مرتضی عقیلی پس از ۴۳ سال به ایران بازگشت + عکس

در این مطلب از بلاگ سایت جدولیاب می خوانید که، اشکان عقیلی برادرزاده مرتضی عقیلی متنی احساسی به مناسبت بازگشت عمویش به صحنه منتشر کرده است.

اشکان عقیلی در این باره نوشت: در این سه سال گذشته به من و عمو مرتضی و خانواده‌ام تلخ گذشت …

عقیلی گفت: از این که به وطن بازگشتم خوشحالم

مرتضی عقیلی، بازیگر پیشکسوت که پس از ۴۳ سال به وطن برگشته می‌گوید: در آن‌جا تلاش کردم کار تئاتر انجام بدهم اما تجربه‌های موفقیت‌آمیزی نبودند، به لحاظ روحی افسرده و مدام در خانه بودم و بیشتر اوقات گریه می‌کردم.

 مرتضی عقیلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت که پس از انقلاب اسلامی کشور را ترک کرده بود، این روزها پس از ۴۳ سال دوری از وطن، با نمایش «فلزات چکش‌خوار» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی در تالار حافظ روی صحنه است.

او در مورد سختی‌های مهاجرت چنین می‌گوید: «در آن‌جا تلاش کردم کار تئاتر انجام دهم اما تجربه‌های موفقیت‌آمیزی نبود و به لحاظ روحی افسرده شدم و مدام در خانه بودم و بیشتر اوقات گریه می‌کردم. پدر و مادرم را زمانی که در غربت بودم از دست دادم و به لحاظ روحی شرایط خوبی نداشتم. تنهایی در خیابان قدم می‌زدم و برای‌شان اشک می‌ریختم. در مقطعی از زمان، شب‌ها تب و لرز می‌کردم و به مرور رنجور و رنگ‌پریده شدم. در مراجعه به پزشک به من گفته شد که مبتلا به سل شده‌ام و همه اطرافیانم باید قرنطینه شوند. خیلی به لحاظ ذهنی درگیر شده بودم و به همین خاطر به فرهنگ لغات معین مراجعه کردم تا ببینم درباره بیماری سل چه چیزهایی نوشته است. در آن فرهنگ لغت آمده بود که بیماری سل یعنی «مرض دق» و علائم آن را هم نوشته بود. یک شب با خودم شروع به فکر کردن و حرف زدن کردم درباره این که چه کسی هستم و در غربت چه می‌کنم، کسی من را نمی‌شناسد و با من سلام و احوالپرسی نمی‌کند. با خودم کنار آمدم و به سراغ کارهای دیگر گشتم و به عنوان راننده امداد خودرو مشغول به کار شدم و حدود ۳ سال به آن کار مشغول بودم.»

عقیلی که در همان اوایل سال‌های مهاجرت و در شرایط سخت مالی، پیشنهاد فعالیت سیاسی را رد کرده بود، می‌افزاید: «با وجود این که زندگی‌ام در غربت به لحاظ مالی سخت بود، پیشنهاد فعالیت سیاسی را نپذیرفتم زیرا هیچ‌وقت آدمی سیاسی نبوده و نیستم و عاشق مردم و کشور ایران هستم. در زندگی من پرونده‌ای مبنی بر انجام کاری خلاف وجود ندارد زیرا فقط به هنر فکر می‌کردم و فکر می‌کنم و با هنرم زندگی می‌کنم.»

مرتضی عقیلی می‌گوید بعد از بازبینی نمایش «فلزات چکش‌خوار» با بازی او توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی، وقفه‌ای در صدور مجوز پیش آمد، پرویز پرستویی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت گرفت، با عقیلی نزد او رفت و ماجرا حل‌وفصل شد.

 اگر پیگیر سینمای ایران، پیش از انقلاب، بوده باشید قطعا نام مرتضی عقیلی برایتان بسیار آشناست. او که ۴۳ سال پیش و با وقوع انقلاب اسلامی، وطن را ترک کرد این روزها در تالار حافظ با نمایش «فلزات چکش‌خوار» به کارگردانی آرش سنجابی روی صحنه است.

عقیلی که به گفته خودش در سال‌های مختلف تلاش کرد به ایران برگردد و در سینما و تئاتر حضور داشته باشد، می‌گوید: «از سال‌های قبل دوستانی بودند که برای من فیلمنامه یا نمایشنامه می‌فرستادند و می‌گفتند که در حال رایزنی هستند تا بتوانم به ایران بازگردم و روی صحنه بروم یا در فیلمی بازی کنم ولی همیشه جواب‌ها منفی بود و اتفاقی نیفتاد. تنها اتفاقی که به سرانجام رسید دعوت آقای سنجابی برای ایفای نقش در نمایش ایشان بود. وقتی نمایشنامه را برایم ارسال کرد شروع به خواندن آن کردم، همسرم می‌گفت که چرا باز هم خودم را درگیر ماجرایی می‌کنم که در نهایت به افسردگی‌ام ختم می‌شود اما پاسخ من این بود که به آن لحظه فکر کن که به ایران برمی‌گردم و روی صحنه تئاتر می‌روم. حس و حال و هیجان زیادی در من برای بازگشت به ایران و بازی بر صحنه تئاتر ایجاد شده بود.»

او در ادامه به لحظه‌ای اشاره می‌کند که تمرین‌های نمایش «فلزات چکش‌خوار» سپری و گروه، خود را برای بازبینی توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی آماده کرد و می‌افزاید: «خیلی هیجان‌زده بودم. سه انسان باشعور و بافرهنگ از شورای نظارت و ارزشیابی آمدند و بعد از بازبینی مجوز اجرا را تأیید کردند. بسیار ذوق‌زده شدم و سریع به همسرم اطلاع دادم. بعد از تأیید شورا وقفه‌ای در شروع اجراها ایجاد شد. آقای پرویز پرستویی از طریق برادرزاده‌ام در جریان ماجرا قرار گرفت. ایشان وقت گرفت و به نزد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم. وزیر بسیار محترم برخورد کرد و قول مساعد برای اجرای نمایش را داد.»

رضا توکلی: وظیفه‌ام است که جلوی مرتضی عقیلی، دست‌بسته بایستم

رضا توکلی که در ایام نوروز ۱۴۰۱ با سریال «دردسرهای شیرین» به شبکه پنج سیما می‌آید می‌گوید مرتضی عقیلی را هرکجا ببیند، به احترامش می‌ایستد و اساسا وظیفه‌اش است که در برابر او، دست‌بسته بایستد.

رضا توکلی بازیگر شناخته‌شده در گفت‌وگو با یکی از تلویزیون‌های اینترنتی در پشت صحنه سریال «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق که قرار است در ایام نوروز ۱۴۰۱ از شبکه پنج سیما پخش شود، از حضور مرتضی عقیلی، بازیگر پیشکسوت سینمای قبل از انقلاب در ایران گفت و از این اتفاق استقبال کرد.

او در مورد مرتضی عقیلی که این روزها با نمایش «فلزات چکش‌خوار» به کارگردانی آرش سنجابی روی صحنه تالار حافظ است، گفت: «آقای مرتضی عقیلی افتخار ماست. ما هنرمندان ارزشمند و بزرگی در عرصه هنر داشته‌ایم که باید شرایط برای‌شان فراهم شود، جاده برای‌شان صاف شود و فرش قرمز برای‌شان بیندازیم. او استاد بنده و استاد خیلی هنرمندان است و من ورود او را به ایران، به جامعه هنری‌مان تبریک می‌گویم. هر جا که او باشد می‌ایستم و برایش کف می‌زنم و وظیفه‌ام است که دست بسته جلوی‌شان بایستم.»

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا