نحوه خرید و فروش سهام ETF | ارزش صندوق ETF دولت ۲.۲ برابر شد

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره فروش سهام ETF خواهیم داشت! با ما همراه باشید. یکم خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، فرصت پذیره ‌نویسی برای اولین صندوق ETF دولت به نام صندوق سرمایه ‌گذاری واسطه ‌گری مالی یکم (دارا یکم) به پایان رسید. به‌ رغم تخفیف ۳۰‌ درصدی اعمال شده در پذیره ‌نویسی این صندوق نسبت به قیمت روز دارایی ‌های آن در انتهای اردیبهشت ‌ماه سال ۱۳۹۹ شمسی،‌ تبلیغات فراوان و حتی پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی برای خرید این دارایی، دولت تنها موفق به فروش حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد! مبلغی در حدود یک ‌سوم پیش ‌بینی اولیه دولت!

نحوه خرید و فروش سهام ETF

لازم به بیان در این طرح، افراد پولی در صندوق ندارند، بلکه واحد سرمایه‌ گذاری دارند! این واحد سرمایه‌ گذاری متعلق به فرد است و نمی ‌توان تا یک ماه آن را در بورس عرضه کرد. اگر در این یک ماه قیمت سهام بالا رود، قیمت واحدهای افراد هم افزایش می ‌یابد. اما در جدیدترین خبر منتشر شده به نقل از معاون وزیر اقتصاد و دارایی ، طبق آخرین آمار ، ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومانی آن به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است! همچنین از روز چهارشنبه هفته جاری ، واحدهای این صندوق در بورس قابل خرید و فروش می ‌شود!

دقت داشته باشید پذیره‌نویسی سهام دولتی از طریق صندوق ETF برای افراد محدودیت سنی نداشت. شاید این سوال پیش آید که آیا ضروری است که متقاضیان برای خرید و فروش ، کد بورسی بگیرند و احراز هویت را انجام دهند؟

ضرورت ندارد اشخاصی که نسبت به پذیره ‌نویسی اقدام کرده ‌اند، حتما فرآیند دریافت کد بورسی و احراز هویت را تکمیل کنند. این موضوع فقط در مورد آن دسته از متقاضیانی صدق می ‌کند که قصد دارند واحدهای خود را به فروش برسانند. از روز چهارشنبه ، افرادی که دارنده واحدهای صندوق ETF هستند، می ‌توانند از طریق سامانه ‌های معاملاتی کارگزاری ‌های بورس نسبت به فروش اقدام کنند. بدین ترتیب برای انجام معامله در سامانه‌ های معاملاتی داشتن کد بورسی لازم است.

زمان خرید و فروش ETF در بورس تغییر کرد!

جوان گودرزی ، معاون شرکت بورس تهران با اشاره به تعویق افتادن خرید و فروش صندوق مالی دارا یکم در بورس گفت: ” از ابتدای هفته آینده امکان معاملات ثانوی واحدهای صندوق مالی دارا یکم فراهم می‌ شود. افراد برای خرید و فروش سهام صندوق مالی دارا یکم حتما باید کد بورسی داشته باشند و قبلا باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.

جوان گودرزی ، معاون شرکت بورس تهران با بیان این که در حال حاضر نماد دارا یکم وارد پرتفوی سهام ‌داران شده است، بیان کرد: “ برخی از افرادی که سهام صندوق دارا یکم را خریداری کرده اند سوال دارند که چرا نماد آن وارد پرتفوی آنها نشده است این افراد باید در صفحه کارگزاری خود تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنند.

از امروز شنبه هفتم تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، در بازار صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌ شود. همه اشخاص دارنده واحدهای صندوق، برای انجام معاملات ثانویه باید با طی فرایندهای مربوطه، اقدام به اخذ کد بورسی کنند، همچنین سرمایه‌ گذاران در صورت عدم مشاهده واحدهای صندوق مذکور در پرتفوی خود نزد کارگزاری باید درخواست تغییر کارگزار ناظر را به کارگزار خود اعلام کنند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا