لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی در حل جدول

غذاهای جنوبی دست کمی از غذاهای دیگر نقاط کشور ندارند ، برخی از آنها شهرت جهانی نیز پیدا کردند ، برخی نیز مواد لازم آنها قیمت بالایی دارد و هر کسی از عهده تهیه مدام آن برنمی آید اما بد نیست با اکثر آنها آشنا شویم ، در این مطلب لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی که طرفدار زیاد و البته خوشمزه می باشند را آورده ایم که می خوانید :

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی در حل جدول

خوشمزه‌ترین غذاهای جنوب ایران

مردم جنوب به مهمان‌نوازی و خونگرمی معروفند؛ آ‌ن‌ها با غذاهای خوش‌طعم و خوش‌عطر خود همیشه میزبان میهمانان هستند. در این مطلب، از غذاهای محبوب دزفول، هرمزگان، بوشهر، قشم و… خواهیم گفت. شاید دل‌تان خواست این غذا‌ها را درست کنید یا در سفر به جنوب از این غذاها امتحان کنید.

قلیه ماهی

بی‌دلیل نیست که با شنیدن نام غذاهای جنوبی ذهن‌مان به سمت قلیه ماهی می‌رود؛ این غذا واقعا خوشمزه است. البته قلیه ماهی واقعی را هرجا نمی‌توان امتحان کرد. خوردن این غذا از دست آشپزان ماهر جنوبی چیز دیگری است. رب انار، سبزی قلیه (شنبلیله، گشنیز) پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، سیر و ادویه جات مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. اگر راهی جنوب کشورمان شدید حتما دستورپخت و راز خوشمزگی قلیه ماهی را از مردم این دیار بپرسید.

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی در حل جدولبی‌دلیل نیست که با شنیدن نام غذاهای جنوبی ذهن‌مان به سمت قلیه ماهی می‌رود؛ این غذا واقعا خوشمزه است.

ماهی صبور

ماهی صبور میان ماهی‌های جنوب طرفداران بی‌شماری دارد. آن‌ها این ماهی را روی آتش کباب و اغلب آن را با نان میل می‌کنند. برای اینکه این ماهی طعم بهتری بگیرد و روی آتش نسوزند، مقداری سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، سیر و ادویه‌جات را روی شکم آن می‌ریزند. امتیاز ویژه این غذا سالم بودن آن است؛ چراکه با هیچ روغنی سرخ نمی‌شود.

ماهی صبور میان ماهی‌های جنوب طرفداران بی‌شماری دارد. آن‌ها این ماهی را روی آتش کباب می کنند و اغلب آن را با نان میل می‌کنند.ماهی صبور میان ماهی‌های جنوب طرفداران بی‌شماری دارد. آن‌ها این ماهی را روی آتش کباب می کنند و اغلب آن را با نان میل می‌کنند.

سمبوسه

این غذا در سراسر ایران پرطرفدار است و بسیار پخته می‌شود. اما سمبوسه نخستین‌بار در جنوب کشورمان پخته شد و بعد به سراسر ایران راه پیدا کرد. نان لواش، گوشت، سبزیجات معطر، سیب‌زمینی و ادویه‌جات از جمله مواد اصلی این غذا هستند.

این غذا در سراسر ایران پرطرفدار است و بسیار پخته می‌شود.این غذا در سراسر ایران پرطرفدار است و بسیار پخته می‌شود.

فلافل

فلافل در جنوب طعم دیگری دارد. ماده اصلی این غذا نخود است. تخم‌مرغ، فلفل قرمز، ارده لپه، جعفری و… از دیگر مواد اصلی این غذا هستند. خوردن فلافل تند جنوب را از دست ندهید.

فلافل در جنوب طعم دیگری دارد. فلافل در جنوب طعم دیگری دارد.

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری یک خورشت له شده و قرمزرنگ است. طعم قیمه بوشهری شبیه قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید نیست. مواد اولیه این قیمه سیب‌زمینی، رب، پیاز، لیمو عمانی، زعفران و دارچین است. قیمه بوشهری طعم تقریبا ترش و شوری دارد. اهالی بوشهر این غذا را  اغلب با شکر پلو می‌خورند.

طعم قیمه بوشهری شبیه قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید نیست. طعم قیمه بوشهری شبیه قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید نیست.

اوپیوزی

اوپیوزی نام یکی از غذاهای محلی دزفول است. این غذا بسیار راحت و سریع پخته می‌شود و به اشکنه شباهت دارد. گردو، شکر، زردچوبه، رب انار، تخم مرغ، پیاز، نان خشک و ادویه‌جات مواد اصلی اوپیوزی را تشکیل می‌دهند.

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

اوپیوزی نام یکی از غذاهای محلی دزفول است. این غذا بسیار راحت و سریع پخته می‌شود و به اشکنه بسیار شباهت دارد.

هواری

مردم خونگرم هرمزگان، پیاز را با شوید، شنبلیله، گشنیز، سیر و ماهی حسابی تفت می‌دهند و این مواد را با برنج مخلوط کرده و دم می‌دهند.هواری غذای محبوب هرمزگان است.

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

هواری غذای محبوب هرمزگان است.

دو پیازه میگو

همانطور که از اسم این غذا مشخص است، پیاز و میگو مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این ادویه‌ها هستند که این غذا را خوشمزه می‌کنند. دوپیازه میگو، غذای محبوب دیار قشم است.

ماهی برشته

از هرچه بتوان گذشت از ماهی برشته جنوب نمی‌توان گذشت. تفاوت نمی‌کند چه ماهی‌ای، آشپزان جنوبی با مهارت تمام شکم ماهی‌ها را از سبزیجات معطر و ادویه‌جات پر می‌کنند و طعم بی‌نظیری می‌آفرینند.

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

از هرچه بتوان گذشت از ماهی برشته جنوب نمی‌توان گذشت

بلالیت

صبحانه‌های مردم جنوب بسیار مقوی است. شیره خرما در صبحانه‌های این خطه به وفور دیده می‌شود. بلالیت یکی از صبحانه‌های پرطرفدار مردم بوشهر و بندرعباس است. جالب است بدانید ماده اصلی این غذا را ماکارونی تشکیل می‌دهد. شیره خرما، شکر، هل، گلاب و روغن از مواد دیگر این غذای خوشمزه هستند.

 

لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

بلالیت یکی از صبحانه‌های پرطرفدار مردم بوشهر و بندرعباس است.

خوراک خرچنگ یا سینگو

اگر غذاهای دریایی دوست دارید، حتما سینگو را هم می‌پسندید. در جنوب، خرچنگ مانند ماهی به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود. خرچنگ‌ را هم به صورت درسته می‌توان طبخ کرد و هم می‌توان گوشت آن را جدا کرد. برای اینکه خرچنگ درسته پخته شود باید نخی دور آن بپیچید تا شکل آن آسیب نبیند. در غیر این صورت، خرچنگ را در قابلمه‌ای بگذارید و روی آن را نمک بپاشید. وقتی خرچنگ پخته شد می‌توانید گوشت آن را جدا کنید. توجه داشته باشید که درون چنگال‌های خرچنگ نیز گوشت وجود دارد.

اگر غذاهای دریایی دوست دارید، حتما سینگو را هم می‌پسندید.اگر غذاهای دریایی دوست دارید، حتما سینگو را هم می‌پسندید.

انکاس (ماهی مرکب)

ماهی مرکب، گوشت سفید و بی‌استخوانی دارد. البته این نوع ماهی زیاد در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها دیده نمی‌شود. چراکه ماهی مرکب بیشتر صادر می‌شود. می‌توانید این ماهی را سفارش دهید. هنگام پخت ماهی مرکب آن را به قطعات مکعبی کوچکی تبدیل کنید و یک خوراک خوشمزه از آن درست کنید. نام دیگر این غذا انکاس است.

نگام پخت ماهی مرکب آن را به قطعات مکعبی کوچکی تبدیل کنید و یک خوراک خوشمزه از آن درست کنید. نام دیگر این غذا انکاس است. 
لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

نگام پخت ماهی مرکب آن را به قطعات مکعبی کوچکی تبدیل کنید و یک خوراک خوشمزه از آن درست کنید. نام دیگر این غذا انکاس است. 

دمی لخلاخ

شاید اسم این غذا برای‌تان عجیب باشد. لخلاخ اسمی عربی است و از کلمه لخلخه یعنی بوی خوش گرفته شده. دمی لخلاخ در سواحل عربی خلیج فارس پخته می‌شود. این غذا اغلب با ماهی‌های هامور، سنگسر، سبیتیو و سرخو طبخ می‌شود.

دمی لخلاخ در سواحل عربی خلیج فارس پخته می‌شود.دمی لخلاخ در سواحل عربی خلیج فارس پخته می‌شود.

پودینی کوسه

جالب است بدانید در جنوب کشورمان غذاهای خوشمزه‌ای با کوسه طبخ می‌شود. پودینی یکی از همین غذاهاست. گوشت کوسه را ابتدا آب پز می‌کنند. بعد از پخت، با یک توری سیمی آن را فشار می‌دهند تا آب آن گرفته شود. سپس آن را با پیاز، سیر فراوان و سبزیجات معطر تفت می‌دهند. این غذا یکی از غذاهای گران است اما چشیدنش را از دست ندهید.

جالب است بدانید در جنوب کشورمان غذاهای خوشمزه‌ای با کوسه طبخ می‌شود. پودینی یکی از همین غذاهاست.جالب است بدانید در جنوب کشورمان غذاهای خوشمزه‌ای با کوسه طبخ می‌شود. پودینی یکی از همین غذاهاست.

نان چم چمو

این نان بسیار خوشمزه است و برای یک وعده صبحانه در سفر به جنوب بهترین انتخاب می‌تواند باشد. نان چم‌چمو با تخم‌مرغ، آرد، روغن و شکر تهیه می‌شود. به نان چم چمو نان تخم‌مرغی هم می‌گویند.

این نان بسیار خوشمزه است و برای یک وعده صبحانه در سفر به جنوب بهترین انتخاب می‌تواند باشد.این نان بسیار خوشمزه است و برای یک وعده صبحانه در سفر به جنوب بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

مهیاوه (سوراغ)

مهیاوه در واقع سس قرمزی است که از خاک سرخ جزیره هرمز و یک نوع ماهی ریز تهیه می‌شود. مردم این ناحیه موتو یا حشینه (نوعی ماهی ریز) را در آفتاب خشک می‌کنند. بعد از اینکه خشک شد، آن را پودر کرده و مقداری خاک سرخ به آن  می‌زنند. این خاک، املاح مفیدی دارد و رنگ و لعاب بی‌نظیری به مهیاوه می‌بخشد. سپس ماده به دست آمده را با فلفل، گشنیز، خردل، راز و مقداری آب مخلوط می‌کنند. این سس را در خمره‌های بزرگی ریخته و مدتی زیر آفتاب می‌گذارند تا آب اضافه‌اش را از دست بدهد. مردم جنوب از این سس برای طبخ انواع نان تنوری استفاه می‌کنند.

مهیاوه در واقع سس قرمزی است که از خاک سرخ جزیره هرمز و یک نوع ماهی ریز تهیه می‌شود.مهیاوه در واقع سس قرمزی است که از خاک سرخ جزیره هرمز و یک نوع ماهی ریز تهیه می‌شود.

دال عدس

این غذا ساده و در عین حال بسیار مفید و مقوی است. بتاکاروتن دال عدس برای سیستم ایمنی بدن و قوه بینایی بسیار مفید می‎‌باشد. مردم بوشهر اغلب این غذا را با برنج میل می‌کنند.

این غذا ساده و در عین حال بسیار مفید و مقوی است.
لیست غذاهای محلی و سنتی جنوبی

این غذا ساده و در عین حال بسیار مفید و مقوی است.

منبع : دالاهو

 

 

 

بیشتر بخوانید :

اسامی غذاهای محلی شمالی در حل جدول

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا