مشکلات مراقبت و نگهداری از سالمندان بیمار در منزل

افزایش سن تاثیرات مختلفی روی فرد می گذارد. بدن از نظر فیزیکی ضعیف میشود حرکات و رفتارهای فرد کند می شوند، قدرت استخوان ها و ماهیچه ها تا حد زیادی کاهش میابد، بینایی ضعیف می شود، کارآیی اندام ها کاهش می یابد و در نهایت توانایی کلی بدن کاهش می یابد. مغز به آرامی رو به زوال می رود. از همین رو سالمندان دچار فراموشی می شوند یا برای فهمیدن چیزهای جدید با مشکل مواجه می شوند. الگوی خواب تا حد زیادی تغییر می کند و می تواند بر سلامت جسمی و روانی سالمندان تاثیر بگذارد.

با توجه به این شرایط خانواده ها برای نگهداری از افراد پیر و کم توان با چالش های زیادی مواجه م یشوند.

یک فرد مسن ممکن است تلاش کند تا تغییرات فیزیکی و روانی خود را به آرامی مدیریت کند. تصور کنید سالمند شما دچار زوال جسمی و روانی میشود، در این وضعیت او ممکن است دچار از دست دادن استقلال، بی ثباتی در زندگی اجتماعی، ناتوانی در مدیریت امور زندگی شود و در نتیجه وابستگی بیشتری به اطرافیان پیدا کند. در چنین شرایطی احتمالا فشار زیادی بر شما وارد میشود که باید سریع خودتان را با آن وفق دهید.

سالمندان در این شرایط نه تنها به حمایت مالی و بهداشتی بیشتر بلکه به حمایت عاطفی بیشتری هم نیاز دارند. هر گونه مشکل جسمی یا روانی میتواند سالمندان را در معرض خطر افسردگی، اضطراب یا هر گونه شرایط روانی مرتبط قرار دهد.

چالش های رایج مراقبت از بیماران سالمند

انجام فعالیت های روزانه

افزایش سن، انجام فعالیت های روزانه را برای افراد دشوار می کند. آنها حتی در انجام فعالیت های روزمره زندگی و سایر فعالیت هایی مانند رانندگی، امور مالی، خرید، نگهداری از خانه و تهیه غذا با مشکلاتی مواجه می شوند. در عین حال جوانان نیاز دارند در کنار مراقبت از سالمندان شرایط زندگی خود را هم مدیریت کنند. بنابراین این شرایط برای آنها  چالش برانگیز خواهد شد.

مسائل پزشکی و بهداشتی

رسیدگی به وضعیت بیماری و بهداشتی سالمندان یکی دیگر از چالش های مهم در مراقبت از بیمارن سالمند است. با افزایش سن، بدن انسان ضعیف می شود و شرایط سلامتی او تغییر می کند. متاسفانه در اکثر بیماران وضعیت فقط بدتر می شود. افراد سالمندی که مبتلا  به اختلالات مزمن هستند نیاز به حمایت و توجه مناسب از طرف فرزندانشان دارند.

هزینه های خانه سالمندان شامل خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتی است که معمولاً هم هزینه های سنگینی به حساب می آیند. و البته بسیاری از افراد نمیخواهند عزیزانشان در خانه سالمندان زندگی کنند. بنابراین افراد خانواده از فرد سالمند مراقبت میکنند. مراقبت از سالمندان میتواند به موقعیت های کاری افراد صدمه بزند. اگر فردی مجبور شود زمان بیشتری را برای کمک به یکی از بستگان خود اختصاص دهد؛ ممکن است قسمتی از زمانی را که باید برای شغلش بگذارد را صرف نگهداری وی کند و در نتیجه به حرفه شغلی خود آسیب بزند.

ایمنی

ایمنی سالمندان یکی دیگر از چالش های مهم است. ایمنی شامل موادی مانند سقوط، امنیت مالی و غیره میشود. مدیریت امور مالی و حقوقی سالمندان یکی دیگر از چالش های مراقبتی سالمندان است.

مراقبت از خود

فرزندان معمولا مجبورند در کنار مراقبت از بیمارن مسن و مدیریت زندگی آنها مراقب زندگی خودشان هم باشند. آنها در این مدت از نیاز ها و شرایط رفاهی خودشان غافل می شوند که این وضعیت بر شرایط سلامتی آنها تاثیر میگذارد و درنتیجه دچار استرس مزمن می شوند.

مدیریت وضعیت در حال تغییر خانواده

افراد خانواده معمولاً همزمان با مراقبت از سالمندان با چالش هایی که ناشی از تغییرات شرایط زندگی مواجه میشوند. اغلب اوقات مشکلاتی را با خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده تجربه میکنند. بنابراین مدیریت این تغییرات در خانواده چالش برانگیز خواهد بود.

چگونه چالش های مراقبت ازسالمندان را مدیریت کنیم؟

حساس بودن نسبت به وضعیت آنها

برای فردی که سال ها مستقل بوده است وابستگی به دیگران کار آسانی نیست. و به راحتی نمیتوان شرایط احساسی سخت این دوران را مدیریت کرد. این شرایط میتواند از لحاظ روانی آزار دهنده باشند. فرزندان افراد مسن باید شرایط آنها را درک کنند و نسبت به وضعیت آن ها حساس باشند.

با آنها یک گفت و گوی شفاف داشته باشید.

از آنها بپرسید که چگونه با تغییرات ناگهانی در زندگی خود کنار می آیند. به آنها بگویید که شما چطور خودتان را با شرایط هماهنگ میکنید و چگونه شرایط را مدیریت می‌کنید. در برآورده کردن نیازهایی که خودشان به تنهایی قادر به انجامش نیستند، آن ها را یاری کنید.

به آنها کمک کنید تا استقلال مالی خود را حفظ کنند.

به آنها کمک کنید تا حد ممکن از لحاظ مالی مستقل باشند چون این مسئله به آنها اطمینان و امنیت می دهد. در صورت امکان به افراد سالمند اجازه دسترسی به اسناد بانکی، دفترچه حساب و کارت اعتباری شان را بدهید یا حداقل آنها را در جریان این مسائل قرار دهید و با آنها مشورت کنید. با سالمندان درباره ی نیاز ها و نگرانی های مالی آنها صحبت کنید.

به سالمندان کمک کنید تا با محیط جدید خود ارتباط برقرار کنند

اگر شرایط و محیط زندگی آنها تغییر کرده به آنها کمک کنید تا به شرایط جدید عادت کنند. برای برنامه ریزی ها با آنها مشورت کنید و الویت هایشان را در نظر بگیرید. آشنا شدن با وسایل خانه مانند مبلمان، عکس و غیره به آنها کمک میکند تا با محیط، بیشتر ارتباط برقرار کنند.

درک نیازهای آنها

شما باید نیازهای متغیر افراد سالمند را درک کنید. ممکن است مجبور باشید نیاز های آنها را از حرف ها یا حرکتشان حدس بزنید. برای مثال ممکن است فرد سالمند به دلیل زوال عقل تمایلی به مسواک زدن دو بار در روز نداشته باشد. و مسواک زدن تغییری در سلامت عمومی آنها ایجاد نکند و اگر شما اصرار داشته باشید که دو بار در روز مسواک بزند باعث اضطراب و دعوا شود.

چگونه از بیماران مسن مراقبت کنیم؟

آیا متوجه تغییر در حالات والدین خود شده اید؟ آنها نمیتوانند به سرعت گذشته کارهای خود را انجام دهند؟ متوجه شده اید که میز کار پدرتان پر از وسیله است یا اینکه مادرتان مانند گذشته به دکوراسیون منزل توجهی نمیکند؟ اگر چنین است پس شما باید از آنها مراقبت کنید.

حمایت از سالمندان کار ساده ای نیست اما در اینجا ما چند نکته را به شما آموزش میدهیم تا این کار را برای شما راحت تر کند. در ادامه به این نکات اشاره می کنیم:

با آنها صحبت کنید

سالمندان با افزایش سن از لحاظ عاطفی حساس می شوند بنابراین بهتر است در کنار آنها بنشینید تا به آنها احساس خوبی منتقل کنید. سالمندان ممکن است به مسائل افسرده کننده ی زیادی فکر کنند. شما میتوایند برای آگاهی از نحوه ی تشخیص، پیشگیری و درمان چنین مشکلاتی مطالب زیر را بررسی کنید:

یک پرستار استخدام کنید:

یک پرستار سالمند حرفه ای استخدام کنید چون این کار شرایط را آرام تر میکند و مراقبت از والدین برای شما راحت تر میشود.

پرستار سالمندی که در کار خود حرفه ای است یکسری ویژگی ها و وظایفی دارد؛ از جمله ویژگی های پرستار سالمند حرفه ای می توان به توانایی ارائه خدمات حمایتی، آموزش به بیمار درباره مدیریت مشکلاتش، کمک به فرآیند بازتوانی و کمک در فعالیت های روزمره فرد سالمند را داشته باشد.

شرح وظایف پرستار سالمند

سالمندان را برای مراجعه به دکتر همراهی کنید

هر زمان که فرد سالمند قصد مراجعه به پزشک را دارد او را همراهی کنید. همراهی شما این کار را برای آنها راحت‌تر میکند و همچنین به آنها اطمینان میدهد که تنها نیستند. علاوه بر این شما باید با برنامه درمانی و نحوه مصرف داروهایشان آشنا باشید.

برای کارهایشان برنامه ریزی کنید.

میتوانید برای فعایلت های مختلف آنها از جمله قرار های ملاقات یا کارهای دیگرشان برنامه ریزی کنید تا به موقع انجام شوند.

به فضای شخصی آنها احترام بگذارید.

مراقبت به این معنی نیست که دائما در کنار آن ها باشید. سالمندان هم نیاز به خلوت دارند. آنها باید یک اتاق شخصی داشته باشند تا بتوانند وقت خود را با افراد یا دوستان خاصی بگذرانند. اما هر وقت که به شما نیاز داشتند به آنها کمک کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا