معرفی هرم جیزه مصر و دانستنی هایی درباره این شاهکار معماری باستان

یکی از هرم های مهم در اهرام مصر، هرم بزرگ جیزه است که از زمان باستان تا بحال تاریخ نگاران و باستان شناسان زیادی را برای دیدنش به مصر کشانده است ، در این مطلب بیشتر با این مکان باستانی آشنا خواهید شد.معرفی هرم جیزه مصر

هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

مجموعه اهرام مصر یکی از شگفت انگیز ترین دست ساخته های بشر هستند که قدمت آنها به هزاران سال پیش بر می گردد. هرم جیزه یکی از معروف ترین هرم ها می باشد که در منطقه جیزه و در شهر قاهره مصر واقع شده است.

معرفی هرم جیزه

یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین هرم ها از مجموعه اهرام مصر، هرم جیزه است. این هرم به نام هایی همچون هرم خوفو و خئوس هم شناخته می شود.

این هرم در سال ۲۵۶۰ – ۲۵۸۰ پیش از میلاد در شهر قاهره مصر ساخته شده است و قدمتی طولانی دارد.

هرم جیزه یا خوفو یکی از مرتفع ترین هرم های مصر به شما می آید و ارتفاعی نزیدیک به ۱۴۷ متر دارد.

هرم خوفو قبل از ساخت برج ۳۰۰۰ متری ایفل یکی از مرتفع ترین سازه های جهان به حساب می آمد اما امروزه به دلایل فرسایش هایی که داشته است ۱۰ متر از ارتفاع آن کاسته شده است.

خوفو نام یکی از فرعون های مصر در دوران دودمان چهارم است که در سال ۲۵۸۹ قبل از میلاد به عنوان فرعون پذیرفته شد . دقیقا در زمانی که خوفو فرمانراوایی را به عهده داشت پروژه ساخت هرم نیز آغاز شد. صد هزار نفر کارگر ۲۰ سال تلاش کردند که سنگ های هرم را از معدن استخراج کنند و هرم را بنا کنند.

همچنین برای ساخت این هرم شگفت انگیز بیشتر از ۲ میلیون سنگ استفاده شده است و هر سنگ وزنی بین ۲ تا ۳۰ تن را دارا است ، هر چند برخی از آن ها گاها تا ۵۰ تن وزن دارند.

در طی ساخت هرم بزرگ جیزه بالغ بر ۲ میلیون سنگ استفاده شده است

مصالح به کار رفته برای ساخت هرم جیزه

بلوک های سنگی که در ساخت این هرم به کار رفته اند از جنس ” سنگ آهنگ تورا ” بوده است که از معادن و رود های اطراف قاهره استخراج شده است. سنگ هایی که در این بنا یافت می شوند وزنی معادل ۲۵ تا ۸۰ تن وزن دارند و اعتقاد بر این است که ۸۰۰ کیلومتر دور تر از محل ساخت هرم حمل شده می باشد. مصریان باستان این سنگ ها را با کوبیدن قلم های چوبی  که با آب خیس شده  بودند را برش داده اند. زمانی که سنگ ها به قطعات با سایز مناسب می رسید توسط قایق در رودخانه نیل به محل ساخت هرم منتقل می شد.

در پایان ساخت هرم کل سازه با سنگ آهک سفید پوشانده شده است. در سال ۱۳۰۳ میلادی یک زلزله عظیم رخ داد که باعث فرو ریختن بسیاری از سنگ نما های این سازه شد. امروزه فقط بخشی از سنگ های آهگی در قسمت های پایه این سازه قابل مشاهده است.

هرم جیزه چه ویژگی هایی دارد؟

ساختن هرم همچنان یکی از عجایب نامعلوم جهان است.  برای ساخت این هرم از عدد طلایی یا دنباله فیبوناچی استفاده شده است. بعضی از قسمت های هرم ، خمیدگی دارد که با شعاع زمین تطابق داشته باشد و جالب است بدانید که این هرم در مرکزی ترین نقطه زمین قرار دارد که به موجب آن نور آفتاب به صورت عمودی بر روی این هرم می تابد.

گفته می شود هرم از سطح کره ماه و سایر نقاط فضا به صورت ستاره ای درخشان قبل رویت است. گردشگران می توانند به راحتی از این سازه عجیب جهان بازدید داشته باشند.

هرم بزرگ جیزه سه قسمت دارد که در قسمت پایینی آن اتاق پادشاه وجود دارد. در اتاق پادشاه صندوقی از جنس گرانیت است که در ساخت آن از یاقوت کبود و برنز هم استفاده شده است. جالب است بدانید اندازه صندوق بزرگ تر از مسیر های هرم می باشد لذا پیش بینی شده این صندوق در هنگام ساخت هرم در آن جا قرار داده شده است.

یکی از قسمت های هرم بزرگ جیزه به اتاق شاه اختصاص دارد

داستان اهرام مصر

فراعنه مصر در زمان حیات برای بعد از مرگ خود نقشه می کشیدند و به نوعی برنامه بعد از مرگ خود را طوری طراحی می کردند که حیات جاودانه شان تضمین شود. در میان اهرامی که فراعنه دوران باستان مصر بر اساس تصورشان از زندگی بعد از مرگ برای خود تدارک می دیدند ، هرم جیزه بزرگترین و معرف ترین هرم ها است که خوفو در آن دفن شده است.

این هرم از قسمت های مختلفی چون اتاق ملکه ، گالری بزرگ و اتاق پادشاه تشکیل شده است که هر کدام از زیبایی خاصی برخوردار است.

اتاق ملکه هرم جیزه

این اتاق در میانه راه شما به سمت ضلع جنوبی قرار دارد. ارتفاع آن بین ۴ تا ۵ متر بوده که چندان بزرگ به حساب نمی آید. امروزه به دلیل کند و کاو دزدان که به بنای داخلی آسیب رسانده اند ، ارتفاع آن نیز کمتر هم دیده می شود.

ملکه و همسر خوفو در این مقبره دفن شده اند. در ابتدا تصور میشد که این مقبره متعلق به یکی از پسران خوفو است ول بعد از گذشت زمان و با انجام تحقیقات بیشتر ، این نظریه رد شد و مشخص شد این مقبره همسر خوفو می باشد.

مرتیتس یکم و خنوتسن همسران خوفو بود اند و هنوز معلوم نیست کدام یک از آنها در این مقبره به خواب ابدی فرو رفته است.

هرم بزرگ جیزه متشکل از سه بخش اتاق پادشاه، اتاق ملکه و گالری بزرگ است

گالری بزرگ هرم جیزه

گالری بزرگ در اصل گذرگاهی با دیواره های پوشیده از سنگ است. روی این دیوار نوشته هایی وجود دارد که واقع ای که در آن زمان رخ داده است را بازگو می کند. با گذر از میان این نوشته ها گویی در تاریخ سفر می کنید. سال هاست که باستان شناسان و مصر شناسان روی این نوشته ها کار می کنند تا معماهای بی جواب را بتوانند حل کنند.

ارتفاع این گذرگاه حدود ۱۵ تا ۱۰ متر است و در قسمت بالا عرض آن کم می شود. به گفته باستان شناسان جسد مومیایی شده فرعون از این گذرگاه عبور کرده است.

اتاق پادشاه هرم جیزه

این اتاق در قسمت شمالی به سمت غرب هرم قرار دارد و بزرگ تر از اتاق ملکه می باشد. مقبره خوفو در این اتاق قرار گرفته و جنس مقبره از گرانیت بوده و حدود ۴۰۰ تن وزن دارد.

سطح تابوت طراحی زیبایی دارد و نقش و نقوش زیبایی روی آن قابل مشاهده است که هر کدام معنی خاصی می دهند. به دلایلی که هنوز مشخص نشده است قسمتی از این مقبره تخریب شده است.

در داخل اتاق پادشاه واقع در هرم بزرگ جیزه، جسد خوفو در داخل مقبره ای دفن شده است

حقایقی جالب در مورد هرم جیزه مصر

برخلاف مطالعات و تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است هم چنان باستان شناسان نمی توانند درک کنند که سازندگان این سازه چگونه موفق شده اند ، قطعات بزرگ سنگ را هزاران سال پیش بدون استفاده از تکنولوژی و ابزار مدرن ، این گونه در کنار یکدیگر قرار دهند.

افراد زیادی نسبت به دخالت فرا زمینی ها در ساخت اهرام مصر ، مشکوک بوده اند و دلایل زیادی نیز برای اثبات آن دارند.

از هرم خوفو یا هرم جیزه به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین هرم در میان اهرام ثلاثه نام برده می شود. علاوه بر این یونان باستان از هرم جیزه به عنوان اولین مورد از عجایب جهان یاد می کند. جالب است بدانید هرم جیزه تنها مورد از عجایب باستانی هفتگانه است که تا به امروزه باقی مانده است.

هیچ مومیایی یا باقی مانده از هر چیز دیگری در هرم جیزه کشف نشده است و ظاهرا هرگز مومیایی در این هرم وجود نداشته است و همچنین بعید به نظر می رسد هرم جیزه در گذشته غارت شده باشد.

این سازه علاوه بر این که از بلوک های سنگی مگالتیک ساخته شده و اندازه آنها نیز بسیار بزرگ است ، این سازه خود یک سازه منحصر به فرد است و تنها هرم هشت طرفه در مصر محسوب می شود.

مورد جذاب دیگر مقعر بودن چهار وجه هرم جیزه است ، چیزی که نمی توان در هرم های دیگر دید. البته این انجنا به قدری پایین هست که نمی توان آن را از زمین یا فاصله دور دید در عوض باید از بالا و در شرایط نور مناسب این طراحی را مشاهده کرد.

این پدیده از چند هزار سال گذشته به عنوان یک معما برای بشر تبدیل شده است زیرا طراحی مقعر را فقط از بالا و هنگام طلوع آفتاب یا غروب خورشید در روز های اعتدالی بهار و پاییز می توان مشاهد کرد.

این سازه عظیم روی زمینی با مساحت ۵۵ هزار متر مربع بنا شده است. اندازه هر وجه از هرم نیز به بیشتر از ۲۰ هزار متر مربع می رسد.

یکی دیگر از جذابیت هایی که این هرم دارد این است که دمای بخش داخلی این هرم برابر است با ۲۰ درجه سلسیوس که این دما با دمای کره زمین تقریبا برابر است.

هرم بزرگ جیزه در مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع ساخته شده است

راه ورود توریست و غارتگر

در گذشته غارتگران زیادی برای به دست آورن طلا و جواهراتی که همراه پادشاه دفن می شد وارد هرم می شدند که یکی از دلیل های تخریب هرم نیز همین است.

تونلی که غارتگران حفر کرده اند به قسمت های داخلی هرم دسترسی دارد و امروزه توریست ها نیز از همین قسمت وارد هرم می شوند.

تله های زیادی در هنگام ساخت این هرم گذاشته شده است تا دزدان و غارتگران نتوانند وارد آن شوند. به همین دلیل بیشتر دزدان بعد از ورود به هرم ، در اثر برخورد به تله ها کشته می شوند. برخی از افراد دلیل بروز این اتفاق را نفرین فرعون می دانستند.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

چه رازی در اهرام ثلاثه مصر وجود دارد؟ + فیلم

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا