مضرات ماءالشعیر چیست و چه کسانی نباید ماءالشعیر بنوشند؟

جو یکی از سالم‌ترین غلات است که خواص دارویی متعددی دارد. این نوشیدنی با ترکیب آرد جو و آب به دست می‌آید. ماءالشعیر یا دلستر بدون طعم و ساده می‌تواند برخی از بیماری‌ها را کاهش دهد و بدن را تغذیه کند. ماءالشعیر خواص زیادی دارد اما می‌تواند ضررهایی نیز داشته باشد. فهرستی از مضرات ماءالشعیر را در این‌جا آورده‌ایم.مضرات ماءالشعیر چیست و چه کسانی نباید ماءالشعیر بنوشند؟

مضرات ماءالشعیر

۱. نفخ / باد روده

جو یک فیبر محلول است بنابراین باعث نفخ و باد روده می‌شود. دلیل این مسئله، فعالیت‌ باکتری‌های مفید درون روده بزرگ است. بنابراین برای جلوگیری از نفخ، مصرف ماءالشعیر خود را محدود کنید.

۲. ناراحتی معده

مصرف زیاد ماءالشعیر نه تنها باعث ناراحتی معده می‌شود بلکه با برخی از داروها نیز تداخل دارد. در هر دو مورد، ناراحتی معده ممکن است با برخی علائم خفیف یا شدید مانند درد، گرفتگی، نفخ و حتی گاهی اسهال به وجود بیاید.

۳. یبوست

اگر به مقدار زیادی ماءالشعیر مصرف کنید، احتمال این‌که به یبوست مزمن مبتلا شوید زیاد است. اگر این مسئله بیش از ۷ روز طول کشید، با پزشک خود مشورت کنید.

۴. خونریزی مقعدی

در یبوست شدید، ممکن است خونریزی مقعدی همراه با درد داشته باشید. برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، از مصرف بیش از اندازه این ملین طبیعی خودداری کنید.

۵. آلودگی قارچی

گزارش‌ها نشان می‌دهند که ماءالشعیر می‌تواند هر چند وقت یک بار باعث آلودگی قارچی شود. برخی از آلاینده‌های موجود در مالت، تریکوتسیوم روزئوم و اکراتوکسین A هستند که می‌توانند باعث آسیب و شکستگی استخوان‌ها شوند.

۶. واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آرژیک به ماءالشعیر نیز بسیار معمول هستند. اگر اخیرا دچار حساسیت شدید یا آلرژی شده‌اید، زمان آن فرا رسیده که مصرف ماءالشعیر خود را کنترل کنید. در غیر این صورت ممکن است علائمی مانند راش‌های پوستی، التهاب، کهیر، تحریک و ورم چشم‌ها، پلک‌ها، بینی، دست‌ها، پاها و حتی آنافیلاکسی را تجربه کنید.

۷. آسم بیکرز

غلات جو می‌تواند باعث یک آلرژی تنفسی جدی به نام آسم نانوایان در افرادی که در نانوایی کار می‌کنند شود. اما ممکن است شما نیز به دلیل سر و کار داشتن با آرد جو در هنگام تهیه ماءالشعیر به آن دچار شوید.

۸. انسداد / پارگی مری

جو به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر می‌تواند به مری نیز آسیب برساند. زمانی که این نوشیدنی را تهیه می‌کنید، باید آب کافی را به عصاره مالت اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار سختی در بلع شوید که در نهایت باعث انسداد یا حتی پارگی مری می‌شود.

۹. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک، درواقع آلرژی به گندم است که به دلیل عدم تحمل گلوتن به وجود می‌آید. جو مقدار زیادی گلوتن دارد که این مشکل را تشدید می‌کند.

۱۰. کاهش قند خون

مصرف بیش از حد ماءالشعیر می‌تواند قند خون شما را تا حد زیادی پایین بیاورد. اگر قند خون از حد طبیعی پایین‌تر بیاید به هیپوگلیسمی دچار می‌شوید. بنابراین در هنگام مصرف ماءالشعیر، مراقب سطح قند خون خود باشید.

۱۱. مشکلات جراحی

چون ماءالشعیر می‌تواند باعث افت ناگهانی گلوکز خون شود باید قبل از عمل جراحی مراقب باشید. توصیه می‌کنیم که ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از عمل جراحی، مصرف ماءالشعیر را قطع کنید. این کار به تنظیم قند خون کمک می‌کند بنابراین می‌تواند مشکلاتی که ممکن است در طول جراحی به وجود بیاید را مهار کند.

هیچ دلیلی ندارد که شما خودتان را از لذت نوشیدن یک لیوان ماءالشعیر محروم کنید. اما باید بدانید که مقدار زیاد به چه مقداری گفته می‌شود. اگر به هر کدام از این عوارض دچار شدید، به پزشک مراجعه کنید.مضرات ماءالشعیر چیست و چه کسانی نباید ماءالشعیر بنوشند؟

چه کسانی نباید ماءالشعیر بنوشند؟

ماءالشعیر برای افراد چاق و افرادی که دیابت دارند به عنوان یک نوشیدنی مفید توصیه نمی‌شود. همچنین در افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند ممکن است مصرف نوشیدنی ماءالشعیر در مواردی که سنگ کلیه در حال خروج از کلیه و عبور از مجرای اداراری باشد، موجب سهولت عبور سنگ از مجرای اداری شود ولی در مواردی که سنگ، در کلیه قرار گرفته و در حال خروج از کلیه نیست؛ در این صورت، مصرف ماءالشعیر کمکی نمی‌کند.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

مضرات خوردن پیاز / چه کسانی نباید پیاز بخورند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا