معرفی هفت عجایب بی نظیر در آسمان + تصاویر

در این مطلب از جدول یاب به بررسی هفت عجایب شگفت انگیز در آسمان می پردازیم. زیبایی هایی که شاید ندانیم وجود دارند. با ما همراه باشید.

هفت عجایب شگفت انگیز آسمان
هفت عجایب شگفت انگیز آسمان

هفت عجایب شگفت انگیز آسمان

یک منجم آماتوربا بیان اینکه آسمان بالای سر ما مملو از شگفتی‌هایی است که زیبایی آن با درخشش ستاره‌ها در شب دوچندان می‌شود،به معرفی چند مورد از عجیب ترین و جالب ترین آنها پرداخت.

سید رضا منجمی در وبینار آنلاین مرکز نجوم ادیب اصفهان که به مناسبت روز جهانی نجوم برگزار شد، به تشریح هفت شگفت‌انگیز آسمان و مروری بر فضای آسمان پرداخت و اظهار کرد: آسمان مملو از تعداد بسیار زیادی ستاره است. گفته می‌شود در یک‌شب رصدی با شریط مناسب حدود ۲ هزار ستاره در آسمان شب قابل‌مشاهده است و در طول سال این تعداد به هفت هزار ستاره می‌رسد.

مشهورترین ستارگان ِ آسمان کدامند؟ - سایت علمی بیگ بنگ

۱- تعداد ستاره‌های آسمان از تعداد دانه‌های شن بر روی زمین بیشتر است

وی افزود: بر اساس تخمین انجام‌شده، تعداد ستاره‌های آسمان از تعداد دانه‌های شن بر روی زمین بیشتر است و برآورد می‌شود حدود ۷۰ میلیارد میلیارد ستاره در آسمان وجود داشته باشد که ۱۰ برابر شن‌های روی زمین است.

این کارشناس فیزیک تصریح کرد: در آسمان علاوه بر این چندین ۱۰ هزار کهکشان وجود دارد که هر کدام حاوی میلیاردها ستاره هستند که از سیاره ما با فاصله بسیار زیاد قرار دارند.

با نزدیک‌ترین ستاره‌ها به زمین آشنا شوید | دیجی‌کالا مگ

۲- دورترین نزدیک

منجمی در توضیح نزدیک‌ترین ستاره به منظومه خورشیدی، گفت: نزدیکترین ستاره به ما در صورت فلکی «قنطورس» به اسم «آلفا قنطورس» است که در عین اینکه نزدیکترین ستاره آسمان به منظومه خورشیدی است، با فاصله بسیار زیادی از کهکشان راه شیری قرار گرفته است و با ما حدود ۲.۳ سال نوری فاصله دارد، به گونه ای که اگر بخواهیم با ماشین با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به آن سفر کنیم، ۱۵۶ میلیارد سال طول می‌کشد.

این منجم آماتور به توضیح منظومه خورشیدی پرداخت و گفت: سامانه‌ای دربرگیرنده یک ستاره به نام خورشید و شماری اجرام آسمانی دیگر است که در مدارهایی مستقیم یا غیر مستقیم پیرامون آن می‌گردند. عطارد یا تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومه شمسی و پولوتون نهمین سیاره سامانه خورشیدی است.

سفر به زهره؛ داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی - زومیت

۳- زهره گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی

منجمی در خصوص شگفتی‌های سامانه خورشیدی اظهار کرد: زُهره، ناهید یا ونوس به ترتیب نزدیکی به خورشید، دومین سیاره زمین‌سان منظومه شمسی است که بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی و گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی است. اگر ازلحاظ گرمی هوا بسنجیم به نظر می‌رسد، عطارد از همه سیارات گرم‌تر است که این‌گونه نیست و زهره گرمترین سیاره است.

وی ادامه داد: این سیاره دارای هواکره است. بیشتر هواکره آن را دی‌اکسید کربن تشکیل داده است. وجود دی‌اکسید کربن در هواکره این سیاره که گرما را در سیاره نگه می‌دارد دمای آن را به مقدار بسیار چشم‌گیری (۴۷۰ درجه سانتی‌گراد) افزایش داده‌است که باعث ذوب شدن قلع و سرب بر سطح سیاره می‌شود.

این منجم آماتور توضیح داد: سیاره عطارد به دلیل نزدیکی بسیار زیاد به خورشید، جو خود را از دست داده و پدیده جوی ندارد و دمای آن ۵۰ درجه کمتر از زهره و حدود ۴۲۰ درجه سانتی گراد است.

کوه های مریخی - پدیده ای فضایی بر روی زمین! | ایران نگری

۴- ارتفاع سه برابری کوه‌های مریخ نسبت به زمین

منجمی یکی دیگر از شگفتی‌های منظومه خورشیدی را وجود کوه‌های بلند سیاره مریخ اعلام کرد و گفت: بلندترین کوه‌های منظومه شمسی در مریخ است که اگر با زمین مقایسه کنیم حدود ۳ برابر بلندترین کوه زمین ارتفاع دارند. کوه المپوس بلندترین ارتفاع را در منظومه شمسی دارد که در سیاره مریخ است. بلندی این کوه حدود ۲۵ کیلومتر از سطح سیاره است و ۳ برابر اورست ارتفاع دارد.

۵- جای پای تاریخی در فضا

این کارشناس فیزیک اظهار کرد: یکی از شگفتی های آسمان که تا میلیاردها سال در فضا باقی خواهد ماند، رد پای انسان بر سطح ماه است. در سال ۱۹۶۹ اولین سفر انسان به ماه ثبت‌شد که هزاران هزار سال در آنجا خواهد ماند. ماه هیچ جوی ندارد و فرسایش در سطح آن رخ نمی دهد، رودخانه‌ای نیز ندارد، به همین دلیل تا میلیون‌ها سال این رد پا باقی خواهد ماند و در سال‌هایی که ما وجود نداشته باشیم هم این جای پا خواهد بود.

۶- زیباترین سیاره منظومه شمسی با حلقه های منحصربه فرد

منجمی حلقه‌های سیاره زحل را دیگر شگفتی جذاب منظومه شمسی معرفی کرد و افزود: در آسمان شب زمین، زحل به دلیل اندازه بزرگ، نسبتاً درخشان دیده می‌شود. زیبایی آسمان زحل به خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به خاطر قمرهای زیادش است.

وی افزود: مشهورترین ویژگی سیاره زحل حلقه آن است که بیشتر از ذرات یخ تشکیل شده و مقادیر کمتری از زباله های سنگی و گرد و غبار دارد. حداقل ۸۲ قمر در مدار زحل شناخته شده اند.

۷- زمین؛ مبدأ حیات تا امروز

به گفته این منجم آماتور زمین تنها سیاره‌ای در کل عالم است که حیات بر روی آن کشف‌شده و امکان زیست موجودات فراهم است. سیاره‌ای که به‌عنوان مبدأ حیات می‌شناسیم و تاکنون هیچ مکانی مانند آن کشف نکرده‌ایم.

روز و هفته جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی باهدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل‌نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌شود. روز جهانی نجوم، هر ساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته بین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) قرار دارد، انتخاب می‌شود.

رصد زنده ماه و کهکشان، سخنرانی عمومـی نجـوم، انجـام آزمـایش نجـومی، عکاسی نجومی با موبایل، ارائه اخبار روز نجومی و پنل پرسش و پـاسخ همـراه بـا غرفه کودک از جمله برنامه های روز جهانی نجوم بود که به همت مرکز نجوم ادیب اصفهان به صورت آنلاین برگزار شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا