معماهای جالب مخصوص افراد متفکر

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که گاهی اوقات از خواندن کتاب و یا حل جدول خسته می شوید حل کردن معماهای مختلف می تواند به شما کمک کند بیشتر راجع به مسائل مختلف فکر کنید و فکر خودتان را به چالش بکشید. اغلب معماها از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که ذهن ما را فریب دهند. خطای شناختی در انسان بسیار رایج است و بحث روز و داغ این روزهای روانشناسان است. خطای شناختی یعنی نداشتن درک صحیحی از صورت مسئله. ذهن در این موارد خیلی راحت فریب می‌خورد و جواب را در جایی جست‌وجو می‌کند که اصلا آنجا نیست.

اگر فکر می‌کنید متخصص حل معماهای فریب دهنده هستید، خود را با این موارد بیازمایید و جواب را پیدا کنید! (نگران نباشید، پاسخ‌ها آورده شده است). همین حالا شروع به حل معماها کنید.

حل معما

معما: اگه گفتی چیه؟

من بدون دهان صحبت می‌کنم و بدون گوش می‌شنوم. بدن ندارم اما با باد زنده ام. من چی هستم؟

این معما متکی به فریب شما در فکر کردن به گوش و دهان است. با یک اشاره کوچک در مورد باد ترغیب می‌شوید تا طرز فکرتان را گسترش دهید و از معنای واقعی کلمات اجتناب کنید.

جواب: پژواک صدا

معما: بازی مطابقت

شما ساعت‌ها زندگی مرا اندازه می‌گیرید و من با تمام کردن خود به شما خدمت می‌کنم. من وقتی لاغرم سریعم و هنگامی‌که چاق می‌شوم کند می‌شوم. باد دشمن من است.

معماهای سخت می‌خواهند شما را به اشتباه بیندازند و این کار را از طریق حمله به شما با ارائه جزئیات از زوایای مختلف، انجام می‌دهند. در پایان اشاره مهمی‌به باد شده است. باد چه چیزی را بیشتر تهدید می‌کند؟ شما باید مغز خود را گسترش دهید تا به چیزهای کوچک و غیر منتظره برسید.

جواب: شمع

چیستان: گنج نهان

من شهرهایی دارم اما هیچ خانه‌ای ندارم. کوه دارم اما درخت ندارم. من آب دارم، اما درونم ماهی ندارم! من چی هستم؟

هدف از این معما گیج کردن شما است و مجبورتان می‌کند تا روی چیزهای مفقود تمرکز کنید: مانند خانه‌ها، درختان و ماهی. ممکن است حدس بزنید که باید در مورد چیزی بی‌جان فکر کنید.

جواب: نقشه

معما: بهار پیش رو

آن چیست که در وسط ماه March و April دیده می‌شود اما نمی‌توان آن را در آغاز یا پایان ماه‌های دیگر مشاهده کرد؟

این معما با تلاش در جهت مجبور کردن شما به تفکر در خصوص مواردی چون آب و هوا، تعطیلات یا سایر رویدادهای مرتبط با یک تقویم کار می‌کند. برای اینکه این یکی را درست حدس بزنید، شما در واقع نیاز دارید تا نگاهی فوق العاده الفبایی داشته باشید.

جواب: حرف R

معما: خوب با اعداد

کدام واژه انگلیسی دارای سه حرف دوتایی متوالی است؟

این مورد تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما می‌توانید برای بررسی آن از حقایقی که در مورد انگلیسی می‌دانید استفاده کنید. در ابتدا به کلماتی با حروف صدادار دوگانه فکر کنید. باید بدانید که احتمالا جواب یک کلمه مرکب خواهد بود. حرف اول تا آخر آن کلمه مرکب باید از مجموعه ای از حروف دوگانه تشکیل شده باشد. حالا به مغز خود فشار بیاورید!

جواب: Bookkeeper

چیستان: راجع به چیزی نوشتن

من از یک معدن آمده‌ام و همیشه با چوب محاصره شده‌ام. همه از من استفاده می‌کنند من چی هستم؟

ممکن است ایده معدن ذهن شما را به سمت زغال سنگ یا الماس سوق دهد. شرح جزئیاتی درباره چوب بهترین اشارت برای شماست. این معما در دسته معماهای مشکل است، اما اشاره به چوب ممکن است به شما در حل مسئله کمک کند.

جواب: مغزی مداد

معما: گروهی از خواهر و برادرها

در یک خانواده، هر دختر به تعداد مساوی خواهر و برادر دارد، اما تعداد برادران هر پسر نصف خواهران او است. در این خانواده چه تعداد خواهر و برادر وجود دارند؟

این پرسش فریبکارانه به روش‌های مختلفی کسانی را که سعی در حل آن دارند، سردرگم می‌کند. کلید اصلی حل آن، نگاه ساده به مسئله است. حتما خواهر و برادرها را به طور کلی و بر حسب تعداد خواهر و برادر خودشان بشمرید. پس از آن یافتن جواب کمی‌ ساده‌تر می‌شود.

جواب: چهار خواهر و سه برادر. می‌توانید میزان نبوغ خود را با انتخاب این معما بسنجید.

معما: گروهی از خواهر و برادرها

چیستان: اسم من را بگو

آن چیست که به محض اینکه اسمش را بگویید، ناپدید می‌شود؟

معماهای مشکلی مانند این، شما را مجبور می‌کنند به روشی منطقی یا ساده فکر کنید. این مسئله یک عبارت کنایه‌ای از مفهوم ناپدید شدن را به کار برده است. پاسخ او بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نه تا زمان حل مسئله! قبل از آن، مغز شما اسیر پیچیدگی­ها شده است.

جواب: سکوت

معما: زمان ریاضی

چگونه عدد چهار می‌تواند نیمی ‌از پنج باشد؟

در معماهای مشکل مانند این، ممکن است در ابتدا شما به سراغ کسر گرفتن در ریاضیات بروید اما بیشتر اوقات با کلمات بازی شده است تا خرد کردن اعداد. با فکر کردن به معنای واقعی کلمه ممکن است جواب در برابر چشمان‌تان ظاهر شود.

جواب: IV، عدد رومی ‌برای چهار، نصف (دو حرف) از کلمه FIVE است.

معما: کلید را پیدا کن

من چند کلید دارم، اما قفل، فضا و اتاق ندارم. شما می‌توانید وارد شوید، اما نمی‌توانید خارج شوید. من چی هستم؟

این یکی با مجبور کردن شما به فکر کردن درباره فضایی که می‌توان به آن وارد شد، فریب‌تان می‌دهد. سپس مجبورتان می‌کند آن را با فضایی که اتاق ندارد و نمی‌توانید از آن خارج شوید، ترکیب کنید. حتی ممکن است روی آن کلیدها تمرکز کنید. به خود کلمه فکر کنید. معانی دیگر «کلید»، به ویژه این که به قفل احتیاج ندارند چیست؟

جواب: صفحه کلید

چیستان: عاشقان ساحل

آن چیست که در هنگام خشک شدن مرطوب می‌شود؟

این یکی، یک جواب ساده دارد حتی اگر بیشتر افرادی که سعی در حل کردن آن  را دارند گیج کند. به نظر می‌رسد مرطوب و خشک همیشه با هم در تضاد هستند، بنابراین ممکن است شما دچار اشتباه شوید. به شیئی فکر کنید که می‌تواند، هر دو را جذب کند یا هر دو اینها باشد.

جواب: حوله.

معما: صحبت کردن درباره معنای واقعی کلمه

چند حرف در الفبا انگلیسی وجود دارد؟

برخی معماهای مشکل در ابتدا با ارائه آسان‌ترین پاسخ، شما را دچار اشتباه می‌کنند. این یکی آسان به نظر می‌رسد، این طور نیست، بیست و شش؛ اگر شما راجع به حروف الفبای انگلیسی صحبت می‌کنید، تند نروید. نگاهی دیگر به آن بیندازید و فوق العاده ساده و بی آلایش باشید.

جواب: در alphabet، هشت حرف وجود دارد.

معما: صحبت کردن

معما: امور خانوادگی

A برادر B است.  Bبرادر C است. C پدر D است. رابطه D و A نسبت به هم چگونه است؟

معماها سعی دارند سلسله افکار شما را در جهات مختلف پراکنده کنند. سعی کنید صریح باقی بمانید و فقط منطق را دنبال کنید. استفاده از حروف به عنوان متغیرهایی برای نام‌هایی مانند «عمو باب» یا «عمه لیندا» باعث می‌شود روابط ساده، دشوار به نظر برسد.

جواب: A عمه D است.

معما: مرتب کردن

سه حرف بعدی در این ترکیب چیست؟ OTTFFSS

این سوال بسیار سخت از شما می‌خواهد تا رابطه بین حروف را تعیین کنید. آنها تصادفی به نظر می‌رسند: یک حرف صدادار، دو حرف بی صدا از حروف انتهایی الفبا، دو تا از جلو، سپس دو تای دیگر. منظور آنها چیست؟ چه الگویی دارند؟ در این مورد، به رشته‌هایی مشترک از کلمات فکر کنید تا به جواب نزدیک‌تر شوید. اما تقریبا هنوز هم یافتن راه حل، غیرممکن به نظر می‌رسد.

جواب: E N T (هر یک از حروف اولین حرف یک رقم به صورت نوشتاری را نشان می‌دهد: One، Two، Three، Four، Five و غیره).

چیستان: مال تو یا مال من

این متعلق به شما است، اما همه افراد دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند.

کلید اصلی حل این معما فکر کردن به هر چیز دیگری جز یک شی واقعی است. از مهارت‌های تفکر انتقادی خود برای دریافتن مفهوم این مورد استفاده کنید.

جواب: نام شما. آیا می‌توانید این گونه معماهای کارآگاهی را حل کنید؟

معما: تست رنگ

در ابتدا به رنگ ابرها فکر کنید. بعد، به رنگ برف فکر کنید. حال به رنگ درخشان ماه کامل فکر کنید. حالا سریع جواب دهید که گاوها چه می‌نوشند؟

برخی از معماها از طریق قفل کردن ذهن شما به تفکر درباره مجموعه‌ای از روابط و عدم توانایی اندیشیدن به گزینه‌های دیگر، عمل می‌کنند. مراقب این معما باشید. آیا واقعا این سؤال به رنگی که از شما خواسته شده بود به آن فکر کنید، مرتبط است؟ بیشتر افراد می‌گویند گاوها شیر می‌نوشند زیرا بر روی رنگ سفید متمرکز شده‌اند.

جواب: آب

معما: رشته اعداد

عدد هفت با بقیه اعداد بین یک تا ده چه تفاوتی دارد؟

نوابغ ریاضی ممکن است با تفکر در خصوص اعداد اصلی یا مواردی چون عدد هفت با این یا آن عدد قابل تقسیم است یا اینکه می‌تواند مکعب شود و چیزهایی شبیه آن، شروع کنند. کلا از فکر کردن در مورد ریاضیات بپرهیزید و به خصوصیات لفظی کلماتی فکر کنید که این اعداد را مشخص می‌کنند، . به یاد داشته باشید که معماها با تفاوت‌های بین جنبه‌های لغوی و مفهومی ‌یا سر راست و پیچیده عبارات بازی می‌کنند. برای حل این معما، ساده فکر کنید. اما الگویی برای جدا کردن اعداد داشته باشید.

جواب: عدد Seven دو هجایی است ولی اعداد دیگر فقط یک هجا دارند. این تمرینات مغزی، می‌تواند به باهوش تر شدن شما کمک کند.

معما: رشته اعداد

چیستان: بیرون برای ناهار

اول من را می‌خورید، بعد خورده می‌شوید. من چی هستم؟

معماهای سخت شما را مجبور می‌کنند تا در مورد استعاره‌ها و مفاهیم فکر کنید. این یکی این طور نیست؛ برای رسیدن به راه حل، با آن ساده و تحت اللفظی برخورد کنید. اما از خود بپرسید «تو» چه کسی یا چیزی هستی.

جواب: قلاب ماهیگیری

معما: بمب زمان

چه چیزی یک بار در دقیقه، دو بار در یک لحظه اتفاق می‌افتد، اما هرگز در هزار سال اتفاق نمی‌افتد؟

باز هم، معماهای مانند این اغلب باعث می‌شوند محاسبات عددی انجام داده و سلول‌های مغزی خود را در جهت درک عملکرد زمان گسترش دهید. شاید اکنون فهمیده باشید که معماهای عددی به ندرت در رابطه با ریاضیات هستند.

جواب: حرف “M” در minute و moment؛ اینها عجیب ترین اسرار حل نشده در تمام دوران هستند.

معما: مانند خوردن گلابی، آسان

کدام واژه در فرهنگ لغت همیشه نادرست تلفظ می‌شود؟

معماهای سخت ذهن را درگیر کلمه بازی و بازی با کلمات می‌کنند. جواب این یکی آن چنان آسان است که شما را به سمت تفکر پیچیده سوق می‌دهد. برای حل برخی از معماها به آن نیاز است؛ اما نه این یکی.

جواب: خود کلمه نادرست

چیستان: دست در دست

چه چیزی را می‌توانید در دست راست خود نگه دارید، اما هیچ وقت در دست چپ شما نیست؟

با این یکی، آسان و بدون هوشمندی برخورد کنید. شاید با نگاه کردن به دستان خود، بتوانید سرنخی منطقی پبدا کنید.

جواب: دست چپ شما. این معماهای واژه‌ای که شما را دچار اشتباه می‌کنند را از دست ندهید.

معما: مشکلات پدر

چگونه می‌توانید از لحاظ فیزیکی پشت پدرتان بایستید در حالی که پدر شما در پشت شما ایستاده است؟

شاید بهترین کاری که برای حل این گونه معماهای بسیار مشکل بتوانید انجام دهید، این باشد که تا حد امکان روابط فیزیکی را در ذهن خود ترسیم کنید! این معما شمار را  فریب می‌دهد که فکر کنید این کار غیر ممکن است.

جواب: شما در حال ایستادن، پشت به پشت، با پدرتان هستید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا