مسواک برقی: انواع، فواید و روش استفاده

رپورتاژ آگهی

مسواک برقی: انواع، فواید و روش استفاده

دنیای مسواک‌ های برقی ممکن است دنیایی پیچیده و مبهمی به نظر برسد اما اگر شما به دنبال بهترین و ساده‌ ترین روش برای تمیزی و مراقبت از دندان‌ های خود باشید، این دنیای پیچیده ارزش جستجو و تحقیق را دارد، چرا که بر خلاف مسواک دستی،‌ مسواک‌ های برقی این کار را برای شما راحت‌ تر می کنند.

مزایای استفاده از مسواک برقی

استفاده از مسواک برقی مزایای متعددی دارد. برخی از مهم‌ ترین مزایایی که در حین خرید مسواک برقی از داروخانه یا به صورت اینترنتی از فروشگاه آنلاین و در حین استفاده از آنها باید مد نظر داشته باشید عبارتند از:

مسواک برقی دندان‌ ها، لثه و زبان شما را تمیزتر و سالم‌ تر نگه می‌ دارد.

مزایای استفاده از مسواک برقی

همه ما از دوران کودکی آموخته‌ ایم که باید دندان‌های خود را به طور منظم و کامل مسواک زده و تمیز کنیم. اما با وجود این همه تلاش در طول این سال‌ ها، هنوز هم به طور کاملا صحیح و موثر مسواک نمیزنیم. این امر به این دلیل است که برس مسواک دستی قادر به تمیز کردن کامل پلاک‌ ها و جرم‌ های ایجاد شده بین دندان‌ ها نیست.

اما در طرف مقابل، سری چرخان مسواک‌ های برقی دارای برسی است که به لطف حرکت و فشار مساوی می تواند براحتی به تمام نواحی دندان دسترسی داشته باشد. این فشار یکسان و مساوی نکته بسیار مهمی است. برای مثال، در اکثریت موارد افراد با استفاده از مسواک‌های دستی، دندان‌های یک سمت دهان را بخوبی تمیز میکنند (مثلا فردی که راست دست است، غالبا دندان‌های سمت چپ دهان خود را بهتر و دقیق‌تر مسواک می زند) اما تمیز کردن سمت دیگر برایشان دشوارتر است.

مسواک برقی، عمل مسواک زدن را طولانی‌ تر و دقیق‌ تر می کند.

اکثریت مسواک‌های برقی دارای تایمر(زمان‌سنج) هستند که این تایمر به صورت مجزا برای هر زاویه حرکت سری مسواک تنظیم شده و در نتیجه مسواک زدن را راحت‌تر و طولانی‌تر کرده و تمیزی کامل دندان‌ها را تضمین می کند. در بحث مزایای استفاده از مسواک برقی،‌ بیشترین سود از این کار نصیب کودکان میشود. اکثریت کودکان حین مسواک زدن قادر به تمیز کردن کامل تکه‌های باقی مانده غذا از بین دندان‌های خود نیستند. این امر عمدتا زمانی رخ میدهد که کودک از مسواک دستی استفاده کند. اما مسواک‌های برقی دسترسی به تمامی نواحی که با مسواک دستی دشوار است را راحت‌تر کرده و تمیزی کامل تمامی نقاط دهان را برای کودک میسر می سازد.

مسواک برقی، مسواک زدن را آسان‌ تر می کند.

حین استفاده از مسواک دستی، هرگونه فشار و حرکت نادرست می تواند به لثه و سطح دندان آسیب بزند. اما مسواک برقی نه تنها زمان مسواک زدن شما را تنظیم میکند، بلکه با حرکت درست برس مسواک موجب تمیزی بهتر دندان‌ها شده و از آسیب رسیدن به لثه و سطح دندان نیز جلوگیری می کند.

مسواک برقی بهترین راه برای مبارزه با التهاب و بیماری لثه است.

مسواک برقی دسترسی به نقاطی که تمیز کردن آنها با مسواک دستی دشوار است را آسان‌ تر می کند. این بدان معناست که نه تنها شما طولانی‌تر و بهتر، بلکه هوشمندانه‌تر و موثرتر مسواک می زنید و این امر بهترین راه برای مبارزه با التهاب و بیماری لثه است.

مسواک برقی به شما کمک کند تا از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

بوی بد دهان ناشی از باقی ماندن ذرات مواد غذایی در اطراف و ما بین دندان‌ ها و پلاک دندانی است که بروی سطح دندان و در امتداد خط لثه تشکیل می شود. استفاده از مسواک برقی بهمراه نخ دندان معمولی به شما کمک میکند تا با حذف مواد غذایی بین دندان از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

انواع مسواک برقی

انواع مختلف مسواک برقی شامل مسواک‌های چرخشی، صوتی(سونیک)، ضربانی، نوسانی و ناهمسان گرد می شود که تفاوت‌های جزئی در عملکرد هرکدام از آنها وجود دارد.

  • مسواک‌ برقی چرخشی: برس یا سری این مسواک‌های برقی میتواند بطور کامل بچرخد. برس این مسواک‌های برقی بصورت یکجا و یا اینکه هر دسته بصورت مجزا در حالت دورانی می چرخند. مسواک‌ برقی چرخشی معمولا ارزان‌ترین نوع مسواک برقی که میتوان خرید.
  • مسواک برقی با حرکت چرخشی-نوسانی: این مسواک‌های برقی سری‌های کوچک و گردی دارند که مسواک برقی اورال بی (Oral B) محبوب‌ترین نوع در این دسته است. سری این مسواک به طور همزمان با حرکت چرخشی-نوسانی بدور دندان چرخیده و پلاک دندانی را از بین می برد.
  • مسواک برقی ضربانی: برخی از مسواک‌های برقی چرخشی و چرخشی-نوسانی، قابلیت ضربانی دارند که موجب میشود برس مسواک در حین چرخیدن، به جلو و عقب نیز حرکت کند. این ویژگی به از بین بردن بهتر پلاک دندانی کرده و از اینرو باعث میشود این نوع مسواک‌‎های برقی گرانتر از بقیه باشند.
  • مسواک برقی ناهمسان گرد: سری این نوع مسواک‌های برقی با مسواک برقی چرخشی- نوسانی یکسان است با این تفاوت که برس‌های آن در آن واحد در جهات مختلف میچرخند که در آن، هر دسته بصورت مخالف جهت دسته کناری خود میچرخد.
  • مسواک برقی دو سر: همانطور که از اسم آنها نیز مشخص است، این نوعع مسواک‌های دستی دو سر قابل تعویض دارند که یکی بصورت چرخشی و دیگری بصورت عقب و جلو حرکت می کند.
  • مسواک برقی با حرکت پهلو به پهلو: سری این مسواک بجای حرکت چرخشی، با سرعت بالایی بصورت عقب و جلو روی سطح دندان حرکت میکند. مسواک برقی فیلیپس سونیکر (Philips Sonicare) از این دسته مسواک‌های برقی است.
  • مسواک برقی صوتی و اولتراسونیک: این نوع مسواک‌های برقی برس‌هایی دارند که با لرزش در سرعت و فرکانس معین و خاصی موجب تمیز کردن پلاک دندان می شوند. تولید کنندگان مسواک برقی صوتی ادعا میکنند که این نوع مسواک با هدایت کردن مایع تمیز کننده (مخلوطی از خمیر دندان، آب و بزاق دهان) به سمت بین دندان‌ها، به تمیز کردن پلاک دندانی کمک میکند. مسواک‌های برقی لرزشی معمولا گرانتر از مسواک برقی چرخشی هستند.

بهترین ویژگی‌ها و خصوصیات مسواک برقی که باید از آنها آگاه باشید.

مدل‌های پایه و اصلی مسواک برقی دارای برسی استاندارد و یک نوع برنامه تمیزکاری دندان هستند. در سمت مقابل، مدل‌های پیشرفته‌تر دارای ویژگی‌ها و لوازم جانبی اضافی هستند که موجب میشود قیمت نسبتا بالاتری نسبت به مدل‌های پایه داشته باشند. برخی از بهترین ویژگی‌ها و خصوصیات مسواک برقی که ارزش هزینه کردن را دارند عبارتند از:

  • تایمر یا زمان‌سنج قابل تنظیم: مدت زمان صحیح مسواک زدن طبق توصیه دندانپزشکان ۲ دقیقه است که مسواک‌های برقی با داشتن تامر قابل تنظیم موجب میشوند تا بتوانید دندان‌های خود را دو دقیقه کامل مسواک بزنید. برخی از آنها هم بطور خودکار برای ۲ دقیقه مسواک زدن تنظیم شده‌اند و با این ویژگی دیگر نیازی نیست شما شخصا به تایم مسواک زدن خود فکر کنید. وقتی ۲ دقیقه به اتمام برسد نیز برخی از مدل‌ها با صدای بوق آنرا اعلام میکنند.
  • سنسور اعمال فشار: اعمال فشار زیاد حین مسواک زدن میتواند به لثه و مینای دندان آسیب برساند که این امر بیش از آنکه مفید باشد، ضرر دارد. سنسور فشار در مسواک برقی از طریق نور یا صدای بوق به شما هشدار میدهد که فشار بیش از حدی حین مسواک زدن وارد میکنید. برخی از مدل‌های مسواک برقی اورال بی نیز حین اعمال فشار زیاد، ضربان خود را متوقف کرده و فقط می‌چرخند.
  • دسته‌های نرم مسواک: مسواک‌های برقی دارای دسته‌های نرمی هستند که این ویژگی نگه‌داشتن و استفاده از آنها را برای شما آسان‌تر میکند. این دسته‌های نرم علاوه بر راحتی، لرزش و تکان‌های مسواک را نیز جذب میکنند.
  • تایمر دو دقیقه‌ای: این ویژگی موجب میشود شما حین مسواک زدن، تایم دقیق و مفید ۲ دقیقه‌ای توصیه شده توسط دندانپزشکان را رعایت کنید. برخی مدل‌های مسواک برقی نیز هر ۳۰ ثانیه با صدای بوق به شما اعلام میکنند تا به سمت دیگری از دهان و دندان حرکت کنید تا با رسیدن به ۲ دقیقه، تمامی نواحی دهان و دندان را بطور یکنواخت تمیز کرده باشید.

نحوه استفاده از مسواک برقی

نحوه استفاده از مسواک برقی

استفاده از مسواک برقی بسیار آسان و راحت است و این امر بخشی از جذابیت مسواک‌های برقی محسوب میشود. با اینکه مسواک برقی قیمت بالاتری نسبت به مسواک دستی دارد، اما این نوع مسواک‎‌ها باعث ترغیب کودکان به مسواک زدن میشوند که از این حیث ارزش هزینه کردن دارند.

اکثریت مسواک‌های برقی، بین ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ ضربه در دقیقه بروی دندان اعمال میکنند که این امر علاوه بر تمیزی کامل، مدت زمان مورد نیاز برای مسواک زدن را کاهش میدهد. در سوی دیگر، برخی از مسواک‌های برقی قابل شارژ حتی قدرت بیشتری نیز دارند.

برای استفاده از مسواک برقی، همانند مسواک دستی شما تنها خمیر دندان را بروی سری مسواک مالیده و باید آنرا با زاویه ۴۵ درجه نگه‌دارید. سپس مسواک را روشن کرده و به ترتیب از یک دندان به دندان بعدی حرکت کنید. سری کوچک مسواک برقی، بسته به سایز دندان شما، معمولا با هر بار حرکت یک دندان شما را تمیز میکند. برای تمیزی بهتر شما باید مسواک برقی را در امتداد سطح جلویی، پشتی و سطح جویدنی هر دندان هدایت کنید.

حتی با استفاده از مسواک برقی، شما باید ۲ دقیقه برای مسواک زدن دندان‌های خود وقت بگذارید تا مطمئن شوید همه دندان‌های شما تمیز شده باشند. پس از اتمام مسواک زدن نیز برس مسواک را بشویید و اجازه دهید خشک شود.

منبع: مقالات سایت فروشگاهی سپیدفمیلی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا