مصرف بی حس کننده ها در زمان واکسیناسیون ممنوع است یا خیر؟

در این مطلب خواهیم خواند که مصرف بی حس کننده ها در زمان واکسیناسیون و تزریق واکسن واکسن کووید-۱۹، موجب کم یا بی‌اثر شدن آن می‌شود؟ و آیا استفاده از آنها ممنوع می باشد .مصرف بی حس کننده ها در زمان واکسیناسیون ممنوع است یا خیر؟با افزایش ‌پوشش واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور و تسریع در انجام آن، ممکن است برخی افراد در روزهای پس از انجام واکسیناسیون، به برخی مداخلات درمانی نیاز داشته باشند که در آن نیز لازم باشد از بی‌حس‌کننده‌ها استفاده شود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از داروهای بی‌حسی ‌پس از تزریق واکسن کووید-۱۹، موجب کم یا بی‌اثر شدن آن می‌شود؟

بنابر اعلام موسسه تحقیقات سلامت کشور، در این گزارش تداخل دسته اول این داروها یعنی؛ بی‌حس‌کننده‌ها بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و بدیهی است که شرایط برای مواردی که فرد نیاز به جراحی‌های غیر اورژانسی که شاید مداخله بیهوشی عمومی را نیاز داشته باشد، متفاوت است.

– داروهای بی‌حس‌کننده، داروهایی هستند که منجر به از بین رفتن حس در بدن انسان می‌شوند. از این داروها در حین مداخلات درمانی و اعمال جراحی برای بی‌حس‌کردن مناطق خاص بدن یا ایجاد خواب استفاده می‌شود که از درد و ناراحتی جلوگیری کند تا طیف وسیعی از اقدامات ‌پزشکی مورد نیاز بر روی فرد انجام شود؛ بی‌حس‌کننده‌های موضعی و بیهوش‌کننده‌های عمومی دو نوع رایج از این گروه‌ داروها هستند.

– مطالعات و شواهدی که مستقیما اثر داروهای بی‌حس کننده را بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ بررسی کرده باشد، وجود ندارد. در عین حال نیز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از داروهای بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ تداخل دارد.

– در دستورالعمل‌ مرکز ‌پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا انجام مداخلات درمانی نظیر دندان‌پزشکی یا کولونوسکوپی که در آن‌ها نیاز به استفاده از داروهای بی‌حسی است،  ‌پس از تزریق واکسن کووید – ۱۹ مجاز شناخته شده‌اند. اگرچه در این دستورالعمل‌ها توصیه شده که جراحی‌ها که عمدتا در آن‌ها داروهای بیهوش‌کننده استفاده می‌شود، ‌در صورت امکان به دو هفته بعد از تزریق واکسن موکول شود اما علت آن رسیدن به حداکثر سطح ایمنی و همچنین کاهش اثر استرس ناشی از جراحی بر سیستم ایمنی بدن و نه کاهش اثر واکسن تزریق شده به‌دلیل استفاده از داروهای بی‌حس و بیهوش‌کننده در حین عمل جراحی، اعلام شده است.

– از این رو با توجه به شواهد محدود موجود، استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ نمی‌شود. هرچند نیاز است مطالعات کافی و دقیقی در سطح جهان در این زمینه انجام شود.

– اگرچه تاکنون شواهدی مبنی بر تاثیر بیهوشی و تداخل بین مصرف داروهای بیهوشی بر کارکرد واکسن منتشر نشده است، اما با این حال ممکن است جراحی عوارض استرس‌زا داشته باشد، از این رو توصیه شده در صورت ابتلا به کووید-۱۹ انجام جراحی تا بهبود کامل به تاخیر افتد و همچنین بعد از ایمنی کامل ‌پس از واکسیناسیون  انجام شود؛ اما ممانعتی بر انجام جراحی در زمان واکسیناسیون ارائه نشده است.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

لیست آزمایشگاه های مجاز برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ در سراسر کشور

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا