصد احتمال دارد فرزند سالمی داشته باشند پس در انجام این آزمایش اصلا کوتاهی نکنید.

آزمایش VDRL پیش از ازدواج (اجباری)

سیفلیس یک بیماری بسیار خطرناک است که در دسته بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. در روند شیوع این بیماری مقاربتی، سه دوره وجود دارد که متخصصان بیان کرده اند دوره سوم آن از همه خطرناک تر است. دلیل خطرناک بودن این دوره، بالا بودن میزان مرگ و میر افرادی است که در دوره سوم سیفلیس از این عارضه رنج می‌برده اند. در رابطه با دوره سوم ابتلا به سیفلیس باید بدانید که به طور متوسط ۱۰ الی ۲۰ سال پس از شروع بیماری، نشانه‌های آن ظاهر خواهند شد، پس مراقب باشید.

آزمایش VDRL از آن‌جا پر اهمیت تلقی می‌شود که می‌تواند نشان دهد که شما، همسر آینده‌ و فرزندتان، دور از سیفلیس هستند یا نه. مطالعات تخصصی نشان داده است که سیفلیس می‌تواند از مادر به جنین منتقل شود. هنگامی که سیفلیس از مادر به جنین منتقل شد، دندان‌های فرزند این خانواده تا سن ۲۰ سالگی تغییر شکل می یابد.همچنین کدورت قرینه و ضایعه شنوایی مزمن باعث می‌شود که نسل آینده از نابینایی و ناشنوایی رنج ببرد.

با توجه به توضیحاتی که درباره آزمایش VDRL بیان کردیم، نتایج این آزمایش برای هر دو فرد اهمیت دارد. پس از مشخص شدن نتایج این آزمایش، چنانچه یکی از افراد به سیفلیس مبتلا بود، می‌بایست دوره درمان را بطور کامل انجام دهند تا در پایان آن، مجوزی از سوی محضر برای تایید بر سلامتی فرد صادر شود.

این آزمایش برای تمامی مردان ضروری و برای خانم هایی که ازدواج مجدد دارند اجباری است که در آژمایش خون شما مشخص می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا