معرفی دیدنی ترین فیلم های سینمایی با موضوع خون آشام + خلاصه داستان

خون آشام ها هیولاهای مشهوری هستند که تاریخچه آن ها در سینما به فیلم ترسناک آلمانی Nosferatu در سال ۱۹۲۲ باز می گردد. چیزی در مورد این مخلوقات مرموز، شنل پوش و دوستدار خفاش وجود دارد که مخاطبان این گونه فیلم ها را مجذوب خود می سازد. خون آشام ها یا ومپایرها در واقع به گونه ای پاسخ به سوالات تاریک ما و امیال بحث برانگیز و سری‌مان نسبت به خشونت هستند ک هیچ هیولایی غیر از این موجودات نمی توانند آن را چنین زیبا و تاثیرگذار به نمایش بگذارند. از هیولاهایی شرور و مصمم در تندراهای قطب شمال تا عاشقان رمانتیک و کتاب دوستی که در خیابان های دیترویت پرسته می زنند، خون آشام ها در اندازه ها، شکل ها و شخصیت های متفاوتی در دنیای سینما خلق شده اند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با موضوع خون آشام ها آشنا کنیم.

۱۰- Dracula

برای تنوع، تنها یک فیلم با عنوان Dracula در این فهرست گنجانده شده که ساخته ترنس فیشر در سال ۱۹۵۸ است. اقتباس های کلاسیک بسیاری از رمان گوتیک برام استروکر وجود دارد و این نماد وحشت خود توسط بازیگران بزرگی از بلا لوگوسی گرفته تا گری اولدمن در قالب شخصیت های سینمایی زنده شده است. اما وقتی پای فیلم هایی با عنوان Dracula به میان می آید باید برنده نقش دراکولا را کریستوفر لی دانست. دراکولای کریستوفر لی در کنار پیتر کاشینگ که نقش ون هلسینک شکارچی خون آشام را بازی می کرد حال و هوای متفاوتی داشت. این دراکولا همان جذابیت و شیک پوشی که از این شخصیت سراغ داشتیم را به نمایش می گذاشت اما همزمان بسیار خطرناک بود و می شد تهدیدی که در عمق رفتارش نهفته است را حس کرد. علیرغم بازی ترسناک و خیره کننده کریستوفر لی، او مدعی شده که هیچگاه نتوانسته به تمامی شخصیت دراکولای به تصویر کشیده شده در رمان برام استروکر را بازی کند که به نظر او به خاطر ضعف فیلمنامه بوده است.

۹- The Lost Boys

فیلم The Lost Boys در مورد دنیای دهه ۸۰ است اما بهترین گزینه خون آشام دوستان برای تماشا در ایام هالووین ۲۰۲۰ خواهد بود. این فیلم کلیشه های مربوط به ومپایرمآبی را از طریق دار و دسته ای موتورسوار نوجوان زنده خواهد کرد. رهبر گروه، کیفر ساثرلند است که دستکم به خاطر بازی زیبای او تماشای این فیلم را به شما توصیه می کنیم. عنوان فیلم به پسران گمشده داستان پیتر پن اشاره دارد، کودکانی که دوست نداشتند بزرگ شوند. بدین ترتیب خون آشام های این فیلم را می توان نماد نوعی جریان ضدفرهنگی در جوانان دهه ۸۰ دانست. لباس های پانک، رفتارهای بی پروایانه و قتل های خون آشامی روش نوجوانان برای شورش علیه جامعه است، علیه یکنواختی که در اثر زندگی در شهر سرد و بیروح کالیفرنیا ایجاد شده است.

۸- Byzantium

فیلم مستقل بریتانیایی Byzantium با بازی جما آرترتون و سیرشا رونان داستان یک مادر و دختر خون آشام را روایت می کند که زندگی جدید خود را در یک شهر ساحلی آغاز می کنند. خون آشام ها همیشه در فیلم های مستقل به عنوان موضوع دنبال شده اند زیرا این موضوع نه تنها امکان ترس های سطحی را فراهم می کند بلکه بررسی درونی و عمیق شخصیتی این موجودات را ممکن می سازد. در اینجا فیلم هم ترسناک است و هم شیرین زیرا زندگی خون آشامی را از طریق دختری که شانسی برای زندگی کردن نیافته به تصویر می کشد. یکی از جذاب ترین چیزها در مورد این فیلم روش استفاده شده برای تبدیل یک فرد به خون آشام است. معمولاً انسان ها وقتی توسط یک ومپایر گاز گرفته می شوند به ومپایر تبدیل می شوند اما روش های خلاقانه تری در این فیلم و دیگر تولیدات سینمایی این ژانر وجود دارد، مانند انتقال خون ومپایر به انسان یا صحبت های کفر آمیز در کلیسا. در فیلم Byzantium برای تبدیل شدن به خون آشام باید به غاری در یک جزیره دوردست رفته و خودکشی کرد و بدین ترتیب فرد طی فعل و انفعالاتی که تنها در جزیره ممکن است به خون آشام تبدیل می شود.

۷- ۳۰ Days of Night

فیلم ترسناک ۳۰ Days of Night ساخته دیوید اسلید یکی دیگر از فیلم های با ایده ومپایری متفاوت در میان فیلم های ترسناک آمریکایی است. داستان این فیلم حول یک سوال شکل می گیرد و آن اینکه اگر بزرگ ترین نقطه ضعف خون آشام‌ها از بین برود چه خواهد شد؟ در طی یک شب طولانی ۳۰ روزه در قطب، شهر قطبی بارو پاسخ این سوال را می یابد در حالی که توسط گروهی خون آشام مورد حمله قرار می گیرند، خون آشام‌هایی که اکنون دیگر نگران طلوع و حضور خورشید نیستند. این فیلم دقیقاً در مقابل روایت عاشقانه ومپایری است که معمولاً در فیلم های قرن بیستمی این ژانر دیده می شود. در اینجا با مخلوقاتی هیولایی مواجه هستیم که تنها یک چیز در ذهن آنهاست و آن خون است. رهبر این گروه مارلو نام دارد که دنی هیوستون به شکلی ترسناک و متفاوت نقش او را ایفا می کند. چشم های سیاه و شبیه کوسه اش، پوستی به سفیدی برف و دندان های بلند دو اینچی او از همان لحظه اول انسان را از هیبتش به وحشت می اندازد و همانند یک گرگ انسان ها را تعقیب و شکار می کند. اگر به فیلم های خون آشامی علاقه دارید این فیلم را از دست ندهید.

۶- Interview with the Vampire

گاهی اوقات مانند این است که این فیلم از بعدی دیگر به دنیای ما وارد شده است: تام کروز و برد پیت در این فیلم نقش ومپایرها را بازی می کنند، در تراژدی پرخشونت، شکننده و شکنجه واری که بسیار متفاوت به نظر می رسد. فیلم Interview with the Vampire بر اساس رمانی به همین نام نوشته آن رایس ساخته شده و یکی از اولین فیلم های بزرگ سینمایی بود که خون آشام‌ها را در نقش شخصیت های اصلی محبوب و نه شخصیت های شرور به نمایش گذاشت. سبک زندگی رمانتیک و جذاب اما تراژیک ومپایرها در این فیلم با استقبال مشتاقانه مخاطبان همراه شد که خواهان داستان های بیشتری در این حال و هوا بودند. این فیلم که در چندین دوره زمانی روایت می شود، داستان لوییس است که یاد می گیرد چگونه به عنوان یک ومپایر زندگی کند. اگر چه ومپایرهای این فیلم همان کلیشه های خون آشامی معمول را رعایت می کنند اما یک قانون جدید به آن اضافه می شود و آن اگر قبل از تبدیل شدن به خون آشام موهایتان را بد کوتاه کنید باقی عمر با آن چهره باقی خواهید ماند.

۵- From Dusk till Dawn

این یکی از آن فیلم های عجیب و غریب است و برای فیلمی که رابرت رودریگز آن را کارگردانی کرده و نویسنده و بازیگر آن کوئنتین تارانتینو است نیز نباید انتظار دیگری داشته باشید. در نیمه ابتدایی فیلم From Dusk till Dawn، در حال تماشای یک داستان جنایی بسیار خوش ساخت هستید که برادران سث و ریچی (جورج کلونی و تارانتینو) خانواده ای را به گروگان می گیرند تا از آن ها برای عبور از مرز مکزیک استفاده کنند. اما وقتی گروه از مرز عبور کرده و وارد یک کافه مرموز در دل بیابان می شوند شرایط تغییر می کند. با فرا رسیدن شب مشخص می شود که کافه به طور کامل در تصرف خون آشام‌هایی است که انتشار شکار را می کشند. اگر چه نیمه ابتدایی فیلم بسیار جذاب است تغییر خون آشامی نیز تجربه متفاوتی را برای مخاطب رقم می زند.

۴- Only Lovers Left Alive

وقتی پای عشق ومپایری رمانتیک و زیبا به میان می آید باید جایزه را به فیلم Only Lovers Left Alive داد. این فیلم که توسط جیم جارموش ساخته شده به رابطه دو خون آشام به نام های آدم و حوا می پردازد که تام هیدلستون و تیلدا سوینتون نقش های آن ها را بازی می کنند. برخلاف مخلوقات خونخواری که تاکنون در فیلم های این فهرست معرفی شده اند، در فیلم جارموش عناصر هیولایی بسیاری در مورد دو شخصیت اصلی وجود ندارد و غیر از علاقه شان به نوشیدن خون و آروغ های سریعشان تقریباً تفاوتی با انسان ها ندارند. این موضوع بدان دلیل است که بسیاری از تم های مورد بررسی قرار گرفته در فیلم Only Lovers Left Alive به انسان و بشریت مرتبط هستند و مانند هر فیلم دیگری در ژانری متفاوت، ومپایرها را می توان برای انتقال یک ایده و باور به کار گرفت. اگر چه آدم تنفر خود از انسان ها را به زبان می آورد اما همچنان خود بخشی از فرهنگ انسانی است. اگر به دنبال خون آشام‌هایی متفاوت از آنچه تاکنون دیده اید هستید این فیلم را از دست ندهید.

۳- Thirst

فیلم Thirst از محصولات سینمای کره جنوبی توسط پارک چان ووک ساخته شده که مغز متفکر ساخت فیلم ماندگار Oldboy است و اگر فیلم را تماشا کنید در می یابید که بین این دو فیلم چه ارتباطی وجود دارد. این فیلم متفاوت پیچیدگی های اخلاقی دنیای ومپایرها را از طریق لنز یک کشیش کاتولیک معتقد به تصویر می کشد، مردی که بعد از کار داوطلبانه در یک بیمارستان بیمار شده و به خون آشام تبدیل می شود و در ادامه رابطه عاشقانه او با زنی که به زودی او نیز ومپایر خواهد شد به تصویر کشیده می شود. خون آشام‌های این فیلم نسخه های جهش یافته از خود انسانی شان هستند. همچنین فیلم Thirst از رابطه عاشقانه یک خون آشام خشن برای نشان دادن ماهیت روابط دنیای واقعی انسانی استفاده می کند: عشق پرشور اول، خشم و پشیمانی و در نهایت مرگ عشق.

۲- What We Do in the Shadows

کمدی و ومپایرها همیشه با هم بوده اند اما به ندرت پیش می آید که به اندازه این مستند هجوآمیز نیوزیلندی موفق  از آب در بیایند. موفقیت فیلم What We Do in the Shadows به کارگردانی تایکا وایتیتی چنان زیاد بود که یک سریال آمریکایی محبوب نیز از روی آن ساخته شده است. اگر چه ۵ خون آشام این فیلم کاریکاتورهایی از کلیشه های ومپایری کلاسیک هستند اما به شکل باورنکردنی با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. هر کدام از آن ها خواسته ها و امیال خاص و البته نقاط ضعف خود را دارند. این موجودات بامزه، رمانتیک و نامیرایی که در فیلم می بینید بیشتر شبیه آن چیزی است که از آن ها در فیلم های ومپایری انسان نما می بینیم که در آن خون آشام ها زندگی کاملاً انسانی دارند. سادگی و خلوت پیشگی زندگی آن ها چیزی است که مخاطب را به خود جلب می کند. در این فیلم طنز ماجرا در سیاست های شخصیت های نهفته است، که شکل یک دلخوری طولانی بین خون آشام ها و گرگینه های ولینگتون را به خود می گیرد.

۱- Let the Right One In

فیلم Let the Right One In یک فیلم سوئدی ساخته شده در سال ۲۰۰۸ است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده و یک قانون ومپایری بسیار جذاب را به کلیشه های این ژانر اضافه می کند:  تا زمانی که از خون آشام ها دعوت نکنید نمی توانند وارد خانه شما شوند. این فیلم در مورد دو کودک به نام های الی و اسکار است که یک رابطه دوستانه بین آن ها شکل می گیرد. اسکار متوجه چیزهایی عجیب در مورد الی می شود و در نهایت در می یابد که او یک خون آشام است. همانند فیلم ۳۰ Days of Night، منظره یخی و سرد داستان خود را در اختیار یک ومپایر خونسرد و بیرحم قرار می دهد و یک تاریکی در این فضا وجود دارد که هرگونه حس زیبا در مورد فضای خون آشامی را از بین می برد. همچنین اگر چه فیلم حال و هوایی رمانتیک به ومپایرها می بخشد اما زندگی الی به هیچ عنوان خوشایند و جذاب نیست. او در فقر، در یک آپارتمان افسرده کننده زندگی می کند و تمام وقت خود را صرف انتظار کشیدن در زیر یک پل برای تغذیه از یک انسان از همه جا بی خبر می گذراند. علیرغم حال و هوای ومپایری، فیلم Let the Right One In به بررسی وحشت های کودکی می پردازد: جدایی والدین، اذیت و آزار در مدرسه و جنازه هایی که در جاهای متروکه پیدا می شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا