معرفی سریال آمریکایی دوستان (Friends) + بیوگرافی بازیگران

جدولیاب، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: «دوستان» یک سریال تلویزیونی کمدی آمریکایی است. این سریال یکی از پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین سریال‌های آمریکایی است که از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۴ یعنی حدود ۱۰ سال تولید و پخش آن ادامه داشت که مجموعه ۱۰ فصل و ۲۳۶ قسمت دارد. دیوید کرین» و «مارتا کافمن» نویسندگان و از تولید کنندگان این اثر کمدی هستند. تمام ده فصل این سریال در رده بندی بهترین سریال‌های تلویزیونی آمریکایی قرار می‌گرفت و هشتمین فصل این سریال عنوان برترین سریال آمریکایی را کسب کرد. درحالیکه از فصل دوم به بع همیشه جزء ۵ سریال برتر معرفی می‌شد.  این سریال یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون آمریکا نام گرفته و قسمت آخر این سریال را ۵۲٫۵ میلیون آمریکایی تماشا کردند!

این سریال موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله شش جایزه از جشنواره امی شده است و برخی دیگر از افتخارات این سریال عبارتند از: جایزه بهترین سریال کمدی سال ۲۰۰۲ از جشنواره امی برای فصل هشتم، رتبه ۲۱ در معرفی ۵۰ سریال تلویزیونی برتر آمریکا، رتبه هفتم از نگاه مجله Empire که ۵۰ سریال تلویزیونی برتر تاریخ آمریکا را معرفی کرده بود. در سال ۲۰۱۳ در میان ۱۰۱ سریالی که از بهترین داستان و نویسندگی در تاریخ سریال سازی آمریکا بهره برده‌اند در ردیف ۲۱ قرار گرفت.

جنیفر انیستون، کورتنی کاکس،  لیزا کودرو،  مت له‌بلانک، متیو پریو و دیوید شویمر بازیگران اصلی این سریال هستند.

داستان این سریال درمورد یک گروه از دوستان، ۶ نفر جوان بالغ است که یا هم خانه یا همسایه هستند و در روستای گرینویچ در نیویورک سیتی زندگی می‌کنند. بخش عمده این سریال در آپارتمان این دوستان اتفاق می‌افتد، زمانی که به دیدار یکدیگر می‌روند. این گروه دوستی متشکل از سه پسر و سه دختر است که شخصیت های متفاوتی دارند و کاستی های آنها امکان شناسایی مخاطبان گسترده را می‌دهد و لحظه های کمدی فراوانی را خلق می‌کنند و هر یک از آنها به طور مجزا در جستجوی عشق، رابطه و تعهد، موفقیت و خوشی در زندگی هستند.

در آغاز سریال، مونیکا گلر (کورتنی کاکس) یک سرآشپز در یکی از بهترین رستوارن‌های منهتان است و البته دائما تغییر شغل می‌دهد و همچنین دائما با یک دوست پسر است و درواقع به دنبال یک موقعیت ایده آل است. درواقع او در زندگی عاطفی‌اش دچار مشکل است و شخصیت کمال طلبی دارد اما دوست دارد ازدواج کند و یک زندگی شاد  داشته باشد. او در دوران مدرسه دختر چاق و تپلی بوده که مورد تمسخر دیگران قرار می‌گرفته است.

 برادر  بزرگتر مونیکا، راس (دیوید شویمر) یک دیرین شناس است که در موزه کار می کند و  از همسرش جدا شده است (تا پایان سریال آمار طلاق‌های او به سه بار می‌رسد) و یک پسر به نام بن دارد. راس وقتی متوجه می‌شود مادر بن همجنسگراست از او جدا می شود. او سال‌هاست که کراش و علاقه زیادی به  راچل گرین (جنیفر انیستون) داشته است و حالا هدف او این است که بدون فکر کردن به طلاق دختری خوب برای ازدواج پیدا کند و بیش از هر کسی به راچل فکر می‌کند که نهایتا این اتفاق در پایان فصل آخر می‌افتد. راس استاد دانشگاه است و علوم تدریس می‌کند و ۵ دوست دیگر گروه او را همیشه بابت حرفه‌اش دست می‌اندازند.

 راچل یک زن مدرن و امروزی است که در دوران مدرسه دختری محبوب و مورد توجه بوده است. او در خانواده‌ای ثروتمند رشد کرده اما مدتی در کافی‌شاپ کار می‌کرده و انواع قهوه و اسپرسو درست می کرده است که سرانجام در شغل دیگری با رالف لورن همکاری می کند. او حالا خراب شده و با پول پدرش ریخت و پاش می کند. او درست روز عروسی‌اش، ازدواجش را به هم می‌زند و سعی دارد یک زندگی جدید شروع کند و با یکی از دوستان صمیمی‌ قدیمی‌اش مونیکا هم خانه می‌شود و درنهایت با چهار شخصیت اصلی دیگر داستان هم دوست می‌شود.

فیبی بوفی (لیسا کودرو) ماساژوری عجیب و غریب است و نگاه متفاوت و عجیبی به زندگی دارد. او در کودکی پدرش را از دست داده است با اینکه کار فعلی‌اش را دوست دارد اما آروزی او این است که در صنعت موسیقی به یک ستاره تبدیل شود  و آهنگ‌هایش را بر اثر تجربه‌های زندگی شخصی‌اش می نویسد. دوستان فیبی فکر می‌کنند او هیچ وقت نمی‌تواند در عرصه موسیقی موفق شود  اما این موضوع را به او نمی گویند و سعی می‌کنند او را به نوشتن آهنگ‌ها تشویق کنند او گاهی در یک کافی شاپ اجرا می‌کند و عمیقانه خودش را باور دارد.

جویی تریبیانی (مت له بلانک )، بازیگر و لوده‌ای خرده پا است که بیشتر مواقع سعی می‌کند به چندلر اطمینان کند. او با وجود نزدیکی با همه دوستان با چندلر رابطه بهترین دارد و با او هم اتاقی است. جویی ناامید و مایوس در پی شهرت و موفقیت است و چندلر در این مسیر به او خیلی امید می‌دهد و به لحاظ مالی به او کمک می‌کند تا در کلاس‌های بازیگری  و عکاسی حرفه‌ای شرکت کند. باوجود اینکه بازیگری خوبی نیست اما پسر حساسی است و در رابطه برقرار کردن با دخترها خیلی موفق است  اما برای اینکه موفقیت او تکمیل شود باید به شهرت و ثروت برسد.

چندلر بینگ (متیو پری) تحلیلگر ارشد آمار در شرکتی چندملیتی و بزرگ است. او به عنوان یک مکانیسم دفاعی به شوخ طبعی تکیه زیادی دارد. باوجود اینکه آدم ثروتمندی است اما دوستان دیگر او دقیقا نمی‌دانند کار اصلی او چیست. او یک پسر بی عرضه با چهره معمولی است که سیگار می‌کشد و هیچ وقت درگیر رابطه جدی‌ای نبوده است.  چندلر متاسفانه در ایجاد رابطه با خانم‌ها آدم بدشانسی است و به مونیکا هم نظر دارد. در طول این سریال این چند دوست با هم زندگی می‌کنند یا اینکه در ترکیب‌های متفاوت جدا از هم زندگی می‌کنند.

درکل رابطه مکرر راس و راچل موضوعی است که اغلب در این سریال در حال تکرار است. در طول ده فصل نمایش این سریال، آنها بارها و بارها با هم وارد  رابطه می شوند و دوباره به هم می زنند. راس مدتی کوتاهی با امیلی ازدواج می کند و از او جدا می شود راس و راچل یک شب با هم خوش می گذرانند و حاصل آن شب یک بچه می شود. در آخر چندلر و مونیکا با هم ازدواج می کنند و فیبی با میک هانینگان ازدواج می کند.

 

بیوگرافی جنیفر انیستون بازیگر نقش راچل:

جنیفر انیستون با نام کامل  جنیفر جوآنا انیستون، بازیگر و تهیه کننده مشهور آمریکایی است. پدر و مادر او، جان انیستون و نانسی داو هر دو بازیگر هستند. وی ۱۱ فوریه سال ۱۹۶۹ میلادی در نزدیکی لوس انجلس به دنیا آمد. پدر او یونانی تبار است و تبار مادرش به انگلیس، ایرلند، اسکاتلند و کمی یونان می رسد. جنیفر انیستون دو برادر ناتنی دارد که برادر بزرگتر از پدرش و برادر کوچکتر از مادرش است.  الگوی بازیگری برای او همیشه تلی ساوالاس بوده که یکی از بهترین دوستان پدرش است. در زمان کودکی به نیویورک ستی مهاجرت کرد. درحالیکه پدرش بازیگر تلویزیون بود اما او را از تماشای تلویزیون دلسرد کرده بودند. وقتی ۹ ساله بود پدر و مادرش از هم جدا شدند. در سن ۱۱ سالگی بازیگری را کشف کرد و به آن علافه مند شد و در کلاس های متعدد شرکت کرد.

او فعالیت بازیگری را در سن کم در سال ۱۹۸۷ با فیلم « Mac and Me» آغاز کرد. اولین فیلم اصلی و قابل توجه او در سال ۱۹۹۳ فیلم کمدی ترسناک « Leprechaun» بود. از اوایل دهه نود اوج گرفتن دوران حرفه ای این بازیگر مطرح استارت خورد و انیستون به یکی از گران ترین بازیگران زن هالیوود تبدیل شد.

او با بازی در سریال کمدی « Friends» از سال ۱۱۹۴ تا ۲۰۰۴ در سطح بین المللی به شهرت رسید و به خاطر بازی در این سریال جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین بازیگر از جشنواره های امی، گولدن گلوب و اسکرین گیلد را دریافت کرد. کاراکتر او در این سریال به طرز قابل توجهی محبوب شد و یکی از بهترین کاراکترهای زن در تاریخ تلویزیون آمریکا معرفی شد. انیستون از آن زمان به بعد در فیلم های  متعددی در ژانرهای کمدی، درام، عاطفی و… بازی کرد. موفق ترین فیلم های این بازیگر برجسته در گیشه عبارتند از: Bruce Almighty،  The Break-Up، Marley & Me، Just Go with It، Horrible Bosses، We’re the Millers که تمامی این فیلم ها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشته اند.

او همچنین در آثار تحسین شده بسیاری خصوصا از نگاه منتقدین سینما هم ایفای نقش کرده که برخی از آنها عبارتند از: Office Space (1999)،  The Good Girl (2002)، Friends with Money (2005)، Cake (2014) و Dumplin’ (2018).

او در سال ۲۰۱۹ با سریالی تحت عنوان « The Morning Show» به تلویزیون برگشت که علاوه بر بازی در این سریال کار تهیه کنندگی آن را هم برعهده داشت و به خاطر آن جایزه بهترین بازیگر گیلد اورد را دریافت کرد.

انیستون طی سالهای فعالیتش در هالیوود از سوی مجلات معتبر متعددی در سطح جهان به عنوان یکی از زیباترین زنان جهان معرفی شده است. ارزش خالص دارایی های او چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. او در راهروی شهرت هالیوود دارای یک ستاره است. او یکی از موسسان کمپانی فیلمسازی « Echo Films» است که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد.

انیستون یوگا هاتا و کاراته بودوکان کار می کند و مدیتیشن می کند. او در سال ۲۰۱۵ افشا کرد که دچار اختلال خوانش پریشی است و این مسئله روی تحصیلات او تاثیر منفی گذاشت و وقتی در اوایل دهه دوم زندگی متوجه این مشکلش شد نگاهش به زندگی تغییر کرده و فکر می کرده باهوش نیست. او آدم دموکراتی است.

در اکتبر سال ۲۰۰۷، انیستون طبق اعلام فوربز، سودده ترین سلبریتی صنعت هالیوود معرفی شد.

در سال ۱۹۹۵ با بازیگر معروف تاته دونووان وارد رابطه شد و بعد از دو سال و نیم رابطه در سال ۱۹۹۸ از هم جدا شدند. در سال ۱۹۹۸ با براد پیت ملاقات کرد. رابطه آنها به شکل گسترده ای در رسانه ها مطرح شد. بعد از دو سال با براد پیت در جولای ۲۰۰۰ طی مراسمی مفصل با او ازدواج کرد. برای چند سال کوتاهی ازدواج آنها یکی از موفق ترین ازدواج های هالیوود لقب گرفته بود اما در ژانویه ۲۰۰۵ آنها جدایی رسمی خود را اعلام کردند. در طول انجام مراحل قانونی طلاق انیستون و پیت زمزمه هایی در خصوص خیانت کردن براد پیت به انیستون به خاطر همبازی های انجلینا جولی در فیلم «آقا و خانم اسمیت» شنیده می شد و زمان زیادی از طلاق این دو بازیگر مشهور نمی گذشت که براد پیت با جولی وارد رابطه شد و حواشی و جنجال های بسیاری در این خصوص ایجاد شد. انیستون در مصاحبه ای گفته بود طلاق او از براد پیت باعث شد او به مادرش بیشتر توجه کند، مادری که حدود ده سال از او فاصله گرفته بود و در ادامه گفتگو گفته بود از رابطه  و ازدواج با براد پیت پشیمان نیست و هفت سال در کنار او، رابطه زیبا و پیچیده ای را تجربه کرد.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ برای مدت کوتاهی با خواننده و موزیسین معروف جان مایز رابطه داشت. او در سال ۲۰۱۱ با جاستین تروکس بازیگر و کارگردان و نمایش نامه نویس معروف هالیوود وارد رابطه شد و یک سال بعد مشترکا در لس انجلس خانه ای به ارزش ۲۲ میلیون دلار خریداری کردند و در اگوست ۲۰۱۲ نامزد کردند و در ماه آگوست ۲۰۱۵ با هم ازدواج کردند و بعد از دو سال زندگی مشترک اواخر سال ۲۰۱۷ از هم جدا شدند.

آدرس اینستاگرام جنیفر انیستون: https://www.instagram.com/jenniferaniston/?hl=en

 

بیوگرافی کورتنی کاکس بازیگر نقش مونیکا

کورتنی کاکس بازیگر، تهیه کننده و کارگردان مشهور آمریکایی است. او با بازی در نقش مونیکا در سریال «دوستان»  (۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴) و نقش  گیل ویلثر در سریال « Scream» (۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱) در سطح جهانی به شهرت رسید. ارزش خالص دارایی های این بازیگر مشهور ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

کاکس ۱۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در بیرمنگام، آلاباما متولد شد. پدر او تاجر است. این بازیگر برجسته، دو خواهر و یک برادر بزرگتر از خود دارد. پدر و مادر او در سال ۱۹۷۴ از او هم جدا شدند و مادرش دوباره ازدواج کرد. او در دانشگاه جورج واشنگتن در رشته معماری تحصیل می کرد اما تحصیلات خود را به خاطر به ورود به حرفه بازیگری و مدلینگ نیمه کاره رها کرد. اجداد او انگلیسی تبار هستند.

کاکس تاکنون در آثار تلویزیونی و سینمایی متعددی ایفای نقش کرده است. آخرین سریال تلویزیونی او یک اثر کمدی به نام « Cougar Town» می باشد که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ تولید آن طول کشید و وی به خاطر بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از جشنواه گولدن گلوب شد.

برخی از فیلم ها و آثار برجسته سینمایی او عبارتند از: فیلم فانتزی اکشن « Masters of the Universe» در سال ۱۹۸۷، فیلم کمدی « Ace Ventura: Pet Detective» در سال ۱۹۹۴، انیمیشن کمدی « Barnyard» در سال ۲۰۰۶ و اثر فانتزی کمدی « Bedtime Stories» در سال ۲۰۰۶ و البته فیلم درام « Mothers and Daughters» در سال ۲۰۱۶٫

او صاحب یک کمپانی فیلمسازی به نام « Coquette Productions» است که توسط او و همسر سابقش تاسیس شده بود. همچنین تجربه‌های کارگردانی سه فیلم به نام‌های « Cougar Town»، « TalhotBlond» و « Just Before I Go (2014)» را دارد.

کاکس قبل از ازدواج با سلبریتی‌هایی همچون مایکل کیتون و آدام دوریتز رابطه داشت. او در ژوئن سال ۱۹۹۹ با بازیگر معروف دیوید آرکت ازدواج کرد. آنها در سال ۲۰۰۴ صاحب یک دختر به نام کوکو شدند. ۶ ماه بعد از تولد دخترش دچار افسردگی بعد از زایمان شد وجنیفر انیستون در این مدت خیلی او فرزندش را حمایت کرد. اکتبر ۲۰۱۰ اعلام کرد که از همسرش جدا شده است اما رابطه بین آنها تلخ نشد و دوست باقی ماندند و رابطه کاری‌شان را در حفظ کمپانی فیملسازی‌شان ادامه دادند و طلاق آنها در سال ۲۰۱۳ رسمی شد.

کاکس اواخر سال ۲۰۱۳  با خواننده‌ای به نام جانی ام سی دیل وارد رابطه جدیدی شد و در ژوئن سال ۲۰۱۴ نامزدی‌شان را اعلام کردند و چیز زیادی نگذشت که نامزدی‌شان را به هم زدند اما با هم در رابطه ماندند.

آدرس اینستاگرام کورتنی کاکس: https://www.instagram.com/courteneycoxofficial/?hl=en

 

بیوگرافی دیوید شویمر بازیگر نقش راس گلر:

دیوید لورنس شویمر بازیگر، تهیه کنند و کارگردان مشهور آمریکایی است. او دوم نوامبر سال ۱۹۶۶ میلادی در نیویورک سیتی به دنیا است. پدر و مادر او هر وکیل هستند. یک خواهر دارد که یک سال از خودش بزرگتر است. خانواده او بعدا به لس آنجلس مهاجرت کردند و دیوید در آنجا در سن ۱۰ سالگی اولین تجربه بازیگری خود را بدست آورد. او برای اولین بار در نسخه یهودی «سیندرلا» بازی کرد.  در سال ۱۹۷۹ به ورک شاپ بازیگری شکسپیر رفت و در آنجا بود که عمیقا به بازیگری علاقه مند شد. شویمر سپس سه سال پیاپی در جشنواره کالیفرنیای جنوبی شکسپیر وارد یک مسابقه شد و برنده دو جایزه اول شد.

مادر دیوید وکیل طلاق بود و در حرفه‌اش بسیار موفق بود و آنها به خاطر شغل مادرش به برولی هیلز  در کالیفرنیا رفتند و دوران دبیرستان را در آنجا پشت سرگذاشت. جاناتان سیلورمن، بازیگر نام‌آشنای هالیوود، همکلاسی او بود. علوم و راضی او خیلی خوب بود و فکر می‌کرد دکتر شود اما در یک نمایش مدرسه‌ای شرکت کرد و مورد تشویق دوستان و مربی‌اش قرار گرفت و او را به ادامه مسیر بازیگری تشویق کردند و برای شرکت در کلاس‌های تابستانی بازیگری در سن ۱۶ سالگی  به شیکاگو رفت. در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه برولی هیلز فارغ التحصیل شد و می‌خواست سریع وارد حیطه بازیگری شود اما والدین او اصرار داشتند که وارد کالج شود. در سال ۱۹۸۸ میلادی  از کالج با مدرک فوق دیپلم هنر فارغ التحصیل شد و یکی از موسسان کمپانی تئاتر « Lookingglass» شد و سریع برای ورورد به دنیای بازیگری به لس آنجلس رفت. بخش عمده ای از اواخر دهه ۸۰ را به به عنوان یک بازیگر تازه کار و در تقلای شهرت و دیده شدن در لس آنجلس گذراند تا اینکه در سال ۱۹۸۹ در فیلم « A Deadly Silence» بازی کرد و پس از آن در اوایل دهه ۹۰ در چندین سریال تلویزیونی همچون « L.A. Law»، « The Wonder Years» و « Monty» ایفای نقش کرد.

او با بازی در نقش راس گلر در سریال «دوستان» به شهرت جهانی دست پیدا کرد. اولین فیلمی که نقش اصلی آن را ایفا کرد « The Pallbearer» (۱۹۹۶) نام دارد. پس از آن در فیلم های دیگری همچون « Kissing a Fool»، « Six Days»، « Picking Up the Pieces» و « Band of Brothers» (۲۰۰۱) بازی کرد.

شویمر بعد از اتمام فیلمبرداری سریال «دوستان» در سال ۲۰۰۴ تیپ‌های متنوع تری از بازیگری را فراتر از قاب تلویزیون در سینما تجربه کرد. در سال ۲۰۰۵ کاراکتر اصلی فیلم درام « Duane Hopwood,» را بازی کرد. در سال ۲۰۰۶ در فیلم کمدی تاریک « Big Nothing» بازی کرد. در سال ۲۰۰۷ با فیلم « Run Fatboy Run» به کارگردانی روی آورد و « Fault Lines» دیگر اثری بود که کارگردانی کرد.

در سال ۲۰۱۶ در یک سریال تلویزیونی به نام « The People v. O. J. Simpson» نقش وکیلی به نام روبرت کارداشیان را بازی کرد و به خاطر بازی در این سریال برای دومین بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل از جشنواره امی شد.

در سال ۲۰۰۷ با یک هنرمند انگلیسی به نام زو بوکمن وارد رابطه شد و در ژوئن ۲۰۱۰ با او ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۱ صاحب یک دختر شدند. آپریل ۲۰۱۷ این زوج اعلام کردند که مدتی می خواهند از هم فاصله بگیرند و نهایتا مدتی بعد از هم طلاق گرفتند.

شویممر مدیر فعال مرکز تجاوز جنسی در سانتا مونیکا است  که در زمینه کمک به قربانیان تجاوز در رابطه  و تجاوز به کودکان تخصص دارد. وی همچنین در زمینه قانونگذاری برای ممنوعیت داروهای نظیر Rohypnol و GHB اقدام کرده است. در نوامبر ۲۰۱۱، وی به بچه های مرکز خیریه اسکاتلند اجازه داد فیلمی با بازی او را به نام Trust برای بزرگداشت روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری و خشونت علیه کودکان به نمایش بگذارند.

ارزش خالص دارایی های او ۸۵ میلیون دلار است.

آدرس اینستاگرام دیوید شویمر: https://www.instagram.com/_schwim_/?hl=en

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا